010_Stannn

Level 4
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Internet tijdelijk traag wanneer laptop of desktop aan wordt gezet

Goedenavond, 

 

Het verhaal gaat als volgt: 5 jaar lang ben ik klant geweest van Tele2 DSL 50mbits internet en heb nooit serieuze problemen ondervonden. Nu werd het toch tijd voor wat sneller internet en zodoende ben ik 1,5 maand geleden ongeveer overgestapt naar Ziggo 300mbits.

 

De eerste maand geen enkel probleem gehad, maar sinds een week geleden werd het internet zeer traag of viel het compleet weg voor enkele minuten als ik een desktop aanzet. Het internet valt dan weg voor alle apparaten, wifi en bekabeld, en het internet komt na enige minuten dan weer terug.

 

Het is zeer hinderlijk, aangezien ik vaak pech kan hebben en langer dan enkele minuten moet wachten totdat ik aan het werk kan op de computer.

 

Het gebeurt bij alle pc's in huis. Een desktop is bekabeld verbonden via een switch, de andere desktop via wifi aan een access point, en de laptops zijn direct via de wifi verbonden van de ConnectBox.

 

Nu is er al een monteur geweest, deze heeft het aansluitpunt vervangen. De modem waardes zouden beter moeten zijn volgens hem en de problemen zouden verdwenen moeten zijn.

 

Nu ervaar ik echter nogsteeds hetzelfde probleem af en toe bij opstarten van de PC's en het begint echt vervelend te worden.

 

Zelf heb ik al een paar stappen ondernomen: MalwareBytes scan uitgevoerd op alle pc's, hieruit komen geen resultaten. Ook heb ik bij de firewall instellingen van het modem de instellingen aangepast dat nu enkel de Firewall bescherming aanstaat (dus niet IP flooding protection etc.)

 

Heeft iemand dit probleem al eerder voorbij zien komen en zijn misschien tips zodat ik mijn probleem kan oplossen?

 

Ik hoor het graag.

 

Met vriendelijke groet,

 

Stan

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Marijn-
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 626Posts
  • 21Oplossingen
  • 152Likes

@010_Stannn Wat jammer dat het probleem alsnog is teruggekeerd 😞 Ik heb gelijk alles er bij gepakt en zie geen vreemde zaken in het signaal. Zelf vind ik dit niet iets wat we maar moeten accepteren, in de hoop dat het toch gaat leiden tot een oplossing heb ik een ticket voor je aangemaakt bij onze technische dienst. Zij zullen binnen 24 uur (of, aangezien het vrijdag is, maandag) contact met je opnemen. 

Hopelijk dat we via deze weg toch nog de oorzaak kunnen achterhalen! 

Bekijk in context

58 Reacties 58
010_Stannn
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Hier nog wat extra informatie vanuit het modem:

 

Screenshot_20210701-202009__01.jpg

Screenshot_20210701-202003__01.jpg

Screenshot_20210701-201724__01.jpg

Screenshot_20210701-201832__01.jpg

Screenshot_20210701-201837__01.jpg

  

Screenshot_20210701-201845__01.jpg

r0bbi3mang

Level 4
  • 39Posts
  • 1Oplossingen
  • 23Likes

Ik zou eens proberen om je switch en ap van de stroom af te halen (powercyclen), daarna je connectbox terug te zetten naar fabrieksinstellingen dmv reset knop op achterkant 15 seconden in te drukken met paperclip of tandenstoker totdat led status wijzigt, dan los laten, kan tot 15 minuten duren voordat de connectbox weer online is. Daarna pas je switch en ap op de stroom zetten. Let op dat je SSID en wifi wachtwoord van connectbox ook is gereset, deze vind je op de sticker die op de connectbox zit.

Weet niet of je dit al geprobeerd hebt, maar mogelijk gaat er iets mis met de dhcp instellingen van de connectbox? Kun je bevestigen of dit simpele netwerkdiagram overeenkomt met jouw thuisnetwerk?

Als je zegt dat het op alle apparaten tegelijk voorkomt is het enige wat ik kan bedenken de dhcp functie op de connectbox icm de switch en ap.

r0bbi3mang

Level 4
  • 39Posts
  • 1Oplossingen
  • 23Likes

Ik durf dit niet met zekerheid te zeggen, maar mijn eigen vermogen op connectbox voor downstream (dbmv) ligt iets lager. En bij upstream symbol rate (ksps) overal identieke waardes, bij jou is kanaal 2 en 3 gehalveerd van wat de rest weergeeft? Nu staat die van mij wel in bridge mode.

Gebruik je nog een signaalversterker? @010_Stannn 

Anders misschien even wachten op een community expert of Ziggo moderator.
Hoop dat het opgelost wordt voor je!

010_Stannn
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Dankjewel voor beide reacties!

 

Het volledig resetten en power cyclen van de apparaten zal ik morgen kunnen proberen.

 

Zelf heb ik wel al eens het modem van de stroom gehaald, coax kabel uit modem getrokken, enkele minuten gewacht en vervolgens weer alles aangesloten.

 

Het netwerk diagram komt inderdaad overeen met mijn netwerk, alleen zit er nog een tweede switch, verbonden aan tweede lan poort van het modem, hieraan zitten nog een Hue bridge en NAS. 

 

De ConnectBox is de enige die als DHCP server dient, deze heeft de standaard instellingen.

 

Verder gebruik ik geen signaal versterker. Monteur heeft modem direct met coax kabel op aansluitpunt aangesloten. 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9761Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

kun je een foto maken van de hoofdaansluiting het aop (abonnee overname punt)

010_Stannn
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Dit is de aansluiting, dinsdag aangelegd door Ziggo monteur zelf. 

