Vraag
Reacties
Oplossing
Dave0701
Level 4

Internet valt geregeld weg. Ook bij buren!

Het lijkt zins de snelheid omhoog is gegaan van 250 naar 300 dat de verbinding geregeld wegvalt. Vaak is dat tussen 16:00 en 17:00 het ergste. De connect box is dan ook niet te benaderen via het ip.

Connect box staat in bridge en heb een eigen router hangen. Ik wist dat mijn directe buurman naast me ook ziggo heeft dus vroeg of hij er ook last van had. En dat bleek dus het geval. We hielden elkaar op de hoogte als die wegviel om te checken of we het beide hadden. En dat was elke keer het geval. Geen enkele keer een storing te zien op de site van ziggo zelf.

Na de zoveelste keer ziggo bellen. Buurman heeft een nieuwe connect box. (maakte geen verschil bij hem)

Bij mij is een monteur geweest en die vond dat er een te oude splitter tussen zat (esx-02 door ziggo zelf gemonteerd jaartje terug) en dat de oorzaak was omdat ziggo de frequentie verhoogd had. (naar wat precies vertelde die niet). Ik had al bij hem aangeven dat het ook bij de buurman was maar werd eigenlijk weggewippeld. Ziggo wil nog wel even 50 euro in rekening gaan brengen hiervoor. Helaas is het probleem niet opgelost. 

Grappige is nu dat ik aan steeds meer buren ga vragen en kom erachter dat steeds meer buren de zelfde problemen ervaren. Elke keer hoor ik het zelfde verhaal. Ziggo stuurt een nieuwe box op en er zou niks aan de hand zijn aan hun kant en ook niks bekend dat er meerdere meldingen zijn uit de buurt. Hmmm das vreemd aangezien zo een beetje al mijn buren al meedere keren aan de lijn hebben gehangen. En nu komt het mooiste. Zelfs bij een buurman met KPN aansluiting heeft het zelfde probleem! Maar er word volgehouden dat er niks aan de hand is en dat het bij de mensen thuis ligt!

Ik vermoed dat er iets niet in de haak is in de wijkkast(verzamelpunt)

Ik hoop dat er iemand van ziggo meeleest want we worden er een beetje moedeloos van. Elke keer ziggo bellen en weer alles uitleggen word vervelend. Vaak snappen ze er niks van (zelf het verchil internet en Wifi is soms al lastig voor ze)

Oplossing
183 Reacties 183
Meldingen
Aan Uit
Kermit
Level 12

@TH1975 @Als een bedrijf als Ziggo, noem het de logge olietanker. Geen procedures heeft voor dit soort wijknet problemen, dan gaat jullie straat de olietanker niet laten zwenken. Om in dezelfde beeldspraak te blijven dan val je tussen wal en schip. 

In mijn eigen case ben ik door verbazing overvallen van het gepingpong tussen monteurs op straat (je hebt inhome en groepsversterker monteurs). Daarna nog de expert afdeling die een mening heeft en dan nog de veelvoud aan moderators die langs je topic komen. En allemaal een zetje in de goede richting proberen te schoppen in dit balspel. Maar dat elftal gaat niet presteren zonder goede bondscoach die het team aanstuurt. 

En die bondscoach ontbreekt in jullie casus. Ik tik dit niet om te brommen en te zeuren. Ik zie in jullie topic dezelfde ontbrekend regie als waar ik voor opgestapt ben. Vanuit een stukje reflectie hoop ik dat Ziggo dit meeneemt. 

Maar ik hoop echt van harte dat Ziggo innoveert en hiervoor de processen gaat verbeteren. Zodat het ons als klanten veel minder kopzorgen kost. Als het niet opgelost is moet jij gebeld worden met een vervolg plan. 

Ziggo stapt nu net pas het tijdperk van klanten uitstroom in. KPN is al een aantal keer gereorganiseerd en daardoor ga je ook kritischer naar processen, monitoring en automatisering kijken. Het merk Ziggo ligt mij dichter aan het hart, maar het merk KPN is in mijn beleving verder gedigitaliseerd en efficiënter ingericht, wat de klant ten goede komt. 

Ronihd
Level 18
T.E.A.M.

Als oud monteur lees ik met verbazing de aannames die hier worden beschreven. 

Het maakt niet uit of er wel of niet iets aangesloten zit op een aop van een niet Ziggo klant , in de aop zelf wordt dit systeemtechnisch dit al aangepast . 

Tevens spreken we van een wc die een gv aanstuurt en die de ev aanstuurt ( wijkcentrum , groepversterker , eindversterker ) . 

dit soort storingen zij moeilijk vindbaar en daarom oplosbaar , het zou mij niks verbazen als alleen de eindversterker uitvalt er een rotte las zit in de coax 3 kabel vanuit de groep naar de eindversterker . Dit is maar 1 ding van de meerdere mogelijkheden die uitval van een eindversterker  kan veroorzaken . 
Maar het moet natuurlijk wel worden opgelost en in de voorwaarden van Ziggo kan je de compensatie vinden van en voor niet geleverde diensten , per 24 uur aaneengesloten geen dienstverlening  1 , 30ste deel van het maandbedrag wat je betaald , dit is wettelijk bepaald 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

@Ronihd Mocht ik zelf iets onjuist omschreven hebben, laat het dan gerust weten, ik leer graag bij! Ben verder wel benieuwd wat je bedoelt met "in de aop zelf wordt dit systeemtechnisch dit al aangepast"?

0 Kudos
TH1975
Level 5

@Ronihd Wat betreft die compensatie, is gewoon ruk zoals ze die termijn stellen. Want het probleem zit hem juist in de eindeloze korte storingen. Het signaal is nooit 24u aaneengesloten weg bij ons. Adhoc metingen door monteurs leveren niets op omdat wanneer men meet, het probleem zich op dat moment niet voordoet. Enkel op gezette tijden valt die verbinding uit. Hetgeen niet minder irritant is als het wel 24h of langer weg zou zijn. 

Ik hoop in ieder geval dat men deze problematiek serieus neemt en er naar een oplossing gezocht wordt.

Kan Ziggo dat niet moeten ze dat ook zeggen, dan weten we in ieder geval waar we aan toe zijn en dan zullen we moeten overstappen. 

Tot nu toe wachten we even af waar de Ziggo mods mee gaan komen.

0 Kudos
Marijn-
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

@Dave0701 @TH1975 Wat rot om te lezen dat de netwerkmonteur het niet heeft kunnen oplossen! Dit was een stap in de goede richting, maar we zijn er uiteindelijk dus niet veel mee opgeschoten 😞 Ik zie zelf ook, als ik weer in de buurt kijk, dat de uitval nog steeds praktisch dagelijks gebeurd. Ik heb de situatie intern doorgezet en vanuit daar gaan we verder actie ondernemen. @Dave0701 Ik zal je hierover even een bericht sturen. En @TH1975 , ik ben er van overtuigd dat onze klantenservice jullie een goede compensatie zal geven gezien de langdurige problematiek. Het enige is dat we dat altijd doen als de storing is verholpen, zodat we een goed beeld hebben van hoe lang de problemen hebben gespeeld. 

@Kermit Jammer dat jij een negatieve ervaring hebt gehad, dat is ons verlies. Je bent vrij om je ervaring te delen, maar in dit geval helpen jouw berichten de topicstarter niet met het oplossen van zijn probleem en raken we alleen maar offtopic. Ik wil je dan ook wijzen op onze huisregels hierover.

TH1975
Level 5

We wachten het af @Marijn- ,

Als bijlage voeg ik even mijn huidige DS/US en Netwerk historie zoals ik het net heb uitgelezen.

Kermit
Level 12

@Marijn-

Point taken, ik zal er over ophouden. Je kan moeilijk ontkennen dat er een waarheid in zit als je dit hele topicverloop vanaf start nogmaals door zou nemen in de teammeeting. Hoop echt dat jullie dit mee evalueren na afloop. Het is oprecht goed bedoeld om de spiegel voor te houden, ter verbetering. 

Ben technisch erg benieuwd naar de oplossing hier. Over de rest zal ik vanaf heden zwijgen 👌

Ronihd
Level 18
T.E.A.M.

@tobiastheebe  schreef:

@Ronihd Mocht ik zelf iets onjuist omschreven hebben, laat het dan gerust weten, ik leer graag bij! Ben verder wel benieuwd wat je bedoelt met "in de aop zelf wordt dit systeemtechnisch dit al aangepast"?

Is niet direct aan jou gericht ! , meer algemeen je kan niet van iedereen verwachten dat die in detail weet hoe het netwerk in elkaar steekt.

Ik vind het dan ook een beetje jammer om dingen te lezen die niet zo zijn en gebaseerd zijn op aannames.

TH1975
Level 5

Tsja aannames… Als Ziggo al niet weet hoe ze een en ander moeten oplossen of weten wat de oorzaak is dan ga je automatisch zelf ook troubleshooten met de al dan niet aanwezige of wellicht niet aanwezige parate kennis. We kunnen daar wel over gaan zeuren en sneren maar denk niet dat zoiets bijdraagt aan een oplossing van het probleem. In mijn geval opperde ik iets over adressen die nog op de multitap zitten dat terwijl die adressen geen klant meer zijn. Als ik dan simpele uitleg ontvang dat daar het probleem niet mee opgelost is leg ik me daar gewoon bij neer. Daarnaast worden wij als klant ook gevoed door alle informatie die we horen van de diverse monteurs en filter dan er maar eens uit wat de echte waarheid is, want elke monteur heeft zn eigen verhaal…

Ik geloof daarnaast ook in de goede wil van eenieder hier om het probleem opgelost te krijgen. Dus laten we het ontoppic houden en elkaar respecteren dat we niet allemaal het zelfde kennisniveau hebben van deze materie.

fijne dag verder…

0 Kudos
Ronihd
Level 18
T.E.A.M.

@TH1975  Over wat @Marijn-  zegt over compensatie is zeker zoals Ziggo er mee omgaat , wat ik eerder schreef is over wat er in de wetgeving is vastgelegd en waar je in elk geval recht op hebt.

Wat ik altijd wat jammer vind is dat mensen zo snel de de ik ga overstappen kaart trekken......... dat slaat doorgaans nergens op en zal men daar niet warmer of kouder van worden.

En ik ook al eerder schreef een beschadigde kabel van de GV naar de EV of een slechte las daarin of een koppeling kan dit soort periodieke uitval veroorzaken en dat is erg moeilijk te achterhalen.

IK heb vroeger ook wel soortgelijke problemen moeten oplossen en dat was echt lastig.

De vraag die ik me dan ook stel hebben ze de coax 3 ? kabel gepulsd ? en alle koppelingen goed nagelopen en eventueel aangedraaid en dat soort dingen meer.

Alleen hadden wij vroeger geen verschillend soorten monteurs als monteur deed ik een installatie , bv een humax decoder aansluiten en inregelen (toen was er nog geen internet ) tot aan storingen oplossen in het ontvangstation waar 100.000 + klanten op keken.

En we hadden een regio kantoor waar je met je collega's in de ochtend een bakkie deed en de problemen van de dag met elkaar besproken. 

Dus tja het huidige Ziggo is heel anders als het vroegere Casema ( voorloper Ziggo ) of het beter werkt ? tja alle voordelen hebben nadelen en nadelen hebben voordelen....... Johan Cruyff 

@tobiastheebe  in de AOP zit een soort van afsluitweerstand die er voor zorg draagt dat als er niks op aangesloten zit dit geen negatief effect heeft op het signaal.

Ik noem het voor het gemak een afsluitweerstand maar de diepe info daarover heb ik ook niet echt paraat.

Wat ik wel weet is dat als er een lange coax kabel open zou liggen zonder AOP dan kan dat ook geen kwaad omdat in de multitap er soortgelijke passieve zeg maar elektronica in zit verwerkt.

Een lange aan het einde open coax kabel die vanuit de groep versterker of wijkcentra weg gaat die kan wel reflex in het beeld veroorzaken.

Voor de mensen die geïnteresseerd zijn en dit nog niet kennen is het leerzaam leesvoer , ik zeg er wel bij dat het enigszins gedateerd is. 

http://www.cablers.nl/WebRoot/Store/Shops/Digiproof/MediaGallery/boek/het_kabeltelevisieboek.pdf

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

@Ronihd Dank voor de info, ik was de PDF al eens tegengekomen, ik ga deze nog eens doorkijken. Toevallig heb ik afgelopen week een paar keer gebeld met de auteur, Jos Huizer, omdat ik op zoek was naar 'forward path attenuators', dempers met een low-pass filter voor de upstream. Hele aardige man en zeer deskundig.

Van de AOP's ben ik uiteraard wel bekend met de galvanische scheiding, misschien neemt die gedeeltelijk de eigenschappen aan van een eindweerstand als er niets op het AOP aangesloten is, of is het onzin wat ik nu zeg? 🙂

0 Kudos
Dave0701
Level 4
Topicstarter

In een ideale setting zou dat moeten walswerdat de AOP en signaal afsluit in huis. Echter zit er al een kpn klant  die al 15 geen ziggo heeft(voorheen upc en daarvoor casema). Met dus een zeer oude AOP in huis. Misschien zelfs verwijderd door bewoner en hangt de kabel ergens in de meterkast los.

Of in de woonkamer dichtgesmeerd innde muur. Mensen doen rare dingen en daar zou je niet afhankelijk van willen zijn dat de netwerk daardoor problemen kan gaan krijgen.

0 Kudos
Ronihd
Level 18
T.E.A.M.

@tobiastheebe  schreef:

@Ronihd Dank voor de info, ik was de PDF al eens tegengekomen, ik ga deze nog eens doorkijken. Toevallig heb ik afgelopen week een paar keer gebeld met de auteur, Jos Huizer, omdat ik op zoek was naar 'forward path attenuators', dempers met een low-pass filter voor de upstream. Hele aardige man en zeer deskundig.

Van de AOP's ben ik uiteraard wel bekend met de galvanische scheiding, misschien neemt die gedeeltelijk de eigenschappen aan van een eindweerstand als er niets op het AOP aangesloten is, of is het onzin wat ik nu zeg? 🙂

Ik ken de man niet maar leuk om te horen dat hij voor dit soort vragen open staat.

Nee het is geen onzin ik denk dat het ook zo is .

@Dave0701 

Als de kabel in de woning los ligt zonder AOP is dat geen probleem , ook in de multytap zit passieve elektronica , soort van afsluitweerstand die voorkomt dat er ellende kan onstaan.  

TH1975
Level 5

@Ronihd ,

Dave en ik zitten hier allereerst om er voor te zorgen dat niet alleen wij maar eenieder die bij ons in de straat die hetzelfde probleem heeft, opgelost wordt. 
Bedankt in ieder geval voor het stukje gedeelde proza over techniek. Ik vindt dat zelf erg interessant om door te lezen en zo meer info te vergaren over de techniek. 
Dat we sinds gister zeggen dat we van plan zijn om over te stappen komt voort uit het feit dat deze storingen nu al paar maanden voortduren, er op haast alle betrokken adressen meerdere monteurs met het probleem zijn bezig geweest zonder resultaat.

Dus het is niet zo maar ff een dreigement, we zijn al even onderweg zeg maar… Als u het hele toppic goed gelezen had, dan had u wellicht die opmerking achterwege gelaten. 
Uiteraard staan we altijd open voor info en duiding van eea in dit proces. Nogmaals dank daarvoor.

0 Kudos
Dave0701
Level 4
Topicstarter

Weet niet welke multietaps erin zouden moeten zitten maar als ik online op die dingen zoek staat in eigenlijk alle documentatie dat ongebruikte openingen afgdopt moeten worden met eind weerstand/dop.

Ik heb helaas geen foto gemaakt van de kast. Er zitten hele smalle hoge muktietaps in.

Als ik ze vergelijk met wat ik online vind(andere wijk kasten van ziggo) zijn ze oud. Heel oud.

TH1975
Level 5

Ff iets anders,

Vanavond rond 1700 lag weer tv en internet eruit en rond 1800 ook weer.

nu was er voor het eerst sinds tijden op de ziggosite weer te zien dat er daadwerkelijk een storing was, deze was cfm bericht echter om 16:40 weer opgelost.

Nou dan weet ik niet waar iig…

09582230-CA89-43FF-A515-622A0B2AF67C.png

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Wat betreft de multitaps: zolang er nog geen 1000/50 actief is in de regio maakt het volgens mij niet zoveel uit als ze tot 862 MHz doorgeven. Uiteraard is het wel van belang dat er geen roestvorming of oxidatie aanwezig is op de aansluitingen.

Wat betreft de storingspagina: die houdt niet altijd rekening met storingen met een onderliggend probleem waardoor de uitval als incident wordt getoond.

0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.

@tobiastheebe Voor zover ik weet komt de huidige 1000/50 ook niet boven de 862 MHz uit, althans ik heb, als ik me goed herinner,  nog niet een 1 screenshot gezien van 1000/50 met downstream frequenties boven de 862 MHz.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

@Bert Voor 1000/50 c.q. DOCSIS 3.1 is tenminste 1006 MHz nodig. De PLC van het OFDM-kanaal bevindt zich rond 880 MHz en het OFDM-kanaal zelf is 90~100 MHz breed.

Bert
Level 21
T.E.A.M.

@tobiastheebe Is dat ergens te zien in het modem?

0 Kudos