1
Vraag
2
Reacties
Patrick6

Raadgever
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Internet valt regelmatig weg/ modem herstart

Hallo,

 

Ik heb sinds eind maart internet van Ziggo, maar sinds het begin valt dit met enige regelmaat een aantal minuten uit.  Ik kan dan ook niet rechtstreeks met het modem verbinding maken. Meestal herstart het modem uit zichzelf en doet alles het daarna weer, soms moet ik het handmatig herstarten. Als het modem herstart is zie ik in de logs T3 en T4 meldingen staan. In het begin had ik het probleem ongeveer 1 a 2 keer per week, maar afgelopen week zelfs elke dag (als ik naar de logs kijk). Hier is al een keer een monteur voor gekomen, maar die kon niets raars ontdekken aangezien er op dat moment niets mis was.

 

Op mijn AOP zit een splitter aangesloten waaruit coax kabels naar het modem en de mediabox gaan. Op het modem zit een mesh-wifi systeem aangesloten die in access point modus staat. De wifi van het modem zelf staat uit.

Modem:

Conform standaard specificaties: DOCSIS 3.0
Hardware versie: 10
Software versie: 9.1.2109.200

 

Wat ik o.a. al geprobeerd heb:

modem resetten

andere coax kabel en splitter proberen

modem direct op AOP aansluiten

 

Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn?

 

Bedankt!

1 Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Patrick6
topicstarter
Raadgever
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Ik heb verder geen problemen meer gehad en geen fouten na rs. Nog wel rare US frequenties maar dat lijkt niet direct problemen te veroorzaken, mogelijk wordt dat beter als de rest van het kastje in de straat vervangen wordt.

 

Het probleem lijkt dus opgelost door het vervangen van de connector in het kastje buiten door de monteur. Bedankt allemaal voor het helpen oplossen!

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

1666000000640256 qam9
26020000005.140256 qam1
3610000000540256 qam2
46180000004.540256 qam3
56260000004.540256 qam4
66340000005.440256 qam5
76420000005.840256 qam6
86500000005.540256 qam7
96580000005.540256 qam8
106740000005.940256 qam10
11682000000540256 qam11
126900000004.940256 qam12
13698000000540256 qam13
147300000004.540256 qam17
157460000004.140256 qam19
16754000000440256 qam20
177620000003.940256 qam21
187700000003.940256 qam22
197780000003.440256 qam23
207860000003.238256 qam24
218260000003.440256 qam29
228340000003.238256 qam30
238420000002.538256 qam31
248500000002.738256 qam32



Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS

1Locked40.93180
2Locked40.36660
3Locked40.37660
4Locked40.311570
5Locked40.39400
6Locked40.35680
7Locked40.93730
8Locked40.34110
9Locked40.93800
10Locked40.35060
11Locked40.38170
12Locked40.39090
13Locked40.37600
14Locked40.37450
15Locked40.36030
16Locked40.37070
17Locked40.36370
18Locked40.36300
19Locked40.37600
20Locked38.914530
21Locked40.311570
22Locked38.913440
23Locked38.920370
24Locked38.920840

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

13840002643.3512064 qam4
24519996743.5512064 qam3
35200008544512064 qam2
45880005644.5512064 qam1



Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

1ATDMA0050
2ATDMA0000
3ATDMA0010
4ATDMA0020

 

Tijd Prioriteit Omschrijving

13/06/2022 23:17:22noticeLAN login Success;CM-MAC=48:d3:43:1a:6b:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:60:67;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12/06/2022 11:38:45criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:1a:6b:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:60:67;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
11/06/2022 16:02:31noticeLAN login Success;CM-MAC=48:d3:43:1a:6b:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:60:67;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
11/06/2022 04:17:47criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:1a:6b:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:60:67;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04/06/2022 19:31:6noticeLAN login Success;CM-MAC=48:d3:43:1a:6b:f3;CMTS-MAC=00:01:5c:b5:60:67;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

Bekijk in context

52 Reacties 52
Bert
Super Expert
Super Expert
  • 56487Posts
  • 3718Oplossingen
  • 13535Likes

Kun je je upstream waarden ook hier plaatsen?

Beeblebrox
Expert
Expert
  • 866Posts
  • 50Oplossingen
  • 151Likes

Hallo @Patrick6 en Bert natuurlijk,

 

Als ik zo naar de foto van het AOP kijk, zit het niet echt strak aangesloten. Kijk maar naar de witte afdekplaat. Zit een behoorlijke kier. Ik vraag mij af of er wel goed contact gemaakt wordt. Als het mogelijk is, haal die witte afdekplaat eraf en kijk hoe het dan gaat.

 

Gr, Theo.

Patrick6
topicstarter
Raadgever
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Hier de upstream waardes

Patrick6
topicstarter
Raadgever
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Heb ik nu gedaan, kijken of het verschil maakt. Lijkt er niet direct op dat hij meer contact maakt (witte afdekplaat past er nog tussen). In ieder geval bedankt voor de suggestie!

Beeblebrox
Expert
Expert
  • 866Posts
  • 50Oplossingen
  • 151Likes

Ola,

 

Kijk het heel ff aan. Mocht het je het modem uitgezet hebben, dan heeft het pas zin om na 3 uur of langer weer waarden te plaatsen. De Pre RS Errors zijn de binnengekomen pakketten en de Post RS Errors zijn de binnengekomen herstelde pakketten.

 

Als je weer foto's plaatst, maak ze dan van de Status, DS, US en Historie.

 

Ik zie wel een behoorlijke fluctuatie in je DS vermogen. En je hebt off set frequenties in je US. Helaas houdt mijn kennis hier op.

 

Ik hoop dat @Bert of @tobiastheebe je daarin verder kunnen helpen.

 

Gr, Theo.

 

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9704Posts
  • 571Oplossingen
  • 3521Likes

De wat vreemde slope in het DS-vermogen en de afwijkende gekoppelde kanaalfrequenties in de US vallen inderdaad op, alsmede de CER (RS errors) in de gehele DS.

 

Als test kun je het modem tijdelijk direct op het AOP aansluiten (dus zonder de POA-splitter), opnieuw opstarten en na enkele uren nogmaals de DS/US-gegevens plaatsen.

Patrick6
topicstarter
Raadgever
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Ik heb gisteravond het modem rechtstreeks op de AOP aangesloten. Dit zijn vanochtend de waardes.

Beeblebrox
Expert
Expert
  • 866Posts
  • 50Oplossingen
  • 151Likes

Mogguh, kan je ook de Historie plaatsen.

Patrick6
topicstarter
Raadgever
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Goedemorgen,

Bedoel je met de historie niet wat ik als Status Netwerk AOP heb geplaatst? Zo niet weet ik niet precies wat je bedoelt. Aangezien ik op kantoor zit kan ik het momenteel zelf even niet checken.

Beeblebrox
Expert
Expert
  • 866Posts
  • 50Oplossingen
  • 151Likes

Sorry, ben net wakker 😇. Heb er overheen gelezen. Werk ze.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9704Posts
  • 571Oplossingen
  • 3521Likes

De DS CER en afwijkende frequenties in de US blijven direct op het AOP aanwezig. Dit zou daarom verder onderzocht moeten worden door (een monteur van) Ziggo.

Patrick6
topicstarter
Raadgever
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Bedankt voor de reacties! Dan moet ik weer even een afspraak met een storingsmonteur maken neem ik aan? En die dan vragen te kijken naar de fouten na rs en afwijkende frequenties in de US?

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9704Posts
  • 571Oplossingen
  • 3521Likes

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een monteursafspraak inplannen en komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.

Madelon
Community Moderator
Community Moderator
  • 384Posts
  • 43Oplossingen
  • 145Likes

Goedemorgen @Patrick6 

Balen dat ondanks alle inspanningen de internetverbinding nog te wensen overlaat! We komen graag bij je langs om op locatie de problemen op te lossen. 

Ik heb dan ook een afspraak voor je gepland op 20-05 tussen 8:00 en 13:00 uur. Je ontvangt een mail ter bevestiging van de afspraak. 

Ook krijg je een SMS met daarin een link. Je kunt middels deze link de agenda van de monteur inzien en zelf de afspraak wijzigen als dit tijdstip jouw toch niet helemaal lekker uitkomt. 

Laat je hier nog even horen hoe de afspraak is verlopen? We zijn natuurlijk erg benieuwd naar jouw verdere bevindingen 😄 

Patrick6
topicstarter
Raadgever
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Monteur is vanochtend geweest. Hij zag dat er een verkeerde AOP zat en heeft die dan ook vervangen. Hiernaast heeft hij een nieuwe kabel gemaakt die beter in mijn modem past en wat beter contact zou moeten maken. Nu afwachten of dit het probleem verholpen heeft, zo niet dan is volgens de monteur de volgende stap het modem vervangen. Hieronder de huidige downstream en upstream waardes, RS fouten ziet er tot nu toe beter uit.

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

16100000005.840256 qam2
26020000005.940256 qam1
36180000005.140256 qam3
46260000005.140256 qam4
5634000000640256 qam5
66420000006.540256 qam6
76500000006.340256 qam7
86580000006.140256 qam8
96660000006.640256 qam9
106740000006.540256 qam10
116820000005.640256 qam11
126900000005.540256 qam12
13698000000640256 qam13
14706000000640256 qam14
157140000005.540256 qam15
167220000005.140256 qam16
177300000005.340256 qam17
187380000005.540256 qam18
19746000000540256 qam19
20754000000540256 qam20
218260000003.438256 qam29
228340000003.738256 qam30
238420000003.240256 qam31
248500000003.438256 qam32



Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS

1Locked40.9110
2Locked40.990
3Locked40.3100
4Locked40.990
5Locked40.370
6Locked40.380
7Locked40.970
8Locked40.960
9Locked40.380
10Locked40.360
11Locked40.370
12Locked40.360
13Locked40.9110
14Locked40.9100
15Locked40.390
16Locked40.980
17Locked40.360
18Locked40.990
19Locked40.390
20Locked40.940
21Locked38.9110
22Locked38.9140
23Locked40.390
24Locked38.9110

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer

13840033643.3512064 qam4
24520027843.5512064 qam3
35200018444512064 qam2
45880025844.8512064 qam1



Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts

1ATDMA0000
2ATDMA0000
3ATDMA0000
4ATDMA0000
Madelon
Community Moderator
Community Moderator
  • 384Posts
  • 43Oplossingen
  • 145Likes

@Patrick6 

Bedankt voor de update! We gaan er vanuit dat dit de problemen heeft opgelost. Zo niet, trek gerust weer aan de bel 😄 

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9704Posts
  • 571Oplossingen
  • 3521Likes

Hoewel ik de DS CER niet meer zie, zijn in de US nog steeds alle kanalen op afwijkende frequenties gekoppeld. Ik betwijfel dus of het probleem is opgelost.

 

Ik ben wel benieuwd waarom het AOP 'verkeerd' zou zijn geweest, in de woonkamer wordt altijd de btv 01-SET geplaatst. Ook de IEC/F-kabel van splitter naar modem was prima, deze wordt standaard voor het modem gebruikt.

Madelon
Community Moderator
Community Moderator
  • 384Posts
  • 43Oplossingen
  • 145Likes

@tobiastheebe, helaas heeft de monteur dit niet vermeld in zijn bon. Ben bang dat ik je daar geen antwoord op kan geven 😞 

 

Patrick6
topicstarter
Raadgever
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Het AOP ziet er ook niet anders uit(behalve dat het 90 graden gedraaid is). Mbt de kabel zou het zijn omdat dit modem een ringetje bij de aansluiting heeft die zorgt dat de normale kabel net niet helemaal goed aansluit. Deze kabel heeft een iets langere pin erin zitten.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic