1
Vraag
2
Reacties
Michel1990

Gedreven Raadgever
  • 163Posts
  • 3Oplossingen
  • 9Likes

Internet valt vaker weg indien IPV6 is ingeshakeld op de Connectbox Giga.

Beste,

Sinds ik ben overgestapt naar Internet Giga + Connectbox Giga. Heb ik het probleem dat gedurende de dag internet heel vaak weg valt indien IPV6 is ingeshakeld op het modem/router, het zijn vaak maar enkele seconden 4/10 ik merk het vooral tijdens het gamen/browsen.

Ik heb ieder apparaat ertussen uit gehaald kabel rechtsreeks op het modem geprobeerd, kabels vervangen AOP kabel vervangen forward path attenuator geprobeerd omdat het signaal bij mij +9 dbvm binnen komt, switches vervangen en het modem weer terug routermode laten zetten maar ik vond het niet. Dus voor een lange tijd lang bridige-mode aangezet pfsense machine en bij toeval IPV6 (WAN6) uitgeshakeld. En het probleem was opgelost en het maar zo gelaten.

Vervolgens kwam een kameraat van nog geen straat verder precies met zelfde verhaal, tijdens het gamen merkte hij ook op dat hij last hat van jitter/lag traag ladende websites/youtube filmpjes. Eerste instantie monteur laten komen die heeft alles nagekeken maar kon ook niks vinden.

Dus ik zeg tegen hem weet je wat je doet bel Ziggo en vraag of ze IPV6 voor je kunnen uit zetten, en ja hoor ook bij hem probleem opgelost. Dus ik weer IPV6 ingeshakeld om het nog eens te bevestigen voor mezelf en weer natuurlijk zelfde games die afentoe raar doen filmpjes die niet laden, ping timeouts totaal op willekeurige momenten. Dus nu vraag ik me af is het dan toch gewoon de Puma chip die gewoon nog steeds afentoe problemen heeft? Het heeft me al veel tijd gekost en vraag me af of ook hier een UBC1318ZG de uitkomt zou kunnen bieden, ik ben nogal nieuwschierig!

Bijgevoegt een screenshot van het modem zonder de (Forward path attenuator 6db) zodat de situatie zo normaal mogelijk is. Maar normaal heb ik wel een forward path attenuator 6db ertussen zitten, maar dat staat los van het probleem hierboven.

Met vriendelijek groet,

1 Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9704Posts
  • 571Oplossingen
  • 3521Likes

Vooralsnog ziet het er goed uit, misschien lag de eerder aanwezige CER dan aan de niet optimaal aangesneden kabel. Fijn dat de attenuator niet meer nodig door het aansluiten van de grondkabel op tap met hogere demping.

 

De btv 1 IEC-NL is een dubbel galvanisch gescheiden AOP en inderdaad bedoeld voor locaties met randaarde (meterkast), de btv 01-SET is enkel galvanisch gescheiden en kan zowel als AOP (woonkamer) en einddoos gebruikt worden. Overigens wordt in de meterkast tegenwoordig de TRISZ-DG300 geplaatst.

Bekijk in context

27 Reacties 27
Bert
Super Expert
Super Expert
  • 56487Posts
  • 3718Oplossingen
  • 13535Likes

Ziggo kan je modem op IPv4 only zetten, dan is IPv6 helemaal weg.

Michel1990
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 163Posts
  • 3Oplossingen
  • 9Likes

Klopt, dat is hoe ik het tot nu toe zelf heb gedaan ook al denk ik wel dat ipv6 zeker meerwaarde heeft voor mij persoonlijk ben ik min of meer af van NAT. En ik zie dat ik veel topics de Connectbox vervangen wordt door een UBC1318ZG, vooral bij mensen die gebruik maken van gevoelige applicaties zoals games. Vandaar denk ik dat ik graag een verzoek wil doen aangezien weliswaar mijn connectbox ipv6 ondersteunt maar het niet werkt lijkt het me een redelijk verzoek. @Lotte @Mariska ?

Ik heb in mijn huis zelf ubitique access points hangen dus wifi op het modem is voor mij niet van toepassing.

Groetjes,


ZigMCV

Stamgast
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ik herken je verhaal ook, maar dan in bridge modus met een Fritzbox 4040 router. Wat een gedoe joh. Wanneer ik een vergadering in ging met Teams direct verbinding weg. En echt van ons hele netwerk. Na 10 tot 20 seconden was het er weer. Bridge modus weer uit laten zetten en ja hoor, alles weer perfect. Langzaam doet mij dat vermoeden dat dat toch meer bij Ziggo fout moet zitten, of dat het komt door een bepaalde keuze die gemaakt is.

Carlien
Community Moderator
Community Moderator
  • 359Posts
  • 34Oplossingen
  • 120Likes

Hi @Michel1990

Wat naar dat het internet niet lekker werkt icm gamen. Modem naar iPv4 zetten is geen optie begrijp ik? Want zoals @Bert aangeeft, kunnen we dit voor je in orde maken en kunnen we zien hoe het dan gaat.

Michel1990
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 163Posts
  • 3Oplossingen
  • 9Likes

Beste @Carlien 

Ik heb tot twee weken geleden het altijd zonder ipv6 geprobeerd, maar dan merk ik nog steeds dat pagina's soms even niet laden (wel veel minder), Ik ben natuurlijk wel op de hoogte van de Intel Puma problemen die weliswaar met updates iets verbeterd zijn maar nog niet  helemaal zijn uitgesloten. De enigste manier wat het uiteindelijk deed oplossen is dat ik mijn modem in bridge mode liet zetten en zelf een router plaats, op deze manier vermoed ik dat de Puma chip helemaal niks meer doet en vandaar het probleem ook niet meer voorkomt. De machine die ik gebruikte om het testen was een zelf samengestelde machine en een zelf compileerde OpenWRT build (Router Software) maar het was nooit mijn bedoeling om deze te blijven gebruiken omdat het stroomverbruik relatief stukken hoger ligt dan het modem zelf.

Mocht de UBC1318ZG een optie zou zijn zou ik liever voor die keuze gaan aangezien ik dan zelf geen hardware hoef in te zetten om ipv6 te kunnen gebruiken.

Groetjes!

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 2576Posts
  • 311Oplossingen
  • 645Likes

@Michel1990

Onder het motto, niet geschoten is sowieso mis, gaan we het UBEE1318ZG modem proberen.

Ik heb dit modem voor je besteld en zorg dat deze binnen 3 werkdagen wordt bezorgd. Wacht hierna even een weekje met het huidige modem retour sturen. Lost dit het probleem niet op? Dan kunnen we het huidige modem weer activeren 🙂 

 

Michel1990
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 163Posts
  • 3Oplossingen
  • 9Likes

@Jamyla 

Dankjewel, ik zal men bevindingen in dit topic vermelden als het zover is.

Groetjes!

Michel1990
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 163Posts
  • 3Oplossingen
  • 9Likes
ChannelLock StatusChannel TypeChannel IDFrequencyWidthPowerSNRModulation Profile IDCorrectablesUncorrectables
1LockedSC-QAM Downstream9666000000 Hz8000000 Hz9.2 dBmV41.5 dBQAM256211
2LockedSC-QAM Downstream1602000000 Hz8000000 Hz10.5 dBmV39.5 dBQAM256752
3LockedSC-QAM Downstream2610000000 Hz8000000 Hz10.1 dBmV42 dBQAM256214
4LockedSC-QAM Downstream3618000000 Hz8000000 Hz9.8 dBmV41.8 dBQAM256113
5LockedSC-QAM Downstream4626000000 Hz8000000 Hz9.4 dBmV41.6 dBQAM256212
6LockedSC-QAM Downstream5634000000 Hz8000000 Hz9.1 dBmV41.6 dBQAM256212
7LockedSC-QAM Downstream6642000000 Hz8000000 Hz9.1 dBmV41.5 dBQAM25620
8LockedSC-QAM Downstream7650000000 Hz8000000 Hz8.9 dBmV41.3 dBQAM256215
9LockedSC-QAM Downstream8658000000 Hz8000000 Hz8.9 dBmV41.4 dBQAM25600
10LockedSC-QAM Downstream10674000000 Hz8000000 Hz9.2 dBmV41 dBQAM25620
11LockedSC-QAM Downstream11682000000 Hz8000000 Hz9.1 dBmV41.4 dBQAM25620
12LockedSC-QAM Downstream12690000000 Hz8000000 Hz9.3 dBmV41.5 dBQAM256470
13LockedSC-QAM Downstream13698000000 Hz8000000 Hz9.4 dBmV41.5 dBQAM25630
14LockedSC-QAM Downstream14706000000 Hz8000000 Hz9.6 dBmV41.6 dBQAM25640
15LockedSC-QAM Downstream15714000000 Hz8000000 Hz9.6 dBmV41.6 dBQAM25620
16LockedSC-QAM Downstream16722000000 Hz8000000 Hz9.5 dBmV41.4 dBQAM25610
17LockedSC-QAM Downstream17730000000 Hz8000000 Hz9.5 dBmV41.4 dBQAM25670
18LockedSC-QAM Downstream18738000000 Hz8000000 Hz9.3 dBmV41.2 dBQAM256862
19LockedSC-QAM Downstream19746000000 Hz8000000 Hz9 dBmV41 dBQAM25610
20LockedSC-QAM Downstream20754000000 Hz8000000 Hz8.9 dBmV41.2 dBQAM256110
21LockedSC-QAM Downstream21762000000 Hz8000000 Hz8.5 dBmV41.1 dBQAM25610
22LockedSC-QAM Downstream22770000000 Hz8000000 Hz8 dBmV40.8 dBQAM256310
23LockedSC-QAM Downstream23778000000 Hz8000000 Hz7.7 dBmV40.7 dBQAM25640
24LockedSC-QAM Downstream24786000000 Hz8000000 Hz8 dBmV40.8 dBQAM25630
25LockedSC-QAM Downstream25794000000 Hz8000000 Hz7.8 dBmV40.5 dBQAM25640
26LockedSC-QAM Downstream26802000000 Hz8000000 Hz8.1 dBmV40.5 dBQAM25640
27LockedSC-QAM Downstream27810000000 Hz8000000 Hz8.1 dBmV40.6 dBQAM25680
28LockedSC-QAM Downstream28818000000 Hz8000000 Hz7.9 dBmV40.4 dBQAM25630
29LockedSC-QAM Downstream29826000000 Hz8000000 Hz7.8 dBmV40.4 dBQAM25640
30LockedSC-QAM Downstream30834000000 Hz8000000 Hz7.6 dBmV40.1 dBQAM256100
31LockedSC-QAM Downstream31842000000 Hz8000000 Hz7.2 dBmV40 dBQAM2567961643
32LockedSC-QAM Downstream32850000000 Hz8000000 Hz7.1 dBmV39.8 dBQAM25614911690
33LockedOFDM Downstream159917000000 Hz93300 kHz5.1 dBmV39.0 dBOFDM PLC12522804


Beste,

Eergisteren viel me op dat lampje DS blauw was geworden, wat vinden jullie van de laatste twee kanalen bij een uptime van 24H, toch iets van storing op die kanalen? de kabels en AOP zijn twee jaar oud en aangesloten door Ziggo er is geen ander apparatuur op de coax aangesloten en er zitten geen spitters of wat dan ook. maar heb toch nog af en toe time-outs ook met het nieuw modem. 

Groetjes,

Michel

Erik S
Community Moderator
Community Moderator
  • 2225Posts
  • 337Oplossingen
  • 530Likes

Goedemorgen @Michel1990! Nog bedankt voor de terugkoppeling hier. Hoe is het de afgelopen dagen gegaan met de verbinding? Zijn de uncorrectables op de laatste twee kanalen nog veel verder opgelopen? Kun je daarnaast eens een foto maken van je hoofdaansluiting en die delen hier? Dan beoordelen we dat ook nog eens voor alle zekerheid.

Michel1990
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 163Posts
  • 3Oplossingen
  • 9Likes
1LockedSC-QAM Downstream9666000000 Hz8000000 Hz9.8 dBmV41.1 dBQAM2561532
2LockedSC-QAM Downstream1602000000 Hz8000000 Hz10.4 dBmV40.3 dBQAM2561851
3LockedSC-QAM Downstream2610000000 Hz8000000 Hz10 dBmV41.5 dBQAM2561433
4LockedSC-QAM Downstream3618000000 Hz8000000 Hz9.8 dBmV41.3 dBQAM2562452
5LockedSC-QAM Downstream4626000000 Hz8000000 Hz9.6 dBmV41.3 dBQAM2562019
6LockedSC-QAM Downstream5634000000 Hz8000000 Hz9.5 dBmV41.2 dBQAM256140
7LockedSC-QAM Downstream6642000000 Hz8000000 Hz9.7 dBmV41.2 dBQAM25626110
8LockedSC-QAM Downstream7650000000 Hz8000000 Hz9.6 dBmV41.1 dBQAM2561754
9LockedSC-QAM Downstream8658000000 Hz8000000 Hz9.6 dBmV41.1 dBQAM2561912
10LockedSC-QAM Downstream10674000000 Hz8000000 Hz9.7 dBmV41 dBQAM2562812
11LockedSC-QAM Downstream11682000000 Hz8000000 Hz9.6 dBmV41.1 dBQAM2562210
12LockedSC-QAM Downstream12690000000 Hz8000000 Hz9.9 dBmV41 dBQAM256250
13LockedSC-QAM Downstream13698000000 Hz8000000 Hz10 dBmV41 dBQAM2561513
14LockedSC-QAM Downstream14706000000 Hz8000000 Hz10.3 dBmV41.1 dBQAM2562314
15LockedSC-QAM Downstream15714000000 Hz8000000 Hz10.2 dBmV41 dBQAM2562315
16LockedSC-QAM Downstream16722000000 Hz8000000 Hz10 dBmV41 dBQAM2562112
17LockedSC-QAM Downstream17730000000 Hz8000000 Hz9.8 dBmV40.9 dBQAM2562151
18LockedSC-QAM Downstream18738000000 Hz8000000 Hz9.4 dBmV40.6 dBQAM2563024
19LockedSC-QAM Downstream19746000000 Hz8000000 Hz9.1 dBmV40.6 dBQAM2563569
20LockedSC-QAM Downstream20754000000 Hz8000000 Hz9 dBmV40.7 dBQAM2563858
21LockedSC-QAM Downstream21762000000 Hz8000000 Hz8.7 dBmV40.6 dBQAM2562811
22LockedSC-QAM Downstream22770000000 Hz8000000 Hz8.3 dBmV40.3 dBQAM2562914
23LockedSC-QAM Downstream23778000000 Hz8000000 Hz8.1 dBmV40.3 dBQAM2564410
24LockedSC-QAM Downstream24786000000 Hz8000000 Hz8.3 dBmV40.4 dBQAM2562610
25LockedSC-QAM Downstream25794000000 Hz8000000 Hz8.2 dBmV40.1 dBQAM256340
26LockedSC-QAM Downstream26802000000 Hz8000000 Hz8.5 dBmV40.1 dBQAM256420
27LockedSC-QAM Downstream27810000000 Hz8000000 Hz8.5 dBmV39.9 dBQAM2564910
28LockedSC-QAM Downstream28818000000 Hz8000000 Hz8.5 dBmV39.9 dBQAM256430
29LockedSC-QAM Downstream29826000000 Hz8000000 Hz8.4 dBmV39.9 dBQAM2564859
30LockedSC-QAM Downstream30834000000 Hz8000000 Hz8.2 dBmV39.8 dBQAM2563190
31LockedSC-QAM Downstream31842000000 Hz8000000 Hz7.8 dBmV39.6 dBQAM2564237617049
32LockedSC-QAM Downstream32850000000 Hz8000000 Hz7.4 dBmV39.3 dBQAM2565281127701
33LockedOFDM Downstream159917000000 Hz93300 kHz5.3 dBmV38.5 dBOFDM PLC50261655

 

@Erik S Bij deze, aansluiting is gewoon direct zoals eerder genoemd geen vreemde fratsen, nogmaals waardes uitgelezen lopen wel degelijk op.

Erik S
Community Moderator
Community Moderator
  • 2225Posts
  • 337Oplossingen
  • 530Likes

Dankjewel @Michel1990! Ervaar je ook nog steeds time-outs en/of andere problemen met de verbinding? Zo ja, dan lijkt het mij verstandig een monteursbezoek te plannen. Omdat de aansluiting van het modem met je hoofdaansluiting direct is, is er mogelijk iets met het signaal van buitenaf aan de hand. Laat maar weten en geef als je openstaat voor een monteursbezoek ook direct enkele data door waarop jij beschikbaar bent voor het bezoek.

Michel1990
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 163Posts
  • 3Oplossingen
  • 9Likes

@Erik S 

Deze ochtend had ik helemaal geen IPV6 meer timeouts komen nog steeds regelmatig voor zowel ipv4/6, na een reboot werkte het weer. Ik heb het idee dat het van buiten af komt. Je kunt tevens ieder beschikbaar bezoek inplannen ik pas mezelf wel aan.

Groetjes,

Moichel

Michel1990
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 163Posts
  • 3Oplossingen
  • 9Likes

Vandaag is ipv6 weer compleet weggevallen en zie ik in het modem staan:

Internet (Verbonden (partial bonding DS))

Ter info.

Michel1990
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 163Posts
  • 3Oplossingen
  • 9Likes

Ik los dit probleem direct op met de klantenservice.

Bedankt zover.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 12248Posts
  • 987Oplossingen
  • 3380Likes

@Michel1990 Inmiddels zie ik dat je contact hebt gehad met een van onze collega's van de klantenservice. Er is een afspraak met een monteur ingepland op dinsdag 22 juni 2022 tussen 8 en 13 uur. Laat je weten wat jouw bevindingen zijn na het monteursbezoek?

Michel1990
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 163Posts
  • 3Oplossingen
  • 9Likes

Ondertussen na heel wat video's te zien over Docsis hier: (1) The Volpe Firm, Inc - YouTube (leuke channel) kwam ik erachter dat mijn Forward Path Attenuator van 6db vervangen moet worden voor een forward wideband Attenuator. Ik heb de huidige forward Attenuator van  een Ziggo monteur gekregen toen ik nog op Docsis 3.0 zat maar voor 3.1 heb ik een nieuwe (wide) nodig die goed werkt met Docsis 3.1 om het inkomend signaal wat te dempen. Ik heb nu tijdelijk een 10M kabel gemaakt en daar het modem op aangesloten en dit heeft er al voor gezorgd dat het modem niet meer in Partial Service komt.

30LockedSC-QAM Downstream30834000000 Hz8000000 Hz4.4 dBmV39.6 dBQAM256310
31LockedSC-QAM Downstream31842000000 Hz8000000 Hz3.9 dBmV39.4 dBQAM2564006615746
32LockedSC-QAM Downstream32850000000 Hz8000000 Hz3.6 dBmV39.2 dBQAM256187154132366



De kanalen binnen de 4G frequenties hebben wel heel veel ruis maar zover ik begreep kan het ook zijn dat iemand die op de zeflde tap aangesloten zit en thuis een enorme zooi van oude bekabeling en/of splitters gebruikt ook de buren er wat meer last van kunnen krijgen. Volgens mij wordt het OFDM is een voorkeurs positie gestopt waardoor het verkeer wat vaker over het OFDM gaat.

33LockedOFDM Downstream159917000000 Hz93300 kHz1.4 dBmV37.9 dBOFDM PLC14842624930


Waarom dit allemaal het ipv6 verkeer doet lamleggen weet ik niet, maar goed ik hoop dat de monteur woensdag een nieuwe Forward Path Attenuator heeft en dan kunnen we hopelijk weer zorgenloos interneten!

Groetjes,

Michel

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 56487Posts
  • 3718Oplossingen
  • 13535Likes

@Michel1990 je signaal is niet te sterk en ruis / storingen in een signaal beperk je niet met een signaaldemper, die demper filtert niet de ruis / storingen eruit, maar dempt alleen het hele signaal.

robinjoo19
Expert
Expert
  • 2030Posts
  • 25Oplossingen
  • 582Likes

@tobiastheebe jij zei toch dat zoan demper zeker op docsis 3.1 meer kwaad dan goed doet ?

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9704Posts
  • 571Oplossingen
  • 3521Likes

Ik adviseer niet snel een wideband attenuator voor gebruik met DOCSIS. Voordeel van een wideband attenuator is inderdaad een groter frequentiebereik, maar nadeel is dat deze ook de retourband/upstream dempt, waardoor het zendvermogen hoger wordt. Bij een forward path attenuator is dat niet het geval. De FPA's (van Technetix) die door Ziggo-monteurs worden geplaatst zijn ook geschikt voor DOCSIS 3.1. Een 6 dB FPA is hier het juiste type.

 

De CER op de twee SC-QAM-kanalen met 4G (uplink)-overlap is opvallend, het kan inderdaad instraling zijn maar ook een tekortkoming van de grondkabel op deze hogere frequenties. Ik zie daarnaast geen instraling van 5G (773 MHz = KPN 5G DL, 783 MHz = T-Mobile 5G DL). Ook de zeer lage modulatie (QPSK) op het OFDMA-kanaal, toen je het SmartWifi modem Giga nog gebruikte, valt op.

 

Bij een DOCSIS 3.1-modem worden de SC-QAM-kanalen (EuroDOCSIS 3.0) wel gekoppeld maar normaliter niet actief gebruikt, tenzij het OFDM-kanaal onbruikbaar wordt.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic