Opgelost! Ga naar oplossing.
Michael Ziggo wrote:
Hoi stoffers,
Hoe is het afgelopen met de monteur afgelopen donderdag? We zijn benieuwd!
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Maddd wrote:
Wij hebben een cafe, als onze zaak vol zit klapte ook de connect box eruit vanwege de DHCP, ik heb dit opgelost met een eigen router (Apple airport extreme), en modem van ziggo in bridge laten plaatsen.
stoffers wrote:
Ik heb ook het vermoeden dat het aan de DHCP ligt. Mede omdat ik mijn nas wel kon benaderen. Zou het helpen als ik een aantal vaste IP adressen maak? Zo ja, op basis van macadres in de router, of op het desbetreffende apparaat een vast ip maken?
DennyW wrote:stoffers wrote:stoffers
Ik heb ook het vermoeden dat het aan de DHCP ligt. Mede omdat ik mijn nas wel kon benaderen. Zou het helpen als ik een aantal vaste IP adressen maak? Zo ja, op basis van macadres in de router, of op het desbetreffende apparaat een vast ip maken?
Zelf heb ik geen Unifi spulletjes, maar wat ik er zo van meegekregen heb is dat de ook de switches alsmede de AP's behoorlijk wat configuratie-mogelijkheden kennen. Ook die zouden wel eens DHCP-server kunnen (actief) hebben. Loop dit eens na bij al die mooie spulletjes.
Een tweede DHCP-server binnen hetzelfde subnet (en de Unifi's kunnen dat ook nog eens combineren met VLAN's) kan de boel behoorlijk frustreren.
Gezien jouw vraagstelling of en hoe je apparaten van een statisch IP-adres kan voorzien, lijkt mij -en dat bedoel ik niet denigrerend- dat je je nog aardig wat moet verdiepen in en hoe en waarom van zaken in een thuisnetwerk en in het bijzonder in de vele mogelijkheden (en valkuilen).
DennyW wrote:
Een statische DHCP-toewijzing in de router op basis van het MAC-adres heeft de (lees: mijn) voorkeur. Dit adres moet wel vallen binnen de DHCP-range (pool).
Als je besluit in het apparaat (host) zelf een statisch adres vast te leggen, dan moet dit juist buiten de DHCP-range liggen. Desgewenst kan je de DHCP-range in de router wat verkleinen (aan de boven of onderkant) om wat meer IP-adressen voor dit doel beschikbaar te hebben.
DennyW wrote:
Bij wijziging van router (eigenlijk subnet) is het apparaat meteen verbonden met het dan actuele netwerk. Dan iets makkelijker dan eerst een PC een IP-adres te geven in het "oude" subnet om bij de instellingen te kommen.
Een combinatie van de twee mogelijkheden kan natuurlijk ook.
EDIT:
Verder geeft de (statische en dynamische) toewijzing via DHCP de mogelijkheid DNS makkelijk te regelen.
EDIT2:
De Unifi switches en AP's zelf zou ik toch wel in de apparaten (dus via de controler app /cloudkey) een vast IP-adres geven. Dat zal je al wel zo gedaan hebben, want af fabriek staat waarschijnlijk alles op 192.168.1.1 .
stoffers wrote:
Ik kom hier niet voor niets natuurlijk.. Deze opmerking zou je bij iedereen kunnen plaatsen die zich hier meld met een probleem.. Anyway, tnx…
DennyW wrote:stoffers wrote:stoffers
Ik kom hier niet voor niets natuurlijk.. Deze opmerking zou je bij iedereen kunnen plaatsen die zich hier meld met een probleem.. Anyway, tnx…
Daar heb je zondermeer gelijk in.
.......
Michael Ziggo wrote:
Hoi stoffers,
Michael Ziggo wrote:
Hoi stoffers,
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.