Stefan Ummels

Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Internet valt kort uit iedere 30 minuten

Hallo allemaal,

 

Sinds oktober 2022 hebben wij thuis problemen met de stabiliteit van het internet. Iedere 30 minuten valt het internet kort uit (5-10 seconden). Het hele netwerk heeft hier last van; alle apparaten op wifi zowel als bekabeld, al dat niet rechtstreeks op de ConnectBox Giga of de Asus router (ASUS RT-AX86U).

 

Problemen begonnen rond 1 oktober 2022. Internet viel kort uit (=- 5 seconden), maar toen deed ik nog niet bijhouden hoeveel tijd er tussen iedere storing zat. 10 oktober 2022 heb ik de splitter vervangen op aanraden van Ziggo. Dit leek de oplossing te zijn, maar het probleem was maar voor korte duur (1 maand) verholpen.

In de periode november - februari ook regelmatig deze korte uitval van internet gehad. Ik heb toen niet bijgehouden of het een vast patroon was, maar het was toen niet dagelijks. Destijds de ConnectBox en ASUS RT-AX86U beide een fabriek reset gegeven, dat hielp altijd maar voor een korte duur.

Vanaf begin april is het probleem weer behoorlijk verslechterd, en begon ik te merken dat het in een patroon van 30 minuten was. Dit keer was het 24/7 raak. Contact met Ziggo opgenomen, en zij hebben een monteur laten langs komen. 17 april is de AOP vervangen door een monteur, en kabels zijn gecontroleerd. Dit leek de oplossing te zijn. Helaas tot vandaag (21-04), nu is precies hetzelfde probleem terug; iedere 30 minuten is heel het netwerk weer heel even plat.

Vandaag contact gehad met de Ziggo chat. Deze gaf aan nogmaals de ConnectBox een fabriek reset gegeven, maar dit zal zeer waarschijnlijk het probleem maar kort verhelpen. De fabrieksrestant heb ik zojuist uitgevoerd.

Tot nu toe helaas altijd hoop gehad dat het probleem was opgelost, maar het komt steeds weer terug. Daarom hoop ik dat jullie mij nu verder kunnen helpen

 

Nog wat extra achtergrond informatie:

Buiten de storingen om de 30 minuten, is het internet stabiel en is de snelheid goed, zowel wifi als bekabeld.

08-03 t/m 10-03 is er een grote storing van Ziggo bij ons geweest waardoor we totaal geen internet hadden (deze storing stond ook op de site van Ziggo vermeld).

In de tussentijd zijn er bij ons in de straat op de volgende dagen werkzaamheden aan het Ziggo netwerk geweest:

28-10-2022
31-01-2023
09-02-2023
10-03-2023
03-04-2023

Geen idee of dit iets met ons internetprobleem te maken kan hebben, maar het zijn wel veel meer werkzaamheden in vergelijking met voorgaande jaren.

In de hele periode tussen juni 2022 en nu zijn er geen nieuwe apparaten op het netwerk aangesloten.
Wifi staat uitgeschakeld op de ConnectBox, en gaat via de ASUS RT-AX86U router (welke in acces point modus staat)

 

Zie bijgevoegde foto’s van de huidige staat van de ConnectBox, de ASUS RT-AX86U router en het AOP.

Alvast bedankt!

 

Met vriendelijke groet,
Stefan Ummels

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Stefan Ummels
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Hallo @Bert ,

We zijn inderdaad via de andere topic er achter gekomen dat het probleem specifiek bij de Connectbox Giga (TG3492LG-ZG) ligt, en dat het probleem opgelost kan worden door te wisselen naar het F3896 modem

Bekijk in context

14 Reacties 14
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Heb je de resetknop al een keer 30 seconden ingedrukt gehouden?

 

@tobiastheebe heeft je het één en ander gevraagd in het andere topic:

 

@Stefan Ummels Vermoedelijk speelt op jouw Connectbox Giga inderdaad hetzelfde probleem met de DHCPv4-lease op de WAN-interface. Ter controle: kun je de gegevens van de pagina Beheer, Informatie plaatsen na inloggen op de webinterface van het modem via 192.168.178.1 of 192.168.100.1? IPv4- en IPv6-adressen mag je onherkenbaar maken.

Stefan Ummels
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Hallo @Bert ,

We zijn inderdaad via de andere topic er achter gekomen dat het probleem specifiek bij de Connectbox Giga (TG3492LG-ZG) ligt, en dat het probleem opgelost kan worden door te wisselen naar het F3896 modem

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@Stefan Ummels Is dat al in gang gezet?

Stefan Ummels
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Nee nog niet, hoe moet ik dat doen?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Een Ziggo moderator komt hier binnenkort langs om naar je probleem te kijken en de nodige stappen te zetten.

David
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 3329Posts
  • 321Oplossingen
  • 1527Likes

@Stefan Ummels Ik heb je net even gebeld om de modemwissel te bespreken. In je profiel staat twee keer je postcode in plaats van je postcode en huisnummer maar ik heb je wel gevonden. 😉 Ik wil echter nog wat extra verificatiegegevens van je weten. Ik stuur je een privébericht waar je op kunt reageren. 

Stefan Ummels
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Hallo @David ,

 

Nogmaals bedankt voor je telefoontje van afgelopen zaterdag.
Na je telefonisch advies om UPnP uit te zetten, leek dit eerst het probleem niet te verhelpen.
Internet bleef iedere 30 minuten kort uitvallen.

 

Daarna heb ik nog een soft reset van het modem uitgevoerd. Na deze soft reset (in combinatie met UPnP uit zetten) is het internet niet meer uitgevallen, in ieder geval niet merkbaar 🙂

De vraag is natuurlijk hoelang dit goed blijft gaan, maar voor nu zijn we even geholpen.

Stefan Ummels
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Vanaf gisterenavond zijn er weer wat problemen met de stabiliteit van de internetverbinding terug gekomen.

 

Dit keer in de vorm van kort uitvallen van de verbinding, maar niet precies om de 30 minuten. Het is op dit moment ongeveer 1 keer per uur. De verbinding valt niet ieder storingsmoment helemaal weg, maar is dan heel erg traag voor ongeveer 10 seconde (zowel bekabeld als wifi)

David
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 3329Posts
  • 321Oplossingen
  • 1527Likes

@Stefan Ummels Zie je dan ook weer dat de ipv4 lease tijd kort is in de modeminstellingen (die leasetijd kan ik niet op afstand controleren). En zou je hier een afbeelding van willen sturen? Anders is er mogelijk per toeval nu een ander probleem. 

Stefan Ummels
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@DavidHierbij een afbeelding van de huidige modeminstellingen

Informatie26042023.png

Stefan Ummels
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Ik heb het nieuwe Ziggo modem ontvangen, maar ik kan het nog niet gebruiken omdat deze eerst geactiveerd dient te worden.

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Super fijn dat je het nieuwe modem in goede handen hebt ontvangen, @Stefan Ummels . Als je het nieuwe modem aansluit, loopt de activering hiervan (normaal gesproken) binnen 24 uur door. Ik kan de activering niet sneller voor je laten verlopen, helaas. 

Zolang het nieuwe modem (nog) niet werkt, kun je uiteraard het oude modem blijven gebruiken.

Stefan Ummels
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Bedankt @Marije , ik heb het nieuwe modem zojuist aangesloten. Wanneer alles werkt zal ik iets laten weten

Stefan Ummels
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Hallo allemaal,

 

Hierbij een update, 48 uur na de wissel van de Connectbox naar het Sagemcom modem.

Sindsdien geen enkele keer uitval van de internetverbinding nog mee gemaakt, dus het probleem lijkt opgelost te zijn. 😀
Bedankt allemaal! Speciale dank voor @David voor het regelen van de modemwissel!


Ik zal de komende tijd in de gaten blijven houden het blijft gaan met de verbinding, en af en toe nog een update geven mocht ik iets bijzonders tegenkomen.


Wat wel opvallend te noemen is, is dat er vandaag op zo’n 300 meter van ons huis een Ziggo verdeelkast op straat in de fik is gevlogen! 😮  Ik weet niet of dat komt doordat ik nu het nieuwe modem gebruik, maar ik heb er in ieder geval gelukkig geen last van 😛! Succes voor de monteurs daar, dat zag er niet goed uit.

Uitgelicht topic