Vraag
Reacties
JeroenN1980
Level 2

Internet valt weg maar modem geeft geen fouten aan

Hi all,


Al sinds dag 1 bij Ziggo heb ik dat met regelmaat de internetverbinding wegvalt (zowel bedraad als met Wifi).
Ziggo is al vaker langs geweest maar konden telkens niets vinden.

Ik werk (zakelijk) op externe servers waardoor ik vanaf huis met een RDP verbinding contact leg en in de cloud werk. Een wegvallende verbinding valt hierdoor direct op.
Ik merk het ook aan de televisie die gewoon een melding geeft "LAN kabel verbinding verbroken" om na enkele seconden weer vanzelf te verbinden.
Ook mijn Voip telefoon systeem (zakelijk) valt tijdens het bellen vaak weg. Als ik Wifi uitzet en over 4/5G verder ga, is er niets aan de hand.

Bij het online gamen van de kids hetzelfde. Af en toe valt de verbinding even weg wat een LAG spike geeft of ze soms zelfs uit de game gooit (let op! bedrade verbindingen, net als mijn werk PC's)

Ik laat wel eens een pingtest 24 uur lopen. En hierop is eigenlijk niet altijd een wegvallende verbinding te zien.
Het lijkt er dan ook op alsof niet de gehele verbinding wegvalt maar enkel een aantal poorten ofzo.
Daarom kan Ziggo denk ik ook niets vinden in de verbinding.

Modem is al meerdere keren gereset en draait sinds de laatste reset helemaal standaard muv de Wifi instellingen uiteraard.

Iemand een idee wat ik kan proberen?
De signaalsterktes is net modem en de fouten lijken ook allemaal in orde.

p.s. AOP, kabels etc zijn door 2 monteurs op rij al vervangen en aangepast.

Ik sta nu op het punt om weer over te stappen naar glasvezel van KPN als ik het niet opgelost krijg

 

ED3.0 Downstream kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
15780000004.341QAM 2561
25860000004.441QAM 2562
35940000004.241QAM 2563
46020000004.641QAM 2564
56100000004.441QAM 2565
66180000004.441QAM 2566
76260000004.141QAM 2567
86340000003.741QAM 2568
9642000000441QAM 2569
106500000003.941QAM 25610
11658000000441QAM 25611
126660000004.341QAM 25612
136740000004.541QAM 25613
146820000004.241QAM 25614
156900000004.141QAM 25615
166980000003.941QAM 25616
177060000003.941QAM 25617
187140000004.241QAM 25618
197220000004.741QAM 25619
207300000005.141QAM 25620
217380000005.241QAM 25621
227460000005.141QAM 25622
237540000004.641QAM 25623
24762000000441QAM 25624
257700000003.641QAM 25625
267780000003.541QAM 25626
27794000000441QAM 25628
288020000003.741QAM 25629
298100000003.641QAM 25630
308180000003.341QAM 25631
318260000002.740QAM 25632

ED3.0 Downstream kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
1Goed (Locked)4113710
2Goed (Locked)41730
3Goed (Locked)41790
4Goed (Locked)41950
5Goed (Locked)41720
6Goed (Locked)41810
7Goed (Locked)41970
8Goed (Locked)411390
9Goed (Locked)411160
10Goed (Locked)411290
11Goed (Locked)411050
12Goed (Locked)41710
13Goed (Locked)41870
14Goed (Locked)411040
15Goed (Locked)411050
16Goed (Locked)411561
17Goed (Locked)411410
18Goed (Locked)4113810
19Goed (Locked)41680
20Goed (Locked)41620
21Goed (Locked)41590
22Goed (Locked)41690
23Goed (Locked)411020
24Goed (Locked)411520
25Goed (Locked)411730
26Goed (Locked)411570
27Goed (Locked)41680
28Goed (Locked)411190
29Goed (Locked)411290
30Goed (Locked)411530
31Goed (Locked)402020

D3.1 Downstream kanalen

Kanaal Kanaal breedte (MHz) FFT Type Aantal Actieve Subcarriers Modulatie (Actief Profiel) Eerste Actieve Subcarrier (Hz)
331684K3301QAM 4096368

D3.1 Downstream kanalen

Kanaalnummer Locked Status RxMER Data (dB) PLC Power (dBmV) Correcteds (Active Profile) Uncorrectables (Active Profile)
33Goed (Locked)401.185647416

92

 

ED3.0 Upstream kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
05880000044.35120QAM 641
152000000445120QAM 642
245200000445120QAM 643
33840000043.85120QAM 644

ED3.0 Upstream kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
0ATDMA0000
1ATDMA0000
2ATDMA0080
3ATDMA0000

D3.1 Upstream kanalen

Kanaal Kanaal breedte (MHz) Vermogen (dBmV) FFT Type Modulatie
251537.72KQAM 64
2617.2539.22KQAM 64

D3.1 Upstream kanalen

Kanaal Kanaal soort Aantal Actieve Subcarriers Eerste Actieve Subcarrier (Hz) T3 Timeouts T4 Timeouts
25OFDMA3007400000030
26OFDMA34574000000180

 

 

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
27 Reacties 27
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De actuele DS/US-waarden zijn goed tot zeer goed, wel is een minimale hoeveelheid uncorrectables zichtbaar.

 

  • Kun je tevens de gegevens van het tabblad Netwerk historie plaatsen?
  • Kun je alle opties behalve 'Firewallbeveiliging' uitschakelen voor zowel IPv4 als IPv6 op de pagina Geavanceerde instellingen → Beveiliging → Firewall?
  • Gebruik je andere netwerkapparatuur naast het modem?
0 Kudos
JeroenN1980
Level 2
Topicstarter

Ik heb 2 switches in het netwerk.

Beiden zijn afgelopen jaar als test al vervangen (Netgear).
Verder 2 Wifipods. Maar zoals gezegd zijn de problemen ook bedraad.

Enkel IP flood stond daar aan. Is nu ook uitgezet.

Netwerk historie

Tijd Prioriteit Omschrijving
03-06-2025 15:03:02noticeGUI Login Status - Login Success from LAN interface
03-06-2025 09:58:18noticeGUI Login Status - Login Success from LAN interface
02-06-2025 21:57:44errorDHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=d0:6d:c9:53:a7:7b;CMTS-MAC=00:01:5c:87:7e:56;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
01-06-2025 22:20:19noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 25; Previous Profile: 10 13; New Profile: 9 13.;CM-MAC=d0:6d:c9:53:a7:7b;CMTS-MAC=00:01:5c:87:7e:56;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
01-06-2025 20:20:16noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 25; Previous Profile: 11 13; New Profile: 10 13.;CM-MAC=d0:6d:c9:53:a7:7b;CMTS-MAC=00:01:5c:87:7e:56;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
01-06-2025 18:20:14noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 25; Previous Profile: 12 13; New Profile: 11 13.;CM-MAC=d0:6d:c9:53:a7:7b;CMTS-MAC=00:01:5c:87:7e:56;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
01-06-2025 12:17:57noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 25; Previous Profile: 11 13; New Profile: 12 13.;CM-MAC=d0:6d:c9:53:a7:7b;CMTS-MAC=00:01:5c:87:7e:56;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
01-06-2025 10:17:53noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 25; Previous Profile: 10 13; New Profile: 11 13.;CM-MAC=d0:6d:c9:53:a7:7b;CMTS-MAC=00:01:5c:87:7e:56;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
01-06-2025 09:58:51noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 25; Previous Profile: 9 13; New Profile: 10 13.;CM-MAC=d0:6d:c9:53:a7:7b;CMTS-MAC=00:01:5c:87:7e:56;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
31-05-2025 19:38:33noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 26; Previous Profile: 10 13; New Profile: 9 13.;CM-MAC=d0:6d:c9:53:a7:7b;CMTS-MAC=00:01:5c:87:7e:56;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
31-05-2025 17:38:29noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 26; Previous Profile: 9 13; New Profile: 10 13.;CM-MAC=d0:6d:c9:53:a7:7b;CMTS-MAC=00:01:5c:87:7e:56;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
30-05-2025 20:26:44noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 26; Previous Profile: 10 13; New Profile: 9 13.;CM-MAC=d0:6d:c9:53:a7:7b;CMTS-MAC=00:01:5c:87:7e:56;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
30-05-2025 18:26:41noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 26; Previous Profile: 11 13; New Profile: 10 13.;CM-MAC=d0:6d:c9:53:a7:7b;CMTS-MAC=00:01:5c:87:7e:56;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
30-05-2025 16:26:38noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 26; Previous Profile: 10 13; New Profile: 11 13.;CM-MAC=d0:6d:c9:53:a7:7b;CMTS-MAC=00:01:5c:87:7e:56;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
30-05-2025 16:26:06noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 26; Previous Profile: 9 13; New Profile: 10 13.;CM-MAC=d0:6d:c9:53:a7:7b;CMTS-MAC=00:01:5c:87:7e:56;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
30-05-2025 16:25:40criticalSYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=d0:6d:c9:53:a7:7b;CMTS-MAC=00:01:5c:87:7e:56;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
30-05-2025 16:25:40criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=d0:6d:c9:53:a7:7b;CMTS-MAC=00:01:5c:87:7e:56;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
30-05-2025 16:25:36criticalSYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=d0:6d:c9:53:a7:7b;CMTS-MAC=00:01:5c:87:7e:56;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
30-05-2025 16:25:35criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=d0:6d:c9:53:a7:7b;CMTS-MAC=00:01:5c:87:7e:56;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
30-05-2025 16:19:18noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 26; Previous Profile: 10 13; New Profile: 9 13.;CM-MAC=d0:6d:c9:53:a7:7b;CMTS-MAC=00:01:5c:87:7e:56;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
30-05-2025 14:19:16noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 26; Previous Profile: 9 13; New Profile: 10 13.;CM-MAC=d0:6d:c9:53:a7:7b;CMTS-MAC=00:01:5c:87:7e:56;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
30-05-2025 09:57:42errorDHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=d0:6d:c9:53:a7:7b;CMTS-MAC=00:01:5c:87:7e:56;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
29-05-2025 23:49:51noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 25; Previous Profile: 10 13; New Profile: 9 13.;CM-MAC=d0:6d:c9:53:a7:7b;CMTS-MAC=00:01:5c:87:7e:56;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
29-05-2025 21:49:48noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 25; Previous Profile: 9 13; New Profile: 10 13.;CM-MAC=d0:6d:c9:53:a7:7b;CMTS-MAC=00:01:5c:87:7e:56;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
27-05-2025 14:56:55noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 25; Previous Profile: 10 13; New Profile: 9 13.;CM-MAC=d0:6d:c9:53:a7:7b;CMTS-MAC=00:01:5c:87:7e:56;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
27-05-2025 12:56:52noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 25; Previous Profile: 9 13; New Profile: 10 13.;CM-MAC=d0:6d:c9:53:a7:7b;CMTS-MAC=00:01:5c:87:7e:56;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
26-05-2025 21:57:40errorDHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=d0:6d:c9:53:a7:7b;CMTS-MAC=00:01:5c:87:7e:56;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
26-05-2025 20:07:18noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 25; Previous Profile: 10 13; New Profile: 9 13.;CM-MAC=d0:6d:c9:53:a7:7b;CMTS-MAC=00:01:5c:87:7e:56;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
26-05-2025 19:58:31noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 26; Previous Profile: 10 13; New Profile: 9 13.;CM-MAC=d0:6d:c9:53:a7:7b;CMTS-MAC=00:01:5c:87:7e:56;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
26-05-2025 18:07:15noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 25; Previous Profile: 9 13; New Profile: 10 13.;CM-MAC=d0:6d:c9:53:a7:7b;CMTS-MAC=00:01:5c:87:7e:56;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
26-05-2025 17:58:29noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 26; Previous Profile: 9 13; New Profile: 10 13.;CM-MAC=d0:6d:c9:53:a7:7b;CMTS-MAC=00:01:5c:87:7e:56;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
26-05-2025 12:55:42noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 26; Previous Profile: 10 13; New Profile: 9 13.;CM-MAC=d0:6d:c9:53:a7:7b;CMTS-MAC=00:01:5c:87:7e:56;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
26-05-2025 10:55:39noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 26; Previous Profile: 9 13; New Profile: 10 13.;CM-MAC=d0:6d:c9:53:a7:7b;CMTS-MAC=00:01:5c:87:7e:56;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
25-05-2025 18:49:55noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 26; Previous Profile: 10 13; New Profile: 9 13.;CM-MAC=d0:6d:c9:53:a7:7b;CMTS-MAC=00:01:5c:87:7e:56;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De historie laat i.i.g. één moment van uitval zien (30-5 16:25). De aangepaste firewall-opties kunnen verbetering opleveren, met name 'IP flood detection' blokkeert nog wel eens ten onrechte bepaalde verbindingen.

 

Ervaar je ook uitval op een apparaat dat direct op het modem aangesloten is? Welke typen switches + access points gebruik je?

0 Kudos
JeroenN1980
Level 2
Topicstarter

Ja,

 

De televisie, en Playstation zijn rechtstreeks aangesloten zonder switch en alsnog het probleem.
Netgear gs105E
TPlink SF1005p

Voorheen nog andere switches geprobeerd zonder met hetzelfde resultaat.
Vandaag is de verbinding (rechtstreeks bekabelde PC) meerdere keren weggevallen terwijl het modem dit blijkbaar niet laat zien.
Kortom, modem is online, maar toch verlies ik de verbinding met mijn zakelijke servers. Op de achtergrond had ik Netflix aanstaan op de televisie, en in beeld kwam ook te staan dat de bekabelde verbinding verbroken was waarna ook Netflix stopte.
Maar volgens het modem geen problemen...

 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De historie laat alleen events zien gerelateerd aan het modem zelf en het signaal, inderdaad (helaas) geen events die zich op de eRouter of in het LAN voordoen, een enkele uitzondering daargelaten. Als de uitval met de aangepaste instellingen nog steeds voorkomt, dan zou ik testen met een minimale opstelling, bijvoorbeeld een enkele PC direct op het modem zonder de switches aangesloten.

0 Kudos
JeroenN1980
Level 2
Topicstarter

Is reeds gebeurd.
Enkel de vaste PC erop en verder niks anders op het modem/wifi.
Probleem was er nog steeds.

 

Vervelende is dus dat Ziggo zegt dat er niets aan de hand is omdat zij geen problemen zien/meten

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Onderzoek op afstand is lastig als de uitval niet aan modem- of WAN-zijde van de eRouter zichtbaar is. Je geeft zelf ook aan dat de uitval ook niet altijd in ICMP/ping zichtbaar is. Als je onverhoopt nog steeds uitval ervaart, dan is testen met een eigen router en het modem in bridge mode waardevol. Voor de zekerheid zou ik het modem nog even kort stroomloos maken.

0 Kudos
JeroenN1980
Level 2
Topicstarter

Modem vorige maand nog gereset en 2 weken geleden nog stroomloos gemaakt. Zelfde problemen.
Een eigen router kopen om een modem te testen wat ik in bruikleen heb voelt als iets raars.

Verbinding viel letterlijk net weer weg op de televisie, en mijn zoontje schreeuwde van boven dat hij weer uit een game was getrapt.

Is er hier niet een mod die ervoor kan zorgen dat ik een ander Ziggo modem kan testen waarmee we dingen uitsluiten?
Ik ben niet bereid om zelf een router/modem te kopen voor een test. Dan stap ik wel meteen weer over naar KPN glas.

Dit kost me helaas elke keer teveel tijd en helemaal frustratie als mijn Voip gesprekken weer eens wegvallen of ik uit berekeningen met klanten wordt gegooid. 

 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

In principe is alleen de Sagemcom F3896 nog beschikbaar, dit type is tegenwoordig de standaard voor alle abonnementen. Ik kwam recent wel in een ander topic tegen dat de Sagemcom F3896 vervangen was door een Arris TG3492 door een monteur. De TG3492 is wel een ouder type modem en ik denk dat dit om een uitzondering gaat.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) komt vanzelf langs in dit topic. Vul s.v.p. je adresgegevens in op deze pagina, deze zijn alleen voor moderators zichtbaar.

0 Kudos
JeroenN1980
Level 2
Topicstarter

Ik heb nu indd een F3896. Maar het kan natuurlijk dat er iets niet goed zit in de interne router.
Overigens is zelfs mijn Samsung Oled al vervangen door Samsung omdat we eerst dachten dat de wegvallende internetverbinding op de televisie aan de televisie lag.
Dat kunnen we dus ook uitsluiten 🙂

Ik gok toch op een defect modem...

0 Kudos
Shane
Community Moderator
Community Moderator

Hey @JeroenN1980, welkom op de Community!

Allereerst, wat naar dat je al zo lang met internetproblemen zit. Het is duidelijk dat je al enorm veel moeite hebt gedaan om het op te lossen; zelfs tot aan een nieuwe tv toe. Dat is natuurlijk ontzettend frustrerend. Hoog tijd dat we samen de oorzaak achterhalen, zodat je weer zorgeloos gebruik kunt maken van je verbinding.

Als ik het signaal op het modem uitlees zie ik wel enkele verstoringen terug in het signaal. Dat kan ervoor zorgen dat het modem verbinding verliest met ons netwerk. Ik zie ook terug dat er vrij recent een monteur is langs geweest. Heb je voor de zekerheid nog wel een foto van de hoofdaansluiting en hoe het modem hierop is aangesloten? Op die manier hebben we wel een completer beeld van de situatie en weten we zeker dat het optimaal is aangesloten. Heb je daarnaast ook nog specifieke momenten genoteerd dat je verbinding verloor? Dan controleer ik dat ook even. Het belangrijkste is dat we eerst het signaal op orde krijgen. Anders bestaat de risico dat je hetzelfde probleem hebt met een nieuw modem.

 

JeroenN1980
Level 2
Topicstarter

1000059621.jpg

1000059624.jpg

1000059624.jpg

Een monteur heeft laatst een AOP geplaatst aangezien de vorige bewoner deze had weggehaald. 

Een eerdere monteur had de verbinding in de groene coax gemaakt om lengte te krijgen. Deze verbinding is opnieuw geknepen door de laatste monteur. 

 

De wegvallende verbinding is heel de dag door. Dus niet af en toe. 

Nu 13.48 viel hij weer een paar seconden weg. In netwerk historie was dit niet zichtbaar (tekort?)

 

Ik merkte dat doordat de verbinding met mijn server wegviel en Kijk.nl app stond aan op de televisie die stopte met spelen. 

Computer vaste kabel op het modem, televisie vaste kabel op een switch. 

 

Dit is de laatste poging die ik doe na meerdere monteurs en daar elke keer voor vrij voor moeten houden (dure kostenpost als ondernemer). 

 

 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De coaxinstallatie is i.i.g. prima en up-to-date. Beste is om de POA-254 door een POA-550 te vervangen, maar dat is niet noodzakelijk.

0 Kudos
JeroenN1980
Level 2
Topicstarter

Zojuist om 14.09 een 180 seconden etst gedaan op stabiliteit via packetlosstest.com met het volgende resultaat:

Ziggo.png

 

Hier zij je dat er toch vrij veel loss is.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Kun je het IPv4- en/of IPv6-adres van de pagina Beheer → Informatie in de webinterface van het modem toesturen via een privébericht? Ik ben benieuwd of ik daarop ook packet loss zie.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik heb je privébericht ontvangen. Ik heb van 16:56 tot 17:48 een ICMPv6 ping test (1 packet per 2 seconden) laten lopen en zie daarin geen packet loss, wel een aantal keer een kleine spike naar ~50 ms. De gemiddelde latency is ~19 ms, waarvan ~10 ms mijn eigen latency naar internet is, dit is dus prima. Mogelijk doet de packet loss zich binnen het LAN voor, ook omdat je aangeeft dat de ethernet link op de TV verbroken wordt.

0 Kudos
JeroenN1980
Level 2
Topicstarter

Aangezien het ook op de vaste apparaten welke direct op het modem zitten gebeurd, en zelfs met enkel de pc aangesloten zonder verdere randapparatuur denk ik dus aan een modem probleem.

 

En anders zou ik willen weten hoe ik het kan testen/uitsluiten...

Alle apparaten loskoppen en stuk voor stuk verbinden om te testen wordt een hel 🙂


0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Je hebt zelf al veel getest en uitgesloten en ik denk dat een modem swap de moeite waard is. Het lijkt mij echter verstandig om een reactie van @Shane af te wachten i.v.m. de eerder geconstateerde afwijkingen in het signaal.

0 Kudos
JeroenN1980
Level 2
Topicstarter

Het is jammer dat we niet dieper de logs van een modem in kunnen kijken om te zien wat er gebeurd op zo'n moment of als de televisie aangeeft dat de ethernet verbinding verbroken is (tevens ook bij statisch IP en gereserveerde IP, allemaal geprobeerd)

0 Kudos