IMG_20210701_215656__01.jpg

r0bbi3mang

Level 4
  • 39Posts
  • 1Oplossingen
  • 23Likes

Volgens mij ziet dat aop er prima uit, mits daar de groene kabel binnenkomt. Mogelijk door die kabelgoot?
Wat vind jij? @anoniemforum 

Vergeet niet ook die 2e switch mee te nemen in het powercyclen, en wacht echt met op de stroom zetten van je eigen apparatuur, totdat je zeker bent dat de connectbox teruggezet is naar fabrieksinstellingen en online is.

Mocht het niet aan de modemwaardes liggen, heb ik er op zich vertrouwen in dat dit kan helpen 🙂
Succes! @010_Stannn

010_Stannn
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Ik ga er vanuit dat hier de groene kabel binnenkomt, nergens anders in het appartement zie ik een andere aansluiting.

 

Mocht het vandaag weer gebeuren zal ik gelijk de stappen volgen die hier zijn doorgegeven!

Dankjewel.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9761Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

@010_Stannn @r0bbi3mang 

het aop ziet er idd prima uit

 

gebruik je geen tv en zit het modem rechtstreeks op het aop of gaat de coaxkabel naar een splitter en of versterker zou je daar eens een foto van kunnen maken als die naar een splitter of versterker gaat

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19176Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

Goedemorgen @010_Stann en een warm welkom op de Community,

Goed dat je met deze vraag een topic bent gestart op dit forum. Zo te zien zijn de hier aanwezige experts al met je aan het analyseren geslagen. Het aansluitpunt ziet er inderdaad prima uit zoals hierboven ook al aangegeven door @anoniemforum en @r0bbi3mang. Als ik de verbinding uitlees zie ik een heel klein beetje ruis op de downstreamkanalen. Daarnaast is het inkomende signaal iets aan de hoge kant. Dit i.c.m. ruis op het signaal kan beste voor problemen zorgen m.b.t. de verbinding.Hoe staat je modem op dit moment aangesloten t.o.v. het aansluitpunt wat op de foto te zien is? Zou je hiervan ook een foto kunnen delen? 

010_Stannn
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

Dank jullie wel voor de reacties.

 

Monteur van Ziggo heeft zelf modem direct met het aop verbonden, ik kijk geen tv via kabel en gebruik dus geen splitters of versterkers. @anoniemforum 

 

IMG_20210705_160417.jpg

@Paul zoals te zien op deze foto: kabel loopt vanuit aop direct in het modem. Dit is zelf door Ziggo monteur zo gedaan. Aangezien ik vermelde dat ik toch geen tv kijk via de kabel. 

 

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19176Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

@010_Stannn Hartelijk dank voor he tdelen van de foto. Dit ziet er verder prima uit. Heb je de afgelopen 2 dagen nog even in de gaten gehouden hoe de verbinding het doet?

010_Stannn
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

@Paul De verbinding is een beetje t zelfde gebleven. Alles blijft eigenlijk goed gaan, alleen kan het dus soms (vaker wel dan niet) gebeuren dat als ik een van de desktops opstart dat ik enkele minuten moet wachten totdat ik kan internetten.

 

Het is gewoon ontzettend irritant dat ik maar niet weet waar het aan ligt. Voorheen geen problemen gehad met deze configuratie bij Tele2 en geen problemen bij de eerste maand Ziggo.

 

Mvg,

 

Stan

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19176Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

@010_Stannn Ik kan mij inderdaad voorstellen dat het niet fijn is dat je met grote regelmaat lang moet wachten voordat je internetverbinding krijgt. Wil je anders de netwerkverbinding eens opnieuw instellen met behulp van deze stappen? 

  1. Klik op de knop Start.
  2. Kies vervolgens Instellingen > Netwerk en internet > Status > Netwerk opnieuw instellen.
  3. Op het scherm Netwerk opnieuw instellen selecteer je "Nu opnieuw instellen" > Ja om te bevestigen.
  4. Wacht tot de pc opnieuw is opgestart.

Test daarnaast ook nog eens of het probleem zich ook voordoet op het moment dat je een andere computer en netwerkkabel aansluit. Heb je geen andere netwerkkabel, dan kan ik kosteloss een toesturen van 5 of 10 meter.

010_Stannn
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

@Paul Zodra ik de computer ga gebruiken zal ik dit proberen! Ik zal hier dan posten wat de resultaten zijn.

 

Andere netwerk kabels die ik heb zijn al in gebruik, als het echt niet anders kan zal ik daar eentje van loshalen.

 

Dank voor het bericht. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19176Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

@010_Stannn Is goed we wachten je terugkoppeling dan even af.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9761Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

kun je tussen het modem en de coax kabel een demper zetten kijken hoe de verbinding dan is

https://www.allekabels.nl/antenne-satelliet-ontstoring/11436/1284301/demper.html?gclid=EAIaIQobChMI2...

010_Stannn
Topicstarter
Level 4
  • 28Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

@anoniemforum Een demper heb ik niet in mijn bezit, zijn deze ook vanuit Ziggo te krijgen? En hoe moet ik die aansluiten op de bestaande bekabeling

 

De oplossing van @Paul heb ik nog niet geprobeerd, aangezien gisteren (voor zover ik op PC kon) het probleem niet aanwezig was.

 

Wel twijfel ik of het daadwerkelijk daar aan kan liggen, aangezien ik dan van alle desktops de netwerkadapter moet resetten. Maar proberen kan geen kwaad I guess als t probleem er weer is.. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19176Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

@010_Stannn We zijn erg benieuwd of het probleem opgelost is met behulp van de tips die eerder gegeven zijn. Deel je bevindingen anders maar op het moment dat je hiermee aan de slag bent gegaan. 

Uitgelicht topic