1
Vraag
2
Reageer en help mee
ThomSchraa

Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Internet uitval via UDM PRO i.c.m. Sagemcom F3896 (2.5Gbps-poort)

Hallo Allemaal,

Sinds afgelopen maandag heb ik de Ziggo smart wifi modus in bridgemodus draaien. Ik heb mijn UDM PRO SE ingesteld als router met alle daarbij horende functies. 

Nu heb ik af toe dat mijn internet voor 1 seconde wegvalt. Het mooie aan een UDM PRO is dat hij bijhoud of er problemen zijn met je internet.

Nu zag ik dat er alleen vandaag al veel storingen zijn geweest. Zie bijlages. 

De internetsnelheden zijn wel naar wens.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Onderzoek gestart

Bedankt voor alle meldingen in dit topic. We weten inmiddels wat er aan de hand is. Momenteel onderzoeken we de oorzaak.

164 Reacties 164
MarkP

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoi,

ik heb deze drops ook.. alleen ik heb een UDM-Pro...

Eerst hoge latency en dan valt internet weg..

Paar seconden later is hij weer terug...

Speelt sinds afgelopen 16 Januarie

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32804Posts
  • 2338Oplossingen
  • 16592Likes

@MarkP Kun je een eigen topic starten zodat dit verder onderzocht kan worden terwijl dit topic overzichtelijk blijft? In jouw geval kan er namelijk een andere oorzaak zijn, aangezien jij naast uitval ook hoge latency ziet.

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

De hoge latency heb ik ook. Maar inderdaad wellicht beter om een eigen topic te maken. Dan houden we het overzichtelijk. 

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Update! Helaas lijkt het toch aan mijn UDM te liggen! Heb de wan poort omgezet naar Lan en mijn laptop eraan gehangen. Deze een uurtje laten draaien en daar zie ik dat hij een timeout krijgt op de ping. Ik heb wat bestanden moeten opsturen naar Ubiquiti omdat ze denken dat het een firmware fout is.

Screenshot_51.png

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32804Posts
  • 2338Oplossingen
  • 16592Likes

'General failure' impliceert dat ook daar de interface down gaat. De oorzaak in de UDM zelf lijkt inderdaad waarschijnlijk.

S4R

Level 16
  • 2058Posts
  • 72Oplossingen
  • 1297Likes

Ik neem aan dat je al op 3.2.12 zit.

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
UniFi OS v3.2.9
Er staat up to date maar hij checkt official release channel.

Volgens ubiquiti pingde ik het verkeerde ip dus ik ga een nieuwe test draaien. (Moest tussen 2 systemen binnen het netwerk en niet naar de UDM.

Ik had vannacht weer last van hoge latency en het wegvallen. En weer dezelfde melding..
Dus ik weet zelf niet meer goed waar het nu zit. Omdat ik de 2.5gbe poort niet meer gebruik.
S4R

Level 16
  • 2058Posts
  • 72Oplossingen
  • 1297Likes

3.2.12 staat nu als CR. Dus die komt binnenkort als Official uit.

Ik heb deze al sinds die als EA uitkwam.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32804Posts
  • 2338Oplossingen
  • 16592Likes
Volgens ubiquiti pingde ik het verkeerde ip dus ik ga een nieuwe test draaien. (Moest tussen 2 systemen binnen het netwerk en niet naar de UDM.

Ik begrijp niet wat hier verkeerd aan is.

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Ik ook niet maar ze zeiden dit nu:

"It seems that you are pinging the gateway IP address. 
Please ping the IP address of the laptop/PC that is connected to the "Port9" of the UDM-Pro from the other laptop/PC connected to another LAN port(say Port6) of the UDM-Pro. "

Maargoed. Aangezien het internet vannacht weer een storing had ben ik benieuwd. Heb mijn laptop weer aangesloten en die laat ik een avond lang pingen naar mijn pc. Dus morgen weet ik meer. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32804Posts
  • 2338Oplossingen
  • 16592Likes

Wat Ubiquiti vraagt zie ik het nut niet van in. Je noemt een 'storing van het internet', maar gelet op je bevindingen van gisteren lijkt het een intern probleem van de UDM.

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Deze test is puur om te testen of het ligt aan de poort. Zodat dat uit te sluiten of vast te stellen is. 

En ik dacht na de test van gisteren dat het idd de poort was gezien de error. Maargoed, ik laat dit gewoon even draaien en zie daarna wel weer.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32804Posts
  • 2338Oplossingen
  • 16592Likes

Als er van PC naar UDM al uitval optreedt doordat de link down gaat, dan gaat die zelfde uitval ook naar iedere andere interface of internet optreden.

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Ik ben het helemaal met je eens. Maar ik doe de test maar gewoon om vervolgens bij Ubiquiti aan te kunnen geven dat ik getest heb.

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Inmiddels de ping tussen mijn laptop en pc al bijna 2 uur lang draaiend zonder problemen. Ik wacht dat nog even af.

Wel ging het internet weer down op dezelfde manier als voorheen.

Weer met de melding dat de poort geen IP krijgt.

Heb alles vast doorgestuurd naar Ubiquiti maar denk dus niet dat het de poort is. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32804Posts
  • 2338Oplossingen
  • 16592Likes

Het is mogelijk dat de 'General failure' van gisteren toeval was en losstaat van het probleem, wat kan betekenen dat het alsnog een probleem tussen modem en router is.

De 'melding dat de poort geen IP krijgt' is het gevolg van het down gaan van de interface en geen oorzaak. Als ik het topic goed heb gevolgd treedt dit op met alle verschillende typen interfaces (1/2.5 GbE) op zowel modem als router?

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Het gebeurt alleen als ik gebruik maak van de 2.5Gbe poort van het modem. Bij de router gebeurt het op 2.5Gbe en 10Gbe poort. Wanneer ik bij 1 van beiden een 1Gbe poort gebruik gaat het wel goed.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32804Posts
  • 2338Oplossingen
  • 16592Likes

Het lijkt dus een specifiek een probleem met 2.5 Gbps tussen modem en router te zijn en niet met een specifieke poort. Klopt het dat het probleem ook voorkwam wanneer je op modem en/of router een 2.5 GbE interface gebruikt, maar daarvan de linksnelheid vast op 1000 Mbps had ingesteld?

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Ja dat klopt. Dit kan ik alleen bij de router instellen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32804Posts
  • 2338Oplossingen
  • 16592Likes

Op het modem is inderdaad alleen auto-negotiation mogelijk. Ik kom dan weer terug op een van mijn eerdere vermoedens: een bepaalde incompatibiliteit tussen de 2.5 GbE interfaces van modem en router wederzijds.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic