pdw75

Level 1
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Internet valt elk uur 10 seconde weg

Goedemorgen, om maar met de deur in huis te vallen, ik heb een raar probleem.

Elk uur (om precies te zijn, 60 minuten en 18 seconden!) valt mijn internet verbinding voor ongeveer 10 seconde weg. Mateloos irritant als je in een Zoom call zit, of een spel aan het spelen bent.

Ik kan de klok er echt op gelijk zetten, gisteren heb ik een scriptje laten controleren wanneer hij weg valt en precies 1 uur en 18 seconden….

 

Ziggo support is niet bijster behulpzaam, want ik heb nu al vier keer moeten zeggen dat ik GEEN eigen router heb, dat ik inderdaad wel eigen WiFi heb, maar dat mijn laptop met een kabel direct aan het modem hangt…  De rest van het uur heb ik overigens een ontzettend goede verbinding, ik haal netjes mijn 250Mbit snelheid, latency is acceptabel, daar is niets aan de hand. Maar dat wegvallen is wel ongelooflijk irritant, bij Teams word ik soms zelfs uit een conference call gegooid, best vervelend als je aan het presenteren bent :(.

 

Ik dacht eerst nog, dat het wellicht een DHCP probleem was, dat zou nog kunnen aan de Ziggo kant, maar aan mijn laptop kant is dat ook niet het probleem. En ohja, het is op alle apparaten in het huis.

 

Is er iemand die iets soortgelijks heeft gehad en me wellicht wat verder kan helpen? 

Ik heb geen antenne versterkers, geen eigen router, het modem staat 1m van het Ziggo aansluitpunt, en zoals gezegd, de snelheid is verder prima.

76 Reacties 76
pdw75
Topicstarter
Level 1
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Oh, volgens mij was er de 11e wel een Ziggo busje door de straat aan het rijden. Kan ook de 10e geweest zijn, dagen zijn moeilijk bij te houden ?

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Die monteur in dat busje is waarschijnlijk op de 11e langs de deuren gegaan voor snoepgoed.

Daar kan ie bergen in kwijt.

pdw75
Topicstarter
Level 1
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Voor de duidelijkheid, hij was echt ‘onderhoud’ aan het doen. Eerst begin van de straat, daarna hier voor de deur…

Maar verandert niks voor mijn verbinding 😉

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Houdt de moed erin. De hulptroepen zijn onderweg. 

Als her en der in de straat werkzaamheden worden uitgevoerd, is er dus iets aan de hand. Nu eerst wachten op een reactie vanuit het moderatieteam. Dat zal eerst morgen worden verwacht ik.

Sander
Community Developer
Community Developer
  • 2769Posts
  • 290Oplossingen
  • 2180Likes

@pdw75 Wat Tom bedoelt qua apparatuur is het volgende topic: Geen werkend internet i.c.m. Bosch, Siemens of Nefit keukenapparatuur? Zo los je het op! 

 

Ik zal jouw topic onder de aandacht brengen zodat maandag de verbinding onder de loep wordt genomen. 

 

pdw75
Topicstarter
Level 1
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hoi @Sander Ziggo   

dus vandaar mijn vraag. Of een Nefit Easy hier ook onder valt? En wellicht voor de 100e keer: ik gebruik niet het WiFi van het Ziggo modem, dus maakt dat nog uit?

 

En natuurlijk, mijn modem loopt niet vast, ik hoef hem niet te resetten, ga zo maar door. 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

De Nefit komt bij mij voorlopig nog niet in beeld als veroorzaker. Wel of geen gebruik van wifi maakt niet uit.

pdw75
Topicstarter
Level 1
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ah, dan heb ik dus echt geen HomeConnect dingen hier helaas. Nouja, we wachten wel tot Ziggo in de lucht komt 😉

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

@pdw75 Er zijn allerlei aanwijzingen voor signaal problemen aan de coaxzijde. Wordt daar nu iets aan gedaan? Monteur?

pdw75
Topicstarter
Level 1
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik begreep dat er een en ander opgeschakeld wordt. Maar voor mij (en heb toch een redelijke IT achtergrond ;)) is de regelmaat van de verstoring erg raar...

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Hi @pdw75, je gebruikt niet de wifi, maar wel de router van de Connectbox. Die raakt in de war van aangesloten Siemens/Bosch/Nefit apparatuur. Dat omzeil je bijvoorbeeld door het gastnetwerk te gebruiken, wat gescheiden is van je thuisnetwerk. Een simpele manier om erachter te komen of dit apparaat de problemen veroorzaakt lijkt me, zet hem eens uit en kijk of de verbinding nog steeds wegvalt. Ik ben benieuwd!

 

Verder ziet het signaal er prima uit en vind ik ook de exacte regelmaat van de uitval niet passen bij een signaalprobleem.

pdw75
Topicstarter
Level 1
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hoi @Mark Ziggo … Even voor de goede orde, je vraagt me om mijn thermostaat uit te zetten toch? Want verder heb ik dus geen Bosch/Siemens/Nefit apparatuur in huis. Dus al helemaal geen ‘Home-Connect’ apparaten. De thermostaat gaat in elk geval de komende dag even uit (handig 😉 ).

 

Ik zie in de netwerk-status wel een aantal fouten voor foutcorrectie, geen meer na fout-correctie. Ook in de meldingen zie ik maar 1 issues, ergens om 3 uur in de nacht.

Dus ook hier, ik zie geen signaal problemen, maar ik heb wel het probleem dat elk uur mijn verbinding 10 seconden weg valt ;)…. 

15/11/2020 03:51:32 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:a8:33:fb;CMTS-MAC=00:01:5c:aa:6e:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Eén enkele melding uit het log vertelt weinig.

Je kunt meer bladzijden plaatsen door gebruik te maken van de verticale paperclip, waardoor ze als bijlagen worden geplaatst.

pdw75
Topicstarter
Level 1
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Oh, voor de duidelijkheid, dat is de enige nieuwe melding sinds de vorige post 😉

pdw75
Topicstarter
Level 1
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ah, de eerste update, Nefit Easy is er nu anderhalf uur af, en nog steeds elk uur (je kunt er de klok op gelijk zetten!) valt het internet weg…. En blijft de verbinding naar mijn modem gewoon in de lucht…. Ik ga over een uurtje ALLES wel uitschakelen, behalve 1 vaste kabel van laptop naar het modem…. Als ik dan nog steeds die uitval heb, zou dat voldoende zijn om aan te tonen dat het niet bij mij intern zit? 😉

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Strak plan @pdw75 . Ben benieuwd wat er uit rolt.

pdw75
Topicstarter
Level 1
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Like clockwork….. Ik zit nu met mijn laptop op het modem, en er zit verder NIETS aangesloten… 1 kabel in het modem, WiFi staat uit…. 

@Mark Ziggo … Wat kan ik nog meer doen om aan te tonen dat het niet aan mijn apparatuur ligt, of aan mijn WiFi? 

 

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Uhh, rustig afwachten tot Mark zich weer meldt? 

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
pdw75 wrote:

Like clockwork….. Ik zit nu met mijn laptop op het modem, en er zit verder NIETS aangesloten… 1 kabel in het modem, WiFi staat uit…. 

@Mark Ziggo … Wat kan ik nog meer doen om aan te tonen dat het niet aan mijn apparatuur ligt, of aan mijn WiFi? 

Dat heb je bij dezen gedaan lijkt me. Ik ben gister ook wat metingen gestart, naar jouw modem en naar een ander modem in jouw buurt om te kijken of ik dezelfde uitval daar ook zie. En inderdaad, niet alleen jouw modem maar ook het andere modem laat exact op hetzelfde moment packetloss zien dus het moet iets in ons netwerk zijn.

Ik zet dit door naar ons netwerkbeheer, gezien de timing lijkt het een software dingetje maar dat laat ik aan onze specialisten over om dat verder te onderzoeken. Ik heb geen idee wat de oorzaak zou kunnen zijn en kan dus ook nog niets zeggen over een oplostermijn, maar we gaan ermee aan de slag!

Edit: na de metingen verder gecontroleerd te hebben zie ik de oorzaak, het upstream signaal valt elk uur heel kort weg. Een monteur zal zsm worden aangestuurd om het wijknet te onderzoeken en de oorzaak op te lossen.

 

Chrizzly

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Met grote aandacht volg ik dit topic, ik heb namelijk hetzelfde al geruime tijd.

Elk uur rond de 28 minuten valt mijn verbinding ook weg voor een korte periode.

Super vervelend als je in een meeting zit of met RDP werkt.

Heb alle hierboven tips als gevolgd en alle bekabelde apparaten van mn router verwijderd.

Werk alleen draadloos om e.e.a. te monitoren

Vraag me af uit welke regio kom jij? Ikzelf uit postcode 2741

Uitgelicht topic