1
Vraag
2
Reageer en help mee
ThomSchraa

Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Internet uitval via UDM PRO i.c.m. Sagemcom F3896 (2.5Gbps-poort)

Hallo Allemaal,

Sinds afgelopen maandag heb ik de Ziggo smart wifi modus in bridgemodus draaien. Ik heb mijn UDM PRO SE ingesteld als router met alle daarbij horende functies. 

Nu heb ik af toe dat mijn internet voor 1 seconde wegvalt. Het mooie aan een UDM PRO is dat hij bijhoud of er problemen zijn met je internet.

Nu zag ik dat er alleen vandaag al veel storingen zijn geweest. Zie bijlages. 

De internetsnelheden zijn wel naar wens.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

164 Reacties 164
ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Dit heb ik ook geprobeerd maar werkte ook niet. Erg vreemd.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32717Posts
  • 2319Oplossingen
  • 16557Likes

Heb je het modem ook kort (circa 10 seconden) stroomloos gemaakt? Is de router wel als enige apparaat en direct aangesloten op het modem?

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Ja, heb ongeveer 30seconden gewacht. En er zit maar 1 kabel in het modem en die gaat rechstreeks naar mijn UDM PRO. Ik probeer het later vanavond wel nog een keer.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32717Posts
  • 2319Oplossingen
  • 16557Likes

Vreemd, ik kan geen reden bedenken waarom het spontaan niet meer werkt. Ontving de WAN-interface ook geen IP-adres meer?

S4R

Level 16
  • 2058Posts
  • 72Oplossingen
  • 1297Likes

UDM SE herstarten

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Het was de vorige keer niet nodig maar heb de UDM herstart. Modem stroomloos -> 10min laten opstarten -> groene lampje -> kabel erin -> udm weer aan.

Ik had vannacht wel weer 3 meldingen erin staan binnen 2min. Echter kan ik dit nu niet meer terugvinden.

Ik ga het voor nu blijven monitoren en kijken wat het mij brengt. Hopelijk kan de 2.5gbe poort gefixt worden door @Ziggo 

S4R

Level 16
  • 2058Posts
  • 72Oplossingen
  • 1297Likes

Door te vaak kabels er in en er weer uit op diverse poorten kan zo'n ding in de war raken.

En met een reboot is het meestal weer opgelost.

Niet te makkelijk denken en van aannames uitgaan.

Ik loop ook wel eens te klooien met van alles en nog wat en dan wil die ook niet meer wat eerst wel werkte. Oplossing: Reboot van de hele zooi.

Ondanks 35+ jaar ervaring blijft ICT je verrassen.

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Hier ben ik weer. Vannacht is hij 3x uitgevallen. Heb de logs bijgevoegd. 

Heb nu werkelijk waar geen idee meer wat het kan zijn. Als ik de logs zo bekijk krijgt hij geen ip meer van het modem.

Ik hoop dat wellicht @Ziggo  zelf even mee kan kijken of ze nog dingen zien in het modem waar ik niet bijkan.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32717Posts
  • 2319Oplossingen
  • 16557Likes

De ethernet link gaat nog steeds down. De router ontvangt direct een IP-adres (bij bridge mode niet van het modem, maar van het CMTS) wanneer de link weer up komt, dus dat is niet het probleem. Is de router nu op 1 of 2,5 GbE aangesloten?

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Op 1Gbe.

Op 2.5Gbe komt het probleem vaker voor lijkt het. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32717Posts
  • 2319Oplossingen
  • 16557Likes

Mogelijk ligt het dan toch aan de kabel. Je kunt nog controleren of 100 Mbps FD een betere stabiliteit oplevert.

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Ik gebruik dezelfde kabel(Cat 6a) voor een 10Gbe verbinding tussen mijn computer en de udm (Verbonden met mijn server). Ik haal hier de maximale (interne)snelheid mee. 

Ik ga hem eens op 100Mps zetten. 

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Ik zit inmiddels al een uur te bedenken hoe de kabel ervoor kan zorgen en wat ik eraan kan doen. Maar wat mij opviel is dat het probleem voorkomt om 06.32 vannacht. Dan slaapt iedereen hier en word er eigenlijk bijna geen data gebruikt en zou de lijn niet aan zijn max zitten toch. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32717Posts
  • 2319Oplossingen
  • 16557Likes

Ik geloof ook niet dat het iets met belasting te maken heeft. Enige goede manier om de kabel uit te sluiten is om een andere router te plaatsen (liefst met degelijke logging zoals de UDM) en te controleren of het probleem dan nog steeds voorkomt.

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Die mogelijkheid heb ik helaas niet. Het hele huis is nu aangepast voor de udm met zijn 3 ap's. Ik heb wel de mogelijkheid om een andere poort aan te wijzen als WAN poort maar twijfel of dat uitmaakt. 

Ik denk dat iets is met de modem van Ziggo. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32717Posts
  • 2319Oplossingen
  • 16557Likes

Een modem swap is ook een optie, dan kunnen we i.i.g. een hardwarematig probleem daarmee uitsluiten. Het wordt dan wel opnieuw een Sagemcom F3896.

S4R

Level 16
  • 2058Posts
  • 72Oplossingen
  • 1297Likes

Ik zou ook als eerste een ander modem proberen (mooiste zou een Ubee zijn).

Ik heb eigenlijk nog nooit problemen (hier niet www.unifi-forum.nl) voorbij zien komen wbt de UDM Pro/SE.

Heb ook 3 jaar probleemloos een Pro gehad. Maar het kan natuurlijk altijd.

Het is wel zo dat als je er tijdelijk een andere router achter plaatst dat de Wifi gewoon blijft werken. Alleen heb je er dan geen controle over. En het is tijdrovend klusje.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32717Posts
  • 2319Oplossingen
  • 16557Likes

De UBC1318 kan helaas niet meer toegestuurd worden aan particuliere klanten.

S4R

Level 16
  • 2058Posts
  • 72Oplossingen
  • 1297Likes

@tobiastheebe  schreef:

De UBC1318 kan helaas niet meer toegestuurd worden aan particuliere klanten.

Dan moet ik die dan maar koesteren 😘

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32717Posts
  • 2319Oplossingen
  • 16557Likes

Dat doe ik ook, hier sinds juni 2021 een UBC1318 in gebruik en nog steeds zeer tevreden.

Ik ben zelf overigens gewend dat de UniFi controller op een afzonderlijke server draait en vervangen van de router daarop dus geen effect heeft, maar bij de UDM is de controller uiteraard ingebouwd.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic