1
Vraag
2
Reageer en help mee
ThomSchraa

Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Internet uitval via UDM PRO i.c.m. Sagemcom F3896 (2.5Gbps-poort)

Hallo Allemaal,

Sinds afgelopen maandag heb ik de Ziggo smart wifi modus in bridgemodus draaien. Ik heb mijn UDM PRO SE ingesteld als router met alle daarbij horende functies. 

Nu heb ik af toe dat mijn internet voor 1 seconde wegvalt. Het mooie aan een UDM PRO is dat hij bijhoud of er problemen zijn met je internet.

Nu zag ik dat er alleen vandaag al veel storingen zijn geweest. Zie bijlages. 

De internetsnelheden zijn wel naar wens.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

164 Reacties 164
ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Even een update.

Rond 16.30 vanmiddag de kabel aangesloten op de 1gbe poort van de modem. Sindsdien geen problemen meer gehad. Ook in de logs is niks meer te vinden over wegvallen. 

Ik ga hem daarom weer aansluiten op de 2.5gbe en de poort van de udm instellen op 2.5gbe ipv auto-negotiation.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 33186Posts
  • 2384Oplossingen
  • 16824Likes

Ik vermoed dat het down gaan van de link juist optreedt met 2,5 Gbps linksnelheid. Dit kan te maken met onderstaande wijziging welke onderdeel is van firmware LG-RDK_7.6.15-2306.5:

De 2.5Gb internetpoort ondersteunt nu 802.03az (Energy Efficient Ethernet) dit zorgt voor minder stroomverbruik bij lagere activiteit
ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Oh, dat is fijn... Dat is zeker niet iets wat ik zelf kan wijzigen?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 33186Posts
  • 2384Oplossingen
  • 16824Likes

Dit kan inderdaad niet aangepast c.q. uitgeschakeld worden.

MR_CHIP

Level 19
  • 12712Posts
  • 137Oplossingen
  • 4289Likes

je zou deze functie wel uit moeten kunnen zetten op je eigen router (met dus het liefste ziggo modem in bridge mode)

voorbeeld mijn router config aangepast via ssh commands

MR_CHIP_0-1707040203323.png

S4R

Level 16
  • 2058Posts
  • 72Oplossingen
  • 1297Likes

Is die port aan Modem kant ook niet vast te zetten? Ik heb dit modem niet en zeg maar wat.

In de Ubee kan dit i.i.g niet

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 33186Posts
  • 2384Oplossingen
  • 16824Likes

@S4R Wat bedoel je precies met vastzetten?

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Vannacht toch weer een uitval gehad rond 3uur. In de logs kan ik maar terugkijken tot en met 7uur vanochtend. Heb je enig idee hoe ik de logs kan bekijken van eth8? of van dat tijdstip? Ik kom niet veel verder met google.

(Zit nog steeds op de 1gbe poort van het modem)

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 33186Posts
  • 2384Oplossingen
  • 16824Likes

Kun je voor de zekerheid een andere UTP-kabel proberen?

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Dat is helaas niet mogelijk omdat het een getrokken kabel is. (Van ziggo modem naar serverruimte). Heb de kabel wel getest met een kabeltester en doorgemeten en dat was allemaal goed. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 33186Posts
  • 2384Oplossingen
  • 16824Likes

De uitval van ~3:00 kan uiteraard wel een andere oorzaak gehad hebben, ik denk niet dat dat nog te achterhalen is via de logs van de UDM als /var/log/messages niet zover teruggaat. Je kunt wel nog eens de historie van het modem plaatsen.

Dat de kabel goed test op een kabeltester, wil nog niet zeggen dat deze op iedere linksnelheid tot 1/2,5 Gbps ook betrouwbaar werkt.

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Het is een nieuwe cat6a kabel. Zou in theorie zelfs 10gbe kunnen halen. 

Ik ga even kijken of er vandaag nog wat in de logs komt. 

In unifi zie ik wel dat er eerst een melding was over een hoge latency en daarna dat die wegviel. Die hoge latency melding had ik niet bij de vorige keren.

Heb geen meldingen in het modem staan.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 33186Posts
  • 2384Oplossingen
  • 16824Likes

Cat 6a is natuurlijk prima, maar de vraag is dan of de connectors e.d. goed afgemonteerd zijn.

'High latency' was ook zichtbaar in een van de eerste screenshots die je had geplaatst.

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Klopt, alleen viel daarna niet het internet weg. High latency kan namelijk ook liggen aan de verbinden met de test server. Ik heb het ip weer aangepast naar 1.1.1.1 om te kijken hoe dat gaat.

S4R

Level 16
  • 2058Posts
  • 72Oplossingen
  • 1297Likes

@tobiastheebe  schreef:

@S4RWat bedoel je precies met vastzetten?

@tobiastheebe  fixed port speed. Geen auto nego.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 33186Posts
  • 2384Oplossingen
  • 16824Likes

@S4R Bij een Connectbox of SmartWifi modem is net als bij de UBC1318 niet mogelijk bij bridge mode noch router mode. Aan routerzijde 1 Gbps FD instellen is nog wel te proberen.

MR_CHIP

Level 19
  • 12712Posts
  • 137Oplossingen
  • 4289Likes

@tobiastheebe kan je EEE niet uitzetten op de router zoals ik heb gedaan op mijn asus

S4R

Level 16
  • 2058Posts
  • 72Oplossingen
  • 1297Likes

@ThomSchraa  schreef:

Het is een nieuwe cat6a kabel. Zou in theorie zelfs 10gbe kunnen halen. 

Ik ga even kijken of er vandaag nog wat in de logs komt. 

In unifi zie ik wel dat er eerst een melding was over een hoge latency en daarna dat die wegviel. Die hoge latency melding had ik niet bij de vorige keren.

Heb geen meldingen in het modem staan.

Als je dat met zo'n ding test dan zijn die niet al te betrouwbaar

download.jpeg

Gisteren nog een kabel gemaakt. De tester zegt prima, alleen werkte het niet. Nwe connector er aangezet en  het werkte.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 33186Posts
  • 2384Oplossingen
  • 16824Likes

Ook een mogelijke test is een unmanaged switch plaatsen tussen modem en router. Dit naast 1 Gbps instellen op de WAN-interface van de router.

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Nee, met zon wat grotere kast met een schermpje erop. Kon je kabels mee testen. Was van een vriend die installateur is

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic