Goedemiddag,
Een paar keer per dag valt mijn internet ongeveer een halve minuut weg. Lastig met thuiswerken en video vergaderen. Ik heb een Ubee EVW3210 modem en wil liever niet overstappen op een ander type modem.
Wat kan de oorzaak zijn en wat zou ik eraan kunnen doen?
Mvg,
Marcel
Opgelost! Ga naar oplossing.
Je gaf eerder aan dat testen via ethernet geen problemen met stabiliteit lijkt te geven, kun je dat verder testen? Je kunt bijvoorbeeld testen met de UTP-kabel die op het AP (ik ben niet zo'n liefhebber van termen als extender/repeater/versterker) aangesloten.
Ervaar je uitval van Wi-Fi op een specifiek apparaat of meerdere apparaten tegelijk? Blijft de SSID (netwerknaam) bij uitval wel of niet zichtbaar?
Voor de zekerheid: kun je nogmaals de downstream/upstream/historie-gegevens plaatsen?
Tenslotte kun je nog deze instellingen toepassen.
Bedankt weer Tobias, voor je heldere uitleg en tips. Ik heb op mijn switch beneden nu een tweede utp-kabel aangesloten, die rechtstreeks naar de laptop boven gaat. Sindsdien ervaar ik geen problemen meer. Van collega's kreeg ik al het advies om niet meer via wifi te werken, omdat dat nu eenmaal storingsgevoeliger is.
Voor mij is het probleem hiermee nu opgelost. Het aanpassen van de instellingen in het modem laat ik even achterwege. Voor de volledigheid bijgaand nog wel de huidige down- en upstream cijfers.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?
Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen volgens deze instructies?
Bedankt Tobias, voor je snelle reactie. Hier is de gevraagde info.
Downstream Bonded Channels
Channel | Lock Status | Modulation | Frequency | Power | SNR | Microreflections |
1 | Locked | QAM256 | 698000000 Hz | -5.1 dBmV | 39.9 dB | -40 dBc |
2 | Locked | QAM256 | 706000000 Hz | -4.9 dBmV | 40.3 dB | -41 dBc |
3 | Locked | QAM256 | 714000000 Hz | -4.9 dBmV | 40.3 dB | -38 dBc |
4 | Locked | QAM256 | 722000000 Hz | -5.0 dBmV | 40.3 dB | -38 dBc |
5 | Locked | QAM256 | 730000000 Hz | -5.0 dBmV | 40.0 dB | -38 dBc |
6 | Locked | QAM256 | 738000000 Hz | -5.1 dBmV | 39.9 dB | -40 dBc |
7 | Locked | QAM256 | 746000000 Hz | -5.2 dBmV | 39.8 dB | -38 dBc |
8 | Locked | QAM256 | 754000000 Hz | -5.2 dBmV | 40.1 dB | -44 dBc |
Correctables | Uncorrectables |
58574 | 83907 |
Upstream Bonded Channels
Channel | Lock Status | US Channel Type | Symbol Rate | Frequency | Power |
1 | Locked | ATDMA | 5120 Ksym/sec | 58800000 Hz | 44.8 dBmV |
2 | Locked | ATDMA | 5120 Ksym/sec | 38400000 Hz | 44.3 dBmV |
3 | Locked | ATDMA | 5120 Ksym/sec | 45200000 Hz | 44.3 dBmV |
4 | Locked | ATDMA | 5120 Ksym/sec | 52000000 Hz | 44.5 dBmV |
Zie bijgaande foto van het AOP (zit in de woonkamer). Er is geen signaalversterker. Kabel gaat direct van de splitter in het Ubee modem (staat bij het AOP). Ik hoop dat je een idee hebt waar het probleem zit.
In de downstream is het vermogen vrij laag en is veel CER (ruis) aanwezig. De uncorrectable errors zouden 0 moeten zijn.
De gehele installatie is verouderd. Het aftakelement UMU-01 moet in ieder geval worden vervangen door een POA-01-B met nieuwe IEC/F- en IEC/IEC-kabels voor resp. modem en TV/decoder. Het vervangen van de UMU door een POA lost het lage downstream-vermogen op. Idealiter dient ook het AOP (TRAS-1000 of DIO-01) te worden vervangen door een monteur.
Wat is de lengte van de zwarte (TV-)kabel? Een kabel van 1,5/3/5 meter kan kosteloos worden toegestuurd, voor 7,5/10 meter kun je bij Ziggo Randapparatuur terecht.
Een moderator (Ziggo-medewerker) kan nieuw aansluitmateriaal toesturen en een monteursafspraak inplannen en komt binnen enkele dagen langs in dit topic.
Vul s.v.p. je adresgegevens in op deze pagina, deze zijn alleen voor moderators zichtbaar.
Bedankt voor je duidelijke reactie! Vervangen van de splitter en kabels lijkt me dan een goed plan. Voor de zwarte tv-kabel is 1,5 meter lang genoeg. En de kabel naar het modem mag ook kort zijn.
Ik heb mijn adresinfo aan het profiel toegevoegd en zie de spullen graag tegemoet.
Wat mij betreft probeer ik eerst of het probleem met vervangen splitter en kabels wordt opgelost. Levert dat niet voldoende op, dan kan ik altijd nog het AOP laten vervangen.
De IEC/F-kabel voor het modem wordt altijd in lengte 1,5 m. geleverd.
Uiteraard is het mogelijk om de situatie even aan te kijken met het nieuwe aansluitmateriaal. Na het vervangen hiervan kun je het modem opnieuw opstarten. Blijven de uncorrectable errors daarna oplopen, dan moet ook het AOP worden vervangen. De UMU-01 kun je verwijderen door deze tegen de klok in te draaien (ca. 45 graden) en vervolgens naar je toe te trekken.
T.a.v. moderator, benodigdheden:
Hey @mrclf, welkom op de Community!
Uiterst vervelend dat je verbinding regelmatig even helemaal weg valt. Goed dat je de Community hebt gevonden om dit probleem onder de loep te nemen.
Ik begrijp dat er behoefte is aan een nieuwe kabel en splitter. Deze heb ik nu dan ook voor je besteld. Deze heb je zo snel mogelijk binnen ;-).
Laat je hier weten of het probleem daarmee is opgelost?
Splitter en kabels heb ik ontvangen en twee dagen geleden aangesloten. Het goede nieuws is dat de uncorrectable error verdwenen zijn:
Downstream Bonded Channels
Channel | Lock Status | Modulation | Frequency | Power | SNR | Microreflections |
1 | Locked | QAM256 | 698000000 Hz | -1.2 dBmV | 40.4 dB | -38 dBc |
2 | Locked | QAM256 | 642000000 Hz | -2.2 dBmV | 40.3 dB | -38 dBc |
3 | Locked | QAM256 | 650000000 Hz | -1.9 dBmV | 40.3 dB | -40 dBc |
4 | Locked | QAM256 | 658000000 Hz | -1.5 dBmV | 40.4 dB | -39 dBc |
5 | Locked | QAM256 | 666000000 Hz | -1.4 dBmV | 40.3 dB | -37 dBc |
6 | Locked | QAM256 | 674000000 Hz | -0.9 dBmV | 40.4 dB | -45 dBc |
7 | Locked | QAM256 | 682000000 Hz | -0.7 dBmV | 40.9 dB | -43 dBc |
8 | Locked | QAM256 | 690000000 Hz | -1.2 dBmV | 40.3 dB | -35 dBc |
Correctables | Uncorrectables |
900 | 0 |
Upstream Bonded Channels
Channel | Lock Status | US Channel Type | Symbol Rate | Frequency | Power |
1 | Locked | ATDMA | 5120 Ksym/sec | 58800000 Hz | 48.0 dBmV |
2 | Locked | ATDMA | 5120 Ksym/sec | 38400000 Hz | 47.0 dBmV |
3 | Locked | ATDMA | 5120 Ksym/sec | 45200000 Hz | 47.3 dBmV |
4 | Locked | ATDMA | 5120 Ksym/sec | 52000000 Hz | 47.3 dBmV |
Maar helaas is het probleem, dat het internet een paar keer dag ongeveer een halve minuut wegvalt, hiermee niet opgelost. Vandaag tijdens thuiswerken heb ik hier weer verschillende keren last van gehad.
Kan het probleem ergens in de Ziggo-verbinding naar mijn huis zitten? Andere suggesties?
Ervaar je deze problemen (ook) op een PC welke via ethernet op de router aangesloten is?
Het vervangen van het AOP door een btv 01-SET is nog een optie, hiervoor is wel een monteursafspraak noodzakelijk. Daarmee is de volledige coaxinstallatie up-to-date.
Fijn dat de splitter en kabel al binnen zijn en de uncorrectables zijn verdwenen @mrclf. Wel erg hinderlijk dat de verbinding ondanks dat zo vaak wegvalt, dat is natuurlijk niet wenselijk als je thuis werkt.
Vooruitlopend op het antwoord van de vraag van @tobiastheebe lijkt mij een monteur om het AOP vervangen een logische vervolgstap. Ik heb daarom een monterusafspraak gemaakt voor vrijdagochtend tussen 0800- 1300 uur. Als dit onverhoopt niet schikt, dan kun je via Mijn Ziggo de afspraak makkelijk verzetten.
Houd je ons op de hoogte?
Prima als de monteur de AOP vervangt. Overigens lijkt het erop dat het probleem met een vaste internetverbinding niet optreedt. Ik ben nog aan het testen met wifi.
De monteurafspraak heb ik via Mijn Ziggo verplaatst van de ochtend naar de middag. Door een combinatie van oude en nieuwe Mijn Ziggo werkte dit niet helemaal lekker. Via Mijn Ziggo kwam ik op deze URL:
https://www.ziggo.nl/nieuw-mijn-ziggo/gegevens/monteursafspraken
Hier heb ik de afspraak naar de middag omgezet. Vervolgens zag ik bij het opnieuw bekijken van de afspraken de oude afspraak nog staan. Hierna uitgelogd en geklikt op Opnieuw inloggen. Dat gaf een andere URL en interface: https://selfservice.ziggo.nl/mijnziggo. Hier was de URL voor de monteurafspraken deze:
https://www.ziggo.nl/mijn-ziggo/gegevens/afspraken/
Rommelig dat dit door elkaar loopt en niet geheel consistent met elkaar is. Ook niet goed te zien of de monteur mijn telefoonnummer heeft voor een sms vooraf.
als er een nummer in mijn ziggo bij mobiel nr is ingevuld gaat daar de sms heen volgens mij
@mrclf, pff wat jammer dat het niet goed lukte om de afspraak te verzetten 😞 Ik zie dat het wel gelukt is en dat deze nu op de middag van 22 juli staat ingepland. Sorry voor het ongemak. Laat je weten hoe de afspraak is verlopen?
Vrijdag is de monteur geweest en hij heeft het AOP vervangen en ook het Ubee modem voor een Connectbox (had fijn geweest als ik dat van tevoren gehoord had want nu overviel hij me daarmee). Dat nieuwe wifi-modem is duidelijk sneller, maar helaas niet stabieler. Want ook met dit nieuwe modem (en AOP) valt de wifi-verbinding regelmatig uit. Allereerst heb ik getest met een wifi-verbinding via mijn wifi-extender, die met een kabel op de Connectbox aangesloten is. Dat gaf hetzelfde gedrag (af en toe wegvallen verbinding). Daarna heb ik mijn werklaptop (op de 1e etage) direct op het wifi van de Connectbox in de woonkamer beneden laten werken. Dat werkt op zich snel genoeg (speedtest rond 60 Mbps), maar ook hier viel het wifi soms weg en met name op momenten dat ik in een Teams vergadering aan het woord was (met camera en microfoon). Heel irritant. Op een gegeven moment heb ik de camera uitgezet en leek het beter te gaan, maar dat is natuurlijk geen oplossing.
Hoe kan ik mijn wifi-verbinding stabieler krijgen?
Je gaf eerder aan dat testen via ethernet geen problemen met stabiliteit lijkt te geven, kun je dat verder testen? Je kunt bijvoorbeeld testen met de UTP-kabel die op het AP (ik ben niet zo'n liefhebber van termen als extender/repeater/versterker) aangesloten.
Ervaar je uitval van Wi-Fi op een specifiek apparaat of meerdere apparaten tegelijk? Blijft de SSID (netwerknaam) bij uitval wel of niet zichtbaar?
Voor de zekerheid: kun je nogmaals de downstream/upstream/historie-gegevens plaatsen?
Tenslotte kun je nog deze instellingen toepassen.
Bedankt weer Tobias, voor je heldere uitleg en tips. Ik heb op mijn switch beneden nu een tweede utp-kabel aangesloten, die rechtstreeks naar de laptop boven gaat. Sindsdien ervaar ik geen problemen meer. Van collega's kreeg ik al het advies om niet meer via wifi te werken, omdat dat nu eenmaal storingsgevoeliger is.
Voor mij is het probleem hiermee nu opgelost. Het aanpassen van de instellingen in het modem laat ik even achterwege. Voor de volledigheid bijgaand nog wel de huidige down- en upstream cijfers.
Fijn om te lezen. De downstream- en upstream-waarden zijn goed tot zeer goed, enkel op de hoogste downstream-frequenties is een minimale achtergrondruis zichtbaar.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.