Simian Noize

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Internet valt constant weg voor drie minuten lang

SimianNoize_0-1669458009304.pngSimianNoize_1-1669458063643.png

SimianNoize_3-1669458140912.png

 

 

Zoals jullie hierboven zien, is mijn internet maar liefst 26 keer uitgevallen in de afgelopen dagen. Ik heb de forums rondgekeken en ik zie dat ik absoluut niet de enige ben die hier last van heb. De firewall van de modem staat aan, maar alle andere opties zijn niet gevinkt. Mijn computer is nu tenslotte ook direct aangesloten aan het modem, maar tevergeefs.

 

Heeft iemand hierop nog ideeën of moet ik toch maar eens over denken om naar KPN over te stappen?

20 Reacties 20
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Dit wordt duidelijk veroorzaakt door regelmatige resets van het modem, zichtbaar in de event log als MIMO events. Het OFDMA-kanaal valt terug naar de op een na hoogste Interval Usage Code (IUC) 12 c.q. op een na laagste modulatie. De wijziging op het CMTS om IUC's 10 en 11 niet meer beschikbaar te maken, is bij jou schijnbaar nog niet doorgevoerd. De actuele downstream- en upstream-waarden zijn goed.

 

Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Simian Noize
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo Tobias,

 

Bedankt voor de snelle terugkoppeling. Ik waardeer het. 😁

Ik heb drie afbeeldingen hieronder. Is dit voldoende info?

 

PXL_20221126_170817597.jpg

PXL_20221126_171127767.jpg

PXL_20221126_171000994.jpg

   

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Het AOP (VQ601R) en de splitter (VQ1002) zijn verouderd en ongeschikt voor DOCSIS 3.1. Een monteursafspraak is noodzakelijk voor het plaatsen van een TRISZ-DG300 met POA-254 of POA-01-B + resp. F/F- of IEC/F-kabel voor het modem.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een monteursafspraak inplannen en komt binnen enkele dagen langs in dit topic.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hi @Simian Noize

Dat zijn wel heel veel onderbrekingen. Dat moet natuurlijk anders. Ik zie dat je met @tobiastheebe snel bij de oorzaak bent gekomen en dat je contact hebt gehad met de klantenservice voor een monteur. Wil je ons na zijn bezoek laten weten hoe het met de verbinding gaat 🙂

Simian Noize
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

De AOP is vervangen en in het modem netwerkstatus kan ik er ook uit lezen dat het nu overgeschakeld is naar DOCSIS 3.1.

SimianNoize_1-1670068307365.png

 

De situatie is echter niet verbeterd...

SimianNoize_0-1670066855527.png

 

Heb je nog andere ideeën voor me?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Je maakte al gebruik van DOCSIS 3.1 met dit type modem.

 

Ik zie helaas nog steeds regelmatig resets (MIMO events). Er is daarnaast uitval van het OFDMA-kanaal zichtbaar, mogelijk is hiermee een verband. Ik heb een vraag hierover gesteld aan de moderators.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@Simian Noize Ontzettend balen dat je ook na het vervangen van het aansluitpunt (AOP) nog problemen ervaart met de verbinding! Het is daarom goed dat je even opnieuw aan de bel trekt.Ik heb nog eens een blik geworpen op de verbinding en zo te zien is het signaal nog niet helemaal optimaal. Het lijk mij verstandig dat er een netwerkmonteur langskomt om dit verder te onderzoeken. Ik heb een afspraak ingepland op woensdag 7 december 2022 tussen 08:00 en 13:00 uur. Mocht het dan niet schikken dan is de afspraak te wijzigen via Mijn Ziggo. Laat je nadien weten wat jouw bevindingen zijn?

Simian Noize
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo Paul,

 

De monteur is bij ons langsgekomen. Vanuit zijn meting concludeert hij dat er niets mis is met de coax signaal. De monteur gaf wel aan dat de afgelopen maand een storing was in mijn wijk. Als het niet aan de aansluiting ligt en ook niet aan de modem, dan kan het zijn dat de storing nog niet geheel is opgelost.

 

Momenteel valt het op dat mijn modem niet meer zo vaak spontaan opnieuw opstart. In de vorige situatie was het maar liefst 7-8 keer per dag. Nu heb ik dagen waarbij de modem helemaal niet reset of hooguit alleen maar 1 keer in een dag herstart. Is het nog een idee om mijn modem te vervangen om alles uit te sluiten?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Kun je nog eens de event log van het modem plaatsen?

Simian Noize
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Jazeker, bij deze.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De log stopt helaas bij 7-12 (bekend probleem van de TG3492). De resets (MIMO events) blijven zichtbaar. Mijn advies is om de TG3492 door een F3896 te laten vervangen.

Simian Noize
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dat lijkt mij een strak plan. Ik neem aan dat de moderators vanzelf deze thread zullen zien en een nieuwe modem mij kant op gaan sturen? 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Zojuist heb ik het voorstel bij de moderators neergelegd.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@Simian Noize Hartelijk dank voor je terugkoppeling! Aan de hand v.d. bevindingen heb ik een nieuw modem voor je aangevraagd ter vervanging van het huidige modem. Binnen 2 a 3 dagen ontvang je het nieuwe modem met de pakketdienst van Post NL. Het oude modem ontvangen wij graag retour op onderstaande retourades.

 

XPO/Ziggo

Antwoordnummer 1070

5800 VB Venray

Let op: bewaar het afgiftebewijs totdat je van ons bericht ontvangen hebt dat het oude modem retour ontvangen is. 
 

Laat je onder dit topic weten wat jouw  bevindingen zijn met het nieuwe modem?

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@Simian Noize We zijn erg benieuwd naar jouw bevindingen met het nieuwe modem. Laat je het aan ons weten? Als je nog hulp nodig hebt staan we hier graag voor je klaar. 😉

Simian Noize
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo Paul,

 

Nogmaals bedankt voor je hulp.

 

De afgelopen weken heb ik geen last meer gehad van spontane uitval van 3 minuten. Wel heb ik last van spontane packet drops, maar daarover heb ik al een advies gekregen over het afstand van de modem en de aansluiting, gezien deze nu langer is dan 10 meter. Ik ben momenteel tevreden met de stabiliteit, maar de logs liggen in de bijlage als er toch blijkt dat er nog een storing aanwezig is waarvan ik nog niet veel van heb gemerkt.

 

De nieuwe F3896 modem die ik binnen heb gekregen kwam zonder een wall mounting kit, vandaar dat de coax afstand van mijn aansluiting naar de modem te lang is. Is het mogelijk dat ik hiervoor een afspraak met een monteur maak wie de wall mount voor mij installeert? Als de monteur ook een 10 meter UTP kabel voor mij kan regelen, dan denk ik dat ik hiermee al mijn problemen kan oplossen. Het mag naar mijn maandelijkse kosten als dit niet gedekt is.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Je kunt via Ziggo Randapparatuur een wandbeugel en UTP-kabel van 10 meter kopen.

 

In de gegevens zie ik CER op enkele downstream-kanalen (27 t/m 32). Dit kan veroorzaakt worden door de lange coaxkabel.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@Simian Noize Sorry voor de late reactie! Fijn om te lezen dat het nieuwe modem goed bevalt en dat de verbinding nu weer goed werkt. 

Ik begrijp alleen dat je geen muurbeugel ontvangen hebt bij het Sagemcom F3896 (MV2+) modem. Je krijgt van mij nu alsnog kosteloos een muurbeugel en een netwerkkabel van 10 meter toegestuurd. Binnen 2 a 3 werkdagen kun je de materialen met de post verwachten. Laat je het weten als wij verder nog iets voor je kunnen doen?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@Simian Noize We zijn heel erg benieuwd naar jouw bevindingen met het nieuwe modem in combinatie met de aansluitmaterialen die opgestuurd zijn. Werkt alles naar tevredenheid? 

Uitgelicht topic