1
Vraag
2
Reageer en help mee
pietnoe

Level 3
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Internet snelheid

Ik heb een internet abonnement van 250mb maar ik haal een snelheid van 76 ,9MB en een download van 25,7 MB is dit normaal. Verbinding is draadloos via Deco M4R.

 

47 Reacties 47
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

 

RoWi. wrote:

Ik las diverse reacties soortgelijke reacties over het ondermaats presteren van dit model dongle.

Pasi wrote:

...Als de Deco op nog geen meter afstand staat, waarom sluit u de pc dan niet met een kabel aan?

Als de Deco unit niet bedraad is aangesloten, zou ik daar zelf geen apparaat bedraad op aansluiten, maar ik had wel dezelfde gedachte. Een desktop pc zou ik altijd bedraad aansluiten, niet prutsen via wifi.


Als het echt niet anders kan zou ik voor een USB adapter met antenne kiezen. .

 

Waarom niet? Waarom nog een extra wifi verbinding ( Deco - desktop ) gebruiken, als de desktop ook m.b.v. een kabel op de Deco aangesloten kan worden. Dat scheelt gewoon een extra wifi link, wat altijd weer extra een vertraging oplevert.
In dit geval ben je dan ook van die USB 2.0 dongel af, die beslist een flessenhals is t.o.v. van wat de de desktop aan kan en wat de wifi van de dongel leveren kan.

 

Ik gebruik voor mijn laptop een TP-Link Archer T3U en ben daar zeer tevreden over. Voor een desktop zou ik inderdaad een type met een extern antenne nemen of e.e.a. proberen met een goede USB 3 verlengkabel en zo de dongel goed/mooi ‘uitzicht’ te geven.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Pasi de optie die je noemt dus PC- UTPkabel- Deco heeft inderdaad de voorkeur boven hoe het nu is. 

 Ik bedoel zoals het er staat enkel een apparaat bedraad aansluiten als de Deco unit zelf ook bedraad is aangesloten. Een niet bedraad verbonden Deco halveert de snelheid, als de afstand met de master deco te groot is dan is het verval van de veldsterkte en daarmee de haalbare snelheid nog groter, daarom niet mijn eerste keuze.

Dat laatste kan hier nog wel eens mee spelen. Ik ben dan ook benieuwd hoe de snelheden op een smartphone zijn.

pietnoe
Topicstarter
Level 3
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
RoWi. wrote:

@Pasi de optie die je noemt dus PC- UTPkabel- Deco heeft inderdaad de voorkeur boven hoe het nu is. 

 Ik bedoel zoals het er staat enkel een apparaat bedraad aansluiten als de Deco unit zelf ook bedraad is aangesloten. Een niet bedraad verbonden Deco halveert de snelheid, als de afstand met de master deco te groot is dan is het verval van de veldsterkte en daarmee de haalbare snelheid nog groter, daarom niet mijn eerste keuze.

Dat laatste kan hier nog wel eens mee spelen. Ik ben dan ook benieuwd hoe de snelheden op een smartphone zijn.

@Ronihd 

Deco 1 is bedraad aangesloten op het modem.

Deco 2 staat in de woonkamer en is niet bedraad . 

Deco 3 staat in de slaapkamer.

 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
pietnoe wrote:
RoWi. wrote:

@Pasi de optie die je noemt dus PC- UTPkabel- Deco heeft inderdaad de voorkeur boven hoe het nu is. 

 Ik bedoel zoals het er staat enkel een apparaat bedraad aansluiten als de Deco unit zelf ook bedraad is aangesloten. Een niet bedraad verbonden Deco halveert de snelheid, als de afstand met de master deco te groot is dan is het verval van de veldsterkte en daarmee de haalbare snelheid nog groter, daarom niet mijn eerste keuze.

Dat laatste kan hier nog wel eens mee spelen. Ik ben dan ook benieuwd hoe de snelheden op een smartphone zijn.

@Ronihd

Deco 1 is bedraad aangesloten op het modem.

Deco 2 staat in de woonkamer en is niet bedraad . 

Deco 3 staat in de slaapkamer.

 

 

Je probleem wordt in mijn optiek in 1e instantie veroorzaakt door wat @Pasi schrijft : Volgens mij is dit een USB 2.0 dongel

Deco 2 en 3 zijn draadloos verbonden ? 

Nu weet ik het niet zeker hoor maar is het niet zo dat in dit geval de snelheid halveert ? het is mijn niet helemaal duidelijk over welke deco ( type ) we het hebben , is het een mesh systeem ? 

Kan dat ik er overheen heb gelezen….

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
RoWi. wrote:

@Pasi de optie die je noemt dus PC- UTPkabel- Deco heeft inderdaad de voorkeur boven hoe het nu is. 

 Ik bedoel zoals het er staat enkel een apparaat bedraad aansluiten als de Deco unit zelf ook bedraad is aangesloten. Een niet bedraad verbonden Deco halveert de snelheid..


Inderdaad.


@pietnoe Natuurlijk heeft het de voorkeur om alle Deco's bedraad aan te sluiten, maar als dat niet mogelijk dan houd het op. Leest u ook dit eens.
Zoals al vermeldt, is de Tp-Link AC450 een USB 2.0 type, wat een behoorlijke beperking is t.o.v. een USB 3.0 type en de reden dat de AC450 zo-wie-zo niet de maximale wifi doorvoer snelheid haalt.
Als u de pc eens direct ( m.b.v. een netwerkkabel ) met de Deco ( die er naast ) staat verbindt, dan is in ieder geval de AC450 buitengesloten en dan kan u ook controleren welke invloed deze heeft, op uw internet verbinding.

pietnoe
Topicstarter
Level 3
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Ronihd wrote:
pietnoe wrote:
RoWi. wrote:

@Pasi de optie die je noemt dus PC- UTPkabel- Deco heeft inderdaad de voorkeur boven hoe het nu is. 

 Ik bedoel zoals het er staat enkel een apparaat bedraad aansluiten als de Deco unit zelf ook bedraad is aangesloten. Een niet bedraad verbonden Deco halveert de snelheid, als de afstand met de master deco te groot is dan is het verval van de veldsterkte en daarmee de haalbare snelheid nog groter, daarom niet mijn eerste keuze.

Dat laatste kan hier nog wel eens mee spelen. Ik ben dan ook benieuwd hoe de snelheden op een smartphone zijn.

@Ronihd

Deco 1 is bedraad aangesloten op het modem.

Deco 2 staat in de woonkamer en is niet bedraad . 

Deco 3 staat in de slaapkamer.

 

 

Je probleem wordt in mijn optiek in 1e instantie veroorzaakt door wat @Pasi schrijft : Volgens mij is dit een USB 2.0 dongel

Deco 2 en 3 zijn draadloos verbonden ? 

Nu weet ik het niet zeker hoor maar is het niet zo dat in dit geval de snelheid halveert ? het is mijn niet helemaal duidelijk over welke deco ( type ) we het hebben , is het een mesh systeem ? 

Kan dat ik er overheen heb gelezen….

 

@Ronihd 

We praten over het Deco setje van Ziggo,deze dus:

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
pietnoe wrote:

….

Deco 1 is bedraad aangesloten op het modem.

Deco 2 staat in de woonkamer en is niet bedraad . 

Deco 3 staat in de slaapkamer.


Zoals als meerdere hebben opgemerkt, wordt de data doorvoer van een met wifi onderling verbonden Deco station gehalveerd. Als de stations m.b.v. wifi zijn gekoppeld, is tevens de onderlinge afstand belangrijk. Leest u ook dit eens.

U vermeldt verder wel hoe station 1 & 2 zijn aangesloten, maar niet hoe station 3 is aangesloten. Dat is voor uw desktop probleem alleen belangrijk, als de desktop op station 3 is aangesloten.

Verder is het belangrijk te weten, op welk station ( 1, 2 of 3 ) de desktop is aangesloten. Ik verwacht/denk dat de desktop op station 2 is aangesloten. Aangezien station 2 m.b.v. wifi onderling verbonden is met station 1, wordt de data doorvoer bij station 2 ongeveer gehalveerd. Daarbij moet dan ook nog de vertraging van de USB 2 dongel worden opgeteld.


Is de netwerkkabel waarmee Deco station 1 is aangesloten ( op de Ziggo modem/router ), wel de door TP-link meegeleverde kabel?

pietnoe
Topicstarter
Level 3
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Pasi wrote:
pietnoe wrote:

….

Deco 1 is bedraad aangesloten op het modem.

Deco 2 staat in de woonkamer en is niet bedraad . 

Deco 3 staat in de slaapkamer.


Zoals als meerdere hebben opgemerkt, wordt de data doorvoer van een met wifi onderling verbonden Deco station gehalveerd. Als de stations m.b.v. wifi zijn gekoppeld, is tevens de onderlinge afstand belangrijk. Leest u ook dit eens.

U vermeldt verder wel hoe station 1 & 2 zijn aangesloten, maar niet hoe station 3 is aangesloten. Dat is voor uw desktop probleem alleen belangrijk, als de desktop op station 3 is aangesloten.

Verder is het belangrijk te weten, op welk station ( 1, 2 of 3 ) de desktop is aangesloten. Ik verwacht/denk dat de desktop op station 2 is aangesloten. Aangezien station 2 m.b.v. wifi onderling verbonden is met station 1, wordt de data doorvoer bij station 2 ongeveer gehalveerd. Daarbij moet dan ook nog de vertraging van de USB 2 dongel worden opgeteld.


Is de netwerkkabel waarmee Deco station 1 is aangesloten ( op de Ziggo modem/router ), wel de door TP-link meegeleverde kabel?

@Pasi 

Sorry .Maar ook Deco 3 in de slaapkamer is niet bedraad.

Ik maak nu gebruik van een avm_fritz! wlan usb_stick_ac860_64Bit, maar ik zie hier geen verbetering .Als ik op Ziggogo tv kijk dan kijk ik naar een analoge signaal beeld en daar word je niet vrolijk van. En ook met deze USB 3.0 wi-fi adapter zie ik geen verbetering.

Dus ik geef het op.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@pietnoe heb je geen smart telefoon tot je beschikking om daarmee de snelheden in kaart te brengen. Je hebt niet de tip uit kunnen voeren en de PC via een netwerk kabel te verbinden met de Deco unit?

Het ZiggoGo.tv signaal is niet analoog hooguit SD kwaliteit. Dit hele topic is eigenlijk het vervolg van deze.

https://community.ziggo.nl/community-archief-226/wifi-signaal-voor-ziggo-go-60563

 

Staan zowel de 1e en de 2e Deco in elkaars buurt op de begane grond?

pietnoe
Topicstarter
Level 3
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
RoWi. wrote:

@pietnoe heb je geen smart telefoon tot je beschikking om daarmee de snelheden in kaart te brengen. Je hebt niet de tip uit kunnen voeren en de PC via een netwerk kabel te verbinden met de Deco unit?

Het ZiggoGo.tv signaal is niet analoog hooguit SD kwaliteit. Dit hele topic is eigenlijk het vervolg van deze.

https://community.ziggo.nl/community-archief-226/wifi-signaal-voor-ziggo-go-60563

 

Staan zowel de 1e en de 2e Deco in elkaars buurt op de begane grond?

 

@Ronihd 

Ja de 1e en de 2e Deco staan op de begane grond, en ongeveer 8 meter uit elkaar.

De Ziggo Wifi Assistant is niet compatibel met android 10 .

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Die afstand is al een deel van het probleem de 2e deco moet in dien mogelijk dichterbij de 1e.

Ps je tagt de verkeerde als je mij @RoWi. bedoeld.

 

pietnoe
Topicstarter
Level 3
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
RoWi. wrote:

Die afstand is al een deel van het probleem de 2e deco moet in dien mogelijk dichterbij de 1e.

Ps je tagt de verkeerde als je mij @RoWi. bedoeld.

 

@RoWi. 

Sorry.@RoWi.

Ik kan Deco 1 (hal/meterkast) toch niet naast elkaar zetten?

Tussen Deco 1 en Deco 2 zit 1 binnendeur.Mijn woning is van 1905 dus geen betonnen muren .

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

De afstand de 8 meter is mogelijk teveel van het goede, kan Deco1 buiten de meterkast? Hoe minder obstakels  des te beter het zal zijn.

Met een simpel accespunt op 7 tot 8 meter in zicht van een smartfoon haal ik afhankelijk  van de instellingen over de 200 Mb interne snelheid. Ik zou bijna voorstellen neem iemand met kennis van zaken in de arm.

Dat geschreven hebbend het gaat niet zo zeer om de afstand het gaat om het in het Engels Signal to noise ratio het dBm getal hoe lager hoe beter. Zover ik weet is dat ook zichtbaar in de Deco app.

Hier een voorbeeld van mijn accespunt met een tablet op ongeveer 3 meter. De bovenste is mijn accespunt de tweede is bij de buren. Ik haal intern met gemak 86Mbps, meer niet dat is een bewuste instellings keuze, ik kan hoger halen dan ga ik mijn buren storen, door twee of meer banden te combineren.

 

 

 

Op deze afbeelding is het verschil tussen alleen de 20hz en de bundeling van 20/40/80 bij 5 ghz wifi te zien, de breede golf heeft de hoogste snelheid maar verbruikt wel de meeste ether ruimte. De hoogste smalle ben ik

@Pasi wat is binnen jouw ervaring de beste afstand tussen twee deco units?

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
RoWi. wrote:

@Pasi wat is binnen jouw ervaring de beste afstand tussen twee deco units?


Ik heb alle Deco's m.b.v. een netwerkkabel aangesloten, juist om dit soort problemen voor te zijn.

Toen ik de set net had, heb e.e.a. wel even ‘getest’, maar meer vanuit ‘wat is allemaal mogelijk’, dan waar/wat is het maximum. Ondanks dat ik het graag zou willen testen, ga ik mijn eigen netwerk niet afbreken om te testen ( die tijd heb ik gehad ).

Hoe ver de station van elkaar af moeten/mogen staan, is natuurlijk ook afhankelijk van wat er tussen die 2 punten zit. Hebben de stations direct zicht op elkaar, dan kan de onderlinge afstand groter zijn, dan als er een muur of nog erger een plafond ( met betonijzer ) tussen zit.

Tevens kan ook de wifi van de buren, invloed hebben op de onderlinge afstand van de Deco's. Hoe drukker het op de wifi is, des te meer ‘stoorsignalen’ en hoe dichterbij de station onderling moeten staan ( verwacht ik ).

De onderlinge afstand zal dus per huis verschillend zijn, om optimaal te kunnen presteren.


Persoonlijk zou ik beginnen met een test van station1. Met een laptop ( of desnoods de desktop op een trollie ) naast station1 en dan kijken of de verbinding en de download goed is.

Is bij station1 niet alles goed, dan de computer maar aansluiten op de netwerkkabel die naar station1 gaat en opnieuw testen.

Is bij station1 alles goed, dan op naar station2. Die is onderling m.b.v. wifi verbonden, dus zal de download +/- 50% van station1 zijn. Zijn de waardes erg laag, dan misschien het station dichterbij station1 plaatsen,  de set ( of het betreffende station ) voor de zekerheid herstarten en opnieuw testen.


Hoe en wat de status is van een wifi verbinding, kan u op een Windows computer makkelijk zien, door een DOS/CMD box te openen en daar ‘Netsh WLAN show interface’ in te typen. Zie bijlage.


@pietnoe : Is de netwerkkabel waarmee Deco station 1 is aangesloten ( op de Ziggo modem/router ), wel de door TP-link meegeleverde kabel? Het lijkt mij zo'n dun kabeltje!

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Groot gelijk dat je niks gaat loskoppelen, wel een in mijn ogen nuttige reactie. Waar het uitlichten van invloeden betreft.

Mogelijk kan en wil de topic starter @pietnoe  je tip uitvoeren en het resultaat delen.

 

pietnoe
Topicstarter
Level 3
  • 34Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Pasi wrote:
RoWi. wrote:

@Pasi wat is binnen jouw ervaring de beste afstand tussen twee deco units?




@pietnoe: Is de netwerkkabel waarmee Deco station 1 is aangesloten ( op de Ziggo modem/router ), wel de door TP-link meegeleverde kabel? Het lijkt mij zo'n dun kabeltje!

@ Pasi

Ja met de door TP-link geleverde UTP kabel.

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Ontvangst is duidelijk goed, want dat is 100%

Dit is overigens wel een 802.11n adapter en is op kanaal 8 verbonden, dus de 2,4GHz band. Dan zijn RX en TX best hoog ( MIMO ? )

Vreemd is wel dat RX niet gelijk is aan TX, maar dit misschien het gevolg van MIMO.


De verbinding desktop <> Deco is in ieder geval zeer goed en best snel. Dat zegt overigens niets over de data doorvoer snelheid over die verbinding.
 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Vreemd deze adapter is 802.11 AC geschikt, dat zou duiden op een instelling probleem van de Deco units die ook 802.11 AC geschikt zijn. Of de specificaties van die stick kloppen niet met de werkelijkheid.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
RoWi. wrote:

Vreemd deze adapter is 802.11 AC geschikt, dat zou duiden op een instelling probleem van de Deco units die ook 802.11 AC geschikt zijn.

 

Misschien het gevolg van de Wifi backhaul ?

Overigens voor een verbinding over de 2,4GHz band, is de verbinding re..te snel.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

**Delete**

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic