Op 8 september heeft een Ziggo monteur metingen in huis gedaan, en deze heeft niks bijzonders gevonden. Daarna heeft de monteur een nieuwe afspraak ingepland voor een netwerk monteur, die vervolgens op 13 september langs gekomen is en het signaal buiten opnieuw afgesteld heeft.
Helaas heeft dit het probleem niet opgelost. De volgende dag (14 september) hebben we juist zeer veel last van internet uitval gehad, ik schat dat deze een keer of 15 is uitgevallen gedurende dag. Daarnaast geeft nu het televisie signaal soms storingen, wat daarvoor nauwelijks gebeurde. Als ik check in de modem console dan lijkt de netwerk monteur vooral het Downstream signaal afgezwakt te hebben. Deze had voorheen een vermogen tussen 8-11 dBmV, en nu is deze tussen 4-7 dBmV.
Bij internet uitval geeft de modem echter problemen aan met de Upstream en niet de Downstream. Wat ook te zien is bij de "Connect Box Status voor Monteurs" waar "Ingesteld Upstream kanaal (Hz)" status "mislukt" krijgt bij een uitval, zoals ik vandaag nog zag. Het Upstream vermogen zit nu normaal op 47-48 dBmV, maar af en toe stijgt deze naar 52 dBmV. Dit hogere Upstream vermogen lijkt te correleren met de internet uitvallen...
Deze internet instabiliteit is in ons huishouden een groot probleem, aangezien wij voor ons werk afhankelijk zijn van goed werkend internet in huis, en er is een reële kans dat dit onze werkgelegenheid in gevaar brengt.
Hoe nu verder?
Thobiastheebe suggereerde hierboven dat een "forward path attenuator" nodig was, de Ziggo monteur dacht trouwens dat dat geen zin had omdat het probleem voornamelijk in het Upstream signaal zat...