1
Vraag
2
Reageer en help mee
ThomSchraa

Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Internet uitval via UDM PRO i.c.m. Sagemcom F3896 (2.5Gbps-poort)

Hallo Allemaal,

 

Sinds afgelopen maandag heb ik de Ziggo smart wifi modus in bridgemodus draaien. Ik heb mijn UDM PRO SE ingesteld als router met alle daarbij horende functies. 

 

Nu heb ik af toe dat mijn internet voor 1 seconde wegvalt. Het mooie aan een UDM PRO is dat hij bijhoud of er problemen zijn met je internet.

Nu zag ik dat er alleen vandaag al veel storingen zijn geweest. Zie bijlages. 

De internetsnelheden zijn wel naar wens.

 

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Onderzoek gestart

Bedankt voor alle meldingen in dit topic. We weten inmiddels wat er aan de hand is. Momenteel onderzoeken we de oorzaak.

164 Reacties 164
ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Dit verwacht ik dan ook. Wellicht dat @S4R nog bereid is om een sagecom te testen? Wellicht kan @Jacob wat hierin betekenen?

S4R

Level 16
  • 2056Posts
  • 71Oplossingen
  • 1295Likes

@ThomSchraa  schreef:

Dit verwacht ik dan ook. Wellicht dat @S4R nog bereid is om een sagecom te testen? Wellicht kan @Jacob wat hierin betekenen?


Dat wil ik best wel doen. Als Ziggo ook meewerkt. Niet dat ik mn Ubee moet inleveren oid.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32302Posts
  • 2281Oplossingen
  • 16293Likes

De UBC1318 hoeft tegenwoordig niet meer teruggestuurd te worden en zou je dus op een later moment weer kunnen laten activeren.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 9192Posts
  • 1077Oplossingen
  • 4124Likes

Hi all,

 

Ik moest allereerst even goed inlezen om bij te blijven van alles wat er al is getest en geprobeerd. Top dat hier al zoveel is uitgesloten in ieder geval! Als ik het goed samenvat zijn we bij het punt dat het vermoeden bestaat van 'een bepaalde incompatibiliteit tussen de 2.5 GbE interfaces van modem en router'. @S4R heeft dezelfde apparatuur en is eventueel bereid te testen of hij hetzelfde ervaart met de Sagemcom (met de mogelijkheid om terug te kunnen naar de Ubee uiteraard).

 

Ik ga eerst intern navraag doen of er wellicht iets bekend is over dit scenario of een soortgelijk issue wat we hier aan kunnen linken. We zagen eind vorig jaar bijvoorbeeld wel een issue op de 2.5Gbps-poort m.b.t. de 802.03az (Energy Efficient Ethernet) dat voor issues leek te zorgen, zie [dit topic], ik zie dat @tobiastheebe hier eerder ook al naar refereerde. Het lijkt me in ieder geval ook niet te linken aan deze problemen. Ik hoop spoedig met meer info te komen!

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 9192Posts
  • 1077Oplossingen
  • 4124Likes

Er wordt op dit moment intern een UDM PRO SE geregeld om de situatie/dit scenario na te bootsen, vooralsnog is de optie van @S4R dus nog niet nodig en houden we achter de hand. Zodra we meer informatie hebben, laat ik het weten!

MR_CHIP

Level 19
  • 12113Posts
  • 136Oplossingen
  • 4130Likes

toppie

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Top!

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Helaas toch nog weer wat problemen op 1Gbe. Echter is het nu maximaal 1x per dag. Ik heb 3 weken lang de modem in zijn normale modus gehad (Niet bridge modus) omdat ik nog een extra kabel moest trekken voordat ik volledig kon overstappen naar ubiquiti en in die 3 weken heb ik geen problemen gehad. Het lijkt er dus sterk op dat het alleen gebeurd wanneer de modem in bridge modus staat. Ik wil even kijken of ik het deze week weer kan laten omzetten zodat ik dat kan gaan testen. @Alex Is het niet toevallig mogelijk om mijn zon ubee te lenen? Dan kan ik erg snel dingen uitsluiten. Na wat mails heen en weer met ubiquiti waarbij ik verschillende testen heb moeten draaien geven zij aan dat het aan het modem ligt.

 

2024-02-23T18:28:51+01:00 Dream-Machine-Special-Edition ubios-udapi-server[2388]: dhcp-client: Suspending udhcpc on eth72024-02-23T18:28:51+01:00 Dream-Machine-Special-Edition ubios-udapi-server[2388]: res-interfaces: Removing unknown dynamic address {
2024-02-23T18:28:51+01:00 Dream-Machine-Special-Edition ubios-udapi-server[2388]: res-interfaces: "cidr": "82.75.x.x/24",
2024-02-23T18:28:51+01:00 Dream-Machine-Special-Edition ubios-udapi-server[2388]: res-interfaces: "origin": "dhcp",
2024-02-23T18:28:51+01:00 Dream-Machine-Special-Edition ubios-udapi-server[2388]: res-interfaces: "type": "dynamic",
2024-02-23T18:28:51+01:00 Dream-Machine-Special-Edition ubios-udapi-server[2388]: res-interfaces: "version": "v4"
2024-02-23T18:28:51+01:00 Dream-Machine-Special-Edition ubios-udapi-server[2388]: res-interfaces: } from interface eth7
2024-02-23T18:28:51+01:00 Dream-Machine-Special-Edition ubios-udapi-server[2388]: res-interfaces: Cannot delete dhcp/slaac route: Failed to delete route 0.0.0.0/0 via 82.75.x.x dev eth7: Object not found
2024-02-23T18:28:51+01:00 Dream-Machine-Special-Edition ubios-udapi-server[2388]: wan-failover-interfaces: wf-interface-eth7 (no-ip) is down [dDDDddd](no ip)
2024-02-23T18:28:51+01:00 Dream-Machine-Special-Edition ubios-udapi-server[2388]: process: Got process exit event for process udhcpc-eth7
2024-02-23T18:28:51+01:00 Dream-Machine-Special-Edition ubios-udapi-server[2388]: process: Got process exit event for process dnsmasq-eth7
2024-02-23T18:28:51+01:00 Dream-Machine-Special-Edition ubios-udapi-server[2388]: process: Got process exit event for process igmpProxy
2024-02-23T18:28:51+01:00 Dream-Machine-Special-Edition ubios-udapi-server[2388]: wan-failover-group-base: wf-group-1-single is down [d](eth7)
2024-02-23T18:28:54+01:00 Dream-Machine-Special-Edition ubios-udapi-server[2388]: dhcp-client: Resuming udhcpc on eth7
2024-02-23T18:28:54+01:00 Dream-Machine-Special-Edition ubios-udhcpc-decline-script[729015]: ubios-dhcpc-decline-script: DHCP offer 82.75.x.x/24 on interface eth7, gateway: 82.75.x.x
2024-02-23T18:28:54+01:00 Dream-Machine-Special-Edition ubios-udhcpc-decline-script[729015]: ubios-dhcpc-decline-script: DHCP offer 82.75.x.x/24 accepted

 

 

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4446Posts
  • 588Oplossingen
  • 2230Likes

@ThomSchraa Dat is waardevolle feedback, waarvoor dank. We hebben een UDM Pro SE in bestelling staan om het probleem te kunnen reproduceren. Verwachting is dat 'ie met 1 á 2 weken binnen is en dan kunnen we testen. De mogelijkheid om een Ubee te leveren is er helaas niet. Bovendien zouden andere aanpassingen, zoals een ander modem, het onderzoek wat we hebben opgezet mogelijk verstoren. 

MR_CHIP

Level 19
  • 12113Posts
  • 136Oplossingen
  • 4130Likes

@Vincent nice dat ziggo dit doet volg met intresse mee

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Wat top dat jullie een UDM bestelt hebben! Een ander modem type testen leek mij handig om te kunnen uitsluiten of het ligt een de sagecom of udm. Maar ik wacht jullie testen in spanning af! 

duuh

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi, zijn er al nieuwe updates over dit probleem? Ik ervaar namelijk hetzelfde probleem en krijg het niet meer opgelost door een aantal maal de udm pro te herstarten (voorheen hielp dat wel voor korte tijd).

Alvast bedankt. Groeten.

MR_CHIP

Level 19
  • 12113Posts
  • 136Oplossingen
  • 4130Likes

@ThomSchraa  schreef:

Wat top dat jullie een UDM bestelt hebben! Een ander modem type testen leek mij handig om te kunnen uitsluiten of het ligt een de sagecom of udm. Maar ik wacht jullie testen in spanning af! 


jammer dat hier nooit meer een antwoord op is gekomen

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4446Posts
  • 588Oplossingen
  • 2230Likes

@duuh @MR_CHIP Met @ThomSchraa heb ik - ook vorige week nog - het nodige privécontact gehad waardoor het lijkt alsof dit stil heeft gelegen. Een update met deze informatie in dit publieke topic was inderdaad op zijn plaats geweest.

Terug naar de inhoud. De engineer ondervond met zijn setup in combinatie met een UDM Pro SE geen problemen waar @ThomSchraa nog wel wat issues ondervindt. Onderaan de streep komt niet alles 100% overeen qua devices, maar qua instellingen hebben het we zo goed mogelijk nagebootst. Voor @ThomSchraa monitoren we nu zijn coax verbinding op issues. Dat loopt nog. 

@duuh Zoals het nu lijkt treedt dit probleem niet op in de test firmware. Totdat deze gereleased wordt kun je als workaround kun je de 1GB poort gebruiken.

MR_CHIP

Level 19
  • 12113Posts
  • 136Oplossingen
  • 4130Likes

@Vincent is er een release datum bekend van die firmware

duuh

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@VincentMijn modem staat in bridge modus, klantenservice vertelde dat na activeren van de bridge modus expliciet de 2.5Gbps poort gekozen dient te worden en daarna de overige poorten worden uitgeschakeld, klopt dat? Dat zou betekenen dat ik niet kan wisselen naar 1Gbps poort.

Jbr67

Level 11
  • 528Posts
  • 7Oplossingen
  • 124Likes

Tikkie in de zijlijn, maar wellicht toch het vermelden waard. Ik heb een (paar maanden oude) USG-MAX met 4 2.5Gpbs poorten, en het ziggo modem staat in bridgemodus. Deze combinatie werkt vlekkeloos. 

MR_CHIP

Level 19
  • 12113Posts
  • 136Oplossingen
  • 4130Likes

@Jbr67 de fout zit in EEE dat heb ik uitstaan op mijn Asus router en nooit problemen gehad met terugvallen qua linksnelheid

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Je kunt gewoon wisselen van poort. Het is zo dat er maar 1 poort actief is. Je kunt zelf kiezen welke.

Jbr67

Level 11
  • 528Posts
  • 7Oplossingen
  • 124Likes

@MR_CHIP  schreef:

@Jbr67 de fout zit in EEE dat heb ik uitstaan op mijn Asus router en nooit problemen gehad met terugvallen qua linksnelheid


EEE slaat op energiebesparing?

Ik heb bij de poortinstellingen op mijn usgm max gekeken, die kent die instelling niet (of ik moet al helemaal verkeerd kijken). Voor de rest delen ubiquity spullen deels hun firmware, wellicht kan @ThomSchraa aangeven welke versie hij heeft (de mijne heeft 3.2.15)? Voor de volledigheid: mijn modem is een zwarte sagemcom


E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic