pdw75

Level 1
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Internet valt elk uur 10 seconde weg

Goedemorgen, om maar met de deur in huis te vallen, ik heb een raar probleem.

Elk uur (om precies te zijn, 60 minuten en 18 seconden!) valt mijn internet verbinding voor ongeveer 10 seconde weg. Mateloos irritant als je in een Zoom call zit, of een spel aan het spelen bent.

Ik kan de klok er echt op gelijk zetten, gisteren heb ik een scriptje laten controleren wanneer hij weg valt en precies 1 uur en 18 seconden….

 

Ziggo support is niet bijster behulpzaam, want ik heb nu al vier keer moeten zeggen dat ik GEEN eigen router heb, dat ik inderdaad wel eigen WiFi heb, maar dat mijn laptop met een kabel direct aan het modem hangt…  De rest van het uur heb ik overigens een ontzettend goede verbinding, ik haal netjes mijn 250Mbit snelheid, latency is acceptabel, daar is niets aan de hand. Maar dat wegvallen is wel ongelooflijk irritant, bij Teams word ik soms zelfs uit een conference call gegooid, best vervelend als je aan het presenteren bent :(.

 

Ik dacht eerst nog, dat het wellicht een DHCP probleem was, dat zou nog kunnen aan de Ziggo kant, maar aan mijn laptop kant is dat ook niet het probleem. En ohja, het is op alle apparaten in het huis.

 

Is er iemand die iets soortgelijks heeft gehad en me wellicht wat verder kan helpen? 

Ik heb geen antenne versterkers, geen eigen router, het modem staat 1m van het Ziggo aansluitpunt, en zoals gezegd, de snelheid is verder prima.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
pdw75 wrote:

Like clockwork….. Ik zit nu met mijn laptop op het modem, en er zit verder NIETS aangesloten… 1 kabel in het modem, WiFi staat uit…. 

@Mark Ziggo … Wat kan ik nog meer doen om aan te tonen dat het niet aan mijn apparatuur ligt, of aan mijn WiFi? 

Dat heb je bij dezen gedaan lijkt me. Ik ben gister ook wat metingen gestart, naar jouw modem en naar een ander modem in jouw buurt om te kijken of ik dezelfde uitval daar ook zie. En inderdaad, niet alleen jouw modem maar ook het andere modem laat exact op hetzelfde moment packetloss zien dus het moet iets in ons netwerk zijn.

Ik zet dit door naar ons netwerkbeheer, gezien de timing lijkt het een software dingetje maar dat laat ik aan onze specialisten over om dat verder te onderzoeken. Ik heb geen idee wat de oorzaak zou kunnen zijn en kan dus ook nog niets zeggen over een oplostermijn, maar we gaan ermee aan de slag!

Edit: na de metingen verder gecontroleerd te hebben zie ik de oorzaak, het upstream signaal valt elk uur heel kort weg. Een monteur zal zsm worden aangestuurd om het wijknet te onderzoeken en de oorzaak op te lossen.

 

Bekijk in context

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hi @MFranssen, welkom hier!

Een heel bijzonder maar vooral irritant probleem! Het probleem is hier op de Community niet onbekend. Er is namelijk momenteel een openstaand incident, waarbij klanten elk uur of half uur een korte uitval te ervaren op een ArrisV2 TG3492LG modem vanwege een korte WAN lease. Dit is zowel via wifi als via een bekabelde verbinding. De verbinding herstelt zich daarna automatisch. 

We kunnen hiervoor jouw modem omruilen naar een Sagemcom modem. Hoe sta je hier tegenover? Ik hoor het graag van je. Wil je ook jouw adresgegevens updaten in jouw Community profiel?

Bekijk in context

76 Reacties 76
Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Zou je wat foto's kunnen maken van je aop (hoofdaansluiting) en wat daar op aangesloten zit?

(Bijvoorbeeld Splitter, Kabels, Modem, Signaal versterker)

(Zit vaak in de meterkast)

 

Om je signaal te kunnen beoordelen:

Kun je de up- en downstream waarden en netwerkhistorie van je modem hier posten?

 

 Instructies:

 https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van... 

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

Heeft u al eens gekeken naar de leasetime van de verbinding? Zet daar eens een of twee nullen achter.

pdw75
Topicstarter
Level 1
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Bijgevoegd de gegevens…. De rest van de downstream gegevens is gelijkend aan die eerste kanalen… Er valt niets ‘uit de toom’. De kabel van de aansluiting naar het modem is een centimeter of 75, modem staat dus naast de aansluiting.

 

pdw75
Topicstarter
Level 1
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

En even de ping-test…. Een op een vaste computer, andere op mijn laptop…. Beide zie je dat ze tussen 09:18:12-09:18:21 de verbinding verliezen.

 

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

@pdw75 er staat behoorlijk wat ruis op je signaal. Kun je foto's posten hoe het modem op het AOP aangesloten is?

Hoe lang speelt het probleem?

Heb je toevallig sinds kort nieuwe keuken apparatuur van Siemens of Bosch met Homeconnect?

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Wat mij opvalt in je Ping plaatjes is dat je niet een request time-out ziet. Dat zie je normaal gesproken wel als er een Ping request verloren gaat. Het lijkt of er op dat moment niet eens een Ping request gedaan wordt. Verklaring heb ik daar overigens niet direct voor

pdw75
Topicstarter
Level 1
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Linux geeft (standaard) geen time-out weer in de output. Hij geeft alleen de ‘pong’ aan om het zo te stellen.

De aansluiting, ik dacht dat ik hem erbij had gezet, maar bij deze…. Het valt me de afgelopen paar maanden op, omdat ik steeds meer in zoom-calls zit…. Het linker kabeltje van ongeveer 50-60cm gaat rechtstreeks in het modem…. En er is hier in huis niets gewijzigd.

 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Let op. Wat ook opvalt is:

  • eerst is er een IPv4 adres in gebruik voor de ping naar xs4all
  • daarna een IPv6 adres voor dezelfde Domain name

Vreemd. Wat gebeurde er in de tussentijd?
Zie ook:
 

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

@pdw75 Je AOP is veroudert en je hebt nog Coax bekabeling met plastic kapjes (= niet afgeschermd tegen 3G / 4G / 5G). Je AOP vervangen moet Ziggo doen, kost niks. De kabels voorzien van goede Hirschmann connectors kun je zelf doen.

 

pdw75
Topicstarter
Level 1
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@hanh Twee verschillende machines, de ene pingt standaard met IPv4, de andere standaard met IPv6…. Doet (naar mijn mening) niets af aan de connectiviteitstest ;)… 

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Kun je de kabel met het witte kapje makkelijk vervangen of gaat die door de muur of iets anders heen?

Het kapje van de kabel bied namelijk geen afscherming tegen invloeden van buitenaf.

Ziggo kan tot 5 meter lang kostenloos een nieuwe tv kabel opsturen.

 

 

Ik raad je aan om het volgende aan te vragen:

 

POA-01-B splitter.

Modem kabel die op de POA-01-B splitter past

 

Je kunt deze materialen aanvragen door contact met Ziggo op te nemen.

 

Je kunt ook wachten op een Ziggo moderator die de materialen voor je op zal sturen:

 

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, binnen 1-3 werkdagen langskomen in ieder topic.

Zij hebben Ziggo achter hun naam staan.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.Klik hier om je postcode en huisnummer in je profiel te zetten. 

Op de pagina iets naar beneden scrollen.

 

 

Als je de POA-01-B splitter en modem kabel in huis hebt dan moet je het volgende doen om de huidige opsteek splitter te verwijderen:

 

 

 

Mocht je daarna nog problemen ervaren dan kan een Ziggo moderator mogelijk een monteursafspraak inplannen.

pdw75
Topicstarter
Level 1
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@Henno Dat ding vervangen, gaat dat helpen tegen een dergelijke probleem? Ziggo mag hem van mij vervangen hoor, maar “if it ain't broke”. Snelheid en latency is verder geen probleem voor de duidelijkheid…. 

En die plastic capjes en 3G/4G/5G straling, dit is de TV verbinding/kabel, die prima werkt. Dus ik neem aan dat ik die dan niet hoef te vervangen toch? (als in, wederom, dat werkt prima, dus waarom zou je het vervangen?)….

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

@pdw75 Je coax kabel zonder afscherming en de oude splitter werken als HF antenne, vandaar al die post RS fouten. Reeds Solomon: foutcorrectie gebruikte voor verminkte Docsis data pakketten.

 

pdw75
Topicstarter
Level 1
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Kleine update, ik krijg net bericht van Ziggo, dat ze een nieuwe splitter + modemkabel opgestuurd hebben. Dus die zal ik plaatsen zodra ik hem ontvangen heb.

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Top!

Houd je ons op de hoogte?

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Ik heb nog wat modem tips:

Haal je modem 1 minuut van stroom.

Binnen 10 minuten word het 5ghz netwerk zichtbaar.

Verbind alle 5ghz geschikte apparaten met het 5ghz netwerk.

pdw75
Topicstarter
Level 1
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Zodra het binnen is, gaan we zien wat het doet…. 

pdw75
Topicstarter
Level 1
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@Tom. WiFi is niet het probleem. Dat is ook niet in gebruik via het Ziggo modem overigens 😉 …. DHCP staat al hoger (was een van de eerste dingen die ik in dit modem aanpaste 😉 )…. We gaan even wachten op de kabel+splitter…. En wellicht een nieuwe TV-kabel kopen dan toch maar, eens kijken of ik het met 5m red...

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
pdw75 wrote:

@hanh Twee verschillende machines, de ene pingt standaard met IPv4, de andere standaard met IPv6…. Doet (naar mijn mening) niets af aan de connectiviteitstest ;)… 

Ja, dat verklaart de niet standaard IPv4 connectie. Beide typen connecties geven hetzelfde vreemde probleem.

Uitgelicht topic