Sinds een paar weken valt internet regelmatig weg voor een minuut of twee. Kijkend in de log zie ik:
Aug 16 15:23:37 WAN Connection: ISP's DHCP did not function properly.
Aug 16 15:23:37 DualWAN: skip single wan wan_led_control - WANRED off
Aug 16 15:23:47 kernel: eth0 (Int switch port: 3) (Logical Port: 3) Link DOWN.
Aug 16 15:23:52 WAN Connection: WAN(0) link down.
Aug 16 15:23:55 kernel: eth0 (Int switch port: 3) (Logical Port: 3) Link UP 1000 mbps full duplex
Aug 16 15:23:57 WAN Connection: WAN(0) link up.
Erg vervelend wanneer je net een presentatie aan het geven bent in Teams, of voor de kids wanneer ze net aan het winnen zijn in een online potje welke game ze op dat moment spelen. Sinds een paar maanden, gebeurt het regelmatig, minimaal eens in de week, meestal vaker soms slaan we een weekje over.
In maart is er een monteur gekomen om onze aansluiting te vervangen door een nieuwe. Toen hadden we dit probleem trouwens nog niet.
Vorige week is er een monteur gekomen om ons nieuwe modem te installeren, want onze aansluiting stond niet in het boekje, dus toch maar op aanraden van Ziggo via een monteur geregeld. Nu 1 GB connectie, hoewel ik nog niet verder dan 650 ben gekomen met de Speedtest op mijn Asus ROG Raptor GT-AC5300 router. Heb zo'n mijn twijfels over die 1 GB, daar moet ik nog wat onderzoek naar doen... wellicht gerelateerd aan het wegvallen van mijn connectie.
Monteur vorige week detecteerde een probleem in onze aansluiting en dat probleem is vandaag opgelost gemeld. Vanochtend vloog de connectie eruit, maar toen nog niet de melding gehad dat het probleem was opgelost. Maar vanmiddag, enkele uren na de verlossende SMS van Ziggo was het weer raak.
Ziggo modem staat in bridge modus, daarachter een Asus ROG Raptor GT-AC5300, die ons interne netwerk regelt en de link naar buiten is. Ik wil daar niet vanaf stappen want het stelt me in staat om wat limieten in te stellen mbt internet toegang van de kids bijvoorbeeld. Maar ook omdat ik meer poorten nodig heb dan de 4 op het modem.
Verder is niets op het modem aangesloten, alles loopt daadwerkelijk over de Asus router.
Iemand een idee wat ik zelf kan doen, of wordt het toch een kwestie van Ziggo alles laten doormeten?
Iwan