1
Vraag
2
Reacties
P-W

Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Internet toegang via Windows PCs valt weg.

Hallo.

Ik heb een Connectbox Giga en 2 dagen geleden viel spontaan de internettoegang vanaf de (4) Windows10 PCs in huis weg. Zowel de PCs die bekabeld zijn als die via een wifi verbinding zijn aangesloten. iPhones en iPads die via wifi werken blijven het prima doen.

De wifi op mijn modem is uitgeschakeld omdat ik een wifi booster en wifi extender gebruik. Daarmee lijken er geen problemen te zijn.
Evenals de NAS die in het thuisnetwerk hangt.

Telefoon blijft het goed doen.

TV is vóór het modem afgesplitst en gaat apart naar een MediaboxXL. Geen problemen.

 

 

Ik heb een keer de fabrieksinstellingen op de modem/router teruggezet en verschillende keren ge-reset. Zonder resultaat. 
Als ik de UTP kabel losmaak en weer koppel doet het internet het soms wel weer en soms ook niet. Ook komt de verbinding af en toe spontaan en de luchtven valt dan weer weg. Ondertussen blijven onze iPhones/iPads het doen!


Wie kan mij een tip geven?

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Op het uiteinde van de groene kabel behoort een wandcontactdoos te zijn gemonteerd, zoals deze. 

Als dit niet het geval is (daar lijkt het op) dan kan Ziggo kosteloos een monteur sturen, die er een monteert.

Waarschijnlijk maakt dat dan ook een einde aan de lichte ruis op het OFDM kanaal. Ruis is een veroorzaker van vele storingen.

Ik leg dit topic voor aan het moderatieteam ter beoordeling, dat een monteur voor je kan inplannen. Die afspraak kun je, indien wenselijk, zelf wijzigen in je Mijn Ziggo naar een jou passende dag/tijdslot.

Bekijk in context

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@P.W. Dank voor het delen van de screenshots. Zo op het oog zien de instellingen er goed uit. Een rood uitroepteken bij een van de TP Link Deco's kan meerdere oorzaken hebben. Heb je de TP Link Deco's al eens opnieuw ingesteld en gecontroleerd of er een recentere firmware update beschikbaar is? In de TP Link Deco app kun je dit zien via Instellingen (Meer) en daarna "Voer een update uit voor Deco". Mocht het ook daarna nog niet werken, dan heb je mogelijk nog iets aan de uitgebreide info in het topic van expert @Pasi

Bekijk in context

P-W
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Na een herstart en daarna een upgrade kon ik alles weer aan de praat krijgen. Jammer dat de foutmelding niet zichtbaar was in div overzichten.

Dank.

Bekijk in context

21 Reacties 21
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Als de mediabox xl met een utp kabel is verbonden met het modem, kunnen problemen optreden. Verwijder deze dus indien dit het geval is.

Een kwestie van 2 kapiteins op een schip.

P-W
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Dank. Dat is niet het geval. De MediaboxXL is alleen met een coaxkabel verbonden op de splitter voor het modem.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Kan je hier een schermprint plaatsen van de up- en downstreamwaarden van je modem,

evenals de volledige netwerkhistorie (instructies vind je hier )

en

een foto van het AOP met splitter en eventuele versterker?

P-W
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Bij deze.

P-W
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Groen is de hoofdleiding. Rood gaat naar het modem. Blauw gaat naar de mediaboxXL

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Op het uiteinde van de groene kabel behoort een wandcontactdoos te zijn gemonteerd, zoals deze. 

Als dit niet het geval is (daar lijkt het op) dan kan Ziggo kosteloos een monteur sturen, die er een monteert.

Waarschijnlijk maakt dat dan ook een einde aan de lichte ruis op het OFDM kanaal. Ruis is een veroorzaker van vele storingen.

Ik leg dit topic voor aan het moderatieteam ter beoordeling, dat een monteur voor je kan inplannen. Die afspraak kun je, indien wenselijk, zelf wijzigen in je Mijn Ziggo naar een jou passende dag/tijdslot.

P-W
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Fijn dat je er zoveel werk van wilt maken. Ik wacht dan een bericht van ZIGGO af.

Ik begrijp alleen niet waarom dan de iOS apparaten (iPhone/iPad via wifi) het wel doen en de Window10 PCs niet (ook niet de laptop via wifi). Die moeten dan toch allebei last hebben van de ruis!

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Onduidelijk is met welk netwerk de beide IOS apparaten verbonden zijn. Het zou een wifi netwerk van de buren kunnen zijn, om maar iets te noemen. Dat zou ook verklaren waarom die beide apparaten wel blijven werken, en de rest niet.

Hoofdzaak zijn het AOP en de overige, met internet verbonden, W 10 apparaten.

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Goedemorgen @P-W, wat vreemd dat je Windows10 PC ineens uitvallen en dat de IOS apparaten nergens last van hebben. Dit moeten we tot op de bodem uit gaan zoeken. Ik zie dat @

KBX458 al een top analyse met je heeft doorlopen en ik sluit mij aan bij de mening dat het aansluitpunt toe is aan een opknapbeurt. Om de monteur in te plannen, heb ik naast je postcode ook je huisnummer nodig. Wil je deze toevoegen aan je Ziggo Community profiel? Dan zorg ik ervoor dat er een afspraak ingepland wordt. 

P-W
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

@Lotte ,fijn. Huisnr is toegevoegd.

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

 @P.W. Super! Ik heb de monteur ingepland voor woensdag 08-12-2021 tussen 12:00-18:00 uur. Komt dit niet uit? Verplaats de afspraak dan via mijn Ziggo. 

 

Hou je ons op de hoogte? 

P-W
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

De monteur is langs geweest en heeft AOP geupgrade en div zaken doorgemeten. Super. Dus @KBX458 had in iedergeval een schot in de roos! Op aanraden van monteur heb ik de wifi/mesh configuratie aangepast.

Alles deed het dus totdat ik 2 uur later terugkwam en weer dezelfde instabiliteit aantrof: met 1 lichtpuntje dat 1 vd 4 Windows10 PCs (nml de bekabelde) redelijk stabiel is en internet heeft. Erg vervelend want de monteur heeft echt z'n best gedaan en we waren blij dat alles het leek te doen.

De snelheid is een stuk beter op die ene PC en op alle iOS systemen (die het nog steeds gewoon blijven doen). Wat nu?

Ik heb de down/upstream waarden en historie maar weer toegevoegd en hoop dat @KBX458 er iets in ziet wat de instabiliteit kan verklaren.

Alvast bedankt.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Gisteren, 8-12-2021, om 14.47.47 de melding SYNC failure;  het modem is tijdelijk buiten bedrijf

om 14.57.51 een MDD melding, waardoor tot max. 20 seconden geen dataverkeer mogelijk is

0m 14.58.08 een T4 melding; het modem reset de interface en meldt zich opnieuw aan bij de CMTS.

Deze meldingen heb je gisteren blijkbaar ondervonden. Daarna zie ik geen verdere bijzonderheden.

Ook het aantal gecorrigeerde pakketjes op het OFDM kanaal zijn zodanig, dat dit geen grote invloed heeft op de internetsnelheid.

Ik zie geen ruis meer.

Er kan dus sprake zijn geweest van een eenmalige gebeurtenis.

Bedoel je dat soms met instabiliteit?

 

P-W
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Op de tweede pagina van de historie staat op 8-12-2021 om 17.37 en op 18.36 een -No Ranging Response received-. Ik weet niet wat dat betekent maar dat zouden de momenten geweest kunnen zijn dat er weer even geen internet toegang was.

Op dit moment werkt 1 PC goed (hoewel die PC vanmorgen meer dan 1/2 uur nodig had om toegang tot internet te verkrijgen).

Een 2e (bekabeld), 3e (via wifi) en 4e PC (via wifi) hebben wel toegang tot intern netwerk maar heeft geen toegang tot internet. Hoe kom ik er achter wat hier aan de hand is?

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Een ranging respons is een antwoord op een ranging request. Als dat uitblijft, dan volgt een 2e poging enz. Het is een soort controle impuls.

Dit heeft verder geen invloed op het data verkeer.

Ik heb geen idee wat er met je wifi/mesh systeem / thuisnetwerk aan de hand is.

Zelf gebruik is die apparatuur niet en kan dus e.e.a. niet reproduceren.

Anderen kunnen je daarbij vast beter helpen.

P-W
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Jammer maar in ieder geval hartelijk dank. Ik hoop dat er een hint komt.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@P-W Hoe heb je het modem en het hierop aangesloten Mesh systeem precies ingesteld? Indien de router op het modem nog ingeschakeld; staat je Mesh routersysteem wel in Accespoint  modus?

P-W
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

@Paul Fijn dat je me verder wilt helpen.

De modem staat in bridge mode (dat is door de monteur ook bevestigd).

Bijgaand screendumps:

Bij -NK-41- (naam van Deco wifi booster) Er staat een rood uitroepteken. Zie capture1. Ik kan er geen verklaring voor vinden.

In capture 3 staan de instellingen.

gr.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@P.W. Dank voor het delen van de screenshots. Zo op het oog zien de instellingen er goed uit. Een rood uitroepteken bij een van de TP Link Deco's kan meerdere oorzaken hebben. Heb je de TP Link Deco's al eens opnieuw ingesteld en gecontroleerd of er een recentere firmware update beschikbaar is? In de TP Link Deco app kun je dit zien via Instellingen (Meer) en daarna "Voer een update uit voor Deco". Mocht het ook daarna nog niet werken, dan heb je mogelijk nog iets aan de uitgebreide info in het topic van expert @Pasi

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic