1
Vraag
2
Reageer en help mee
ThomSchraa

Level 5
  • 73Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Internet uitval via UDM PRO i.c.m. Sagemcom F3896 (2.5Gbps-poort)

Hallo Allemaal,

Sinds afgelopen maandag heb ik de Ziggo smart wifi modus in bridgemodus draaien. Ik heb mijn UDM PRO SE ingesteld als router met alle daarbij horende functies. 

Nu heb ik af toe dat mijn internet voor 1 seconde wegvalt. Het mooie aan een UDM PRO is dat hij bijhoud of er problemen zijn met je internet.

Nu zag ik dat er alleen vandaag al veel storingen zijn geweest. Zie bijlages. 

De internetsnelheden zijn wel naar wens.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Onderzoek gestart

Bedankt voor alle meldingen in dit topic. We weten inmiddels wat er aan de hand is. Momenteel onderzoeken we de oorzaak.

150 Reacties 150
ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 73Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Het heeft ook niet geholpen. Op de 2.5Gbe poort gaat het telkens mis. Ik ga het zo weer omzetten naar de 1Gbe poort. 

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 73Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

@tobiastheebe Heb nu een andere poort gepakt als wanpoort op mijn UDM. Dit heb ik vanmiddag ook geprobeerd bij de sfp+ poort en dit ging wel goed. Enig idee waarom hij een extern ip krijgt beginnend met 212.204 bij de poort waarmee ik problemen heb. En de andere 2 krijgen een ip in de 80 range. Zoals nu, 82.75.x.x.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31664Posts
  • 2225Oplossingen
  • 15890Likes

Dat had ik in een eerdere reactie al toegelicht. Elke interface op de router heeft een eigen MAC-adres. Het MAC-adres wordt gebruikt in de DHCPv4 discover + request. De router middels een andere interface aansluiten op het modem levert dus een ander IP-adres op en dat kan inderdaad in een totaal ander subnet vallen. Dit staat verder los van het probleem met het down gaan van de interface.

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 73Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Poort 8 toegewezen als wan poort op mijn UDM. 1Gbe poort gebruikt op het modem. Alles werkt nu al 24uur foutloos. Wellicht nog 2.5Gbe op modem proberen om zeker te zijn?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31664Posts
  • 2225Oplossingen
  • 15890Likes

Je gebruikte eerder ook al eth8 als WAN.

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 73Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

eth8 is niet poort 8. eth8 is poort 9 (De 2.5Gbe wan poort). Ze beginnen met 0 met tellen bij eth waarde. 

S4R

Level 16
  • 2045Posts
  • 71Oplossingen
  • 1281Likes

@tobiastheebe  eth8 is poort 9.

Ui begint met eth0 en dat is dan poort 1. Enz

Dus hij heeft nu eth7 gebruikt.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31664Posts
  • 2225Oplossingen
  • 15890Likes

Bij eth0 beginnen is normaal (zeker niet alleen bij Ubiquiti), maar ik dacht dat je met poort 8 ook eth8 bedoelde om verwarring te voorkomen, mijn excuses. Bij mijn ER-4 is eth0 WAN en eth3 (SFP) LAN.

Misschien dan toch een incompatibiliteit tussen de F3896 en 2.5 GbE van de UDM, ondanks 1 Gbps ingesteld i.p.v. auto-negotiation.

S4R

Level 16
  • 2045Posts
  • 71Oplossingen
  • 1281Likes

De verwarring is geen verwarring meer 😉

S4R

Level 16
  • 2045Posts
  • 71Oplossingen
  • 1281Likes

@tobiastheebe  schreef:

Bij eth0 beginnen is normaal (zeker niet alleen bij Ubiquiti), maar ik dacht dat je met poort 8 ook eth8 bedoelde om verwarring te voorkomen, mijn excuses. Bij mijn ER-4 is eth0 WAN en eth3 (SFP) LAN.

Misschien dan toch een incompatibiliteit tussen de F3896 en 2.5 GbE van de UDM, ondanks 1 Gbps ingesteld i.p.v. auto-negotation.

Stuur mij tijdelijk een F3896 op, dan test ik het wel even😉 Daarna gaat gewoon de Ubee er weer aan😎

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 73Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

@S4R  schreef:

@tobiastheebe  schreef:

Misschien dan toch een incompatibiliteit tussen de F3896 en 2.5 GbE van de UDM, ondanks 1 Gbps ingesteld i.p.v. auto-negotation.

Stuur mij tijdelijk een F3896 op, dan test ik het wel even😉 Daarna gaat gewoon de Ubee er weer aan😎

Dit zou wel serieus een goed idee zijn. Vraag me af hoeveel andere mensen namelijk deze use case hebben. 

S4R

Level 16
  • 2045Posts
  • 71Oplossingen
  • 1281Likes

@ThomSchraa  schreef:

@S4R  schreef:

@tobiastheebe  schreef:

Dit zou wel serieus een goed idee zijn. Vraag me af hoeveel andere mensen namelijk deze use case hebben. 

Dat zullen er hier niet veel zijn want die vinden 160 euro voor 1 AP al een hoop geld. Laat staan een UDM SE van 500 euro 😉

MR_CHIP

Level 19
  • 11752Posts
  • 134Oplossingen
  • 4025Likes

@tobiastheebe  schreef:

Misschien dan toch een incompatibiliteit tussen de F3896 en 2.5 GbE van de UDM, ondanks 1 Gbps ingesteld i.p.v. auto-negotiation.

misschien kan ziggo dit testen onder de test groep leden

S4R

Level 16
  • 2045Posts
  • 71Oplossingen
  • 1281Likes

@MR_CHIP  schreef:

@tobiastheebe  schreef:

In de hoop dat er één een UDM SE heeft.

MR_CHIP

Level 19
  • 11752Posts
  • 134Oplossingen
  • 4025Likes

@S4R  schreef:

@MR_CHIP  schreef:

@tobiastheebe  schreef:

denk dat ziggo , echt wel die setup kan nabouwen

S4R

Level 16
  • 2045Posts
  • 71Oplossingen
  • 1281Likes

@MR_CHIP  schreef:

@S4R  schreef:

@MR_CHIP  schreef:

@tobiastheebe  schreef:

denk dat ziggo , echt wel die setup kan nabouwen

Denken moet je aan paarden overlaten, die hebben een groter hoofd Bron 😁

Ze krijgen van mij het voordeel van de twijfel. Dus Ziggo kom er maar in.

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4256Posts
  • 346Oplossingen
  • 1717Likes

Een mooi gesprek allemaal, ik heb er met plezier door lopen scrollen. Ik ben eerst even benieuwd of @tobiastheebe een aanvulling heeft!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31664Posts
  • 2225Oplossingen
  • 15890Likes

Ik heb geen aanvullingen op dit moment, ik ben benieuwd hoe de ervaringen van TS zijn met 1 GbE als WAN op de router en 1 + 2.5 GbE op het modem.

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 73Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Inmiddels al 72uur geen problemen meer. Dit is op een 1Gbe poort van het modem en een 1Gbe poort op de UDM. Ik heb zojuist de kabel op het modem aangepast naar de 2.5Gbe. Kabel op mijn UDM heb ik hetzelfde geladen (1Gbe). Ik ga dit even een paar dagen testen. 

Als dit goed gaat ga ik nogmaals De kabel aansluiten op de SFP+ poort op mijn udm. Daar heb ik een transceiver voor van sfp+ naar rj45. Die poort kan 10Gbe. Ik heb dit eerder getest en toen kreeg ik een fout. Alleen die fout bleek achteraf wat anders te zijn.

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 73Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Update. Ook met 2.5Gbe naar de 1Gbe poort een dag lang geen problemen. (Was eerst 2 a 3x per dag). Zojuist bericht gehad van Ubiquiti. Het komt overeen met wat er hier vermeld is. 2.5Gbe van het modem aansluiten op de 10g sfp+ poort voor maximale verbinding. 2.5Gbe poort veranderen van wan naar lan. En ze hebben een script gegeven wat 24/7 draait op mijn pc en pingt en dat logt. Zo is uit te sluiten of het aan de 2.5Gbe poort van mijn UDM ligt of aan het modem.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic