Hi community,
Ik lees al een redelijke tijd mee op het forum maar helaas heb ik zojuist een account moeten aanmaken... sinds een aantal weken zit ik met het volgende probleem wat lijkt op een aantal andere topics die ik al heb gelezen: mijn internet valt weg voor een aantal minuten. In mijn geval zo tussen 16:00 en 19:00. De ene keer iets vroeger dan de andere keer. Zeer vreemd. In het begin merkte ik het in meetings, ping -t aangezet en tijdens deze momenten zeer veel packet loss. Ook mijn TV-aansluiting werkt dan niet meer goed (Momentje... rechtsbovenin beeld), dus het lijkt op algeheel verlies van de verbinding. Op mijn telefoon valt de WiFi dan ook even kort weg.. buiten deze momenten lijkt de verbinding redelijk stabiel.
Meeste verbindingen in kwestie zijn bekabeld, waarbij de TV-aansluiting rechtstreeks op het modem is aangesloten en mijn desktops via een TP-link TL-SG108E switch verbinding hebben. De ene keer blijft "de kabel verbonden" en de andere keer valt ook deze verbinding weg.
Ik heb geprobeerd om al zoveel mogelijk screenshots mee te geven van de meest recente uitval een kwartiertje geleden... wat zou er aan de hand kunnen zijn? Het begint inmiddels aardig irritant te worden.
Opgelost! Ga naar oplossing.
De splitter (POA 01-UPC) is overbodig en kan komen te vervallen. Het kapje van dit type splitter is ook 'berucht' om het veroorzaken van contactproblemen tussen AOP en splitter door een ontwerpfout, zoals getoond wordt in deze video. De IEC/F-kabel naar het modem is niet standaard en kan zekerheidshalve vervangen worden door een kant-en-klare groen/rood-kabel, die kosteloos toegestuurd kan worden.
De actuele DS/US-waarden zijn goed. In de historie is echter een T4 timeout zichtbaar om 16:38 welke merkbaar uitval heeft veroorzaakt. Je zou ook de rest van de historie nog kunnen plaatsen.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
De splitter (POA 01-UPC) is overbodig en kan komen te vervallen. Het kapje van dit type splitter is ook 'berucht' om het veroorzaken van contactproblemen tussen AOP en splitter door een ontwerpfout, zoals getoond wordt in deze video. De IEC/F-kabel naar het modem is niet standaard en kan zekerheidshalve vervangen worden door een kant-en-klare groen/rood-kabel, die kosteloos toegestuurd kan worden.
De actuele DS/US-waarden zijn goed. In de historie is echter een T4 timeout zichtbaar om 16:38 welke merkbaar uitval heeft veroorzaakt. Je zou ook de rest van de historie nog kunnen plaatsen.
Hier een c/p van alle netwerk historie:
06/04/2025 17:46:12 | notice | LAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:02:af:03;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:14;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
06/04/2025 16:42:44 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:02:af:03;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:14;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
06/04/2025 16:41:40 | notice | Received REG-RSP while in REG-HOLD1 state;CM-MAC=18:35:d1:02:af:03;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:14;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
06/04/2025 16:40:29 | notice | LAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:02:af:03;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:14;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
06/04/2025 16:40:24 | Let op! | LAN login FAILED : Incorrect Username / Password / ConnectionType;CM-MAC=18:35:d1:02:af:03;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:14;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
06/04/2025 16:39:41 | critical | Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=18:35:d1:02:af:03;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:14;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
06/04/2025 16:39:15 | Fout | DBC-ACK not received;CM-MAC=18:35:d1:02:af:03;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:14;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
04/04/2025 21:32:5 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:02:af:03;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:14;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
04/04/2025 17:54:10 | notice | LAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:02:af:03;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:14;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
02/04/2025 16:12:30 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:02:af:03;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:14;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
02/04/2025 15:58:51 | notice | SW download Successful - Via NMS |
02/04/2025 15:57:10 | notice | SW Download INIT - Via NMS |
27/03/2025 03:12:39 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:02:af:03;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:14;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
26/03/2025 23:10:17 | Let op! | Lost MDD Timeout;CM-MAC=18:35:d1:02:af:03;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:14;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
25/03/2025 14:06:23 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:02:af:03;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:14;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
25/03/2025 02:05:12 | notice | NOTICE ATOM is restarted due to RPC timeout as part of Self Healing Mechanism;CM-MAC=18:35:d1:02:af:03;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:14;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
25/03/2025 01:59:47 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:02:af:03;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:14;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
25/03/2025 01:42:40 | notice | NOTICE ATOM is restarted due to RPC timeout as part of Self Healing Mechanism;CM-MAC=18:35:d1:02:af:03;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:14;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
25/03/2025 01:37:54 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:02:af:03;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:14;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
25/03/2025 01:35:10 | notice | NOTICE ATOM is restarted due to RPC timeout as part of Self Healing Mechanism;CM-MAC=18:35:d1:02:af:03;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:14;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
De historie laat ook crashes van het modem zien, iets wat ik vaker ben tegengekomen bij de Arris TG2492. Als deze aanhouden nadat het modem direct op het AOP aangesloten is, dan is mijn advies om een vervangend modem aan te vragen.
Ik heb zojuist de splitter verwijderd, ik kijk het even een aantal dagen aan, thanks voor de tips tot dusver.
Olá @dj_spare en welkom op de Ziggo Community!
Je bent direct in goede handen bij @tobiastheebe, ik lees dat je nu de splitter verwijderd hebt. Ik heb aan deze kant de CM event log van vandaag bekeken. Nu kan ik niet exact zien wanneer jij de splitter verwijderd hebt. Echter sinds 09:19 kom ik geen error meer tegen. Dat lijkt een positief gegeven te zijn.
Ben erg benieuwd hoe het zich de komende dagen gaat ontwikkelen. Houd ons op de hoogte 🙂
Vooralsnog lijkt alles een stuk stabieler. Wat ik nog niet verteld had is dat ik vaak pings deed bij verlies van een stabiele verbinding... wat heel vaak packet loss of ping > 500ms opleverde. Ook tijdens "normale" uren was dat wel het geval.
De resultaten nu zijn een stuk beter, bijvoorbeeld:
Packets: Sent = 1474, Received = 1474, Lost = 0 (0% loss),
In de netwerk historie/status op het modem nog geen spannende zaken gezien. Ik hou nog even een slag om de arm, maar het lijkt die stomme splitter te zijn geweest 😛
Ik kan inmiddels na een weekje getest te hebben wel concluderen dat de verbinding een stuk stabieler is.
Waarom het nu steeds iedere keer rond Hollandse etenstijd wegviel is me nog een raadsel, afgezien van de splitter. Toeval? De laatste entry in netwerk geschiedenis is van vorige week (behalve mijn logins dan):
09/04/2025 19:39:53 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:02:af:03;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:14;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
Ik denk dat deze is opgelost, thanks voor het meedenken.
Waarom het nu steeds iedere keer rond Hollandse etenstijd wegviel is me nog een raadsel, afgezien van de splitter. Toeval?
buren die de magnetron aanzetten ?
Zou een magnetron invloed hebben op bekabelde verbindingen? Ik dacht alleen op WiFi-signalen.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.