Vraag
Reacties
Oplossing
dj_spare
Level 2

Internet valt iedere dag rond dezelfde tijd weg

Hi community,

 

Ik lees al een redelijke tijd mee op het forum maar helaas heb ik zojuist een account moeten aanmaken... sinds een aantal weken zit ik met het volgende probleem wat lijkt op een aantal andere topics die ik al heb gelezen: mijn internet valt weg voor een aantal minuten. In mijn geval zo tussen 16:00 en 19:00. De ene keer iets vroeger dan de andere keer. Zeer vreemd. In het begin merkte ik het in meetings, ping -t aangezet en tijdens deze momenten zeer veel packet loss. Ook mijn TV-aansluiting werkt dan niet meer goed (Momentje... rechtsbovenin beeld), dus het lijkt op algeheel verlies van de verbinding. Op mijn telefoon valt de WiFi dan ook even kort weg.. buiten deze momenten lijkt de verbinding redelijk stabiel.

 

Meeste verbindingen in kwestie zijn bekabeld, waarbij de TV-aansluiting rechtstreeks op het modem is aangesloten en mijn desktops via een TP-link TL-SG108E switch verbinding hebben. De ene keer blijft "de kabel verbonden" en de andere keer valt ook deze verbinding weg.

 

Ik heb geprobeerd om al zoveel mogelijk screenshots mee te geven van de meest recente uitval een kwartiertje geleden... wat zou er aan de hand kunnen zijn? Het begint inmiddels aardig irritant te worden.

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De splitter (POA 01-UPC) is overbodig en kan komen te vervallen. Het kapje van dit type splitter is ook 'berucht' om het veroorzaken van contactproblemen tussen AOP en splitter door een ontwerpfout, zoals getoond wordt in deze video. De IEC/F-kabel naar het modem is niet standaard en kan zekerheidshalve vervangen worden door een kant-en-klare groen/rood-kabel, die kosteloos toegestuurd kan worden.

 

De actuele DS/US-waarden zijn goed. In de historie is echter een T4 timeout zichtbaar om 16:38 welke merkbaar uitval heeft veroorzaakt. Je zou ook de rest van de historie nog kunnen plaatsen.

Bekijk in context

0 Kudos
9 Reacties 9
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De splitter (POA 01-UPC) is overbodig en kan komen te vervallen. Het kapje van dit type splitter is ook 'berucht' om het veroorzaken van contactproblemen tussen AOP en splitter door een ontwerpfout, zoals getoond wordt in deze video. De IEC/F-kabel naar het modem is niet standaard en kan zekerheidshalve vervangen worden door een kant-en-klare groen/rood-kabel, die kosteloos toegestuurd kan worden.

 

De actuele DS/US-waarden zijn goed. In de historie is echter een T4 timeout zichtbaar om 16:38 welke merkbaar uitval heeft veroorzaakt. Je zou ook de rest van de historie nog kunnen plaatsen.

0 Kudos
dj_spare
Level 2
Topicstarter

Hier een c/p van alle netwerk historie:

 

06/04/2025 17:46:12noticeLAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:02:af:03;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:14;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
06/04/2025 16:42:44criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:02:af:03;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:14;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
06/04/2025 16:41:40noticeReceived REG-RSP while in REG-HOLD1 state;CM-MAC=18:35:d1:02:af:03;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:14;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
06/04/2025 16:40:29noticeLAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:02:af:03;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:14;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
06/04/2025 16:40:24Let op!LAN login FAILED : Incorrect Username / Password / ConnectionType;CM-MAC=18:35:d1:02:af:03;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:14;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
06/04/2025 16:39:41criticalReceived Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=18:35:d1:02:af:03;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:14;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
06/04/2025 16:39:15FoutDBC-ACK not received;CM-MAC=18:35:d1:02:af:03;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:14;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04/04/2025 21:32:5criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:02:af:03;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:14;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
04/04/2025 17:54:10noticeLAN login Success;CM-MAC=18:35:d1:02:af:03;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:14;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02/04/2025 16:12:30criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:02:af:03;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:14;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02/04/2025 15:58:51noticeSW download Successful - Via NMS
02/04/2025 15:57:10noticeSW Download INIT - Via NMS
27/03/2025 03:12:39criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:02:af:03;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:14;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
26/03/2025 23:10:17Let op!Lost MDD Timeout;CM-MAC=18:35:d1:02:af:03;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:14;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25/03/2025 14:06:23criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:02:af:03;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:14;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25/03/2025 02:05:12noticeNOTICE ATOM is restarted due to RPC timeout as part of Self Healing Mechanism;CM-MAC=18:35:d1:02:af:03;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:14;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25/03/2025 01:59:47criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:02:af:03;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:14;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25/03/2025 01:42:40noticeNOTICE ATOM is restarted due to RPC timeout as part of Self Healing Mechanism;CM-MAC=18:35:d1:02:af:03;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:14;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25/03/2025 01:37:54criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:02:af:03;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:14;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25/03/2025 01:35:10noticeNOTICE ATOM is restarted due to RPC timeout as part of Self Healing Mechanism;CM-MAC=18:35:d1:02:af:03;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:14;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De historie laat ook crashes van het modem zien, iets wat ik vaker ben tegengekomen bij de Arris TG2492. Als deze aanhouden nadat het modem direct op het AOP aangesloten is, dan is mijn advies om een vervangend modem aan te vragen.

dj_spare
Level 2
Topicstarter

Ik heb zojuist de splitter verwijderd, ik kijk het even een aantal dagen aan, thanks voor de tips tot dusver.

Dennis
Community Moderator
Community Moderator

Olá @dj_spare en welkom op de Ziggo Community!

 

Je bent direct in goede handen bij @tobiastheebe, ik lees dat je nu de splitter verwijderd hebt. Ik heb aan deze kant de CM event log van vandaag bekeken. Nu kan ik niet exact zien wanneer jij de splitter verwijderd hebt. Echter sinds 09:19 kom ik geen error meer tegen. Dat lijkt een positief gegeven te zijn. 

 

 

Ben erg benieuwd hoe het zich de komende dagen gaat ontwikkelen. Houd ons op de hoogte 🙂

dj_spare
Level 2
Topicstarter

Vooralsnog lijkt alles een stuk stabieler. Wat ik nog niet verteld had is dat ik vaak pings deed bij verlies van een stabiele verbinding... wat heel vaak packet loss of ping > 500ms opleverde. Ook tijdens "normale" uren was dat wel het geval.

 

De resultaten nu zijn een stuk beter, bijvoorbeeld:

Packets: Sent = 1474, Received = 1474, Lost = 0 (0% loss),

 

In de netwerk historie/status op het modem nog geen spannende zaken gezien. Ik hou nog even een slag om de arm, maar het lijkt die stomme splitter te zijn geweest 😛

dj_spare
Level 2
Topicstarter

Ik kan inmiddels na een weekje getest te hebben wel concluderen dat de verbinding een stuk stabieler is.

 

Waarom het nu steeds iedere keer rond Hollandse etenstijd wegviel is me nog een raadsel, afgezien van de splitter. Toeval? De laatste entry in netwerk geschiedenis is van vorige week (behalve mijn logins dan):

 

09/04/2025 19:39:53critical

No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:02:af:03;CMTS-MAC=00:17:10:91:50:14;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

Ik denk dat deze is opgelost, thanks voor het meedenken.

retep_
Level 5

Waarom het nu steeds iedere keer rond Hollandse etenstijd wegviel is me nog een raadsel, afgezien van de splitter. Toeval? 

 

buren die de magnetron aanzetten ? 

0 Kudos
dj_spare
Level 2
Topicstarter

Zou een magnetron invloed hebben op bekabelde verbindingen? Ik dacht alleen op WiFi-signalen.