Internet valt weg (WAN): Ziggo en Asus Router setup

Het internet valt soms weg en het vereist een reboot van de Asus Router (RT-AX92U) om alles weer aan de praat te krijgen. Na de reboot werkt alles wel weer. Het is de Asus Router in de woonkamer die connectie verliest (rood lampje). Ik heb de logs nagelezen en het lijkt erop dat ik het moet zoeken bij de ISP, bij Ziggo dus. Hierbij dus de vraag wat ik zou moeten doen. Iets met de DHCP instellingen schat ik in? 

 

Log meldingen die relevant zijn:

Jan 20 22:42:37 WAN Connection: Ethernet link down.
Jan 20 22:42:37 nat: apply redirect rules
Jan 20 22:42:40 WAN Connection: ISP's DHCP did not function properly.

=> gevolg geen WAN meer, de LAN werkt wel

 

Jan 22 23:17:48 WAN Connection: ISP's DHCP did not function properly.
Jan 22 23:17:48 nat: apply redirect rules

=> gevolg geen WAN meer, de LAN werkt wel

 

Setup:

Ziggo Modem/Router (meterkast) - staat in standaard modus (fungeert dus ook als router) →

Asus RT-AX92U (Woonkamer) - staat in Router modus →

Asus RT-AX92U (Zolder) - staat in Access point modus (AI Mesh)

→ staat voor bedrade ethernet verbinding.

CKzig
Meedenker
  • 15Reacties
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
1 Geaccepteerde oplossing

Monteur was langs geweest. Er was een hele lichte ruis, maar dat zou verder geen problemen moeten veroorzaken.

 

Truc zat hem toch in de Ziggo CB in Bridge Mode zetten, wat eigenlijk ook gewoon telefonisch had gekund. Na meerdere pogingen daarvoor, hadden ze toch een monteur gestuurd die hem in no time in Bridge mode gezet had.

 

Draait nu ongeveer een week stabiel!

Bekijk in context

CKzig
topicstarter
Meedenker
  • 15Reacties
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
27 Reacties 27

Ziggo community zitten doorspitten, kennelijk komt het vaker voor. Hoe zijn deze opties voor het probleem?:

  1. Ziggo CB in Bridge mode zetten. Dan wordt de Asus in de Woonkamer de enige router in het netwerk. Betekent “Bridge mode” eigenlijk dat de CB puur een modem wordt en niks meer dan dat? Hoe werkt het dan bijvoorbeeld met firewall functies etc.?
  2. Asus Router in de woonkamer in Acces Point mode zetten. Dan wordt de Ziggo CB de enige router.

 

 

Wie weet hier meer van en welke opties zijn er nog meer?

CKzig
topicstarter
Meedenker
  • 15Reacties
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Bij gebruik van een eigen router wordt aanbevolen om het modem in bridge mode te (laten) zetten. Het modem wordt dan daadwerkelijk alleen een modem. Routing, firewall en NAT vindt dan enkel nog plaats op je eigen router, alleen LAN1 blijft beschikbaar op het modem en WiFi wordt uitgeschakeld.

Ik vermoed echter dat hier een ander probleem speelt.

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting), splitter(s), versterker (indien aanwezig) en bekabeling?

Zou je tevens de gegevens op de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.

tobiastheebe
Expert
Expert
  • 1154Reacties
  • 70Oplossingen
  • 356Likes

Log meldingen die relevant zijn:

Jan 20 22:42:37 WAN Connection: Ethernet link down.
Jan 20 22:42:37 nat: apply redirect rules
Jan 20 22:42:40 WAN Connection: ISP's DHCP did not function properly.

=> gevolg geen WAN meer, de LAN werkt wel

 

 

Aangezien je de Ziggo router ook gewoon gebruikt zou ik eerst eens een test doen met je eigen apparaten.

Zorg dat er een tweede kabel in de Ziggo router zit waar je direct een laptop of pc op aan kan sluiten.

Als je router nu weer de geest geeft test dan eerst op die extra kabel of je daar op internet komt.

  • Probeer ook eens een andere poort van de Ziggo router naar je ASUS en kijk of het probleem dan ook optreed.
  • Als dat zo is kan je ethernetkabel nog vervangen door een andere.
  • Ik lees nergens dat je de Ziggo router moet herstarten om weer verbinding te krijgen 😉 Dus denk eerder aan een ASUS probleempje.

Dat je router het niet deed zegt niets over de verbinding van Ziggo

privateer
Gedreven Raadgever
  • 262Reacties
  • 9Oplossingen
  • 56Likes

tobiastheebe wrote:

Bij gebruik van een eigen router wordt aanbevolen om het modem in bridge mode te (laten) zetten. Het modem wordt dan daadwerkelijk alleen een modem. Routing, firewall en NAT vindt dan enkel nog plaats op je eigen router, alleen LAN1 blijft beschikbaar op het modem en WiFi wordt uitgeschakeld.

Ik vermoed echter dat hier een ander probleem speelt.

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting), splitter(s), versterker (indien aanwezig) en bekabeling?

Zou je tevens de gegevens op de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.

 

Dank voor de reactie, welk probleem vermoed je? Zie hieronder voor de gevraagde informatie.

 

Netwerk historie

Tijd Prioriteit Omschrijving
24/01/2021 11:22:26 notice LAN login Success;CM-MAC=e4:57:40:67:21:74;CMTS-MAC=00:01:5c:76:fe:6f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24/01/2021 00:11:0 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=e4:57:40:67:21:74;CMTS-MAC=00:01:5c:76:fe:6f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
23/01/2021 09:26:28 notice LAN login Success;CM-MAC=e4:57:40:67:21:74;CMTS-MAC=00:01:5c:76:fe:6f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13/01/2021 16:52:0 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=e4:57:40:67:21:74;CMTS-MAC=00:01:5c:76:fe:6f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12/01/2021 04:53:3 notice TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=e4:57:40:67:21:74;CMTS-MAC=00:01:5c:76:fe:6f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01/01/1970 00:01:34 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=e4:57:40:67:21:74;CMTS-MAC=00:01:5c:76:fe:6f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12/01/2021 04:50:24 notice SW download Successful - Via NMS
12/01/2021 04:48:49 notice SW Download INIT - Via NMS
22/12/2020 15:55:26 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=e4:57:40:67:21:74;CMTS-MAC=00:01:5c:76:fe:6f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/12/2020 13:36:42 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=e4:57:40:67:21:74;CMTS-MAC=00:01:5c:76:fe:6f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22/12/2020 09:23:20 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=e4:57:40:67:21:74;CMTS-MAC=00:01:5c:76:fe:6f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
21/12/2020 14:17:21 notice TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=e4:57:40:67:21:74;CMTS-MAC=00:01:5c:76:fe:6f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
21/12/2020 13:34:53 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=e4:57:40:67:21:74;CMTS-MAC=00:01:5c:76:fe:6f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
21/12/2020 13:34:50 notice TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=e4:57:40:67:21:74;CMTS-MAC=00:01:5c:76:fe:6f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
21/12/2020 13:27:50 critical Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=e4:57:40:67:21:74;CMTS-MAC=00:01:5c:76:fe:6f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
21/12/2020 13:26:47 Let op! Lost MDD Timeout;CM-MAC=e4:57:40:67:21:74;CMTS-MAC=00:01:5c:76:fe:6f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
21/12/2020 13:26:42 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=e4:57:40:67:21:74;CMTS-MAC=00:01:5c:76:fe:6f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
21/12/2020 13:26:41 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=e4:57:40:67:21:74;CMTS-MAC=00:01:5c:76:fe:6f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
21/12/2020 13:26:41 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=e4:57:40:67:21:74;CMTS-MAC=00:01:5c:76:fe:6f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
20/12/2020 11:06:47 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=e4:57:40:67:21:74;CMTS-MAC=00:01:5c:76:fe:6f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 666000000 7.5 38 256 qam 9
2 674000000 7.9 38 256 qam 10
3 682000000 7.6 40 256 qam 11
4 690000000 7.3 40 256 qam 12
5 698000000 6.9 39 256 qam 13
6 706000000 6.5 38 256 qam 14
7 714000000 6.8 38 256 qam 15
8 722000000 7 38 256 qam 16
9 730000000 7 40 256 qam 17
10 738000000 7.3 38 256 qam 18
11 746000000 6.9 38 256 qam 19
12 754000000 6.6 38 256 qam 20
13 762000000 5.9 38 256 qam 21
14 770000000 5.3 38 256 qam 22
15 778000000 4.9 38 256 qam 23
16 786000000 4.8 38 256 qam 24
17 794000000 4.5 38 256 qam 25
18 802000000 5.1 38 256 qam 26
19 810000000 5.3 38 256 qam 27
20 818000000 5.1 38 256 qam 28
21 826000000 4.6 38 256 qam 29
22 834000000 3.7 37 256 qam 30
23 842000000 3.4 38 256 qam 31
24 850000000 2.9 37 256 qam 32


 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
1 Locked 38.9 68 0
2 Locked 38.9 319 0
3 Locked 40.3 86 0
4 Locked 40.3 107 0
5 Locked 39.8 123 0
6 Locked 38.9 158 0
7 Locked 38.9 164 0
8 Locked 38.9 151 0
9 Locked 40.3 124 0
10 Locked 38.9 115 0
11 Locked 38.6 180 0
12 Locked 38.9 266 0
13 Locked 38.9 396 0
14 Locked 38.9 664 0
15 Locked 38.9 634 0
16 Locked 38.6 694 0
17 Locked 38.6 725 0
18 Locked 38.6 585 0
19 Locked 38.6 511 0
20 Locked 38.6 462 0
21 Locked 38.6 573 0
22 Locked 37.6 1209 0
23 Locked 38.6 2056 0
24 Locked 37.6 2640 0

 

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 37100036 39.5 5120 64 qam 4
2 28600047 39.8 2560 64 qam 6
3 31800000 39.5 2560 64 qam 5
4 43999959 39.3 5120 64 qam 3
5 50900026 39.3 5120 64 qam 2
6 57800115 39 5120 64 qam 1


 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 ATDMA 0 0 4 0
2 ATDMA 0 0 2 0
3 ATDMA 0 0 10 0
4 ATDMA 0 0 2 0
5 ATDMA 0 0 1 0
6 ATDMA 0 0 1 0
CKzig
topicstarter
Meedenker
  • 15Reacties
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

privateer wrote:

Log meldingen die relevant zijn:

Jan 20 22:42:37 WAN Connection: Ethernet link down.
Jan 20 22:42:37 nat: apply redirect rules
Jan 20 22:42:40 WAN Connection: ISP's DHCP did not function properly.

=> gevolg geen WAN meer, de LAN werkt wel

 

 

Aangezien je de Ziggo router ook gewoon gebruikt zou ik eerst eens een test doen met je eigen apparaten.

Zorg dat er een tweede kabel in de Ziggo router zit waar je direct een laptop of pc op aan kan sluiten.

Als je router nu weer de geest geeft test dan eerst op die extra kabel of je daar op internet komt.

  • Probeer ook eens een andere poort van de Ziggo router naar je ASUS en kijk of het probleem dan ook optreed.
  • Als dat zo is kan je ethernetkabel nog vervangen door een andere.
  • Ik lees nergens dat je de Ziggo router moet herstarten om weer verbinding te krijgen Dus denk eerder aan een ASUS probleempje.

Dat je router het niet deed zegt niets over de verbinding van Ziggo

Als ik een tweede kabeltje zou aansluiten op de Ziggo Router vermoed ik dat het gewoon zou moeten werken. Als ik namelijk de Asus Router een reboot geef, werkt alles gewoon weer namelijk. Waarom ik het probleem niet direct bij de Asus Router zoek, is omdat het wegvallen met verbinding kennelijk vaker voorkomt in de combinatie Asus/Ziggo. Alles is nieuw aangelegd trouwens, de kabels zijn het probleem niet - de LAN functioneert namelijk door. De andere reden om te kijken bij Ziggo, de foutmelding is letterlijk: “ISP's DHCP did not function properly.”

 

Een andere poort van de Ziggo Router ga ik nog eens proberen, kijken of het willekeurig wegvallen dan ophoudt. Freq. van het probleem is overigens eens in de paar dagen deze week.

 

 

CKzig
topicstarter
Meedenker
  • 15Reacties
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Hallo,

Ik bedoel letterlijk dat als je ASUS het opgeeft je dan met je laptop op een andere poort in de Ziggo modem probeert contact te maken met internet. Je LAN werking intern staat los van het ontbreken van je internetverbinding.

 

Wat betreft de melding van de ASUS over de ISP dat is een gemaakte boodschap en verteld je niet direct iets nuttig.

 

Het is gewoon een antwoord dat niet betekend dat er een storing is. Hij zegt enkel dat hij niet alle opties ondersteund die je modem heeft meegestuurd. Ik zie die boodschap ook wel eens (vrij recent nog) en ik heb geen ASUS modem.

 

Als iemand jouw iets vraagt waar je het antwoord niet op weet moet je nee zeggen en dat is precies wat er hier gebeurd. Met Wireshark zou je eventueel nog kunnen zien waar er nee tegen wordt gezegd als je dat echt wilt weten.

 

Uitleg docsis warning 

privateer
Gedreven Raadgever
  • 262Reacties
  • 9Oplossingen
  • 56Likes

Aan die waardes te zien is er inderdaad ook wel wat aan de hand met je signaal daar kan een monteur wel naar kijken.

 

Die boodschap in je log doet mij denk en aan WAN failover (naar PPPoE).

Aangezien je een DUAL WAN router hebt, staat daar misschien iets aan van failover?

Als je de ASUS herstart zal hij natuurlijk eerst met de primaire verbinding aan de gang gaan en die werkt dan weer.

Los daarvan zie ik dat je ook nog een Keystone gebruikt die nog tussen je Ziggo router en de ASUS zit. Daarmee kan je dus opnieuw extra potentiele storingsfactoren mee introduceren.

privateer
Gedreven Raadgever
  • 262Reacties
  • 9Oplossingen
  • 56Likes

Ik zie ook wat signaalproblemen in de log. Deze geeft aan dat er zo nu en dan een of meerdere kanalen uitvallen in de downstream (RCS partial service). In zowel de downstream als upstream is ook duidelijk ruis te zien, respectievelijk door onevenredige aantallen RS errors (hogere aantallen op de hogere frequenties) en T3 errors.

De oude versterker zou nog wel eens roet in het eten kunnen gooien omdat deze mogelijk onvoldoende afscherming biedt. Tevens zijn er drie kabels met oude stekkers op aangesloten en staan drie uitgangen open (geen afsluitweerstand), dit zijn allemaal ingangen voor ruis waar het modem last van kan hebben.

tobiastheebe
Expert
Expert
  • 1154Reacties
  • 70Oplossingen
  • 356Likes

tobiastheebe wrote:

Ik zie ook wat signaalproblemen in de log. Deze geeft aan dat er zo nu en dan een of meerdere kanalen uitvallen in de downstream (RCS partial service). In zowel de downstream als upstream is ook duidelijk ruis te zien, respectievelijk door onevenredige aantallen RS errors (hogere aantallen op de hogere frequenties) en T3 errors.

De oude versterker zou nog wel eens roet in het eten kunnen gooien omdat deze mogelijk onvoldoende afscherming biedt. Tevens zijn er drie kabels met oude stekkers op aangesloten en staan drie uitgangen open (geen afsluitweerstand), dit zijn allemaal ingangen voor ruis waar het modem last van kan hebben.

 

Wat bedoel je met oude stekkers? De uiteindes van de coax gewoon, kan dat veel effect hebben? Het is een sterverbinding als coax volgens mij toch, moet daar dan afsluitweerstanden op?

 

Hoe kan ik dit testen, versterker even uit en dan een paar dagen later weer de waardes posten? De waardes zeggen mij namelijk niet zoveel, staat er ergens een uitleg wat ze betekenen?

CKzig
topicstarter
Meedenker
  • 15Reacties
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

privateer wrote:

Aan die waardes te zien is er inderdaad ook wel wat aan de hand met je signaal daar kan een monteur wel naar kijken.

 

Die boodschap in je log doet mij denk en aan WAN failover (naar PPPoE).

Aangezien je een DUAL WAN router hebt, staat daar misschien iets aan van failover?

Als je de ASUS herstart zal hij natuurlijk eerst met de primaire verbinding aan de gang gaan en die werkt dan weer.

Los daarvan zie ik dat je ook nog een Keystone gebruikt die nog tussen je Ziggo router en de ASUS zit. Daarmee kan je dus opnieuw extra potentiele storingsfactoren mee introduceren.

 

Ik heb gekeken naar de DUAL WAN setting, die staat uit. Ik ken deze failover niet, maakt het nu wat uit dat het uit staat of moet ik nog ergens anders kijken bij m’n router settings?

 

Keystone klopt inderdaad. Het is een cat7 stugge kabel, die dienen afgemonteerd te worden met een keystone. Was een bewuste keuze, de aansluitingen zijn van het ethernet ook allemaal doorgemeten door elektra bedrijf en ik stond erbij - ik denk niet dat het daaraan ligt.

CKzig
topicstarter
Meedenker
  • 15Reacties
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

@privateer  en @tobiastheebe  dank voor het meedenken trouwens!!

CKzig
topicstarter
Meedenker
  • 15Reacties
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

De stekkers met de plastic kapjes voldoen niet meer aan de eisen omdat ze niet zijn afgeschermd tegen instraling (4G/5G/Digitenne) van buitenaf, wat ruis veroorzaakt op de hele coaxinstallatie. Het modem heeft hier het meeste last van.

Alle ongebruikte aansluitingen binnen de coaxinstallatie, ongeacht op welk onderdeel, dienen te worden voorzien van een een afsluitweerstand.

Als je TV een paar uur kunt missen, dan zou je het modem direct op het AOP kunnen aansluiten. Vervolgens het modem opnieuw opstarten en de stabiliteit van de internetverbinding aankijken. Tenslotte opnieuw de downstream/upstream/log ophalen uit het modem. De aantallen RS errors zouden dan min of meer gelijk moeten zijn op alle kanalen in de downstream, niet met uitschieters zoals op kanaal 22 t/m 24.

tobiastheebe
Expert
Expert
  • 1154Reacties
  • 70Oplossingen
  • 356Likes

tobiastheebe wrote:

De stekkers met de plastic kapjes voldoen niet meer aan de eisen omdat ze niet zijn afgeschermd tegen instraling (4G/5G/Digitenne) van buitenaf, wat ruis veroorzaakt op de hele coaxinstallatie. Het modem heeft hier het meeste last van.

Alle ongebruikte aansluitingen binnen de coaxinstallatie, ongeacht op welk onderdeel, dienen te worden voorzien van een een afsluitweerstand.

Als je TV een paar uur kunt missen, dan zou je het modem direct op het AOP kunnen aansluiten. Vervolgens het modem opnieuw opstarten en de stabiliteit van de internetverbinding aankijken. Tenslotte opnieuw de downstream/upstream/log ophalen uit het modem. De aantallen RS errors zouden dan min of meer gelijk moeten zijn op alle kanalen in de downstream, niet met uitschieters zoals op kanaal 22 t/m 24.

 

Dat ga ik eens proberen dan! Ik kan ook gewoon de  coax verbinding naar de versterker eruit trekken toch lijkt me? Dan doe ik ook nog stroom van de versterker afhalen.

TV kan ik wel even missen, is een paar uur al genoeg voor zo’n test?

CKzig
topicstarter
Meedenker
  • 15Reacties
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Je mag de versterker volledig ontkoppelen van de splitter. Vervolgens kun je de splitter van het AOP halen en het modem direct op het AOP aansluiten. De andere aansluitingen mag je zo laten en je hoeft de versterker ook niet stroomloos te maken.

Een paar uur is waarschijnlijk niet voldoende om uitval volledig uit te sluiten maar wel om te kijken of het modem geen last meer heeft van ruis.

tobiastheebe
Expert
Expert
  • 1154Reacties
  • 70Oplossingen
  • 356Likes

Gegevens periode 24 jan 21:52 t/m 25 jan 12:00

 

Community was alleen lezen, dus hierbij de update van de hierboven genoemde periode ongeveer 14 uur dus. Ik heb de UPC CB direct op het AOP aangesloten. Ben benieuwd wat je hieruit kan opmaken! Na 12:00 maandag 25 jan heb ik het weer in de oude config gezet, zo konden we weer TV kijken. Ethernet op poort 2 aangesloten (i.p.v. 1).

 

Sindsdien is het dinsdagavond rond 20:00 ergens weer weggevallen en daarna weer een keer later op de avond. Woensdag werkt alles prima.

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal

Frequentie (Hz)

Vermogen (dBmV)

SNR (dB)

Modulatie

Kanaalnummer

1

666000000

11.3

38

256 qam

9

2

674000000

11.3

38

256 qam

10

3

682000000

11.3

38

256 qam

11

4

690000000

11.3

38

256 qam

12

5

698000000

11.3

40

256 qam

13

6

706000000

10.9

38

256 qam

14

7

714000000

11

38

256 qam

15

8

722000000

10.9

38

256 qam

16

9

730000000

11

40

256 qam

17

10

738000000

11.3

38

256 qam

18

11

746000000

11

38

256 qam

19

12

754000000

11

38

256 qam

20

13

762000000

10

38

256 qam

21

14

770000000

9.5

38

256 qam

22

15

778000000

9.3

38

256 qam

23

16

786000000

9.4

38

256 qam

24

17

794000000

9.5

38

256 qam

25

18

802000000

10

38

256 qam

26

19

810000000

9.9

38

256 qam

27

20

818000000

9.5

38

256 qam

28

21

826000000

8.8

38

256 qam

29

22

834000000

8

38

256 qam

30

23

842000000

7.8

38

256 qam

31

24

850000000

7.5

37

256 qam

32

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal

Locked Status

RxMER (dB)

Fouten voor RS

Fouten na RS

1

Locked

38.9

84

924

2

Locked

38.9

368

1087

3

Locked

38.9

111

811

4

Locked

38.9

130

828

5

Locked

40.3

928

14752

6

Locked

38.9

1019

8269

7

Locked

38.9

1031

8322

8

Locked

38.9

1021

6852

9

Locked

40.3

1716

11824

10

Locked

38.9

3176

16812

11

Locked

38.6

4045

15176

12

Locked

38.9

3687

15610

13

Locked

38.9

4476

11812

14

Locked

38.6

1605

11103

15

Locked

38.6

1308

11170

16

Locked

38.6

1264

8485

17

Locked

38.6

1414

6839

18

Locked

38.6

1189

6561

19

Locked

38.6

1187

14553

20

Locked

38.9

1055

14531

21

Locked

38.6

1572

9513

22

Locked

38.6

2320

13313

23

Locked

38.9

3212

13464

24

Locked

37.3

3870

13616

 

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal

Frequentie (Hz)

Vermogen (dBmV)

Symbol Rate (ksps)

Modulatie

Kanaalnummer

1

37099978

36

5120

64 qam

4

2

28600042

36.3

2560

64 qam

6

3

31800022

36

2560

64 qam

5

4

44000174

36

5120

64 qam

3

5

50899972

35.8

5120

64 qam

2

6

57799988

35.8

5120

64 qam

1

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal

Kanaal soort

T1 Timeouts

T2 Timeouts

T3 Timeouts

T4 Timeouts

1

ATDMA

0

0

4

0

2

ATDMA

0

0

2

0

3

ATDMA

0

0

10

0

4

ATDMA

0

0

2

0

5

ATDMA

0

0

1

0

6

ATDMA

0

0

1

0

 

CKzig
topicstarter
Meedenker
  • 15Reacties
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Netwerk historie

Tijd

Prioriteit

Omschrijving

25/01/2021 11:48:52

notice

LAN login Success;CM-MAC=e4:57:40:67:21:74;CMTS-MAC=00:01:5c:76:fe:6f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

24/01/2021 21:53:5

critical

SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=e4:57:40:67:21:74;CMTS-MAC=00:01:5c:76:fe:6f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

24/01/2021 21:53:3

Let op!

RCS Partial Service;CM-MAC=e4:57:40:67:21:74;CMTS-MAC=00:01:5c:76:fe:6f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

24/01/2021 21:53:3

critical

SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=e4:57:40:67:21:74;CMTS-MAC=00:01:5c:76:fe:6f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

24/01/2021 21:53:3

Let op!

RCS Partial Service;CM-MAC=e4:57:40:67:21:74;CMTS-MAC=00:01:5c:76:fe:6f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

24/01/2021 21:52:23

Let op!

Lost MDD Timeout;CM-MAC=e4:57:40:67:21:74;CMTS-MAC=00:01:5c:76:fe:6f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

24/01/2021 21:52:19

critical

SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=e4:57:40:67:21:74;CMTS-MAC=00:01:5c:76:fe:6f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

24/01/2021 21:52:19

Let op!

RCS Partial Service;CM-MAC=e4:57:40:67:21:74;CMTS-MAC=00:01:5c:76:fe:6f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

24/01/2021 21:52:19

critical

SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=e4:57:40:67:21:74;CMTS-MAC=00:01:5c:76:fe:6f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

24/01/2021 21:52:18

Let op!

RCS Partial Service;CM-MAC=e4:57:40:67:21:74;CMTS-MAC=00:01:5c:76:fe:6f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

24/01/2021 11:22:26

notice

LAN login Success;CM-MAC=e4:57:40:67:21:74;CMTS-MAC=00:01:5c:76:fe:6f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

24/01/2021 00:11:0

critical

No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=e4:57:40:67:21:74;CMTS-MAC=00:01:5c:76:fe:6f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

23/01/2021 09:26:28

notice

LAN login Success;CM-MAC=e4:57:40:67:21:74;CMTS-MAC=00:01:5c:76:fe:6f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

13/01/2021 16:52:0

critical

No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=e4:57:40:67:21:74;CMTS-MAC=00:01:5c:76:fe:6f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

12/01/2021 04:53:3

notice

TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=e4:57:40:67:21:74;CMTS-MAC=00:01:5c:76:fe:6f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

01/01/1970 00:01:34

critical

No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=e4:57:40:67:21:74;CMTS-MAC=00:01:5c:76:fe:6f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

12/01/2021 04:50:24

notice

SW download Successful - Via NMS

12/01/2021 04:48:49

notice

SW Download INIT - Via NMS

22/12/2020 15:55:26

critical

No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=e4:57:40:67:21:74;CMTS-MAC=00:01:5c:76:fe:6f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

22/12/2020 13:36:42

Let op!

RCS Partial Service;CM-MAC=e4:57:40:67:21:74;CMTS-MAC=00:01:5c:76:fe:6f;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

CKzig
topicstarter
Meedenker
  • 15Reacties
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Goedemorgen @CKzig en welkom op de Community, 

Ontzettend vervelend dat je problemen ondervindt met de internetconnectie. Ik heb even een blik geworpen op de verbinding en die ziet er verder prima uit. Heb je los van je constateringen in het modemlog ook daadwerkelijk uitval of problemen met de internetverbinding geconstateerd de afgelopen dagen? Zo ja, op welke data en tijdstippen ervoer jij dit en wat waren op dat moment de precieze storingsklachten?

Paul Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 5157Reacties
  • 404Oplossingen
  • 969Likes

@tobiastheebegeeft aan dat er ruis op de lijn zit toch? Hoe zien jullie dit, want jij geeft weer aan dat het prima is?

 

Tijdstippen en uitval staan erbij toch?

 

Precieze klacht: Asus router valt uit, routerlog geeft aan dat het ligt aan de DCHP release van Ziggo CB (modem/router). Na uitzetten en aanzetten router, werkt het weer. Gebeurd zo om de 2/3 dagen

CKzig
topicstarter
Meedenker
  • 15Reacties
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Ik vermoed dat er buitenshuis iets niet goed zit. De ruis (verhoogde aantallen RS errors) vindt namelijk plaats op een groot aantal kanalen en niet op specifieke kanalen, wat zou duiden op instraling. Dat lijkt hier niet het probleem te zijn. Verder heb ik nog nooit zo'n laag vermogen in de upstream gezien op een CB. Normaal gesproken geldt voor upstream: hoe lager het vermogen, hoe beter. Echter hoort de upstream rond 40 dBmV te liggen bij aansluiting modem direct op het AOP. Bij een te laag vermogen in de upstream kan het modem ook problemen gaan krijgen om Ziggo te bereiken omdat modems meestal met 42-45 dBmV zenden en jouw modem door de andere modems in het segment mogelijk sporadisch niet meer is te verstaan door de CMTS bij Ziggo.

tobiastheebe
Expert
Expert
  • 1154Reacties
  • 70Oplossingen
  • 356Likes

Thanks, ik laat dan eerst ook even een storingsmonteur kijken. Op suggestie van Paul Z

CKzig
topicstarter
Meedenker
  • 15Reacties
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

@CKzig In mijn meting op jouw modem zie ik op dit moment geen ruis op het signaal terug. Dat neemt niet weg dat er als nog sprake kan zijn van verstoring op een of meerder down- of upstream kanalen. Als je de installatie tussen het modem en aansluitpunt al hebt nagelopen, en het modem ook bij een rechtstreekse connectie uitvalt, dan lijkt het mij verstandig dat er een storingsmonteur komt kijken. 

Paul Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 5157Reacties
  • 404Oplossingen
  • 969Likes

Prima als er een storingsmonteur komt kijken. Wat moet ik hiervoor doen?

 

Desalniettemin, ik heb nu een setup met twee routers in mijn netwerk. Ziggo CB (Modem/Router) -- Asus (routermudus) -- Asus (Access point modus). Kan deze setup wellicht beter?

CKzig
topicstarter
Meedenker
  • 15Reacties
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Bij eigen router is modem in bridge mode zetten aanbevolen, zie ook mijn eerste bericht in dit topic.

tobiastheebe
Expert
Expert
  • 1154Reacties
  • 70Oplossingen
  • 356Likes

Hoi @CKzig! Sorry voor de late reactie allereerst. Ik heb een afspraak met de storingsmonteur voor je ingepland voor komende maandag 8 februari tussen 12.00 en 18.00 uur. Hopelijk past dit! Zo niet, dan wijzig je de afspraak eenvoudig vanuit je Mijn Ziggo account.

Neem de informatie op deze pagina even goed door en met name de Corona-maatregelen. Dit om een veilige (werk)omgeving voor de monteur en jezelf te kunnen garanderen. Het bezoek is gratis als blijkt dat het probleem in ons signaal (buitenshuis t/m je hoofdaansluiting) of ons modem zit. Zit het probleem in je eigen aansluitingen en/of apparatuur, dan berekend de monteur € 50,- voor zijn bezoek.

Laat ons vooral weten hoe het gegaan is zodra de monteur is geweest! 

Erik S Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 802Reacties
  • 92Oplossingen
  • 118Likes

Hey @CKzig. Hoe staat het ervoor? 🙂 

Lycke Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 11112Reacties
  • 850Oplossingen
  • 3892Likes

Monteur was langs geweest. Er was een hele lichte ruis, maar dat zou verder geen problemen moeten veroorzaken.

 

Truc zat hem toch in de Ziggo CB in Bridge Mode zetten, wat eigenlijk ook gewoon telefonisch had gekund. Na meerdere pogingen daarvoor, hadden ze toch een monteur gestuurd die hem in no time in Bridge mode gezet had.

 

Draait nu ongeveer een week stabiel!

Bekijk in context

CKzig
topicstarter
Meedenker
  • 15Reacties
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Fijn om te lezen @CKzig! Thanks ook voor de terugkoppeling 😄 

Mariska Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 2853Reacties
  • 251Oplossingen
  • 518Likes

Uitgelicht topic