1
Vraag
2
Reageer en help mee
ThomSchraa

Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Internet uitval via UDM PRO i.c.m. Sagemcom F3896 (2.5Gbps-poort)

Hallo Allemaal,

Sinds afgelopen maandag heb ik de Ziggo smart wifi modus in bridgemodus draaien. Ik heb mijn UDM PRO SE ingesteld als router met alle daarbij horende functies. 

Nu heb ik af toe dat mijn internet voor 1 seconde wegvalt. Het mooie aan een UDM PRO is dat hij bijhoud of er problemen zijn met je internet.

Nu zag ik dat er alleen vandaag al veel storingen zijn geweest. Zie bijlages. 

De internetsnelheden zijn wel naar wens.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

Onderzoek gestart

Bedankt voor alle meldingen in dit topic. We weten inmiddels wat er aan de hand is. Momenteel onderzoeken we de oorzaak.

164 Reacties 164
ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Ga ik eens proberen.

S4R

Level 16
  • 2056Posts
  • 71Oplossingen
  • 1295Likes

@ThomSchraa  schreef:

Nee, met zon wat grotere kast met een schermpje erop. Kon je kabels mee testen. Was van een vriend die installateur is

Dat moet dan wel goed zijn.

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Nieuwe update. 

Inmiddels bijna 24uur zonder problemen. Dan lijkt het toch aan de 2.5gbe poort te liggen.

Ik ga nu alles weer aansluiten op de 2.5gbe van de modem en dan op de uwm instellen dat hij hem ziet als 1gbe of 2.5gbe geforceerd. Even kijken wat het beste werkt.

Waar ik eerst speedtests deed van minimaal 970 tot en met 998 haal ik nu zon 860-920 max. Ook al zou een 1gbe poort het aanmoeten kunnen, lijkt de modem toch meer te geven via de 2.5gbe poort. 

Word vervolgd! 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32308Posts
  • 2281Oplossingen
  • 16294Likes

Via gigabit ethernet is maximaal ~940 Mbps haalbaar i.v.m. overhead, dus het verschil met 2,5 Gbps is logisch en duidt niet op een probleem.

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

En toch haal ik hogere snelheden wanneer ik alles aansluit op 2.5gbe. Zie screenshot. Alles wat op 05-02 was via de 2.5 gbe verbinding.

Echter lijkt daar wel het probleem in te zitten. Zon 12uur geleden alles aangesloten op 2.5gbe en in de udm de poort ingesteld op 2.5gbe ipv auto-negotiation.

Ook zie ik de volgende melding gigantisch vaak voorkomen: 

2024-02-05T02:00:17+01:00 Dream-Machine-Special-Edition ubios-udapi-server[1346]: prefix-delegation: PD address renewal on br0: 2001:1c06:2a05:c600::1/64 (603854/1208654)

Ik heb de logs gecheckt voor het tijdstip dat het fout ging. Wellicht heb jij een idee?

Voor nu heb ik de poort ingesteld op 1gbe via de udm. Even kijken wat er dan gebeurt.

MR_CHIP

Level 19
  • 12113Posts
  • 136Oplossingen
  • 4130Likes

lijkt op ipv6 geraelateerd

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32308Posts
  • 2281Oplossingen
  • 16294Likes

Zoals eerder aangegeven: het is logisch dat je op 2.5 GbE een hogere download ziet dan op 1 GbE.

PD heeft inderdaad met IPv6/DHCPv6 te maken. Deze meldingen staan echter los van het probleem met de ethernet link. Ze zijn niet ongebruikelijk als ze direct na een wijziging in link status voorkomen.

S4R

Level 16
  • 2056Posts
  • 71Oplossingen
  • 1295Likes

Als je denkt dat Ipv6 een probleem zou zijn dan zet je dat toch even uit op de SE. Dat zijn maar 1 of 2 klikken.

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Echter komt deze melding niet alleen voor na een wijzing in de link status maar staat hij er voor alleen het laatste uur al bijna 50x in.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32308Posts
  • 2281Oplossingen
  • 16294Likes

Volgens UI-Glenn (vooraanstaande medewerker van Ubiquiti en zeer actief op de Ubiquiti Community) komt het doordat er regelmatig router advertisements worden verzonden door de ISP router, zie dit topic. Ik kan dat bevestigen, als ik tcpdump uitvoer op de WAN-interface van mijn ER-4 zie ik per minuut meerdere RA's langskomen van het CMTS.

MR_CHIP

Level 19
  • 12113Posts
  • 136Oplossingen
  • 4130Likes

ikzelf heb ook dit aanstaan

MR_CHIP_0-1707139893329.png

en ipv6 geheel uit (werkt nog steeds niet goed in eigen netwerk )

S4R

Level 16
  • 2056Posts
  • 71Oplossingen
  • 1295Likes

Ik heb laatst (eindelijk) eens zitten klooien met IPv6. Het werkt wel op een paar pc's die geen v6 adres krijgen.

Al mij Pi-hole's en een Adguard servers doen het. Ook de Wireguard server klaagt niet.

Echter intern zonder IPv6 werkte het ook al jaren prima. Dus ik zie (voor nu) nog niet echt een noodzaak voor IPv6.

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Zojuist weer problemen gehad terwijl die op 1gbe ingesteld staat. Ik ga eens proberen om ipv6 uit te schakelen. Had de volgende logs:

• Suspending odhcp6c client on eth8

Lijkt er toch op dat er iets misgaat met ipv6. Wel vreemd dat het goed ging op de 1gbe poort, of dat moet toeval geweest zijn.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32308Posts
  • 2281Oplossingen
  • 16294Likes

Bedoel je dat de UDM nu is aangesloten op 2.5 GbE maar de linksnelheid op 1 Gbps ingesteld is? Vrijwel zeker is IPv6 niet de oorzaak. Het down/up gaan van WAN link veroorzaakt dat diverse triggers worden uitgevoerd m.b.t. DHCPv4 en DHCPv6, dit is wat de log toont.

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Ah oke, daar was ik niet van op de hoogte.

En ja, ik heb inderdaad de kabel in de 2.5gbe poort van het modem aangesloten en de linksnelheid op de udm ingesteld op 1gbe.

Dan zou toch de enige verklaring zijn dat de 2.5gbe poort van het modem niet optimaal werkt?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32308Posts
  • 2281Oplossingen
  • 16294Likes

Dat is inderdaad mijn vermoeden, tenminste i.c.m. de UDM.

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Ipv6 inmiddels weer aangezet. Had namelijk laatste 2uur al 3x het wegvallen.

Lijkt dus inderdaad zo goed als zeker aan de 2.5gbe poort te liggen van het modem. Wat zou hiervoor een oplossing zijn? Lijkt mij firmware. Wellicht kan @Ziggo een uitkomst bieden?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32308Posts
  • 2281Oplossingen
  • 16294Likes

Mogelijk kan Ziggo het intern testen. Als het probleem gereproduceerd kan worden, dan kan een firmware update een oplossing zijn, maar dat moet dan wel via Liberty Global lopen. Het is ook mogelijk dat een configuratiewijziging kan worden uitgerold zoals eerder ook is gedaan toen er problemen waren met STP (spanning tree protocol).

ThomSchraa
Topicstarter
Level 5
  • 74Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Zojuist alles aangelosten op de 1gbe poort van het modem. Waar dit de vorige keer meteen goed ging gebeurt dit nu niet meer.

Heb het modem 2x herstart terwijl die aangesloten was op de 1gbe poort. Er gebeurde helemaal niks. Ik kon ook niet verbinden met het modem. Toen ik hem weer aansloot op de 2.5gbe poort werkte het meteen weer. Dus ik zit nog even vast aan de 2.5gbe poort met problemen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 32308Posts
  • 2281Oplossingen
  • 16294Likes

Wat je kunt proberen is eerst het modem opstarten en volledig online laten komen (tot de status-LED continu groen oplicht) en daarna pas de router aansluiten op 1 GbE en laten opstarten.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic