1
Vraag
2
Reacties
CKzig

Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Internet valt weg (WAN): Ziggo en Asus Router setup

Het internet valt soms weg en het vereist een reboot van de Asus Router (RT-AX92U) om alles weer aan de praat te krijgen. Na de reboot werkt alles wel weer. Het is de Asus Router in de woonkamer die connectie verliest (rood lampje). Ik heb de logs nagelezen en het lijkt erop dat ik het moet zoeken bij de ISP, bij Ziggo dus. Hierbij dus de vraag wat ik zou moeten doen. Iets met de DHCP instellingen schat ik in? 

 

Log meldingen die relevant zijn:

Jan 20 22:42:37 WAN Connection: Ethernet link down.
Jan 20 22:42:37 nat: apply redirect rules
Jan 20 22:42:40 WAN Connection: ISP's DHCP did not function properly.

=> gevolg geen WAN meer, de LAN werkt wel

 

Jan 22 23:17:48 WAN Connection: ISP's DHCP did not function properly.
Jan 22 23:17:48 nat: apply redirect rules

=> gevolg geen WAN meer, de LAN werkt wel

 

Setup:

Ziggo Modem/Router (meterkast) - staat in standaard modus (fungeert dus ook als router) →

Asus RT-AX92U (Woonkamer) - staat in Router modus →

Asus RT-AX92U (Zolder) - staat in Access point modus (AI Mesh)

→ staat voor bedrade ethernet verbinding.

27 Reacties 27
CKzig
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Prima als er een storingsmonteur komt kijken. Wat moet ik hiervoor doen?

 

Desalniettemin, ik heb nu een setup met twee routers in mijn netwerk. Ziggo CB (Modem/Router) -- Asus (routermudus) -- Asus (Access point modus). Kan deze setup wellicht beter?

CKzig
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Thanks, ik laat dan eerst ook even een storingsmonteur kijken. Op suggestie van Paul Z

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

Bij eigen router is modem in bridge mode zetten aanbevolen, zie ook mijn eerste bericht in dit topic.

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Hoi @CKzig! Sorry voor de late reactie allereerst. Ik heb een afspraak met de storingsmonteur voor je ingepland voor komende maandag 8 februari tussen 12.00 en 18.00 uur. Hopelijk past dit! Zo niet, dan wijzig je de afspraak eenvoudig vanuit je Mijn Ziggo account.

Neem de informatie op deze pagina even goed door en met name de Corona-maatregelen. Dit om een veilige (werk)omgeving voor de monteur en jezelf te kunnen garanderen. Het bezoek is gratis als blijkt dat het probleem in ons signaal (buitenshuis t/m je hoofdaansluiting) of ons modem zit. Zit het probleem in je eigen aansluitingen en/of apparatuur, dan berekend de monteur € 50,- voor zijn bezoek.

Laat ons vooral weten hoe het gegaan is zodra de monteur is geweest! 

privateer

Level 9
  • 302Posts
  • 11Oplossingen
  • 65Likes

Hallo,

Ik bedoel letterlijk dat als je ASUS het opgeeft je dan met je laptop op een andere poort in de Ziggo modem probeert contact te maken met internet. Je LAN werking intern staat los van het ontbreken van je internetverbinding.

 

Wat betreft de melding van de ASUS over de ISP dat is een gemaakte boodschap en verteld je niet direct iets nuttig.

 

Het is gewoon een antwoord dat niet betekend dat er een storing is. Hij zegt enkel dat hij niet alle opties ondersteund die je modem heeft meegestuurd. Ik zie die boodschap ook wel eens (vrij recent nog) en ik heb geen ASUS modem.

 

Als iemand jouw iets vraagt waar je het antwoord niet op weet moet je nee zeggen en dat is precies wat er hier gebeurd. Met Wireshark zou je eventueel nog kunnen zien waar er nee tegen wordt gezegd als je dat echt wilt weten.

 

Uitleg docsis warning 

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14028Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hey @CKzig. Hoe staat het ervoor? 🙂 

CKzig
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Monteur was langs geweest. Er was een hele lichte ruis, maar dat zou verder geen problemen moeten veroorzaken.

 

Truc zat hem toch in de Ziggo CB in Bridge Mode zetten, wat eigenlijk ook gewoon telefonisch had gekund. Na meerdere pogingen daarvoor, hadden ze toch een monteur gestuurd die hem in no time in Bridge mode gezet had.

 

Draait nu ongeveer een week stabiel!

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3337Likes

Fijn om te lezen @CKzig! Thanks ook voor de terugkoppeling 😄 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic