1
Vraag
2
Reacties
stoffers

Level 1
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Internet valt uit, wellicht interne DHCP in de problemen?

Hoi binnen een week heb ik 2 keer een uitval van internet gehad. Ik kan vrijwel niets meer doen. Het vreemde was dat mijn NAS wel te benaderen was welke een vast IP adres heeft. Het modem (heeft overigens ook een vast ip) en andere aparaten onbereikbaar. Kan het wat te maken hebben met de DHCP server in het modem? Ik zie namelijk bij mijn unifi cloud key behoorlijk wat DHCP fouten staan. Het modem is uiteindelijk uit zichzelf herstart en langzamerhand kwam er weer leven in. Contact me de helpdesk heeft mij niets opgeleverd.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
stoffers
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
Michael Ziggo wrote:
Hoi stoffers,

Hoe is het afgelopen met de monteur afgelopen donderdag? We zijn benieuwd!


Heb uiteindelijk een nieuw modem gekregen (11 juni). Even gewacht om een positieve reactie te geven... Maar tot dusver geen problemen meer ondervonden. Lijkt er op dat er toch iets mis was met het modem..

Wat mij betreft kan dit draadje gesloten worden.. Ik ben happy 🙂

Bekijk in context

15 Reacties 15
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Welk modem heeft u? Welke apparatuur is er nog meer aangesloten?
stoffers
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
Connectbox. Draadloos nog 2 apparaten aangesloten, bekabeld 3 switches waarvan 1 van unifi. Ook een pc, hue en nas bekabeld. Verder 3 accespoints van unifi en een cloudkey. Op de accespoints behoorlijk wat draadloze apparaten. Laptops, telefoons, tablets.
Maddd

Level 1
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Wij hebben een cafe, als onze zaak vol zit klapte ook de connect box eruit vanwege de DHCP, ik heb dit opgelost met een eigen router (Apple airport extreme), en modem van ziggo in bridge laten plaatsen.
stoffers
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
Maddd wrote:
Wij hebben een cafe, als onze zaak vol zit klapte ook de connect box eruit vanwege de DHCP, ik heb dit opgelost met een eigen router (Apple airport extreme), en modem van ziggo in bridge laten plaatsen.

Ik heb ook het vermoeden dat het aan de DHCP ligt. Mede omdat ik mijn nas wel kon benaderen. Zou het helpen als ik een aantal vaste IP adressen maak? Zo ja, op basis van macadres in de router, of op het desbetreffende apparaat een vast ip maken?
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
stoffers wrote:
Ik heb ook het vermoeden dat het aan de DHCP ligt. Mede omdat ik mijn nas wel kon benaderen. Zou het helpen als ik een aantal vaste IP adressen maak? Zo ja, op basis van macadres in de router, of op het desbetreffende apparaat een vast ip maken?

stoffers
Zelf heb ik geen Unifi spulletjes, maar wat ik er zo van meegekregen heb is dat de ook de switches alsmede de AP's behoorlijk wat configuratie-mogelijkheden kennen. Ook die zouden wel eens DHCP-server kunnen (actief) hebben. Loop dit eens na bij al die mooie spulletjes.
Een tweede DHCP-server binnen hetzelfde subnet (en de Unifi's kunnen dat ook nog eens combineren met VLAN's) kan de boel behoorlijk frustreren.
Gezien jouw vraagstelling of en hoe je apparaten van een statisch IP-adres kan voorzien, lijkt mij -en dat bedoel ik niet denigrerend- dat je je nog aardig wat moet verdiepen in en hoe en waarom van zaken in een thuisnetwerk en in het bijzonder in de vele mogelijkheden van de behoorlijk geavanceerdere Unifi-spullen.



Met vriendelijke groet,
Denny
stoffers
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
DennyW wrote:

stoffers wrote:
Ik heb ook het vermoeden dat het aan de DHCP ligt. Mede omdat ik mijn nas wel kon benaderen. Zou het helpen als ik een aantal vaste IP adressen maak? Zo ja, op basis van macadres in de router, of op het desbetreffende apparaat een vast ip maken?
stoffers
Zelf heb ik geen Unifi spulletjes, maar wat ik er zo van meegekregen heb is dat de ook de switches alsmede de AP's behoorlijk wat configuratie-mogelijkheden kennen. Ook die zouden wel eens DHCP-server kunnen (actief) hebben. Loop dit eens na bij al die mooie spulletjes.
Een tweede DHCP-server binnen hetzelfde subnet (en de Unifi's kunnen dat ook nog eens combineren met VLAN's) kan de boel behoorlijk frustreren.
Gezien jouw vraagstelling of en hoe je apparaten van een statisch IP-adres kan voorzien, lijkt mij -en dat bedoel ik niet denigrerend- dat je je nog aardig wat moet verdiepen in en hoe en waarom van zaken in een thuisnetwerk en in het bijzonder in de vele mogelijkheden (en valkuilen).

Ik heb geen tweede DHCP server draaien. En nee, ik ben geen prof in thuisnetwerk. Om eerlijk te zijn is ligt daar mijn interesse ook niet. Ik wil nu dit probleem getackeld hebben en het zou mooi zijn dat ik aanbevelingen krijg van mensen die daar wel met kaas van hebben gegeten. Vandaar dat ik de vraag hier stel.. dus als je het antwoord weet op de vraag wat beter is waar in het vaste IP toe ken zou het prettig zijn als je het antwoord geeft...
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Een statische DHCP-toewijzing in de router op basis van het MAC-adres heeft de (lees: mijn) voorkeur. Dit adres moet wel vallen binnen de DHCP-range (pool).
Als je besluit in het apparaat (host) zelf een statisch adres vast te leggen, dan moet dit juist buiten de DHCP-range liggen. Desgewenst kan je de DHCP-range in de router wat verkleinen (aan de boven of onderkant) om wat meer IP-adressen voor dit doel beschikbaar te hebben.
stoffers
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
DennyW wrote:
Een statische DHCP-toewijzing in de router op basis van het MAC-adres heeft de (lees: mijn) voorkeur. Dit adres moet wel vallen binnen de DHCP-range (pool).
Als je besluit in het apparaat (host) zelf een statisch adres vast te leggen, dan moet dit juist buiten de DHCP-range liggen. Desgewenst kan je de DHCP-range in de router wat verkleinen (aan de boven of onderkant) om wat meer IP-adressen voor dit doel beschikbaar te hebben.

wat je nu verteld wist ik allemaal... Dus zo'n newbie ben ik ook niet ?. En hij kan er maar 255 uitgeven, dus daar binnen blijven.. niet nieuw voor mij! Kun je uitleggen waarom op Mac adres je voorkeur is?
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Bij wijziging van router (eigenlijk subnet) is het apparaat meteen verbonden met het dan actuele netwerk. Dan iets makkelijker dan eerst een PC een IP-adres te geven in het "oude" subnet om bij de instellingen te kommen.

Een combinatie van de twee mogelijkheden kan natuurlijk ook.

EDIT:
Verder geeft de (statische en dynamische) toewijzing via DHCP de mogelijkheid DNS makkelijk te regelen.

EDIT2:
De Unifi switches en AP's zelf zou ik toch wel in de apparaten (dus via de controler app /cloudkey) een vast IP-adres geven. Dat zal je al wel zo gedaan hebben, want af fabriek staat waarschijnlijk alles op 192.168.1.1 .
stoffers
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
DennyW wrote:
Bij wijziging van router (eigenlijk subnet) is het apparaat meteen verbonden met het dan actuele netwerk. Dan iets makkelijker dan eerst een PC een IP-adres te geven in het "oude" subnet om bij de instellingen te kommen.

Een combinatie van de twee mogelijkheden kan natuurlijk ook.

EDIT:
Verder geeft de (statische en dynamische) toewijzing via DHCP de mogelijkheid DNS makkelijk te regelen.

EDIT2:
De Unifi switches en AP's zelf zou ik toch wel in de apparaten (dus via de controler app /cloudkey) een vast IP-adres geven. Dat zal je al wel zo gedaan hebben, want af fabriek staat waarschijnlijk alles op 192.168.1.1 .

Nee, dat heb ik (nog) niet gedaan. Standaard is het DHCP. Als ze af fabriek een ip adres zouden hebben, zou je wel eens flink in de problemen kunnen komen..

Al met al, tnx voor je feedback, mogelijk lost het mijn probleem op om een aantal apparaten een vast ip te geven (op welke manier dan ook).

Even terugkomend op je eerste opmerking: Gezien jouw vraagstelling of en hoe je apparaten van een statisch IP-adres kan voorzien, lijkt mij -en dat bedoel ik niet denigrerend- dat je je nog aardig wat moet verdiepen....

Ik kom hier niet voor niets natuurlijk.. Deze opmerking zou je bij iedereen kunnen plaatsen die zich hier meld met een probleem.. Anyway, tnx...
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
stoffers wrote:
Ik kom hier niet voor niets natuurlijk.. Deze opmerking zou je bij iedereen kunnen plaatsen die zich hier meld met een probleem.. Anyway, tnx…


stoffers
Daar heb je zondermeer gelijk in.

Producten van deze fabrikant hebben niet een zeer goede prijs kwaliteits-verhouding. Qua mogelijkheden stijgen zij ver uit boven het gewone SOHO / thuisnetwerk-gebeuren. Geschikt voor zowel bedrijfsmatige toepassing als ook voor collectief-netwerk-gebruik (zoals studentenhuizen enz..
Er kunnen zeer stabiele netwerken mee worden gemaakt.

De aanwezigheid van installatie-Wizards maakt dat iedereen ermee overweg zou kunnen, maar het zijn eigenlijk geen “beginners”-producten. Ondersteuning van de leveranciers en / handelaren gaat veel al niet verder dan verwijzing naar een instructie-video op YouTube.
Zijn er echter stabiliteit-problemen, dan helpt zo’n Wizard of leverancier je niet met fout zoeken.
Naast de helpschermen geeft de fabrikant wel veel info en op de website is ook een levendige community (forums) te vinden.

Op YouTube zijn ook veel instructie-video’s te vinden. Niet alleen voor en door “amateurs”, maar ook dikwijls gemaakt door z.g. professionals.
Zeer interessant maar er gaat wel de nodig tijd in zitten als je in de materie wat verder wil gaan verdiepen.

Hier heb je het vermoeden dat er DHCP-problemen zijn. Probeer eens bij de (weigerachtige) apparaten de verbindingsgegevens (IP-adressen) uit te lezen in zowel werkende toestand als ook in fout-toestand.
Op IP-telefoons is dit (met wat knopjes indrukken) b.v. tevoorschijn te toveren op het display, bij (netwerk-)printers zonder display is kan je die manier een statuspagina laten afdrukken enz., enz.
PC’s en laptops alsmede NAS en servers laten deze info ook zien (grafisch omgeving / command line).
stoffers
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
DennyW wrote:

stoffers wrote:
Ik kom hier niet voor niets natuurlijk.. Deze opmerking zou je bij iedereen kunnen plaatsen die zich hier meld met een probleem.. Anyway, tnx…
stoffers
Daar heb je zondermeer gelijk in.

.......


DennyW , ik waardeer oprecht je enorme gedrevenheid en je uitgebreide antwoorden. Ik denk echter dat we afwijken van het probleem. Dat er een unifi hier draait, wil niet zeggen dat dit gelinkt is aan de reboot en de op dat moment slechte prestaties van het modem. Gisterenavond wederom problemen gehad. De unifi draait al ruim een jaar, geen omkijken naar....

Ik denk toch dat het met de DHCP server te maken heeft. Ook Maddd heeft blijkbaar dit probleem als er teveel "mensen" op zitten. Ik heb hier ca 35 connecties met de box (die om een ip vragen). Wellicht is dat toch teveel.

Ik heb inmiddels wederom contact gehad met Ziggo. Er komt een monteur komende donderdag. Geen idee wat hij er aan denkt te gaan doen, maar ik weet het ook even niet meer...
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Hoi stoffers,

Hoe is het afgelopen met de monteur afgelopen donderdag? We zijn benieuwd!
stoffers
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
Michael Ziggo wrote:
Hoi stoffers,

Hoe is het afgelopen met de monteur afgelopen donderdag? We zijn benieuwd!


Monteur is geweest, had iets hoog signaal, heeft er een soort dempertje tussen gezet. Helaas heeft het euvel zich nog een keer plaats gevonden. Mocht dat niet werken, dan resetten, mocht dat niet werken modem defect... Ik heb contact gehad met klantenservice (wilde laten weten dat het nog niet goed was) en ze wilden meteen weer een monteur sturen. Ik vroeg wat deze komt doen, dat het me weer een snipperdag kost.. Nee, monteur moest komen kreeg ik te horen. Toen aangegeven dat monteur had gezegd dat ik hem moest resetten en daarna een nieuw modem zou krijgen.. En ja hoor, ze heeft de aantekeningen even terug gelezen en dat klopte :(... Klantenservice is echt nier meer hetzelfde als een paar jaar terug.. Jammer, was altijd vol lof over ziggo en de klantenservice.

Inmiddels modem gereset, nog geen uitval gehad (althans niet gemerkt). Nog even afwachten..
stoffers
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
Michael Ziggo wrote:
Hoi stoffers,

Hoe is het afgelopen met de monteur afgelopen donderdag? We zijn benieuwd!


Heb uiteindelijk een nieuw modem gekregen (11 juni). Even gewacht om een positieve reactie te geven... Maar tot dusver geen problemen meer ondervonden. Lijkt er op dat er toch iets mis was met het modem..

Wat mij betreft kan dit draadje gesloten worden.. Ik ben happy 🙂
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic