michaelowens

Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Internet valt elk uur heel even weg

Hallo,

 

Ik heb al een behoorlijke tijd last van een internetverbinding die weg valt, maar sinds kort (misschien een maand geleden) is het mij opgevallen dat het niet willekeurig wegvalt, maar exact elk uur (60 minuten). Soms werkt het een paar dagen goed, maar dan begint het weer weg te vallen en zal het voor uren, en soms zelfs dagen, elk uur om exact dezelfde minuut wegvallen voor misschien 10-60 seconden. Dit is vaak genoeg om je bezigheid te storen, door je bijvoorbeeld je meeting te onderbreken, uit een online spelletje te gooien of je downloads te onderbreken.

 

De gehele verbinding valt weg, elk apparaat in ons huishouden verliest internet, zonder routers of versterkers er tussen. De modem (Connectbox Giga) staat bij de meterkast met de geleverde 1,5m coax kabel en splitter.

 

Ik heb contact gehad met de klantenservice en die hebben mij een nieuwe splitter en kabel opgestuurd, maar helaas nog zonder succes. De dame die ik aan de lijn had vermeldde wel dat de upstream soms "dicht bij het rood" kwam, maar niet in het rood en dat het dus niet weg zou moeten vallen om die reden. Nou kwam ik zelf dit topic tegen: https://community.ziggo.nl/t5/Internet/Internet-valt-elk-uur-10-seconde-weg/td-p/43404

En de problemen die hier vermeld staan zijn echt identiek aan de problemen die wij ervaren, en hier leek het uiteindelijk ook door de upstream te komen wat bij de wijkcentrale bleek te liggen.

 

Om het probleem te identificeren had @Mark een test gedaan op de modem van de topic starter en een andere in dezelfde wijk. Is dit misschien mogelijk op onze verbinding om te zien of dit misschien ook bij ons het probleem is? Ik kan er niet zo goed bij hoe de verbinding namelijk exact dezelfde minuut weg valt, ieder uur..

 

Ik hoop dat we een aanleiding voor dit probleem kunnen vinden en daarmee een oplossing. Alvast bedankt!

26 Reacties 26
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Precies een uur, lijkt op onderstaande instelling.

Probeer deze instelling eens, die in je modem aan te passen is:

(van 3600 naar 86400 = van een uur naar een dag = 24 uur)

 

Bert_0-1633949232864.png

 

michaelowens
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hallo Bert, bedankt voor je snelle reactie.

Ik ging het instellen maar zo te zien staat deze al op 86400.

 

 

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Om je binnenkomend signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

michaelowens
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

 

Bij deze. De groene kabel komt van onderin de meterkast binnen, en de splitter en kabel met de groene ring was toegestuurd door de klantenservice, deze gaat regelrecht naar het modem. Zitten geen versterkers tussen. De andere kabel gaat ondergronds naar de mediabox. Ik heb al eerder de mediabox proberen af te sluiten en enkel de modem aangesloten te hebben, maar het probleem komt dan vooralsnog voor.

 

 

192.168.178.1__device_networkstatus&mid=NetworkStatus (2).png192.168.178.1__device_networkstatus&mid=NetworkStatus (1).png192.168.178.1__device_networkstatus&mid=NetworkStatus.pngimage.png

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Zou je een "gewone" schermafbeelding willen plaatsen van de netwerkhistorie?  De huidige is voor mij onleesbaar.

Wat mij als eerste opvalt is dat de downstreamkanalen door elkaar gehusseld zijn. Hoewel ook slecht te zien, heb je een Giga abonnement met een klein aantal uncorrectables op het docsis 3.1 kanaal.

Apart is ook het aantal pre RS fouten op kanaal 28 downstream.

michaelowens
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hallo @KBX458 

Dank voor je reactie. Ik had niet door dat je niet de afbeelding kon inzoomen. Ik zie wel dat je de originele grootte kan vinden van de plaatjes door ze te rechter klikken en dan open in nieuw tab, en dan de "image-size" aan het einde van de url weg te halen.

 

Hier zijn alle links naar de screenshots die je kunt inzoomen:

Netwerk historie: https://community.ziggo.nl/t5/image/serverpage/image-id/15249i230C7B10138C39A2

Downstream: https://community.ziggo.nl/t5/image/serverpage/image-id/15248i108C0CCAE387FC07

Upstream: https://community.ziggo.nl/t5/image/serverpage/image-id/15247iF44048207A527D08

 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Dat leest iets makkelijker. Waarvoor dank.

Ik heb de uitval niet gecontroleerd op het uur, zoals jezelf opmerkt.

De upstream is voor docsis 3.1 boven de aanbevolen grens van 47dBmV, maar aanvaardbaar.

De TCS meldingen betekenen af en toe uitval van een of meer upstreamkanalen.

De pre RS downstream op de kanalen 28 en 30 is voor mij vreemd, aangezien de andere kanalen nul aangeven, zoals het hoort.

Het docsis 3.1 kanaal vermeldt QAM 4096, i.p.v. OFDM

De netwerkhistorie geeft een aantal meldingen, die ruis gerelateerd zijn: 

MDD:  er is geen dataverkeer mogelijk tot maximaal 20 seconden, dus geen modem uitval.

T4: modemuitval met herstart

T3: in deze situatie voor zover ik zie, geen gevolgen.

Duidelijk is dat er een kleine ruis aanwezig is, die e.a. in de war schopt.

Het AOP op de foto ziet er op het oog goed uit, maar met zo'n hoogstaand abonnement mag dat zeker worden opgewaardeerd met een TRISZ-DG300 exemplaar.

Ik heb dit topic voorgelegd aan het moderatieteam. Dit kan ook een monteur aansturen voor vervanging AOP en het zo nodig verrichten van metingen.

Belangrijk is nu, geen acties te ondernemen via de helpdesk, aangezien anders zaken langs elkaar gaan lopen.

 

 

michaelowens
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Heel erg bedankt @KBX458 ! Ik zal de reactie van het moderatieteam afwachten.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Waarom zou het AOP vervangen moeten worden? De btv 1 IEC-NL is gewoon geschikt voor Internet Giga c.q. DOCSIS 3.1 en geeft tot 2 GHz door. Bij de TRISZ-DG300 is dat niet anders.

 

Verder is het normaal dat het OFDM-kanaal als modulatie 4096-QAM toont bij de Connect Box Giga, dit heeft betrekking op de subcarriers i.p.v. het kanaal als geheel.

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Dag @michaelowens! Welkom hier op de Ziggo Community allereerst 🙂 Top dat je ons hier hebt weten te vinden voor hulp bij het bijzondere probleem dat je ieder uur ervaart. Ik kan me goed voorstellen dat je die continue uitvallen meer dan zat begint te raken en dat het toch ook wel een klein beetje op je zenuwen gaat werken...

 

Tijd voor gedegen onderzoek, dus! Allereerst wil ik je vriendelijk verzoeken je profiel te updaten door daar ook je huisnummer te vermelden. Ik zie dat daar momenteel een mobiel telefoonnummer staat. Zodra we je volledige adresgegevens hebben kunnen we op afstand het signaal van je modem onder de loep nemen en controleren of er bijzonderheden in het wijksignaal te vinden zijn. 

 

Alvast bedankt!

michaelowens
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hallo @Erik S , dan heb ik dat niet goed gelezen bij het aanmelden 😅 , het is bij deze aangepast! 

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Geen probleem hoor, @michaelowens! Dank voor het bijwerken van je profiel 😉

Om meteen maar met de deur in huis te vallen: we zien geen directe aanwijzingen terug voor uitval in de wijkcentrale zoals in het topic waar je in je openingspost naar hebt gelinkt. Vanaf hier starten we een modem sessie voor de komende 7 dagen waarbij we je modem continu monitoren. Ik wil jou verzoeken om je te melden op de momenten waarop je problemen ervaart en te noteren op welk tijdstip de uitval begon en op welk tijdstip de uitval weer verdwenen was. Noteer dit zo exact mogelijk en deel die informatie met ons hier in dit topic. Wij kunnen vanuit de modem sessie dan controleren of wij dit ook terugzien. Hopelijk vinden we dan snel de oorzaak om tot een oplossing te komen!

Dankjewel alvast voor je medewerking. 

michaelowens
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hallo @Erik S , de timing van je bericht kon eigenlijk niet beter. De afgelopen 2 of 3 dagen valt het namelijk weg rond xx:45:25 (volgens de Windows klok). Heb gelijk na je bericht een ping gestart om dit te verifieren.

 

michaelowens_0-1634032168483.png

 

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Ik zie inderdaad elk uur packetloss in de pingtest naar jouw ip-adres:

Mark_2-1634046005572.png

 

Maar in de pingtest naar een ander modem in jouw buurt (aangesloten op hetzelfde kastje in de straat) zie ik geen uitval rond die tijd (en ook niet op een ander moment elk uur). Dit lijkt me daarom een individueel probleem wat niet in de hele wijk speelt.

Mark_1-1634045974323.png

 

 

Er zijn wel wat signaalproblemen, bijvoorbeeld tussen 13:55 en 13:57 (deze zie ik wel in de hele wijk):

Mark_4-1634046290515.png

Geen signaalprobleem elk uur om xx:45, wel een probleem om 13:55:

Mark_5-1634050418349.png

 

Dat is zeker een probleem, maar niet het probleem wat jij in bovenstaande berichten hebt omschreven. Het klopt niet qua timing. (Ik stuur deze wel door naar ons netwerkbeheer om de wijk in de gaten te houden.)

 

 



Ik neig naar een lokaal apparaat, iets in je netwerk wat elk uur een update doet waardoor het modem over de kop gaat. Kun je 's nachts eens alle (met internet verbonden) apparaten afkoppelen/uitschakelen? Ik ben benieuwd of ik dan nog steeds elk uur die packetloss zie terugkomen of dat het dan weg is.

michaelowens
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Bedankt voor het onderzoeken @Mark 

Aan de ene kant blij om te horen dat het mogelijk hier op te lossen is mocht het aan een apparaat hier liggen.

 

Ik zit inmiddels de hele avond ieder uur 1 of 2 apparaten van het netwerk af te halen om te zien of ik zo gelijk de boosdoener zou kunnen vinden, maar ben inmiddels bijna door alle apparaten heen nog zonder succes. Het valt er nog altijd elk uur uit.

Had zojuist alle wifi uitgezet om te kijken of apparaten op wifi het zouden veroorzaken, maar ook dat bleek niet het geval. Ik kreeg de wifi daarna alleen niet meer aan. Na het aanzetten van de wifi (2.4ghz) stopte de web interface voor het modem met laden en na 15 minuten heb ik de stekker er maar uit getrokken en opnieuw gestart. Na de restart heb ik de wifi wel "gewoon" (moest het 2x doen) weer aan kunnen zetten.

 

Ik zal vanacht proberen alle wifi uit te zetten en alle apparaten uit het modem halen.

michaelowens
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ik ben tot laat door gegaan met zelf nog testen en uiteindelijk hele grote delen van het netwerk er af gehaald. Niets bleek het op te lossen, tot ik om 2:42 's nachts de laatste 2 kabels er uit haalde en voor het eerst in 3 dagen viel het niet weg. Ik was er bijna! Althans, dat dacht ik. Vervolgens plugde ik ze ergens tussen 3:00 en 3:15 weer in om te kijken of het weer zou wegvallen om 3:45, maar dat gebeurde niet. Ook niet om 4:45.. Toen wist ik het niet meer, was dat nou toeval of is 1 van de apparaten op die 2 kabels toch het probleem maar stopte die er mee na 15 minuutjes geen internet?

 

Ik ben toen maar naar bed gegaan 😅 Alle kabels er uit gehaald om 4:50. Heb alles om 11:30 er weer in geplugged en zie het tot nu toe (11:50) nog niet er uit vallen.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Erg mysterieus @michaelowens 😅. Het begon veelbelovend, maar begrijp dat dat toch weer wat minder werd. Hoe is het de afgelopen 2 dagen gegaan? Business as usual of geen uitval meer gehad?

michaelowens
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Het was woe t/m vrijdag goed, maar vanacht om 1:20 is het weer begonnen met uitvallen. Ik heb vanmiddag de 2 kabels er weer uitgetrokken die het vorige keer leken op te lossen, maar dit keer was dat niet het geval. Het internet valt nog steeds weg en ondertussen heb ik dus elk apparaat van het modem af gehad zonder dat het probleem opgelost is.

michaelowens
Topicstarter
Level 3
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Zojuist alles er uit gehaald, alleen m'n laptop er bij gepakt om een ping test te doen, en nog steeds valt het internet weg.

Uitgelicht topic