Patrick6

Level 4
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Internet valt regelmatig weg/ modem herstart

Hallo,

 

Ik heb sinds eind maart internet van Ziggo, maar sinds het begin valt dit met enige regelmaat een aantal minuten uit.  Ik kan dan ook niet rechtstreeks met het modem verbinding maken. Meestal herstart het modem uit zichzelf en doet alles het daarna weer, soms moet ik het handmatig herstarten. Als het modem herstart is zie ik in de logs T3 en T4 meldingen staan. In het begin had ik het probleem ongeveer 1 a 2 keer per week, maar afgelopen week zelfs elke dag (als ik naar de logs kijk). Hier is al een keer een monteur voor gekomen, maar die kon niets raars ontdekken aangezien er op dat moment niets mis was.

 

Op mijn AOP zit een splitter aangesloten waaruit coax kabels naar het modem en de mediabox gaan. Op het modem zit een mesh-wifi systeem aangesloten die in access point modus staat. De wifi van het modem zelf staat uit.

Modem:

Conform standaard specificaties: DOCSIS 3.0
Hardware versie: 10
Software versie: 9.1.2109.200

 

Wat ik o.a. al geprobeerd heb:

modem resetten

andere coax kabel en splitter proberen

modem direct op AOP aansluiten

 

Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn?

 

Bedankt!

52 Reacties 52
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Patrick6 Hartelijk dank voor je terugkoppeling na het monteursbezoek. Wat zijn afgezien van je constateringen in het  modemlog je eigen bevindingen op het moment dat je de internetverbinding gebruikt? Werkt het online surfen, streamen en gamen op dit moment goed?

Patrick6
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Tot nu toe werkt alles goed! Door de willekeurigheid van het probleem is het moeilijk om nu al te zeggen of het helemaal opgelost is, maar ik heb goede hoop.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Patrick6 Dat is fijn om te lezen! We houden het topic nog even open zodat je de komende week nog even kunt aankijken hoe alles werkt. Dan kun je komende week opnieuw je bevindingen delen en bepalen of het probleem als zijnde opgelost kan worden beschouwd of dat er vervolgacties gewenst zijn. 

Patrick6
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Het goede nieuws is dat ik nog geen problemen met het wegvallen van de internetverbinding heb gehad. Het slechte nieuws is dat de post-RS errors weer flink beginnen op te lopen. Denk nog even wat langer wachten om te kijken of die ook nog gaat herstarten, maar er lijkt nog wel iets mis te zijn.

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

16660000005.840256 qam9
26020000004.940256 qam1
36100000004.640256 qam2
46180000004.440256 qam3
56260000004.540256 qam4
6634000000540256 qam5
76420000005.440256 qam6
86500000005.440256 qam7
96580000005.540256 qam8
106740000005.540256 qam10
11682000000540256 qam11
126900000004.940256 qam12
136980000004.940256 qam13
147060000004.840256 qam14
157140000004.538256 qam15
167220000004.540256 qam16
177300000004.440256 qam17
187380000004.540256 qam18
197460000004.340256 qam19
207540000004.440256 qam20
21826000000338256 qam29
228340000002.538256 qam30
238420000002.238256 qam31
24850000000238256 qam32



Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS

1Locked40.9342552
2Locked40.3438584
3Locked40.3517637
4Locked40.9595714
5Locked40.3528801
6Locked40.3434729
7Locked40.3369495
8Locked40.3351920
9Locked40.9315625
10Locked40.34171749
11Locked40.34751740
12Locked40.3457664
13Locked40.3454661
14Locked40.3435650
15Locked38.9462687
16Locked40.3600613
17Locked40.3559731
18Locked40.3431666
19Locked40.3457929
20Locked40.3460733
21Locked38.9673823
22Locked38.66881788
23Locked38.97961024
24Locked38.68411076

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

13840010543.5512064 qam4
24520003343.8512064 qam3
35200020944.3512064 qam2
45880023845512064 qam1



Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

1ATDMA0000
2ATDMA0000
3ATDMA0010
4ATDMA0030

 

Netwerk historie

Tijd Prioriteit Omschrijving

02/06/2022 20:52:13noticeLAN login Success;CM-MAC=48:d3:43:1a:6b:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:60:67;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01/06/2022 20:31:17criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:1a:6b:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:60:67;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01/06/2022 18:21:40noticeLAN login Success;CM-MAC=48:d3:43:1a:6b:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:60:67;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01/06/2022 12:59:20Let op!RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:1a:6b:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:60:67;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
31/05/2022 22:54:0criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:1a:6b:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:60:67;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
30/05/2022 16:29:44noticeLAN login Success;CM-MAC=48:d3:43:1a:6b:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:60:67;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
29/05/2022 22:54:14criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:1a:6b:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:60:67;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
29/05/2022 20:04:32noticeLAN login Success;CM-MAC=48:d3:43:1a:6b:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:60:67;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
29/05/2022 06:41:4FoutDHCP RENEW sent - No response for IPv4;CM-MAC=48:d3:43:1a:6b:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:60:67;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Er was eergisteren nog één RCS partial service event. Zowel in de DS (CER c.q. uncorrectable RS errors) als US (afwijkende kanaalfrequenties) lijkt nog steeds ruis aanwezig.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Patrick6 Dankjewel voor het delen van jouw bevindingen. Ik heb nog eens een blik geworpen op het signaal. Zo te zien is er eergisteren in jouw wijk sprake geweest van een kortdurende storing op het Downstream signaal. Die storing is inmiddels opgelost en op dit moment ziet de verbinding er weer goed uit. Wil je het modem nog eens resetten zodat het modemlog weer "schoon" is? Ik laat een nieuwe nauwkeurig meting lopen op jouw verbinding om de komende 3 dagen het signaal te monitoren. Kun je eventuele storingsmomenten bijhouden (datum+tijd) dan kan ik dit vergelijken met onze meting. 

Patrick6
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Ah ok, zou mooi zijn als het daaraan ligt! Zal direct even resetten en bijhouden.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Patrick6 We houden een contact en wachten je bevindingen even af. Laten we inderdaad hopen dat het aan de storing gelegen heeft.

Patrick6
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Goedemiddag,

Ik heb sinds vrijdag geen problemen meer gehad. Aangezien ik deze week veel thuis zal zijn kan ik het nog even goed in de gaten houden. Als ik dan nog geen problemen krijg lijkt me het probleem opgelost! Hier nog even de huidige waardes. US freq. nog wel wat apart en een T3 melding uit 1970, maar het lijkt geen problemen te veroorzaken.

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

16660000006.440256 qam9
26020000005.540256 qam1
36100000005.440256 qam2
4618000000540256 qam3
56260000005.140256 qam4
66340000005.640256 qam5
7642000000640256 qam6
8650000000640256 qam7
96580000006.140256 qam8
10674000000640256 qam10
116820000005.540256 qam11
126900000005.540256 qam12
136980000005.540256 qam13
14730000000540256 qam17
15746000000540256 qam19
16754000000540256 qam20
17762000000540256 qam21
187700000004.940256 qam22
197780000004.540256 qam23
207860000004.440256 qam24
218260000002.438256 qam29
22834000000138256 qam30
238420000000.738256 qam31
248500000001.938256 qam32



Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS

1Locked40.91590
2Locked40.33390
3Locked40.34060
4Locked40.35580
5Locked40.94370
6Locked40.32780
7Locked40.31970
8Locked40.32020
9Locked40.91680
10Locked40.32730
11Locked40.34050
12Locked40.94310
13Locked40.93730
14Locked40.93840
15Locked40.33320
16Locked40.93490
17Locked40.33300
18Locked40.33080
19Locked40.33480
20Locked40.35680
21Locked38.94820
22Locked38.66400
23Locked38.99050
24Locked38.68300

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

13840010643.3512064 qam4
24520000043.5512064 qam3
35199985344512064 qam2
45880004044.5512064 qam1



Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

1ATDMA0030
2ATDMA0000
3ATDMA0000
4ATDMA0000

 

Netwerk historie

Tijd Prioriteit Omschrijving

04/06/2022 19:31:6noticeLAN login Success;CM-MAC=48:d3:43:1a:6b:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:60:67;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04/06/2022 00:40:21criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:1a:6b:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:60:67;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03/06/2022 21:19:46noticeLAN login Success;CM-MAC=48:d3:43:1a:6b:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:60:67;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03/06/2022 16:03:52FoutDHCP RENEW sent - No response for IPv4;CM-MAC=48:d3:43:1a:6b:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:60:67;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01/01/1970 00:01:37criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:1a:6b:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:60:67;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02/06/2022 20:52:13noticeLAN login Success;CM-MAC=48:d3:43:1a:6b:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:60:67;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Patrick6 De verbinding zelf ziet er prima uit. Ook op dit moment zie ik geen bijzonderheden terug. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De T3 timeout met datum 1-1-1970 is waarschijnlijk de reset die je hier had uitgevoerd.

Patrick6
Topicstarter
Level 4
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Ik heb verder geen problemen meer gehad en geen fouten na rs. Nog wel rare US frequenties maar dat lijkt niet direct problemen te veroorzaken, mogelijk wordt dat beter als de rest van het kastje in de straat vervangen wordt.

 

Het probleem lijkt dus opgelost door het vervangen van de connector in het kastje buiten door de monteur. Bedankt allemaal voor het helpen oplossen!

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

1666000000640256 qam9
26020000005.140256 qam1
3610000000540256 qam2
46180000004.540256 qam3
56260000004.540256 qam4
66340000005.440256 qam5
76420000005.840256 qam6
86500000005.540256 qam7
96580000005.540256 qam8
106740000005.940256 qam10
11682000000540256 qam11
126900000004.940256 qam12
13698000000540256 qam13
147300000004.540256 qam17
157460000004.140256 qam19
16754000000440256 qam20
177620000003.940256 qam21
187700000003.940256 qam22
197780000003.440256 qam23
207860000003.238256 qam24
218260000003.440256 qam29
228340000003.238256 qam30
238420000002.538256 qam31
248500000002.738256 qam32



Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS

1Locked40.93180
2Locked40.36660
3Locked40.37660
4Locked40.311570
5Locked40.39400
6Locked40.35680
7Locked40.93730
8Locked40.34110
9Locked40.93800
10Locked40.35060
11Locked40.38170
12Locked40.39090
13Locked40.37600
14Locked40.37450
15Locked40.36030
16Locked40.37070
17Locked40.36370
18Locked40.36300
19Locked40.37600
20Locked38.914530
21Locked40.311570
22Locked38.913440
23Locked38.920370
24Locked38.920840

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

13840002643.3512064 qam4
24519996743.5512064 qam3
35200008544512064 qam2
45880005644.5512064 qam1



Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

1ATDMA0050
2ATDMA0000
3ATDMA0010
4ATDMA0020

 

Tijd Prioriteit Omschrijving

13/06/2022 23:17:22noticeLAN login Success;CM-MAC=48:d3:43:1a:6b:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:60:67;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12/06/2022 11:38:45criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:1a:6b:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:60:67;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
11/06/2022 16:02:31noticeLAN login Success;CM-MAC=48:d3:43:1a:6b:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:60:67;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
11/06/2022 04:17:47criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:1a:6b:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:60:67;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04/06/2022 19:31:6noticeLAN login Success;CM-MAC=48:d3:43:1a:6b:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:60:67;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Patrick6 Dankjewel voor de terugkoppeling! Ontzettend fijn dat het probleem is opgelost na het vervangen van een connector in de eindversterker. Het signaal ziet er sindsdien ook prima uit. Heel veel online surfplezier gewenst! 
Als wij je nog ergens mee kunnen helpen weet je ons hier te vinden. 😉

Uitgelicht topic