pdw75

Level 1
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Internet valt elk uur 10 seconde weg

Goedemorgen, om maar met de deur in huis te vallen, ik heb een raar probleem.

Elk uur (om precies te zijn, 60 minuten en 18 seconden!) valt mijn internet verbinding voor ongeveer 10 seconde weg. Mateloos irritant als je in een Zoom call zit, of een spel aan het spelen bent.

Ik kan de klok er echt op gelijk zetten, gisteren heb ik een scriptje laten controleren wanneer hij weg valt en precies 1 uur en 18 seconden….

 

Ziggo support is niet bijster behulpzaam, want ik heb nu al vier keer moeten zeggen dat ik GEEN eigen router heb, dat ik inderdaad wel eigen WiFi heb, maar dat mijn laptop met een kabel direct aan het modem hangt…  De rest van het uur heb ik overigens een ontzettend goede verbinding, ik haal netjes mijn 250Mbit snelheid, latency is acceptabel, daar is niets aan de hand. Maar dat wegvallen is wel ongelooflijk irritant, bij Teams word ik soms zelfs uit een conference call gegooid, best vervelend als je aan het presenteren bent :(.

 

Ik dacht eerst nog, dat het wellicht een DHCP probleem was, dat zou nog kunnen aan de Ziggo kant, maar aan mijn laptop kant is dat ook niet het probleem. En ohja, het is op alle apparaten in het huis.

 

Is er iemand die iets soortgelijks heeft gehad en me wellicht wat verder kan helpen? 

Ik heb geen antenne versterkers, geen eigen router, het modem staat 1m van het Ziggo aansluitpunt, en zoals gezegd, de snelheid is verder prima.

76 Reacties 76
pdw75
Topicstarter
Level 1
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@Mark Ziggo Kijk, dat is goed bericht! Nou maar hopen dat het op te lossen is ;). Dank voor de ondersteuning. 
 

en @Chrizzly ik zit in 4891, dus niet in de buurt 😉

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

@pdw75 - Er is laatst onderhoud geweest in jouw wijk, maar daarbij stuitten ze al snel op enkele beschadigde kabels die eerst gerepareerd moeten worden voordat ze verder kunnen met het onderhoud. Reparatie van de kabels staat in de planning bij onze aannemer, zodra dat klaar is gaat het onderhoud verder. Daarnaast loopt er ook een ticket vanwege ruis uit de binnenhuisinstallatie van een andere klant, die wordt binnenkort gebeld voor een afspraak zodat een monteur bij hen thuis de storingsbron op kan lossen.

Ik weet niet welke van de twee acties jouw probleem gaat oplossen, maar er wordt dus zeker aan gewerkt.

 

 

Chrizzly wrote:

Vraag me af uit welke regio kom jij? Ikzelf uit postcode 2741

Andere regio dus, maar wel problemen met het signaal in jouw wijk. De normale metingen laten dit niet zien, maar pas in een gedetailleerde meting wordt het zichtbaar. Ik zie hetzelfde beeld op meerdere modems in jouw omgeving dus ik heb ook dit doorgezet naar ons netwerkbeheer.

 

pdw75
Topicstarter
Level 1
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Super, dank je wel @Mark Ziggo 

we wachten af… Zie de laatste tijd inderdaad met regelmaat ziggo en andere busjes bij de Ziggo kastjes in de straat. 😉

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

@Chrizzly - Een monteur heeft een paar aansluitingen kunnen afsluiten (ex-klanten die nog niet afgesloten waren) en daarmee lijkt de storing in jouw omgeving opgelost:

 

Chrizzly

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Super dat dit zo spoedig opgepikt is. Ik zal het nog even in de gaten houden hoe dit loopt.

Werk vandaag heel de dag thuis en nog geen noemenswaardige uitvallers gehad, dus so far so good.

 

@pdw75 sorry dat ik je topic ge-hijacked had 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Mark Ziggo wrote:

@Chrizzly - Een monteur heeft een paar aansluitingen kunnen afsluiten (ex-klanten die nog niet afgesloten waren) en daarmee lijkt de storing in jouw omgeving opgelost:

 

 

Het blijkt zo te zijn dat sommige klanten en aansluitingen die geen klant zijn toch ruis veroorzaken waar andere klanten dan problemen mee krijgen.

Als de SNR ( signal to noise ratio ) niet goed is dan verstoort de ruis het originele signaal zo dusdanig dat er van allerlei verstoringen op kunnen treden.

Het is in mijn ogen noodzakelijk dat Ziggo niet betalende adressen moet afsluiten na een X tijd en nadat de mogelijk nieuwe klant de mogelijkheid heeft gehad om zich aan te melden.

 

Maar dat is een beleidsbeslissing 

 

Wel ben ik nieuwsgierig naar wat er dan bij zo een afgesloten adres technisch gezien ruis veroorzaakt ? 

 

pdw75
Topicstarter
Level 1
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Mark Ziggo wrote:

@pdw75 - Er is laatst onderhoud geweest in jouw wijk, maar daarbij stuitten ze al snel op enkele beschadigde kabels die eerst gerepareerd moeten worden voordat ze verder kunnen met het onderhoud. Reparatie van de kabels staat in de planning bij onze aannemer, zodra dat klaar is gaat het onderhoud verder. Daarnaast loopt er ook een ticket vanwege ruis uit de binnenhuisinstallatie van een andere klant, die wordt binnenkort gebeld voor een afspraak zodat een monteur bij hen thuis de storingsbron op kan lossen.

Ik weet niet welke van de twee acties jouw probleem gaat oplossen, maar er wordt dus zeker aan gewerkt.

Hoi @Mark Ziggo ,

Weet je of er toevallig al wat voortgang is gemaakt in dit verhaal? Helaas is mijn probleem nog steeds hetzelfde, mijn collega's zijn er inmiddels al aan gewend “Oh, dat is zijn uurlijks Ziggo-rust momentje”… 

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

De kabelschade moet nog worden gerepareerd door de aannemer, tot zover de status van het onderhoud dat dus nog steeds niet kan plaatsvinden.

En met de klant die de ruis veroorzaakt hebben we nog geen contact kunnen krijgen, dat proberen we nog een aantal keer voordat we tot afsluiting van het retoursignaal overgaan.

MFranssen

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hallo Mark,

Ik heb een soortgelijk probleem, maar dan ieder half uur, of eigenlijk een klein beetje langer dan ieder half uur. Circa een jaar geleden had ik dat probleem ook een aantal weken maar daarna een hele tijd niet meer. Wat kan ik doen?

Margot

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

@MFranssen Ik vermoed dat je een Connectbox Giga (Arris TG3492) gebruikt, klopt dat?

MFranssen

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Er staat inderdaad TG3492 onderop.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Naar alle waarschijnlijkheid is dit een firmware bug van de Connectbox Giga. Deze heeft betrekking op de DHCPv4-lease op de WAN-interface, welke normaliter 1 week is, maar in dit geval 1 uur. Het vernieuwen van de lease op de helft van de leasetijd (dus 30 minuten) veroorzaakt problemen, met kortstondige uitval van internet via IPv4 als gevolg. De laatste maanden zijn hierover al diverse topics geplaatst, in deze periode heeft een firmware-upgrade (01.02 naar 01.04) plaatsgevonden. Je kunt de pagina Beheer, Informatie in de webinterface van het modem (bereikbaar via 192.168.178.1) plaatsen ter bevestiging. Het serienummer en MAC-, IPv4- en IPv6-adressen mag je onherkenbaar maken. Permanente workarounds voor dit probleem zijn bridge mode + een eigen router gebruiken of de Connectbox Giga (Arris TG3492) laten vervangen door een SmartWifi modem (Sagemcom F3896).

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hi @MFranssen, welkom hier!

Een heel bijzonder maar vooral irritant probleem! Het probleem is hier op de Community niet onbekend. Er is namelijk momenteel een openstaand incident, waarbij klanten elk uur of half uur een korte uitval te ervaren op een ArrisV2 TG3492LG modem vanwege een korte WAN lease. Dit is zowel via wifi als via een bekabelde verbinding. De verbinding herstelt zich daarna automatisch. 

We kunnen hiervoor jouw modem omruilen naar een Sagemcom modem. Hoe sta je hier tegenover? Ik hoor het graag van je. Wil je ook jouw adresgegevens updaten in jouw Community profiel?

MFranssen

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hallo Cecilia,

 

Het lijkt er op dat Tobiastheebe helemaal gelijk heeft. Ik kijk even wat ik ermee wil doen en zal contact opnemen zodra ik dat weet.

 

Dank aan jullie beiden!

Margot

MFranssen

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Cecilia

 

We hebben sowieso nog 2 jaar een contract met Ziggo, dus dan loont het om een ander modem te gaan regelen. Zou je dit in gang kunnen zetten?

 

Als het goed is zijn onze adresgegevens nu te vinden.

 

Margot

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@MFranssen Hartelijk dank voor je reactie! Ik heb een nieuw, ander type modem opgestuurd ter vervanging van het huidige  modem. Binnen 2 a 3 werkdagen ontvang je het nieuw modem met de pakketdienst van Post NL. Zorg je ervoor dat het oude modem retour komt op onderstaande retouradres?

XPO/Ziggo

Antwoordnummer 1070

5800 VB Venray

Let op: bewaar het afgiftebewijs goed totdat je bericht ontvangen hebt dat het oude modem retour is. 

 

Laat je via dit topic ween wat jouw bevindingen zijn met het nieuwe modem?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@MFranssen Wat zijn jouw bevindingen met het nieuwe modem? We zijn heel erg benieuwd!

Uitgelicht topic