slingeraap

Level 4
  • 29Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

Internet valt paar keer per dag weg - ook na vervangen AOP

Sinds 2 weken valt opeens het internet bij ons meerdere keren per dag weg. Op de connectbox knipperen dan de groene pijltjes en geen enkel apparaat heeft dan nog internetverbinding.

Vaak - maar niet altijd - heeft de mediabox dan ook geen verbinding: ik kan dan geen programma's terugkijken, maar live tv werkt wel gewoon.

 

Als ik wat frunnik aan de kabelaansluiting en het modem reset dan verbindt hij na ca. 10 minuten wel weer, maar het is uiteraard vervelend dit meerdere keren per dag te doen.

 

Vanochtend is een monteur langs geweest. Hij constateerde dat het signaal goed was (op dat moment werkte alles inderdaad ook gewoon). Hij heeft toen het AOP vervangen, omdat daar een incorrecte verlengkabel aan zat. Toen hij vertrok werkte alles prima.

 

Een uur nadat hij vertrokken was, viel het internet al weer weg.

Woensdag stuurt Ziggo weer een monteur, maar ik ben bang dat die monteur ook niet gaat vinden wat het echte  probleem is.

 

Weet iemand waar de oorzaak van dit soort onregelmatige storingen gezocht moet worden?

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@slingeraap Hartelijk dank voor je uitgebreide terugkoppeling na het monteursbezoek! Balen dat er kabelschade is geconstateerd. Het postieve is alleen wel dat de oorzaak van de storing gevonden is. Zo te zien heeft de monteur die is langs geweest de kabelschade doorgegeven aan aannemer Circet. Het schadeticketnummer is:KBS-223091. De aannemer zal binnenkort een afspraak met je inplannen voor de reperatiewerkzaamheden. Hoe snel dit gepland wordt hangt o.a. af van de locatie waar gegraven moet worden en of er een vergunning (en/of bodemonderzoek)  nodig is. Ik stel voor dat we contact houden via dit topic over de verdere ontwikkelingen.

Bekijk in context

slingeraap
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

We zijn bijna een week verder en we hebben geen problemen met het internet meer gehad.

Het probleem zat dus inderdaad in de kabel onder de stoep en is door de monteur van Circet succesvol gerepareerd.

Bekijk in context

65 Reacties 65
MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

kan je wat fotos sturen van hoe alles aangesloten zit 

alsook de downstream/upstream waardes

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Meestal ie een 2e monteur een monteur die het coax netwerk op allerlei manieren kan meten en kan zien of er ergens een kabel probleem is of een probleem in de straatkast of wijkkast.

slingeraap
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

De aansluiting op het AOP.De aansluiting op het AOP.Downstream status bij geen internetDownstream status bij geen internetDownstream status bij goed internet 1/2Downstream status bij goed internet 1/2Downstream status bij goed internet 2/2Downstream status bij goed internet 2/2Upstream status bij geen internetUpstream status bij geen internetUpstream status bij goed internetUpstream status bij goed internetUS ranging; hier hangt hij op bij geen internetUS ranging; hier hangt hij op bij geen internetnetwerk history 1/2netwerk history 1/2netwerk history 2/2netwerk history 2/2
Hierboven een foto van de situatie en screenshots van de connectbox-interface.

De coax kabels zijn allebei gloednieuw en het AOP is vervangen door de monteur.
De TV-splitter splitst het signaal naar de mediabox en naar een digitale ontvanger voor een analoge TV op zolder.


De monteur vond de verbinding goed volgens zijn meetapparaat toen hij vertrok. Maar hij vond het eigenlijk ook al goed toen hij arriveerde. (Ik had op dat moment ook gewoon verbinding met het internet).

Het lijkt mij dus alsof er een of andere tijdelijke verstoring is, die niet detecteerbaar is op het moment dat alles goed lijkt te werken.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

deze stekker kan voor veel ruis zorg op de verbinding naar het modem

@tobiastheebe kan jij hier nog je kijk op geven op sommige kanalen vind ik de SNR wel laag

 

 

robinjoo19_0-1652113529820.png

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Waarschijnlijk heeft de monteur alleen het vermogen gecontroleerd, dat is inderdaad prima, in zowel downstream als upstream.

 

Jammer dat de oude stekker met plastic kapje niet is vervangen, want deze maakt de installatie zeer instralingsgevoelig, hetgeen ook duidelijk zichtbaar is in de downstream op kanalen met overlap met 4G- en 5G-frequenties (lage MER en hoge CER (RS errors)). De kabel zelf is vrijwel zeker ook oud en onvoldoende afgeschermd, dus deze dient in het geheel te worden vervangen. Voor op zolder geldt dit ook voor een eventueel verouderde contactdoos en kabel van contactdoos naar decoder, indien de kabel niet direct op de decoder is aangesloten.

slingeraap
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

Je bedoelt met de tv-kabel de kabel die naar rechts wegloopt? De monteur zei daar ook al iets over.

  • Is dat te verhelpen met beter afgeschermde connectors?
  • Kan de eventuele storing ook invloed hebben op het signaal naar de connectbox of alleen op de mediabox?
  • Kan ik die kabel tijdelijk ontkoppelen om te testen of mag een uiteinde van de splitter niet ontkoppeld zijn?

Ik heb de mediabox nu tijdelijk direct op de splitter van het AOP aangesloten; eens kijken of dat uitmaakt.
Naar welke getallen in de Connectbox zou ik moeten kijken of dat een positief effect heeft?

 

Zolder-TV ontkoppeldZolder-TV ontkoppeld

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes
  • Zoals hierboven aangegeven zijn alleen nieuwe stekkers vrijwel zeker niet voldoende, waarschijnlijk moet de gehele grijze kabel worden vervangen om de instraling te verhelpen.
  • De instraling verspreidt zich vanuit deze kabel over de gehele binnenhuisinstallatie, dus ook naar de downstream van het modem, die dit dan ook overduidelijk laat zien.
  • Je kunt inderdaad testen met de kabel afgekoppeld. Op de betreffende aansluiting op de splitter moet inderdaad een afsluitweerstand worden geplaatst, maar voor een korte test is dit niet direct noodzakelijk. Zonder de kabel is de instraling vrijwel zeker significant minder.
slingeraap
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

Downstream met zolder ontkoppeld 1/2Downstream met zolder ontkoppeld 1/2Downstream met zolder ontkoppeld 2/2Downstream met zolder ontkoppeld 2/2Upstream met zolder ontkoppeldUpstream met zolder ontkoppeld

 

Met de zolder-Tv ontkoppeld meldt de connectbox dit.
In huis is zover ik weet niets verandert. Maar kan het dat veranderingen in 4G/5G zendmasten in de omgeving er voor zorgen dat we opeens problemen hebben die we voorheen nooit hadden?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Herstart ook het modem zodat de RS errors naar 0 teruggezet worden. Ik zie wel dat MER-waarden nu constant zijn. Indien de RS errors (zowel unerrored als correctable) op alle kanalen min of meer gelijk blijven, zonder uitschieters, dan is er geen instraling meer.

 

Het modem koppelt 24 van 32 beschikbare kanalen en bouwt hiermee een RCS (kanalenset) op, de upstream (TCS) laat ik even buiten beschouwing. Op dit moment zijn CID 1 t/m 7 en 16 t/m 32 gekoppeld, maar na een reset van het modem kan dit ook aaneengesloten zijn (CID 1 t/m 24), waardoor de kanalen met 4G-overlap niet meer worden gekoppeld en er alleen nog overlap met 5G is, wat in dit geval voor minder problemen zorgt. Het effect van de instraling kan dus van het ene op het andere moment veranderen, afhankelijk van welke kanalen het modem koppelt. Uiteraard kan er ook dichtbij een nieuwe mast zijn geplaatst of is een bestaande mast aangepast.

slingeraap
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

ds_na_reboot_2.png

 

Na reboot ziet het er zo uit. Hij heeft kanalen 31, 1 en 3-24 geselecteerd.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De downstream ziet er nu goed uit, geen instraling meer zichtbaar.

slingeraap
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

Nadat ik de kabel naar de zolder afgekoppeld heb, heb ik inmiddels meer dan 24 uren geen internetproblemen meer ervaren.

Ik heb de monteur die morgen zou komen geannuleerd.

 

Ik ga binnenkort eens proberen of het vervangen van de stekkers op de coax-kabel naar zolder voldoende is om die verbinding te kunnen herstellen; het vervangen van de hele kabel (die ongetwijfeld niet voldoet aan de kwaliteitseisen van vandaag) zal een lastiger karwei zijn.

 

Bedankt @tobiastheebe , @MR_CHIP  en @Bert voor jullie hulp!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Fijn om te lezen dat de problemen niet meer zijn teruggekomen.

 

Voor de beeldvorming kun je ook nog een foto van de situatie op zolder plaatsen, indien daar nog een contactdoos aanwezig is.

slingeraap
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

Ik heb blijkbaar te vroeg gejuicht: vandaag is het internet al weer twee keer weggevallen. Ziggo maar weer gebeld om alsnog een monteur te sturen...

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Kun je nog eens de downstream- en historie-gegevens plaatsen?

slingeraap
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

Ik ben nu niet thuis; ik zal vanavond een update posten.

slingeraap
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

Zoals verzocht nog een keer de downstream en historiegegevens.

Sinds vanochtend lijkt het internet stabiel te zijn geweest, maar rond 20:00 was er wel even een storing die zichzelf na een paar minuten oploste (voordat ik het modem kon resetten). Volgens mij zie je daar ook iets van terug in de netwerk historie.

 

downstream 1/2downstream 1/2downstream 2/2downstream 2/2historie 1/3historie 1/3historie 2/3historie 2/3historie 3/3historie 3/3

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Ik zie de uitval/reset van 20:00 inderdaad terug, dit werd veroorzaakt door een T4 timeout (gedurende 30 seconden geen communicatie met CMTS mogelijk). De oorzaak is helaas niet meer zichtbaar.

 

Ik heb nog eens naar het AOP gekeken en het valt mij op dat er een speciaal type voor te korte buitenkabel is geplaatst (Teleste X10DER). Dat is op zich geen probleem, maar het is mogelijk dat het kleine verlengkabeltje dat in het AOP zit, geen goed contact maakt met de kabel. Het probleem kan zich eigenlijk niet meer in de binnenhuisinstallatie bevinden.

slingeraap
Topicstarter
Level 4
  • 29Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

Om 21:00u viel het weer weg. Ik kreeg het zo gauw niet aan de praat; ik heb de splitter eruitgehaald en de connectbox direct op de AOP aangesloten en toen deed ie het vrij snel (maar dat kan ook toeval zijn?).

De logging hiervan is helaas ook niet meer zichtbaar in de historie (het eerste event dat er nog instaat is 'GUI login').

 

Toen de monteur hier maandag was, zat er juist een grijs verlengkabeltje aan de groene kabel. De monteur dacht dat dat misschien niet goed contact maakte en heeft dat er juist tussenuit gehaald. Ik heb niet gezien hoe hij het vervolgens opgelost heeft.

Edit: splitter weer aangesloten, na 1 minuut weer verbinding.

Uitgelicht topic