1
Vraag
2
Reageer en help mee
ThomSchraa

Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Internet uitval via UDM PRO i.c.m. Sagemcom F3896 (2.5Gbps-poort)

Hallo Allemaal,

Sinds afgelopen maandag heb ik de Ziggo smart wifi modus in bridgemodus draaien. Ik heb mijn UDM PRO SE ingesteld als router met alle daarbij horende functies. 

Nu heb ik af toe dat mijn internet voor 1 seconde wegvalt. Het mooie aan een UDM PRO is dat hij bijhoud of er problemen zijn met je internet.

Nu zag ik dat er alleen vandaag al veel storingen zijn geweest. Zie bijlages. 

De internetsnelheden zijn wel naar wens.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Onderzoek gestart

Bedankt voor alle meldingen in dit topic. We weten inmiddels wat er aan de hand is. Momenteel onderzoeken we de oorzaak.

164 Reacties 164
S4R

Level 16
  • 2058Posts
  • 72Oplossingen
  • 1297Likes

@tobiastheebe  schreef:

Dat doe ik hier ook, hier sinds juni 2021 een UBC1318 in gebruik en nog steeds zeer tevreden.

Ik ben zelf overigens gewend dat de UniFi controller op een afzonderlijke server draait en vervangen van de router daarop dus geen effect heeft, maar bij de UDM is de controller uiteraard ingebouwd.

Een On-line Network Controller is geen must. Maakt het wel plezanter.

Maar nogmaals ff tijdelijk de rtr vervangen gaat je wat tijd kosten (en goed nadenken wat je allemaal moet doen). Bezint eer gij begint.

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Ik heb nog een oude router. Die zou ik wel even kunnen gebruiken maar heeft geen logging. Iig niet zo goed als de UDM PRO.

Ik denk dat ik het beste even een nieuwe modem kan proberen. Wellicht kan @Ziggo  hier wat in beteken?

Of wie moet ik taggen van het forum voor hulp vanuit ziggo?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32862Posts
  • 2342Oplossingen
  • 16635Likes

Ik heb de moderators gevraagd of een modem swap mogelijk is, een van hen komt binnenkort langs in dit topic.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5980Posts
  • 703Oplossingen
  • 2537Likes

@ThomSchraa 

Ik heb een modem swap aangevraagd @ThomSchraa Deze zal binnen 3 werkdagen bij je worden bezorgd.

Houd je ons even op de hoogte van de voortgang?

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Goedemorgen,

Ik zag dat het een connectbox v2 word. Deze heeft geen 2.5gbe poort en lees dat er veel problemen mee zijn online. Graag ontvang ik een nieuwe sagecom. 

Heb je wellicht mijn modem al uitgelezen op de aangegeven tijdstippen?

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5980Posts
  • 703Oplossingen
  • 2537Likes

Dat gaat dus helaas niet lukken @ThomSchraa  Dan wordt het een Connectbox, een nieuw Sagem modem kan ik er niet van maken 😞 Als je het connect modem niet wenst, zal je die kunnen weigeren aan de deur.

Ik heb overigens ook geen mogelijkheid om je modem uit te lezen op de aangegeven tijdstippen. Ik zie ook niet in de conversatie terug dat daarvoor iets was geregeld. Was dit met iemand afgesproken dat we iets zouden loggen?

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Het uitlezen was een vraag vanuit mij. Waarom kun je er geen sagecom van maken? Dit is toch het nieuwe basis modem voor de giga abonnementen?

MR_CHIP

Level 19
  • 12558Posts
  • 136Oplossingen
  • 4259Likes

heb je nu de connectbox giga , dan kan je geen sagemcom zomaar krijgen

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Waarom niet? De monteur bood hem de vorige keer zelf aan. Heb die sagecom met wifi 6 en 2.5gbe. Mijn buren met een nieuw abbo kregen hem ook.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32862Posts
  • 2342Oplossingen
  • 16635Likes

Je ontvangt opnieuw een Sagemcom F3896. De Connectbox Giga (Arris TG3492) wordt niet meer toegestuurd. Het mail template is verouderd, dat zorgt hier voor verwarring.

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Ah kijk top! Ben benieuwd.

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Vandaag het nieuwe modem aangesloten. Eerst weer alles op 2.5Gbe. Na 45min begon het probleem alweer. Ik heb nu alles weer aangesloten op een 1Gbe poort.

Als het probleem zich weer voordoet probeer ik een andere wan poort op de UDM.

De vorige keer is er een ander filter geplaatst op het AOP. Ik had eerst een POA-01-B. Die is door de monteur vervangen voor een POA-254. Geen idee of dat er wat mee te maken kan hebben aangezien het ook mis ging zonder filter.

Online las ik dat Ziggo mijn modem remote kan monitoren. Zou je dat in gang willen zetten @Jamyla ?

Ben inmiddels ook aan het bespreken om een andere kabel te testen. De kabel moet over 2 verdiepingen dus heb een aardige lengte nodig. Ik heb nog 40meter cat 6a liggen dus wellicht dat ik die even via het trapgat laat lopen. Anders zou ik het ook niet meer weten.

MR_CHIP

Level 19
  • 12558Posts
  • 136Oplossingen
  • 4259Likes

denk dat het probleem in je eigen router zit

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Zojuist een andere poort op het UDM als uplink getest i.c.m de 2.5gbe uplink van het modem. Kreeg weer de storing. 

Wel zie ik dat ik nu een ander extern ip heb. (v4 en v6)

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32862Posts
  • 2342Oplossingen
  • 16635Likes

We hebben een hardwarematig probleem met de vorige F3896 nu i.i.g. uitgesloten, maar het kan nog steeds compatibliteitsprobleem tussen de F3896 en UDM zijn. De splitter is i.i.g. niet de oorzaak.

Andere IP-adressen is logisch, andere interface op de router betekent dat Ziggo een ander MAC-adres + andere DHCPv6 DUID ziet.

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Wat zou je advies hierin zijn? Ik ga ook een ticket openen bij ubiquiti zelf.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32862Posts
  • 2342Oplossingen
  • 16635Likes

Het is i.i.g. verstandig om nog te testen met een andere kabel.

S4R

Level 16
  • 2058Posts
  • 72Oplossingen
  • 1297Likes

IPv6 uitzetten. En andere rtr ertussen

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Het volgende antwoord kreeg ik zojuist van Ubiquiti support zelf.

"The above logs mean that the WAN port(eth8) is going down however, this does not imply that the physical link is going down. This means that eth8 is and still has an IP address assigned however, the reachability to the upstream device is lost.

To improve this, you can try to reduce the ARP timeout of the UDM-Pro from the GUI and let us know if you have any issues.You need to go to Network application> Devices Tab> UDM-Pro> Setiings> Services> ARP Cache Timeout> Set it to 30 seconds and let us know if there are any improvements. A screenshot is below for your reference.

Even afwachten of dit helpt

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32862Posts
  • 2342Oplossingen
  • 16635Likes

Ik vind het antwoord van Ubiquiti nogal tegenstrijdig. Ik kan mij niet voorstellen dat een ARP timeout veroorzaakt dat de interface down gaat. Verder verliest de interface wel degelijk het eerder toegewezen IP-adres, dit is duidelijk zichtbaar in de log, maar dat wordt getriggerd door het down gaan van de interface en is dus 'by design'.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic