Beste,
ik ervaar al langere tijd trager internet.
enig idee waar dit door zou kunnen komen.
ik vermoed de power waardes van de downstream channel
Huidige setup:
Technicolor TC7210 Router/Modem
CAT 6 Netwerkkabel over een afstand van ongeveer 10 meter (zelf gemaakt)
Netgear 5350 8 port gigabit switch (waarop ethernet adapter en engenius ECB9500 acces point)
Atolla Gigabit Ethernet adapter USB 3.0 (ingesteld op gigabit full duplex aangesloten op usb 3.0 5 gigabit)
ik hoop te horen.
Met vriendelijke groet.
internetsnelheid toen (voor verhoging naar 300/30)
internetsnelheid nu
Downstream Channel
Upstream Channel
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Op zich ziet eerste meting voor 300/30 mbps er netjes uit, niet altijd wordt snelheid vol gehaald. Hoe meet je de snelheid, bekabeld ( aan te raden) of wifi.
Braag 2 wat voor modem genruik je?
Om je signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?
Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?
https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...
En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?
Als je dit kan doen kunnen we meer duifelijkheid krijgen en dan hulp inschakelen.
Test is gedaan op een bekabelde verbinding in de volgorde zoals boven beschreven onder het kopje huidige setup.
als het goed is had ik dit ook bij de eerste post geplaatst
De test waar 250/25 gehaald wordt is gedaan VOOR de snelheidsverhoging naar 300/30
Huidige setup:
Technicolor TC7210 Router/Modem
CAT 6 Netwerkkabel over een afstand van ongeveer 10 meter (zelf gemaakt)
Netgear 5350 8 port gigabit switch (waarop ethernet adapter en engenius ECB9500 acces point)
Atolla Gigabit Ethernet adapter USB 3.0 (ingesteld op gigabit full duplex aangesloten op usb 3.0 5 gigabit)
Dag @Architect_Kev! Goed dat je hier je eigen topic bent gestart voor hulp bij het probleem dat je ervaart. Uiteraard kijken we graag met je mee waarom de snelheid blijft steken rond de 100 Mbps 🙂
Je geeft aan dat je een bekabelde speedtest hebt gedaan. Heb je die speedtest rechtstreeks via het modem gedaan, of bijvoorbeeld via je switch of access point? Om te controleren of de snelheid wel goed aankomt op je modem adviseer ik je allereerst een bekabelde speedtest te doen via het Technicolor modem. Als de snelheid dan wel in orde is weten we dat we het elders moeten zoeken. Verder adviseer ik je zowel je modem als access point een handmatige reboot te geven mocht je dat nog niet gedaan hebben.
Houd ons op de hoogte hier! 😉
Je gebruikt een verouderd AOP, een TRAS-2000. Verder staat er ruis op de downstream, kanaal 7 heeft een lage MER en kanaal 16 is niet gekoppeld. Ik adviseer je om een nieuw AOP te laten plaatsen door een monteur.
In jouw regio is analoge TV waarschijnlijk nog actief, wanneer dit wordt afgeschakeld zal het modem een andere kanalenset gebruiken met veel hogere frequenties en overlap met Digitenne, 4G en 5G. Als je dan nog het oude AOP gebruikt, zul je vermoedelijk last krijgen van een nog tragere en instabiele internetverbinding.
Zojuist een speedtest gedaan direct op de technicolor router,
Het resultaat is nog slechter.
waarschijnlijk komt dat dan toch doordat het analoge TV signaal al uitgeschakeld is in mijn regio.
ik ga zoals tobiastheebe zegt een monteur inschakelen om de AOP te vervangen.
zijn er aan het vervangen van de AOP kosten verbonden?
Hoop te horen
Na uitschakeling van analoge TV gaat het modem frequenties gebruiken vanaf 602 MHz. Bij jou is dit niet het geval, vandaar mijn vermoeden. De lage MER op kanaal 7 en het ontbreken van kanaal 16 zouden veroorzaakt kunnen worden door instraling van DAB+.
Het AOP (en alles daarvóór) valt onder verantwoordelijkheid van Ziggo, vervangen van het AOP is kosteloos.
Overigens zie ik dat je mogelijk nog analoge kabelradio gebruikt, houd er rekening mee dat de doorgave hiervan dit jaar wordt gestopt.
Goed dat je dat hebt geprobeerd, @Architect_Kev! Jammer dat dit nog niet heeft geholpen. Het enige wat ik je nog aanraad om te doen (voor we een monteur inplannen) is het volgende.
1. Haal de coax kabel van het modem van de POA-03IEC-NL af.
2. Haal de splitter (POA-03IEC-NL) van de hoofdaansluiting af.
3. Steek de coax kabel van het modem rechtstreeks in de hoofdaansluiting.
4. Reset nu het modem en test de verbinding opnieuw + doe een speedtest.
Maakt dat verschil? Zo niet, dan plan ik graag een monteur met je in. Laat dan weten op welke dagen een afspraak het beste voor je uitkomt.
Helaas ervaar ik geen verschil in snelheid.
ook zijn de waardes op het modem ongeveer gelijk gebleven
hierbij alvast de tijden dat ik beschikbaar ben:
Maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 00.00
hoop te horen.
Mijn advies blijft om het AOP (TRAS-2000) te laten vervangen door een hedendaags exemplaar.
ik zag zojuist dat ik niet de snelheid erbij had gezet maar gewoon een blanco speedtest
bijdeze alsnog de speedtest.
We gaan een monteur aansturen, @Architect_Kev! Lees de Corona-maatregelen op deze pagina goed door. Ik heb een afspraak voor je ingepland op woensdag 5 mei, tussen 8.00 en 13.00 uur. De monteur komt je hoofdaansluiting dan vernieuwen en de problemen oplossen 🙂
Mooie dag verder en goed weekend alvast!
Hey,
de monteur is vandaag geweest maar de frequenties zijn niet veranderd en snelheid is onveranderd gebleven.
enig idee waar dit door zou kunnen komen aangezien ik vernomen had dat met de AOP wissel ook frequenties hadden moeten wisselen.
hoop te horen
ik had overigens op een andere thread deze waarden gezien
hier valt ook te zien dat de frequenties een stuk hoger zijn en de power waarmee het signaal binnenkomt ook hoger is. ik weet niet of dit ook zo bij mij eruit moet zien.
Modem check - Ziggo Community
Het vervangen van het AOP betekent niet dat je een andere kanalenset ontvangt. Ik heb eerder al aangegeven dat analoge TV nog actief is in jouw regio, pas nadat dit is afgeschakeld zal het modem het frequentiegebied 602-786 of 602-850 MHz gaan gebruiken in de downstream. Het AOP dat je hebt gekregen is, in tegenstelling tot de TRAS-2000, wel geschikt voor de hogere frequenties die gebruikt worden bij DOCSIS 3.1. De btv 1 IEC-NL gaat tot 2 GHz en is helemaal voorbereid op DOCSIS 3.1 c.q. 1000/50, mocht je die upgrade ooit overwegen.
Ik blijf het overigens vreemd vinden dat jouw modem 15/16 kanalen koppelt in de downstream. Jouw waarden zijn beter dan die van het andere modem waar je mee vergelijkt, het signaal komt daar te sterk binnen op het modem. Voor de downstream is 0 dBmV optimaal. Misschien wordt het toch tijd voor een nieuw modem. Voor de zekerheid kun je nog eens een (snelheids)test doen waarbij je het modem direct op het AOP aansluit.
Beste Tobias,
Toevallig is het analoge tv signaal al uitgeschakeld zie: https://www.vodafoneziggo.nl/nieuws/regio-breda-stapt-over-op-digitale-kabeltelevisie/
Vandaar dat ik het zo vreemd vond dat het modem nog de oude kanalen set gebruikt.
Speedtest direct op de AOP zal nog volgen
Hoop te horen.
Dat is wel bijzonder, mogelijk is jouw regio nog in een transitiefase. Ik weet wel dat de kanalenset met hogere frequenties de standaard wordt vanwege DOCSIS 3.1 en de daarvoor benodigde frequentieruimte (96 of 130 MHz). Deze lage frequenties zie ik hier op het forum niet veel meer.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.