1
Vraag
2
Reacties
ieising

Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Internet valt regelmatig weg (WAN Connection: ISP's DHCP did not function properly.)

Sinds een paar weken valt internet regelmatig weg voor een minuut of twee. Kijkend in de log zie ik:

 

Aug 16 15:23:37 WAN Connection: ISP's DHCP did not function properly.
Aug 16 15:23:37 DualWAN: skip single wan wan_led_control - WANRED off
Aug 16 15:23:47 kernel: eth0 (Int switch port: 3) (Logical Port: 3) Link DOWN.
Aug 16 15:23:52 WAN Connection: WAN(0) link down.
Aug 16 15:23:55 kernel: eth0 (Int switch port: 3) (Logical Port: 3) Link UP 1000 mbps full duplex
Aug 16 15:23:57 WAN Connection: WAN(0) link up.

 

Erg vervelend wanneer je net een presentatie aan het geven bent in Teams, of voor de kids wanneer ze net aan het winnen zijn in een online potje welke game ze op dat moment spelen. Sinds een paar maanden, gebeurt het regelmatig, minimaal eens in de week, meestal vaker soms slaan we een weekje over.

 

In maart is er een monteur gekomen om onze aansluiting te vervangen door een nieuwe. Toen hadden we dit probleem trouwens nog niet.

 

Vorige week is er een monteur gekomen om ons nieuwe modem te installeren, want onze aansluiting stond niet in het boekje, dus toch maar op aanraden van Ziggo via een monteur geregeld. Nu 1 GB connectie, hoewel ik nog niet verder dan 650 ben gekomen met de Speedtest op mijn Asus ROG Raptor GT-AC5300 router. Heb zo'n mijn twijfels over die 1 GB, daar moet ik nog wat onderzoek naar doen... wellicht gerelateerd aan het wegvallen van mijn connectie.

 

Monteur vorige week detecteerde een probleem in onze aansluiting en dat probleem is vandaag opgelost gemeld. Vanochtend vloog de connectie eruit, maar toen nog niet de melding gehad dat het probleem was opgelost. Maar vanmiddag, enkele uren na de verlossende SMS van Ziggo was het weer raak.

 

Ziggo modem staat in bridge modus, daarachter een Asus ROG Raptor GT-AC5300, die ons interne netwerk regelt en de link naar buiten is. Ik wil daar niet vanaf stappen want het stelt me in staat om wat limieten in te stellen mbt internet toegang van de kids bijvoorbeeld. Maar ook omdat ik meer poorten nodig heb dan de 4 op het modem.

 

Verder is niets op het modem aangesloten, alles loopt daadwerkelijk over de Asus router.

 

Iemand een idee wat ik zelf kan doen, of wordt het toch een kwestie van Ziggo alles laten doormeten?

 

Iwan

41 Reacties 41
ieising
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Klopt, modem staat in bridge mode.

Ik denk niet dat het MAC adres verandert, ik zou niet weten waarom. Maar wel iets wat makkelijk te controleren is. Ga ik dus doen.

 

Heb ook besloten om op een rustig moment, de router naar fabrieksinstelling terug te zetten en opnieuw in te richten.

 

Hoewel de router klaagt dat de Ziggo DHCP server iets fout doet, hoop ik daarmee uit te sluiten dat de router iets goeds, fout interpreteert. Nu is echter internet te belangrijk voor ons, twee vanuit huis werkende volwassenen, ook in het weekend.

 

Bedankt voor de tip.

Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes

@ieising Als ik kijk naar het log van je ASUS router valt me op dat deze probeert een Dual Wan op te starten. Misschien doet de router dit omdat de Wan aansluiting met de modem is verloren, maar het is niet zeker of dat de oorzaak of een gevolg is. Check eens of de Dual Wan instellingen wel uitgeschakeld is, onze systemen werken daar niet lekker mee samen.

Ook zie ik dat de Lan verbinding 3 de link is verloren, bijna tegelijk met het verlies van de Wan aansluiting. Het signaal op je modem is in orde blijkt uit een snelle check. Al met al kan het wijzen op een probleem in het thuisnetwerk waardoor er een conflict ontstaat.

 

Is de router al voorzien van de laatste firmware updates van ASUS? Het is zeker wijs de router te resetten naar fabrieksinstellingen (het zou daarbij ideaal zijn om je huidige router instellingen op te slaan, zodat je dit na een korte testperiode makkelijk terug kan zetten).

 

 

ieising
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Hoi @Anne H 

 

DualWAN staat uit, dat heb ik al gecheckt. Ik zal eens kijken naar die LAN 3 aansluiting.

 

Firmware update is tijdje geleden gedaan, de problemen zijn toen niet verholpen. Toen al met ASUS in de weer geweest. Maar ik zal toch weer eens een keertje naar fabrieksinstellingen teruggaan.

 

Ik moet trouwens nog wel even de snelheid checken, nu in bridge mode krijg ik geen 1 GB op speedtest, kom rond de 450 - 500 uit wanneer ik de check vanuit de router opstart. Dit weekend ofzo maar 's nachts als iedereen slaapt het modem maar eens terugzetten en rechtstreeks met de laptop erop. Hoewel ik het wel dubieus vind dat ik maar de helft van de 1 GB krijg. Dat zou niet mogen.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9761Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

welke snelheid haal je als je een laptop rechtstreeks op de connectbox aansluit

wel even de connectbox 30 seconde van de stroom zodat de laptop een public ip-adres krijgt

ieising
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Je bedoelt in bridge mode, en dan de laptop rechtstreeks aansluiten? Goed idee, ga ik testen.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9761Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

klopt helemaal op Lan 1 inplaats van de router alleen even om te testen

 

ook is het even belangrijk om te weten of de laptop/desktop wel gigabit snelheid aan kan

ieising
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Vannacht heb ik wat tests gedaan door mijn laptop rechtstreeks op het modem aan te sluiten en de speedtest van de Ziggo website to draaien. Iets van 10x gedaan, twee keer kreeg ik een download van boven de 900, maar het waren vooral resultaten van rond de 600, ongeveer 6x. Daarbij zag ik ook resultaten die onder de 500 kwamen en zelfs twee keer nog niet boven de 200.

 

Heb filmpjes gemaakt van de speedtests, maar die zijn natuurlijk veel te groot, 200 - 300 MB. Ik kan wel de screenshot uploaden, maar het interessante zit in het feit dat de snelheden gedurende een scan fluctueren.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9761Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

kun je een foto maken van de hoofdaansluiting het aop (abonnee overname punt)

ieising
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Uiteraard. Bij deze bijgesloten.

 

Ter info, deze is recentelijk, twee weken geleden ofzo, door een Ziggo monteur bekeken, omdat ik naar Giga ben overgestapt en deze aansluiting nog niet in het boekje stond. Volgens de monteur is dit de meet recente aansluiting en die is in maart dit jaar aangelegd.

 

De monteur stelde vast dat er 'buiten' iets mis zou zijn, dat schijnt te zijn verholpen nadat hij een melding had gemaakt. Mbt mijn probleem van het wegvallen van de verbinding is er niets veranderd.

 

Ik had trouwens gisteren en eergisteren wel een aantal keren dat mijn 'ping' ineens in de triple-digits schoot voor een paar minuten en daarna weer netjes onder de 15 kwam.

 

Over de foto's: De splitter gaat enerzijds naar het modem en anderzijds naar de versterker voor TV. Ook dit is zo door de monteur aangelegd.

 

Iwan

20210825_072136694_iOS.jpg

20210825_072123721_iOS.jpg

  

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9761Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

ziet er keurig uit

 

kun je een printscreen van de down en upstream maken

https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van...

ieising
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Uiteraard, maar die had ik al eens bijgesloten, dus die twee PDFs voeg ik toe. Er is verder niets veranderd aan de situatie.

Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1333Posts
  • 203Oplossingen
  • 670Likes

@ieising Dank voor de PDFs, hiermee kan @anoniemforum nog inzien wat er mis gaat.
Ik heb het modemsignaal ook eens kritisch bekeken en zie wat signaalmeldingen de Docsis 3.1 ODFM kanalen mis gaan. Daarom is een nieuwe monteur noodzakelijk en staat die op de planning voor volgende week vrijdag. Hiervan volgt nog een bevestiging via mail en mocht je hem willen wijzigen? Dit gaat via Mijn Ziggo. 

Laat je het weten hoe dit verlopen is? 

ieising
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Hoi @Jos ,

Moet de monteur bij mij binnenkomen, of is dit wederom een actie die 'in de straat' moet gebeuren? Dan kan ik mijn agenda erop afstemmen.

 

Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1333Posts
  • 203Oplossingen
  • 670Likes

Deze monteur is voor binnen, die moet namelijk vanaf jouw aansluiting de metingen doen. 
Ik laat voor de zekerheid de melding controleren die de monteur over het netwerk maakte. Mocht daar een andere terugkoppeling op komen waardoor de monteur niet noodzakelijk is, hoor je het vanzelfsprekend. 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9761Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

het lijkt mijn idd verstandig even de monteur af te wachten 

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3330Likes

@ieising heb je een update voor ons? 🙂 Hoe gaat het nu? 

ieising
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

@Mariska het lijkt nu stabieler. De snelheid is nu wel beter zo lijkt het. Heb wat speedtest runs gedaan en kwam steeds tussen de 750 en 850 uit. Dat was eerder ongeveer de helft. Zag dit weekend nog wel wat spikes in latency/ping. Maar die is nu ook beter.

 

De monteur zag afgelopen vrijdag dat er toch een probleem was nog bij ons buiten. Iets bleek als vervangen te zijn aangegeven, maar dat was niet zo. Dat heeft hij vervangen. Daarna is er nog iemand geweest die buiten in de kastjes aan de straat heeft gewerkt.

 

De monteur heeft nog aangegeven dat het niet 100% zeker de drops verklaarde, en dat er mogelijk waterschade aan de Ziggo kabel is en er iets aan de kabel in de kruipruimte moet gebeuren. Corrosie aan de koppeling. Dat zou kunnen aangezien bij ons de grond verzakt, dat merken we ook met de riolering bv. Dan zou de kabel tussen het kastje buiten en onze hoofdaansluiting moeten worden bekeken.

 

Vooralsnog lijkt het probleem te zijn opgelost, maar ik moet nog even goed aan de slag met wat testen, daar is dit weekend niet veel van terecht gekomen.

 

Ik post mijn bevindingen na de testjes, inclusief weer laptop rechtstreeks op het modem geprikt.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3330Likes

Super om te lezen zeg! Thanks voor je terugkoppeling. We zien je bevindingen wel weer verschijnen zodra je tijd hebt gehad om te testen. 

ieising
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Even een update.

Ik heb nog niet kunnen checken hoe de snelheid is wanneer ik de laptop weer direct op het modem aansluit, maar de check vanaf de router of mijn PC via de router is niet beter geworden. Zit eigenlijk steevast rond de 350 vanaf de PC en vanaf router op 550. De eerder gemelde snelheden heb ik niet meer gezien.

 

Wat wel mooi is, is dat ik geen connectie drops meer heb gehad. Dat lijkt nu dus wel opgelost te zijn. Gelukkig.

 

Dus kortom, stabiel internet, maar verre van de 1 GB waar ik voor betaal.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9761Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

heb je de mogelijkheid om de snelheid eens rechtstreeks op de modem te testen

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic