010_Stannn

Level 4
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Internet tijdelijk traag wanneer laptop of desktop aan wordt gezet

Goedenavond, 

 

Het verhaal gaat als volgt: 5 jaar lang ben ik klant geweest van Tele2 DSL 50mbits internet en heb nooit serieuze problemen ondervonden. Nu werd het toch tijd voor wat sneller internet en zodoende ben ik 1,5 maand geleden ongeveer overgestapt naar Ziggo 300mbits.

 

De eerste maand geen enkel probleem gehad, maar sinds een week geleden werd het internet zeer traag of viel het compleet weg voor enkele minuten als ik een desktop aanzet. Het internet valt dan weg voor alle apparaten, wifi en bekabeld, en het internet komt na enige minuten dan weer terug.

 

Het is zeer hinderlijk, aangezien ik vaak pech kan hebben en langer dan enkele minuten moet wachten totdat ik aan het werk kan op de computer.

 

Het gebeurt bij alle pc's in huis. Een desktop is bekabeld verbonden via een switch, de andere desktop via wifi aan een access point, en de laptops zijn direct via de wifi verbonden van de ConnectBox.

 

Nu is er al een monteur geweest, deze heeft het aansluitpunt vervangen. De modem waardes zouden beter moeten zijn volgens hem en de problemen zouden verdwenen moeten zijn.

 

Nu ervaar ik echter nogsteeds hetzelfde probleem af en toe bij opstarten van de PC's en het begint echt vervelend te worden.

 

Zelf heb ik al een paar stappen ondernomen: MalwareBytes scan uitgevoerd op alle pc's, hieruit komen geen resultaten. Ook heb ik bij de firewall instellingen van het modem de instellingen aangepast dat nu enkel de Firewall bescherming aanstaat (dus niet IP flooding protection etc.)

 

Heeft iemand dit probleem al eerder voorbij zien komen en zijn misschien tips zodat ik mijn probleem kan oplossen?

 

Ik hoor het graag.

 

Met vriendelijke groet,

 

Stan

58 Reacties 58
anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

denk niet dat een demper via ziggo te krijgen is misschien dat @Paul  of een andere moderator kan kijken of ze jou een demper kunnen opsturen als die in het magazijn liggen

anders zal je er zelf een kunnen bestellen 

 

de demper draai je op de f-connector van het modem daarop sluit je dan de coax kabel aan

010_Stannn
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Voorlopig lijkt het internet het goed te houden, hopelijk blijft het zo!

 

Het is alleen vanuit zichzelf opeens weer wat beter geworden, dus weet helaas nogsteeds niet wat uiteindelijk het probleem is geweest. 

010_Stannn
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Zojuist werd het internet alsnog trager na het opstarten van mijn desktop, nadat het enkele dagen goed is gegaan. En opnieuw heb ik niks aan mijn configuratie aangepast. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@010_Stannn Heel vreemd. Ik kan aan de verbinding tussen modem en ons netwerk niets vreemds ontdekken. Heb je dit probleem echt op 1 computer op het thuisnetwerk, of zie je dit ook gebeuren als je een andere laptop/computer opstart?

010_Stannn
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Het kan gebeuren op iedere computer op ons thuisnetwerk, dus op de twee desktops of op de twee laptops. Het lijkt heel willekeurig te zijn.

 

Afgelopen week is t allemaal goed gegaan, nu vandaag toevallig weer even het probleem op mijn desktop. Websites laden gaat dan vooral traag, DNS settings heb ik al handmatig op Cloudflare DNS staan.

Het probleem is wel minder erg als weken terug, toen lag het internet echt plat. Nu is het ongeveer 3 á 4 minuten trager.

010_Stannn
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Zojuist resette het modem zichzelf, opeens viel internet weg en gingen groene lampjes op modem branden.

 

Vreemd, dit nog niet meegemaakt. 

010_Stannn
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

@Paul Hier zijn wat logs van toen het Modem zichzelf herstartte deze nacht. Misschien is er iets geks te zien?

010_Stannn_0-1626172532472.png010_Stannn_1-1626172568340.png

Rond half 2 gebeurde de herstart. 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @010_Stannn,

 

In de signalen zie ik helaas weinig opvallende zaken terug. Alleen een meetpuntje minder, wat door de reboot komt. Uit deze log haal ik helaas ook niet zoveel. Ben je op dat moment nog met iets specifieks bezig? Bijvoorbeeld software, downloads of iets anders? Wellicht triggert iets dat het modem over de kop doet gaan (uiteraard alsnog geen gewenst gedrag).

010_Stannn
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Hallo @Alex,

 

Nee eigenlijk niets specifieks met software. Het probleem komt eigenlijk alleen voor als een van onze computers aangaat. (Alles gescand met Windows Defender en MalwareBytes; geen infecties gevonden). 

 

Maar ook dan lijkt het de laatste weken heel willekeurig. Zo heb ik nu vaak geluk dat ik wel aan de slag kan, maar zo af en toe kan ik ook gewoon totaal geen webpagina's laden de eerste paar minuten. 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@010_Stannn 

Een inkoppertje :  wat gebeurt er als je de lan kabel uit de pc haalt die als hij opstart het probleem veroorzaakt ? 

En ik lees dat je meerdere desktops/laptops aangesloten hebt zitten op ?? 

 

Even het volgende : Ik denk dat het probleem veroorzaakt wordt door een van je eigen apparaten ? 

Daar denk ik moet je zoeken 

010_Stannn
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Maar hoe diep moet ik zoeken? Het gebeurt bij elke pc of laptop.

 

Voorheen nooit last gehad en er is niks aan de configuratie veranderd. 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@010_Stannn  schreef:

Maar hoe diep moet ik zoeken? Het gebeurt bij elke pc of laptop.

Waarop en hoe zijn deze aangesloten ? op een switch/hub of met lan kabels rechtstreeks op het modem ? 

010_Stannn
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

010_Stannn_1-1626288742968.png

 

PC links beneden via Wifi moet PC2 zijn ipv PC1.

 

 

010_Stannn
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Zojuist weer last als een laptop wordt aangezet die direct via wifi aan ConnectBox is verbonden, dit zijn dan de resultaten van een Speedtest. Wordt er echt moe van.

 

Ik hoor 300mbps down te hebben.

 

Screenshot_20210719-141558__01.jpg

Misschien een luxe probleem dit, maar het hoort toch niet zo te zijn dat ik, als ik pech heb, minuten mag wachten totdat ik weer beetje fatsoenlijke snelheid heb....

 

Moet nu even zelfs op 4G zitten om deze reactie nu te kunnen schrijven, begin echt flink spijt te krijgen dat ik ben overgestapt naar Ziggo.... 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@010_Stannn 

Behoorlijk wat apparaten maar dat moet niks uitmaken , de bovenstaande test is via de wifi gedaan, ik vraag me af of het testapparaat is verbonden met het modem of het accespoint.

Tijdens de test waren er andere apparaten actief op je netwerk ? 

 

En een snelheid test geld alleen als je die bekabeld doet dit omdat er via de wifi te veel omstandigheden een rol kunnen spelen die de test negatief kunnen beïnvloeden.

 

Koppel alles los van het modem en doe de test bekabeld met een van de vaste computers en of laptop dat resultaat geld.

Ook de test server waar je de test mee doet kan ook brak zijn, kies daarom als je test voor een testserver van Ziggo-vodafone of kpn 

 

Lees ook even onderstaande links.

 

https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/valt-je-wifi-weg-lees-dit-topic-22640


https://www.wifiweb.nl/wat-is-het-bereik-van-wifi/


https://www.windows-helpdesk.nl/wifi-ontvangst-verbeteren/

 

1e foto bekabeld 

Ronihd_0-1626703962840.png

 

2e foto via de wifi van een iphone 12 pro op 3 meter van de router op de 5ghz en je ziet al een verschil 

 

Ronihd_1-1626704122941.png

 

btw ik heb 1gb down en 50 Mb/s up

 

 

Marijn-
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 626Posts
  • 21Oplossingen
  • 152Likes

Hi @010_Stannn , die waardes zijn inderdaad niet optimaal! Is het al mogelijk geweest om op bovenstaande manier een speedtest uit te voeren? 

010_Stannn
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Ik snap dat Wifi inderdaad verstoord kan worden door andere signalen etc. Alleen is op het moment van meten (als internet traag wordt) , het internet bekabeld ook gewoon precies dezelfde lagere snelheid. 

 

@Ronihd Inderdaad veel apparaten, maar deze staan niet allemaal tegelijkertijd aan hoor. Meeste verkeer zal uit de desktops komen en uit de spelconsole.

 

Nu heb ik weer enkele dagen nergens last van. Gelukkig. 

 

Het lijkt aan de bandbreedte te liggen heb ik t gevoel, maar zou niet weten waarom ik voorheen bij andere provider hier geen problemen mee had. 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@010_Stannn  schreef:

Het lijkt aan de bandbreedte te liggen heb ik t gevoel, maar zou niet weten waarom ik voorheen bij andere provider hier geen problemen mee had. 

 

 Daar had je misschien meer ? 😉

010_Stannn
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Dat blijkt 😅

Marijn-
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 626Posts
  • 21Oplossingen
  • 152Likes

@010_Stannn Wel fijn om te lezen dat je de laatste paar dagen geen problemen ervaart! Laat het zeker even weten als het probleem terugkomt en op welke momenten je er last van ervaart. 

Uitgelicht topic