1
Vraag
2
Reageer en help mee
ThomSchraa

Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Internet uitval via UDM PRO i.c.m. Sagemcom F3896 (2.5Gbps-poort)

Hallo Allemaal,

Sinds afgelopen maandag heb ik de Ziggo smart wifi modus in bridgemodus draaien. Ik heb mijn UDM PRO SE ingesteld als router met alle daarbij horende functies. 

Nu heb ik af toe dat mijn internet voor 1 seconde wegvalt. Het mooie aan een UDM PRO is dat hij bijhoud of er problemen zijn met je internet.

Nu zag ik dat er alleen vandaag al veel storingen zijn geweest. Zie bijlages. 

De internetsnelheden zijn wel naar wens.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Onderzoek gestart

Bedankt voor alle meldingen in dit topic. We weten inmiddels wat er aan de hand is. Momenteel onderzoeken we de oorzaak.

164 Reacties 164
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32809Posts
  • 2339Oplossingen
  • 16597Likes

De connectivity monitor van de UDM is inderdaad erg fijn. Ik heb zelf een ping check met interval van 5 minuten naar de Network Connectivity Status Indicator van Microsoft (www.msftncsi.com) geconfigureerd in mijn monitoring (Nagios Core) voor hetzelfde doeleinde, naast een ping check naar het CMTS (default gateway van de router).

• Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van de hoofdaansluiting (het AOP) in de meterkast of woonkamer, inclusief (een) eventuele splitter(s) en/of signaalversterker?
  • Kun je tevens op het modem inloggen via 192.168.100.1 en de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie op de pagina Geavanceerde instellingen → Hulpmiddelen → Netwerk status?
ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Zie bijlage voor AOP en overzicht van alle streams. AOP is tijdens laatste monteurs bezoek vervangen voor deze versie omdat deze minder zou storen. Dit is gebeurt tijdens het installeren van de nieuwe modem zon 3 weken geleden.

CobusR

Level 9
  • 302Posts
  • 4Oplossingen
  • 117Likes

Alles ziet er goed uit wat ik ervan weet in ieder geval, alleen mis nog de foto van het AOP en het Netwerk historie overzicht.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32809Posts
  • 2339Oplossingen
  • 16597Likes

(Reactie overbodig, tekst verwijderd.)

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Heb mijn reactie bewerkt omdat ik niet alles kon plakken vanuit de browser. Heb het toegevoegd als Word document net zoals de AP foto

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32809Posts
  • 2339Oplossingen
  • 16597Likes

De actuele upstream-waarden zijn goed en laten geen bijzonderheden zien. Ik mis nog de eerste tabel met downstream-waarden en de netwerkhistorie.

De coaxinstallatie ziet er prima uit, AOP (btv 01-SET), splitter (POA-01-B) en de kabels naar modem en TV/decoder zijn prima en up-to-date.

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Zie bijlage

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32809Posts
  • 2339Oplossingen
  • 16597Likes

De downstream-waarden zijn nagenoeg perfect. Enige wat sporadisch een hoge latency kan veroorzaken is het wisselen tussen data IUC's 9 t/m 12 op het OFDMA-kanaal. De Interval Usage Codes bepalen o.a de beschikbare modulaties voor dit kanaal. Voor de uitval die de UDM registreert is vooralsnog helaas geen oorzaak zichtbaar.

Kun je testen met het modem direct op het AOP aangesloten? Als de router nu op de 2,5 GbE-poort van het modem is aangesloten, kun je dan ook op een van de 1 GbE-poorten testen?

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Ik ga het omzetten en eens testen morgen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32809Posts
  • 2339Oplossingen
  • 16597Likes

Ik ben vooral benieuwd of de ethernet link op de WAN-interface down gaat. Mogelijk is dat te achterhalen met de logs in SSH (/var/log/messages).

S4R

Level 16
  • 2058Posts
  • 72Oplossingen
  • 1297Likes

Wat je ook eens kan proberen om een andere ping-server te gebruiken.

S4R_0-1706915178772.png

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Dit ga ik meteen even instellen. 

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Zojuist de splitter verwijderd en een kabel rechtstreeks aangesloten op de modem. Ik zag overigens dat mijn foto van de AOP een oude was. De monteur heeft de splitter vervangen voor een nieuwe waar op staat: POA-254. 

Ook het pingen naar een anders adres wijzigde niks.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32809Posts
  • 2339Oplossingen
  • 16597Likes

Een F/F-kabel rood/rood kan niet direct op het AOP aangesloten worden, hierbij wordt de kern in de connector verbogen.

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Heb een andere gepakt met aan 1 kant groen en de andere kant rood.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32809Posts
  • 2339Oplossingen
  • 16597Likes

Met een IEC/F-kabel groen/rood is modem direct op AOP inderdaad wel mogelijk. De POA-254 zorgde er echter al voor dat de upstream vanuit het modem niet kan worden verstoord door de binnenhuisinstallatie. Naar alle waarschijnlijkheid gaat dit dus geen verschil opleveren.

Heb je al naar de logs van de UDM kunnen kijken en de router als test op 1 GbE i.p.v. 2.5 GbE aangesloten?

S4R

Level 16
  • 2058Posts
  • 72Oplossingen
  • 1297Likes

De UDM SE heeft een 2.5 Gb Wan-poort.

Of hebben we het hier over de UDM Pro?

De UDM Pro SE bestaat niet.

Heb sinds gisteren mijn Pro vervangen door een SE😁

En IPv6 werkt hier nu ook 😉 @tobiastheebe 

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Had zojuist weer de storing dus heb de AOP weer aangesloten zoals het was. Heb nu ook de poort op de modem aangepast van 2.5 naar 1gbe. 

In de logs zie ik een aantal meldingen. Gaan over eth8 wat de wan poort is.

Ik heb laatste deel van mijn ip gewijzigd naar x.x

Zie word document voor logs van toen ik storingen had.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32809Posts
  • 2339Oplossingen
  • 16597Likes

Met de logs wordt i.i.g. duidelijk dat de ethernet link op de WAN-interface voor 4 seconden down gaat. Het aansluiten op 1 i.p.v. 2.5 GbE kan dit verhelpen, de oorzaak kan bij auto-negotiation liggen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic