1
Vraag
2
Reacties
ieising

Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Internet valt regelmatig weg (WAN Connection: ISP's DHCP did not function properly.)

Sinds een paar weken valt internet regelmatig weg voor een minuut of twee. Kijkend in de log zie ik:

 

Aug 16 15:23:37 WAN Connection: ISP's DHCP did not function properly.
Aug 16 15:23:37 DualWAN: skip single wan wan_led_control - WANRED off
Aug 16 15:23:47 kernel: eth0 (Int switch port: 3) (Logical Port: 3) Link DOWN.
Aug 16 15:23:52 WAN Connection: WAN(0) link down.
Aug 16 15:23:55 kernel: eth0 (Int switch port: 3) (Logical Port: 3) Link UP 1000 mbps full duplex
Aug 16 15:23:57 WAN Connection: WAN(0) link up.

 

Erg vervelend wanneer je net een presentatie aan het geven bent in Teams, of voor de kids wanneer ze net aan het winnen zijn in een online potje welke game ze op dat moment spelen. Sinds een paar maanden, gebeurt het regelmatig, minimaal eens in de week, meestal vaker soms slaan we een weekje over.

 

In maart is er een monteur gekomen om onze aansluiting te vervangen door een nieuwe. Toen hadden we dit probleem trouwens nog niet.

 

Vorige week is er een monteur gekomen om ons nieuwe modem te installeren, want onze aansluiting stond niet in het boekje, dus toch maar op aanraden van Ziggo via een monteur geregeld. Nu 1 GB connectie, hoewel ik nog niet verder dan 650 ben gekomen met de Speedtest op mijn Asus ROG Raptor GT-AC5300 router. Heb zo'n mijn twijfels over die 1 GB, daar moet ik nog wat onderzoek naar doen... wellicht gerelateerd aan het wegvallen van mijn connectie.

 

Monteur vorige week detecteerde een probleem in onze aansluiting en dat probleem is vandaag opgelost gemeld. Vanochtend vloog de connectie eruit, maar toen nog niet de melding gehad dat het probleem was opgelost. Maar vanmiddag, enkele uren na de verlossende SMS van Ziggo was het weer raak.

 

Ziggo modem staat in bridge modus, daarachter een Asus ROG Raptor GT-AC5300, die ons interne netwerk regelt en de link naar buiten is. Ik wil daar niet vanaf stappen want het stelt me in staat om wat limieten in te stellen mbt internet toegang van de kids bijvoorbeeld. Maar ook omdat ik meer poorten nodig heb dan de 4 op het modem.

 

Verder is niets op het modem aangesloten, alles loopt daadwerkelijk over de Asus router.

 

Iemand een idee wat ik zelf kan doen, of wordt het toch een kwestie van Ziggo alles laten doormeten?

 

Iwan

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1334Posts
  • 203Oplossingen
  • 676Likes

@ieising Dank voor de PDFs, hiermee kan @anoniemforum nog inzien wat er mis gaat.
Ik heb het modemsignaal ook eens kritisch bekeken en zie wat signaalmeldingen de Docsis 3.1 ODFM kanalen mis gaan. Daarom is een nieuwe monteur noodzakelijk en staat die op de planning voor volgende week vrijdag. Hiervan volgt nog een bevestiging via mail en mocht je hem willen wijzigen? Dit gaat via Mijn Ziggo. 

Laat je het weten hoe dit verlopen is? 

Bekijk in context

41 Reacties 41
anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

kun je een foto van de hoofdaansluiting het aop (abonnee overname punt) maken

 

en een printscreen van de down en upstream

https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van...

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@ieising 

Gezien het log heb je een dual-WAN-router.

Die één twee minuten uitval is mogelijk de ingestelde (default) tijd die de router in acht neemt om om te schakelen.

Als je geen tweed IPS hebt is het detecteren van een (geringe) hick-up in de  internet-verbinding niet handig; een zeer korte onderbreking wordt dan door instelling minstens die ingestelde tijdduur.

In mijn Cisco dualWAN-router is in te stellen welke actie(s) er ondernomen moet worden bij detectie. Ik heb de detectie (NSD = Network Service Detection  bij mijn Cisco router) uitgeschakeld, daar ik toch geen tweede ISP heb.

De oorzaak van de kortstondige uitval van de internetdoorgifte door (de) Ziggo(-aansluiting) is hiermee niet weliswaar niet verholpen, maar is /was voor mij als niet gamer, de beste keus.

ieising
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Als gevraagd foto van aop en de up- en downstream waardes.

 

Morgen op verzoek van Ziggo support, modem en router even resetten. Maar ik denk niet dat dat het is. Heb toch het gevoel dat de connectie met Ziggo af en toe wegvalt, of de IP lease op een verkeerd moment refreshed en dat dat niet lekker loopt.

ieising
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Ja, heb wel een DualWAN router, maar dat staat uit. Heb geen fail-over, balancer of wat dan ook, gebruik alleen de ene connectie, want dat is de enige die ik heb.

 

Heb net wel de DHCP Query Frequency naar Normal gezet, stond op aggressive. Zal misschien uitstel van executie betekenen. Wat minder vaak uitvragen zal wellicht wat minder vaak voor een verzoek om een nieuwe lease tot resultaat hebben. Ook dat zal niet een euvel aan Ziggo kant oplossen, maar wellicht wat minder vaak voor laten komen.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

zie er keurig uit

 

zodra het internet wegvalt wat gebeurt er dan op het modem en de router met de lampjes ?

ieising
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Ik zal bij het volgende probleem de lampjes in de gaten houden. Zit meestal net in een Teams meeting en dan drukker met connecten via telefoon over 4G dan naar de meterkast rennen. 😉

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@ieising 

Dat bedoelde ik juist. Ik gebruik dualWAN ook niet, maar standaard stond bi mij wel de Network Service Detection aan waardoor bij een geringe hick-up de acties werden uitgevoerd die onder dat hoofdfstukje ingesteld waren!

ieising
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Aha, okay. Ik kan zo'n setting niet vinden in mijn Asus GT-AC5300 router. Heb nu wel de setting voor DualWAN failover omgezet naar loadbalanced, hoewel ik niet kan applyen omdat ik geen tweede connectie heb. Maar goed, wellicht dat dit iets uithaalt.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Het modem heeft het zodanig druk met het corrigeren van beschadigde data pakketjes op de docsis 3.1 downstream, dat dit ten koste gaat van de snelheid.

ieising
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Hmm, dat zou impliceren dat de lijn dusdanig slecht is dat ik maar 50% van de capaciteit kan gebruiken? Dus toch maar weer Ziggo benaderen?

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Ik heb het issue voorgelegd aan het moderatieteam. Dat kan dieper in de systemen kijken, wellicht iets ontdekken en zo nodig vervolgstappen uitzetten.

Dus zelf voorlopig geen actie ondernemen via de helpdesk.

Monica
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 772Posts
  • 154Oplossingen
  • 262Likes

Hi @ieising! Met regelmaat uitval van de verbinding terwijl je aan het werk bent of de kids zitten te gamen, verre van ideaal natuurlijk. Goed dat je ons hier gevonden hebt! Ik zou graag het signaal eens onder de loep nemen, maar ik zie dat er nog geen adresgegevens in het profiel staan. Kan je deze nog toevoegen? Dan kunnen we de boel doormeten. 

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Dit is typisch een issue bij Asus routers. Dat is al vaker aan de orde geweest op dit forum. De instelling veranderen van "aggressive" (wat dat ook moge betekenen) naar normal heeft in het verleden geloof ik wel geholpen. Maar helemaal opgelost is het geloof ik niet. Iedereen met dit probleem heeft een Asus router.

ieising
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Hoi @Monica , meteen gedaan.

ieising
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Eigenlijk nooit problemen gehad met de router, hoewel voice-chat niet werkt wat ik ook doe, tenzij we over een VPN gaan.

Ik heb een half uur geleden een giga ping gehad, geen volledige outage, maar in de triple-digits.

ieising
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Nog even dit: Als ik speedtest doe, dan kom ik niet ver boven de 500 uit, ook als ik die vanaf mijn Asus router doe. Heel af en toe krijg ik een 600 te zien. Verschillende PCs, allemaal bekabeld, en in verschillende browsers geprobeerd.

 

Ik zal vannacht als iedereen slaapt het modem nog weer even uit bridge halen en dan met de laptop rechtstreeks op het modem gaan om het nog eens te testen, maar voorlopig heb ik nog niet iets in de buurt van 1 GB gezien.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

@efok  

idd komt dat probleem bijna altijd bij Asus voor

 

wij hadden vroeger op het werk een Asus router daar hadden we precies het zelfde probleem geen oplossing kunnen vinden 

uiteindelijk die maar vervangen voor een tp-link nooit meer problemen mee gehad 

ieising
Topicstarter
Level 4
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

@Monica al wat meer inzicht nu mijn adres in het profiel staat?

 

Verder had ik vandaag weer een outage, snel naar beneden gerend, meterkast openen en lampjes kijken. Niets speciaals gezien op het modem, de witte ring was gewoon aan. Kreeg wel in de log van de router weer te zien dat er problemen waren met de DHCP router van de ISP, zoals ik al eerder had gemeld. Lampjes op de router zijn uit, maar nu ook, en nu heb ik gewoon connectie. Weet dus niet wat dat zegt.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

wisselt het mac adres van de router misschien waardoor de wan geen ip-adres meer krijgt ?

 

je modem staat toch in bridge mode?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic