1
Vraag
2
Reacties
TC1

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Internet valt weg, alleen op te lossen door reset van modem/router en versterker

Sinds ongeveer een week blijft het internet 1-2 maal per dag volledig uitvallen. De WiFi netwerken doen het nog prima, maar voorzien geen internet verbinding meer. Hetzelfde geldt voor alle ethernet aansluitingen. Het probleem is alleen op te lossen door een hard reset van de modem/router combi en de versterker. De versterker verbindt alle PC's in het huis met het internet, waarna de versterker is aangesloten op het modem. De modem/router combi is een Cisco EPC3925 en de versterker is de Ziggo C7 v2. 

 

Het modem is richting de 8 jaar oud. Zou een verouderd modem het probleem kunnen zijn of kan dit ergens anders aan liggen?

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31061Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Dit is inderdaad een verouderde TRAS-1000 die door een monteur vervangen dient te worden als je naar een SmartWifi modem overstapt. Naast de POA-01-B is ook een nieuwe IEC/F-kabel nodig voor het modem.

 

De downstream en upstream zien er in elk geval goed uit.

 

Mocht je niet direct alles willen vervangen, dan kun je een begin maken met het plaatsen van nieuw aansluitmateriaal, zoals hierboven genoemd en het vervangen van de C7 door een eenvoudige switch. In hoeverre gebruik je Wi-Fi van de C7? Geeft dat onvoldoende resultaat, dan kun je ook de modemrouter vervangen en een monteursafspraak maken voor het vervangen van het AOP.

Bekijk in context

8 Reacties 8
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31061Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

De EPC3925 en C7 zijn beide verouderd. Je kunt overwegen om een upgrade te doen naar een SmartWifi modem en een losse switch voor het aansluiten van de PC's. Indien nodig kun je daarnaast een of meerdere SmartWifi pods huren. Ik zou tenminste de C7 vervangen.

 

De oorzaak kan ook in de installatie of het signaal liggen:

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen volgens deze instructies?

TC1
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Excuses voor de kabelzooi en alvast bedankt voor de hulp 🙂

UpstreamUpstreamDownstreamDownstream

IMG_20220411_195605.jpgIMG_20220411_195626.jpgIMG_20220411_195827.jpg

Gio2903

Level 17
  • 3124Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

het aop is sowieso al verouderd en ook dient er gebruik gemaakt te worden van een poa-01-b splitter, linker kant word daarop het modem aangesloten en rechterkant de versterker voor de tv's. ook zal er inderdaad een connectbox moeten komen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31061Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Dit is inderdaad een verouderde TRAS-1000 die door een monteur vervangen dient te worden als je naar een SmartWifi modem overstapt. Naast de POA-01-B is ook een nieuwe IEC/F-kabel nodig voor het modem.

 

De downstream en upstream zien er in elk geval goed uit.

 

Mocht je niet direct alles willen vervangen, dan kun je een begin maken met het plaatsen van nieuw aansluitmateriaal, zoals hierboven genoemd en het vervangen van de C7 door een eenvoudige switch. In hoeverre gebruik je Wi-Fi van de C7? Geeft dat onvoldoende resultaat, dan kun je ook de modemrouter vervangen en een monteursafspraak maken voor het vervangen van het AOP.

TC1
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

De Connectbox is onderweg en ik ben idd van plan een simpele switch te gebruiken ipv de c7. Ik hoop dat dit het probleem oplost. Bedankt voor de hulp!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31061Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Heb je ook nieuw aansluitmateriaal (splitter POA-01-B en IEC/F-kabel) gevraagd? Dat is namelijk wel nodig voor goede werking van het SmartWifi modem. Ook is een monteursafspraak voor het vervangen van de TRAS-1000 door een btv 01-SET sterk aanbevolen.

TC1
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik bij de gebruikshandleiding van de connectbox dat er in principe een splitter en coax kabel bij moeten zitten. Zo niet zal ik inderdaad even contact opnemen met de klantenservice.

 

De downloadsnelheid is met het huidige abonnement maar 75 Mbit/s. Is het vervangen van het aop alleen van belang bij hogere internetsnelheden of zijn er nog andere voordelen aan verbonden?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31061Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Bij een vervangend modem wordt gebruikelijk geen aansluitmateriaal toegestuurd, alleen een voedingsadapter.

 

Het SmartWifi modem koppelt een veel groter aantal kanalen dan de EPC3925 (24×4 i.p.v. 8×4), ongeacht het gebruikte abonnement. Dat levert met regelmaat (ruis)problemen op wanneer een verouderd AOP in gebruik is.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic