Ralph Smeenk

Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Internet valt regelmatig uit

Mijn internet valt regelmatig weg. Meestal gebeurt dit meerdere malen per dag, met uitschieters tot 5* keer per dag. Bij een uitval, doet internet het meestal weer na herstarten van de modem.

Bij optreden van het probleem knippert het 3e lampje van onderen met label "US" op het Technicolor modem.

Na lezen van andere threads in de community forum is mijn vermoeden dat het probleem veroorzaakt zou kunnen worden door hoge Upstream en Downstream Power waardes (zie tabellen hieronder van mijn actuele Upstream en Downstream waardes).

Hoe kan dit probleem opgelost worden?

 

Downstream Channel
ChannelLock StatusModulationChannel IDSymbol RateFrequencyPowerSNR
1LockedQAM25616952000602000000 Hz9.6 dBmV40.4 dB
2LockedQAM25626952000610000000 Hz9.7 dBmV40.4 dB
3LockedQAM25636952000618000000 Hz9.9 dBmV40.4 dB
4LockedQAM25646952000626000000 Hz10.1 dBmV40.4 dB
5LockedQAM25656952000634000000 Hz10.0 dBmV40.4 dB
6LockedQAM25666952000642000000 Hz9.8 dBmV40.3 dB
7LockedQAM25676952000650000000 Hz9.6 dBmV40.2 dB
8LockedQAM256166952000722000000 Hz8.8 dBmV39.4 dB
9LockedQAM256176952000730000000 Hz8.8 dBmV39.4 dB
10LockedQAM256186952000738000000 Hz9.0 dBmV39.6 dB
11LockedQAM256196952000746000000 Hz8.9 dBmV39.7 dB
12LockedQAM256206952000754000000 Hz8.8 dBmV39.7 dB
13LockedQAM256216952000762000000 Hz9.1 dBmV39.9 dB
14LockedQAM256226952000770000000 Hz9.3 dBmV40.1 dB
15LockedQAM256236952000778000000 Hz9.2 dBmV40.3 dB
16LockedQAM256256952000794000000 Hz9.3 dBmV40.2 dB

 

Upstream Channel
ChannelLock StatusModulationChannel IDSymbol RateFrequencyPower
1LockedQAM6455120 Ksym/sec52000000 Hz48.0 dBmV
2LockedQAM6465120 Ksym/sec44500000 Hz47.5 dBmV
3LockedQAM6475120 Ksym/sec36000000 Hz47.0 dBmV
4LockedQAM6485120 Ksym/sec58800000 Hz48.3 dBmV
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Ralph Smeenk
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Internet problemen zijn nog niet teruggekeerd. Hier een korte samenvatting van wat er gedaan is om het te verhelpen:

- vervanging modem  --> geen directe verbetering

- vervangen splitter  --> geen directe verbetering

- afstelling van het signaal van buiten de woning   --> geen directe verbetering

- verwijderen splitter kapje  --> dit leidde tot enige verbetering

- (automatische) update van de modem software  --> hierna verdween het probleem

 

 

Bekijk in context

40 Reacties 40
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

In de DS is het vermogen iets te hoog c.q. het signaal komt iets te sterk op het modem binnen. In de US is het vermogen acceptabel.

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Ralph Smeenk
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

meterkast aansluitingmeterkast aansluitingwoonkamer aansluitingwoonkamer aansluiting

 

Hier zijn foto's van de aansluitingen in de meterkast en de woonkamer.

In de meterkast is alleen een koppelstuk te zien bij de groene kabel (zie eerste afbeelding).

In de woonkamer gaat 1 tak van de splitter naar een Humax digitale ontvanger voor de televisie.

De andere tak gaat rechtstreeks naar een Technicolor modem.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Dat ziet er prima uit. Is de witte kabel die onder het AOP uitsteekt ook coax?

 

Zou je de event log van het modem willen plaatsen?

Ralph Smeenk
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Ja, dat is een losse coax kabel

coax.jpg

 

---

Zonet trad het incident weer op, op dat moment waren Upstream Power waardes wel hoger dan in mijn post hierboven, zoals te zien in onderstaande tabellen.

 

Downstream Channel
ChannelLock StatusModulationChannel IDSymbol RateFrequencyPowerSNR
1LockedQAM25616952000602000000 Hz10.3 dBmV40.7 dB
2LockedQAM25626952000610000000 Hz10.4 dBmV40.7 dB
3LockedQAM25636952000618000000 Hz10.7 dBmV40.7 dB
4LockedQAM25646952000626000000 Hz10.9 dBmV40.7 dB
5LockedQAM25656952000634000000 Hz10.8 dBmV40.7 dB
6LockedQAM25666952000642000000 Hz10.6 dBmV40.5 dB
7LockedQAM25676952000650000000 Hz10.5 dBmV40.3 dB
8LockedQAM256166952000722000000 Hz9.7 dBmV39.7 dB
9LockedQAM256176952000730000000 Hz9.7 dBmV39.7 dB
10LockedQAM256186952000738000000 Hz9.9 dBmV39.9 dB
11LockedQAM256196952000746000000 Hz9.8 dBmV39.9 dB
12LockedQAM256206952000754000000 Hz9.7 dBmV39.9 dB
13LockedQAM256216952000762000000 Hz10.0 dBmV40.0 dB
14LockedQAM256226952000770000000 Hz10.2 dBmV40.2 dB
15LockedQAM256236952000778000000 Hz10.1 dBmV40.4 dB
16LockedQAM256256952000794000000 Hz10.2 dBmV40.3 dB

 

Upstream Channel
ChannelLock StatusModulationChannel IDSymbol RateFrequencyPower
1LockedQAM6455120 Ksym/sec52000000 Hz51.0 dBmV
2LockedQAM6465120 Ksym/sec44500000 Hz51.0 dBmV
3LockedQAM6475120 Ksym/sec36000000 Hz51.0 dBmV
4LockedQAM6485120 Ksym/sec58800000 Hz51.0 dBm
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Met eventlog wordt de netwerkhistorie bedoeld.

Ralph Smeenk
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Dit is de eventlog:

 Time  Priority  Description 
 Time Not Established  Notice (6)  Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4 
 Wed Aug 25 08:57:49 2021   Warning (5)  DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MA... 
 Wed Aug 25 08:57:51 2021   Notice (6)  TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=80:29:94:19:4b:e7;CMTS-MAC=... 
 Time Not Established  Critical (3)  No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=80:29:94:1... 
 Time Not Established  Critical (3)  Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received -... 
 Time Not Established  Notice (6)  Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4 
 Wed Aug 25 09:10:50 2021   Warning (5)  DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MA... 
 Wed Aug 25 09:10:52 2021   Notice (6)  TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=80:29:94:19:4b:e7;CMTS-MAC=... 
 Time Not Established  Critical (3)  No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=80:29:94:1... 
 Time Not Established  Notice (6)  Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4 
 Wed Aug 25 10:23:40 2021   Warning (5)  DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MA... 
 Wed Aug 25 10:23:42 2021   Notice (6)  TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=80:29:94:19:4b:e7;CMTS-MAC=... 
 Time Not Established  Critical (3)  No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=80:29:94:1... 
 Time Not Established  Critical (3)  Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received -... 
 Time Not Established  Notice (6)  Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4 
 Thu Aug 26 09:20:46 2021   Warning (5)  DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MA... 
 Thu Aug 26 09:20:48 2021   Notice (6)  TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=80:29:94:19:4b:e7;CMTS-MAC=... 
 Thu Aug 26 21:20:42 2021   Error (4)  DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-... 
 Fri Aug 27 02:22:03 2021   Critical (3)  Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no U... 
 Fri Aug 27 02:22:13 2021   Critical (3)  No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=80:29:94:1... 
 Fri Aug 27 02:22:18 2021   Notice (6)  Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4 
 Fri Aug 27 02:22:15 2021   Warning (5)  DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MA... 
 Fri Aug 27 02:22:18 2021   Notice (6)  TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=80:29:94:19:4b:e7;CMTS-MAC=... 
 Fri Aug 27 08:22:12 2021   Error (4)  DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-... 
 Fri Aug 27 09:03:25 2021   Critical (3)  Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received -... 
 Fri Aug 27 09:23:10 2021   Critical (3)  Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no U... 
 Fri Aug 27 09:23:20 2021   Critical (3)  No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=80:29:94:1... 
 Fri Aug 27 09:23:21 2021   Critical (3)  Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received -... 
 Fri Aug 27 09:23:24 2021   Notice (6)  Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4 
 Fri Aug 27 09:23:26 2021   Warning (5)  DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MA... 
 Fri Aug 27 09:23:28 2021   Notice (6)  TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=80:29:94:19:4b:e7;CMTS-MAC=... 
 Time Not Established  Critical (3)  No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=80:29:94:1... 
 Time Not Established  Critical (3)  Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received -... 
 Time Not Established  Notice (6)  Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4 
 Fri Aug 27 10:10:42 2021   Warning (5)  DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MA... 
 Fri Aug 27 10:10:44 2021   Notice (6)  TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=80:29:94:19:4b:e7;CMTS-MAC=... 
 Time Not Established  Critical (3)  No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=80:29:94:1... 
 Time Not Established  Notice (6)  Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4 
 Fri Aug 27 15:00:51 2021   Warning (5)  DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MA... 
 Fri Aug 27 15:00:53 2021   Notice (6)  TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=80:29:94:19:4b:e7;CMTS-MAC=... 
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Ik zie aan de herhaaldelijke T3 timeouts (i.c.m. Time Not Established) dat het modem moeite heeft om de CMTS c.q. Ziggo te bereiken. Het vermogen is nu ook spontaan gestegen van 47~48,3 naar 51 dBmV, wat de kritieke grens is. Mogelijk levert de verlenging van de C9-kabel teveel demping op of er is een andere oorzaak buitenshuis. Het lijkt mij verstandig om een moderator te laten meekijken en eventueel een monteursafspraak te laten inplannen, hierbij zou dan een forward path attenuator geplaatst moeten worden om de downstream te dempen.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen 2-3 dagen langs in dit topic.

Zou je jouw adresgegevens willen invullen op deze pagina? Deze gegevens zijn alleen voor moderators zichtbaar.

Ralph Smeenk
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Prima, dank voor het meedenken Tobias. Ik zal mijn gegevens alvast aanvullen voor de moderator.

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Hi @Ralph Smeenk! Welkom hier op de Ziggo Community allereerst. Tof dat je ons hier hebt weten te vinden voor hulp bij het probleem dat je ervaart. Een wegvallende verbinding is natuurlijk nooit fijn, maar al helemaal niet wanneer dit meermaals per dag aan de orde is. Mooi dat Tobias al een analyse is gestart met je 🙂

 

De aansluitmaterialen en bekabeling op de foto's zien er prima uit, maar ook ik constateer enkele afwijkingen en errors bij het uitlezen van je modem. Om die reden lijkt het mij verstandig om een afspraak te maken met de monteur. De monteur kan op locatie het probleem onderzoeken en zorgen voor een oplossing op maat. 

 

Het bezoek van de monteur is gratis voor je als blijkt dat het probleem aan onze apparatuur ligt of ons signaal (van buitenaf t/m je hoofdaansluiting). Zorgt de koppeling die je ziet op de foto bijvoorbeeld voor deze issues? Dan zijn er voor jou geen kosten. Blijkt het probleem in je eigen bekabeling of apparatuur te zitten (stel je had een erg oude/defecte coaxkabel in gebruik), dan berekend de monteur € 50,- voor zijn bezoek. Ik verwacht niet dat er kosten berekend gaan worden omdat je bekabeling etc. er prima uit ziet, maar wil hier wel graag duidelijk over zijn.

 

Ik ben zo vrij geweest alvast een monteursafspraak in te plannen voor je op woensdag 1 september tussen 12.00 en 18.00 uur. Hopelijk komt dit gelegen en ben je dan thuis om de monteur te ontvangen. Zo niet, dan wijzig je de afspraak eenvoudig vanuit je Mijn Ziggo account. Houd je ons op de hoogte hier?

Ralph Smeenk
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Gisteren is een monteur langs geweest. Deze heeft (enkel) het modem vervangen. Helaas is hierdoor het probleem niet opgelost. Vandaag is namelijk internet weer meerdere malen uitgevallen. Daarnaast is de impact van uitval met de nieuwe modem vergroot, aangezien het bij resetten ervan veel langer duurt voordat internet terug is. Wanneer ik in de console log van de modem kijk zie ik vergelijkbare waardes qua upstream en downstream vermogen als ik hierboven gepost heb, dus ook wat dat betreft is de situatie onveranderd. Hoe nu verder?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Jammer dat de monteur niet naar de signaalniveaus gekeken heeft. Ik vermoed dat er opnieuw een (netwerk)monteur nodig is voor het doormeten van de C9-kabel en eventueel controle bij de EV. Voor het iets te sterke signaal is een forward path attenuator nodig.

Ralph Smeenk
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Is het een realistische verwachting van mijn kant, dat een moderator nu een nieuwe afspraak inplant, voor een (netwerk) monteur?

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Ik heb de moderators een seintje gegeven.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19168Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7273Likes

@Ralph Smeenk Ontzettend balen dat het probleem nog steeds de kop opsteekt! Goed dat je dit ook gelijk aangeeft. Het signaal op het modem is op dit moment helaas nog niet in orde. Ook zie ik ruis op zowel de down- als upstream terug. Ik zorg ervoor dat er aanstaande woensdag 8 september 2021 tussen 8 en 13 uur opnieuw een monteur langskomt om het signaal grondig onder de loep te nemen. Mocht het op die datum niet schikken dan is de afspraak via Mijn Ziggo > Mijn Gegevens > Mijn Monteursafspraken eenvoudig te wijzigen naar een andere datum. 

Ralph Smeenk
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Op 8 september heeft een Ziggo monteur metingen in huis gedaan, en deze heeft niks bijzonders gevonden. Daarna heeft de monteur een nieuwe afspraak ingepland voor een netwerk monteur, die vervolgens op 13 september langs gekomen is en het signaal buiten opnieuw afgesteld heeft.

Helaas heeft dit het probleem niet opgelost. De volgende dag (14 september) hebben we juist zeer veel last van internet uitval gehad, ik schat dat deze een keer of 15 is uitgevallen gedurende dag. Daarnaast geeft nu het televisie signaal soms storingen, wat daarvoor nauwelijks gebeurde. Als ik check in de modem console dan lijkt de netwerk monteur vooral het Downstream signaal afgezwakt te hebben. Deze had voorheen een vermogen tussen 8-11 dBmV, en nu is deze tussen 4-7 dBmV.

Bij internet uitval geeft de modem echter problemen aan met de Upstream en niet de Downstream. Wat ook te zien is bij de "Connect Box Status voor Monteurs" waar "Ingesteld Upstream kanaal (Hz)" status "mislukt" krijgt bij een uitval, zoals ik vandaag nog zag. Het Upstream vermogen zit nu normaal op 47-48 dBmV, maar af en toe stijgt deze naar 52 dBmV. Dit hogere Upstream vermogen lijkt te correleren met de internet uitvallen...

 

Deze internet instabiliteit is in ons huishouden een groot probleem, aangezien wij voor ons werk afhankelijk zijn van goed werkend internet in huis, en er is een reële kans dat dit onze werkgelegenheid in gevaar brengt.

Hoe nu verder?

 

Thobiastheebe suggereerde hierboven dat een "forward path attenuator" nodig was, de Ziggo monteur dacht trouwens dat dat geen zin had omdat het probleem voornamelijk in het Upstream signaal zat...

 

 

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Er is duidelijk nog steeds teveel demping of ruis (waardoor het modem het zendvermogen verhoogt) aanwezig op de upstream. Het maximum aanbevolen zendvermogen voor bonding op 4 kanalen is 49 dBmV.

 

De forward path attenuator die ik had voorgesteld, was vanwege het te sterkte signaal in de downstream, dit is nu blijkbaar al in de EV (straatkast) gecorrigeerd door de buitenkabel op een andere tap met hogere demping te zetten.

Ralph Smeenk
Topicstarter
Level 3
  • 18Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Wat zijn mogelijke oorzaken voor ruis of demping, die kan resulteren in te hoge upstream waardes, en hoe is dit te verhelpen?

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Bijvoorbeeld een kleine beschadiging in de buitenmantel van een ingegraven coaxkabel, waardoor het binnenste in contact komt met vocht. Te verhelpen door te graven, vervangen en een pijnlijke rug voor lief te nemen.😉

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@Ralph Smeenk  schreef:

Wat zijn mogelijke oorzaken voor ruis of demping, die kan resulteren in te hoge upstream waardes, en hoe is dit te verhelpen?


Zoals andere ook al benoemen zeg maar een kink in de kabel..... er kan ergens een verdeling zitten die te veel demping geeft waardoor het modem heel hard moet gaan roepen naar Ziggo ( verhoogd signaal upstream ) 

 

Ik lees dat er monteurs zijn geweest en dat je downstream is teruggebracht naar 4-7 dBmV wat een zeer goed niveau is.

 

Maar het gaat nog ergens mis in de upstream en dat is wel raar... 

 

Vraagje over de witte kabel die uit de zijkant van de doos komt is die aangesloten ? ergens op of gaat die als je hem aansluit naar een andere plek in het huis waar je Tv kan/kon kijken ? 

 

De koppeling in de groene kabel is die nagekeken ? even los gedraaid en daarna vastgezet ? 

Uitgelicht topic