OkkeBakkum

Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Internet snelheid

Hallo, tijdje geleden heb ik een vraag gesteld over mijn internetsnelheid. Hier heb ik heel fijn reacties op gekregen en na veel telefoontjes bleek helaas geen van de reacties de oplossing te zijn maar bleek het aan de connectbox te liggen (wat mijn gevoel al zei).

 

De nieuwe connectbox is afgeleverd en heb ik geïnstalleerd, ook was er een paar dagen eerder een nieuwe coax-splitter en -kabel aangelegd door een monteur ter vervanging. 
Alles vanuit straat tot in de connectbox hoort dus op orde te zijn!

 

Nu heb ik deze nieuwe connectbox direct na installatie in bridge modus laten zetten aangezien ik mijn eigen systeem erachter heb staat, dit systeem bestaat uit:

UniFi Security Gateway (router)

Netgear 16-port Gigabit switch 

3x UniFi UAP-AC Pro (access point)

2x UniFi UAP-AC Lr (access point)

het hele systeem is bekabeld met óf Cat5e óf Cat6 kabels!!!

(De bovenstaand genoemde apparaten zijn allemaal gemaakt om 1Gbit/s / 1000Mbit/s aan te kunnen)

 

Tussen de modem van ziggo en de router van UniFi zit een gloednieuwe cat6 kabel (groene kabel op onderstaande foto).

Tussen de router en (gloednieuwe) switch zit zo’n zelfde cat6 kabel (rode kabel).

 

Vanuit de switch gaan er dus 5 van deze zelfde cat6 kabels (alle gekleurde kabels rechts in de switch) naar alle accesspoints en gaan er 4 kabels (links in de switch) naar overige apparaten.

 

Ook zijn de kabels die bij het bouwen van het huis aangelegd zijn allemaal cat5e kabels en horen deze 1Gbit/s aan te kunnen, ik heb ze allemaal nagelopen en er zitten geen mankementen in de kabels.

 

Verder zijn alle accesspoints op zo’n wijze ingesteld dat de kanalen niet overlappen en worden de accesspoints bestuurd door een UniFi controller.

 

Nu heb ik een ziggo abonnement waarin in 600mbit/s down en 50mbit/s up zou horen te krijgen (deze gaan volgens geruchten volgende week maandag 19 april 2021 omhoog).

Echter behaal ik met een snelheidstest altijd tussen de 100 en 300 Mbit/s hoe dichtbij of ver weg ik ook van een accesspoint af sta.
(ik meet dit met een 2021 MacBook Pro of IPhone 12 Pro, deze zouden hoge snelheden moeten kunnen behalen dus hier ligt het niet aan, ook gaat het over de  WiFi-snelheid in dit bericht en niet bekabelde snelheid)

 

Side note: het internet doet het wel gewoon stabiel en goed.

 

Toch vroeg ik mij af of iemand raad weet met de situatie dat ik mijn maximale snelheid niet behaal, ligt dit aan de ethernet aansluiting vd connectbox of...?

 

 Alvast bedankt!


*Alle foto’s staan hieronder*

 

D8028563-5AF4-4700-9BF0-0B8DBCF639C2.jpeg

C0245EC4-89DF-45F4-A227-2F7DACF63D66.jpeg

0D99B468-63F1-4A7A-A891-D474138ECBBF.jpeg

10FCC22E-5B6B-469E-BBDE-875427E26E40.jpeg

80CD9559-B41A-4541-A28E-FBA67223EB67.jpeg

19168D7F-DFFB-45B4-80BF-00603917AD06.png

 

A67C794B-A3BC-499F-A9A1-204100E49B5B.jpeg

13 Reacties 13
anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9764Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

kun je het kapje van de splitter verwijderen

https://youtu.be/IH7Wa-ugt4M

 

daarna de splitter stevig in het aop duwen

OkkeBakkum
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@anoniemforum

dat zal ik proberen, maar hoe kan de internetsnelheid in vredesnaam beperkt worden hierdoor? Deze aop én splitter zijn immers 2 weken geleden vervangen voor gloednieuwe door een ziggo konteur.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9764Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

door het witte kapje kan het gebeuren dat de connector niet ver genoeg het aop

in gaat waardoor die geen goed contact maakt wat voor storingen kan zorgen

 

kun je ook een printscreen van de down en upstream maken

https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van...

Yabiker

Level 3
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

De USG is waarschijnlijk de bottleneck:  de cpu is te zwak en beperkte de bandbreedte indien DPI en Smart queues aanstaan.    Als je deze functies uitzet, wordt het waarschijnlijk wel beter

OkkeBakkum
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@anoniemforum 
Ik kom gek genoeg niet in de webbrowser van de connectbox, wat ik ook doe, de url doet het gewoon niet. Voorheen deed deze het wel!

OkkeBakkum
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@Yabiker 

Mij lijkt niet dat een groot bedrijf als UniFi een product op de markt brengt met een te zwakke cpu voor een ziggo netwerk terwijl ze in Amerika allemaal fiber kabels hebben liggen met snelheden van 1000mbits of hoger, waarnaast bijna iedereen meer dan tevreden is met het product. 
mij heb smart queues altijd al uitstaan maar zal het nu een proberen met DPI uit, ik zie namelijk online staan dat deze twee inderdaad een kleine vertragende factor kunnen zijn (50-100 mbits minder snel).

 

Yabiker

Level 3
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Bij de connectbox in bridge deze url 192.168.100.1 gebruiken.

 

p.s.

Je moet wel de DPI en Smart queues in de USG uitzetten.

OkkeBakkum
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@Yabiker 

192.168.100.1 is de url waar ik probeer in te komen, dit lukt niet en de url 192.168.178.1 werkt ook niet, de url 192.168.1.1 van de USG kom ik zonder problemen in!

 

Ik heb net ook DPI uitgezet, smart queues stond al uit, maar dit maakt helemaal geen verschil in snelheid. 
Aan de cpu kan het niet liggen aangezien deze USG gloednieuw is en het zonder problemen doet, alleen de snelheid...

de cpu word ook nauwelijks belast kan ik in de controller zien, we hebben immers ook niet zo’n zwaar netwerk erachter.

OkkeBakkum
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@Yabiker 

image.jpg

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9764Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

werken zowel 192.168.178.1 als 192.168.100.1 niet?

OkkeBakkum
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@anoniemforum 
Klopt, beide kom ik niet in!

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9764Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

kun je het modem eens terug zetten naar de fabrieksinstellingen door een peperclip achterin in de reset gaatje te duwen voor een paar seconde 

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3333Likes

Hi @OkkeBakkum 🙂

Wat fijn dat je zoveel hulp krijgt! 😄 We hebben al even niet van je gehoord dus ik ben benieuwd of alle tips hebben gezorgd voor de oplossing. Houd ons via dit topic maar op de hoogte!

Uitgelicht topic