dcamsterdam

Level 3
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Internet snelheid valt meerdere malen per dag weg

Ik heb al ruim een halfjaar last van regelmatig opeens inzakkende internetsnelheid. Zit je in een Teams meeting en opeens horen je collega’s je niet meer. Waarschijnlijk vinden mijn collega’s dat wel fijn, maar … ik niet. Dacht eerst het is mijn wifi, maar dat is echt wel goed. Toch voor alle zekerheid bekabeld geprobeerd en ook daar gebeurde het.

 

Ik heb zakelijk internet en als het goed werkt haal ik 250-350 Mbit en 35-40Mbit. Als het inzakt nog max 10 Mbit en minder dan 1 Mbit. Met die snelheid kan ik mijn collega’s nog net horen maar zij mij niet meer.

 

Heb mijn modem nu al op meerdere manieren aangesloten en niks helpt. Het lijkt ook altijd op ongeveer hetzelfde moment te gebeuren, tussen 14 en 15 uur (ook op andere momenten). Dan zakt de snelheid in, blijft een tijdje laag, dan komt het weer omhoog gaat het op en neer en na ongeveer 20-25 minuten is het weer helemaal goed.

 

Wat doe ik verkeerd? Of is er iets met Ziggo. Wie kan helpen?

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4352Posts
  • 574Oplossingen
  • 2126Likes

@dcamsterdam Goed nieuws! De kabelschade is eergisteren gevonden en hersteld. Dat betekent dat je vanaf nu ook weer stabiele diensten moet ervaren. Kun je dit bevestigen? 

Bekijk in context

45 Reacties 45
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Kun je tevens op het modem inloggen via 192.168.178.1 (of 192.168.100.1 indien je bridge mode gebruikt) en de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie/log op de pagina Geavanceerde instellingen, Hulpmiddelen, Netwerk status?

dcamsterdam
Topicstarter
Level 3
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1682000000037256qam11
2666000000137256qam9
3674000000137256qam10
4690000000137256qam12
5698000000137256qam13
6706000000237256qam14
7714000000237256qam15
8722000000137256qam16
9730000000137256qam17
10738000000137256qam18
11746000000237256qam19
12754000000237256qam20
13762000000237256qam21
14770000000237256qam22
15778000000237256qam23
16786000000137256qam24
17794000000136256qam25
18802000000035256qam26
19810000000036256qam27
20818000000036256qam28
21826000000036256qam29
22834000000036256qam30
23842000000036256qam31
24850000000-136256qam32

Gebundelde downstream-kanalen
Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1Goed (Locked)37.6361005617822565
2Goed (Locked)37.3561005315895456
3Goed (Locked)37.3561005315275068
4Goed (Locked)37.3561005315338352
5Goed (Locked)37.3561005315108642
6Goed (Locked)37.3561005315888378
7Goed (Locked)37.35610050560095139013
8Goed (Locked)37.3569932609012128655
9Goed (Locked)37.6361005315385747
10Goed (Locked)37.3561005315103176
11Goed (Locked)37.6361005315938162
12Goed (Locked)37.6361004282923646
13Goed (Locked)37.3561005315971179
14Goed (Locked)37.6361005315522049
15Goed (Locked)37.3561005315998748
16Goed (Locked)37.3561004281970439
17Goed (Locked)36.61010053153495423
18Goed (Locked)35.97310053159982823
19Goed (Locked)36.61010053148090122
20Goed (Locked)36.61010053162460153
21Goed (Locked)36.61010053162962117
22Goed (Locked)36.6109950812305296
23Goed (Locked)36.387100428813652879
24Goed (Locked)36.610100531617542725

 

Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
145200000445.12064qam3
238400000445.12064qam4
352000000445.12064qam2
458800000445.12064qam1

Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
12.00010
22.00000
32.00000
42.00000
Netwerk historie
Tijd Prioriteit Omschrijving
09-01-2023 16:56:06noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.178];CM-MAC=34:2c:c4:d1:04:80;CMTS-MAC=00:b6:70:98:1d:d1;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
09-01-2023 16:27:50noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=185.9.158.18 MAC=00:B6:70:98:1C:19;CM-MAC=34:2c:c4:d1:04:80;CMTS-MAC=00:b6:70:98:1d:d1;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
09-01-2023 15:56:57noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.178];CM-MAC=34:2c:c4:d1:04:80;CMTS-MAC=00:b6:70:98:1d:d1;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
09-01-2023 15:45:59noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=52.97.176.2 MAC=00:B6:70:98:1C:19;CM-MAC=34:2c:c4:d1:04:80;CMTS-MAC=00:b6:70:98:1d:d1;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
08-01-2023 20:25:07criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=34:2c:c4:d1:04:80;CMTS-MAC=00:b6:70:98:1d:d1;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
08-01-2023 10:30:05noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=20.107.200.208 MAC=00:B6:70:98:1C:19;CM-MAC=34:2c:c4:d1:04:80;CMTS-MAC=00:b6:70:98:1d:d1;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
06-01-2023 07:29:52errorDHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=34:2c:c4:d1:04:80;CMTS-MAC=00:b6:70:98:1d:d1;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
06-01-2023 07:06:04noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=17.57.146.172 MAC=00:B6:70:98:1C:19;CM-MAC=34:2c:c4:d1:04:80;CMTS-MAC=00:b6:70:98:1d:d1;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
06-01-2023 07:02:11noticeTR069 start;CM-MAC=34:2c:c4:d1:04:80;CMTS-MAC=00:b6:70:98:1d:d1;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
06-01-2023 07:01:02noticeREGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=34:2c:c4:d1:04:80;CMTS-MAC=00:b6:70:98:1d:d1;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
06-01-2023 07:00:58noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=43.218.37.203 MAC=00:B6:70:98:1C:19;CM-MAC=34:2c:c4:d1:04:80;CMTS-MAC=00:b6:70:98:1d:d1;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
06-01-2023 07:00:45warningMIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=34:2c:c4:d1:04:80;CMTS-MAC=00:b6:70:98:1d:d1;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-01-1970 01:01:23noticeCable Modem Reboot - from SNMP;CM-MAC=34:2c:c4:d1:04:80;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
06-01-2023 06:45:34noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=52.97.201.82 MAC=00:B6:70:98:1C:19;CM-MAC=34:2c:c4:d1:04:80;CMTS-MAC=00:b6:70:98:1d:d1;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
05-01-2023 19:41:42criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=34:2c:c4:d1:04:80;CMTS-MAC=00:b6:70:98:1d:d1;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
05-01-2023 19:34:33noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=17.57.146.172 MAC=00:B6:70:98:1C:19;CM-MAC=34:2c:c4:d1:04:80;CMTS-MAC=00:b6:70:98:1d:d1;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
05-01-2023 05:26:52criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=34:2c:c4:d1:04:80;CMTS-MAC=00:b6:70:98:1d:d1;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
05-01-2023 05:24:15noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=40.99.204.114 MAC=00:B6:70:98:1C:19;CM-MAC=34:2c:c4:d1:04:80;CMTS-MAC=00:b6:70:98:1d:d1;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
05-01-2023 03:17:24errorDHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=34:2c:c4:d1:04:80;CMTS-MAC=00:b6:70:98:1d:d1;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
05-01-2023 03:16:32noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=157.240.201.34 MAC=00:B6:70:98:1C:19;CM-MAC=34:2c:c4:d1:04:80;CMTS-MAC=00:b6:70:98:1d:d1;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

De foto hieronder is 1 van de opstellingen die ik heb geprobeerd, ook als het modem direct op het aansluitpunt zit aangesloten (wel via de splitter) treden de verstoringen op.

33137A7C-356E-4188-919B-913098E93A0C.jpeg

 Dank alvast Tobias!

dcamsterdam
Topicstarter
Level 3
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Herstel: als modem direct op aansluitpunt zit dat NIET via splitter, maar direct.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

In de downstream is ruis zichtbaar op enkele kanalen.

 

Het AOP (VQ601R) en de splitter (ES-02) zijn verouderd. De splitter is overbodig en kan komen te vervallen. Kun je het modem direct op het AOP aansluiten met de zwarte F/F-kabel, opnieuw opstarten en na enkele uren nogmaals de downstream-waarden plaatsen?

dcamsterdam
Topicstarter
Level 3
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ok

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Kun je tevens de firewall-instellingen van het modem zo aanpassen dat alleen de optie 'Firewall beveiliging' is ingeschakeld voor IPv4 en (indien beschikbaar) IPv6? Zie de pagina Geavanceerde instellingen, Beveiliging, Firewall.

 

Kun je tenslotte de eerste helft van je IPv4-adres vermelden? Dit om na te gaan of Dual-Stack Lite in gebruik is.

dcamsterdam
Topicstarter
Level 3
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

1682000000634256qam11
2666000000634256qam9
3674000000634256qam10
4690000000634256qam12
5698000000633256qam13
6706000000733256qam14
7714000000734256qam15
8722000000734256qam16
9730000000733256qam17
10738000000733256qam18
11746000000733256qam19
12754000000733256qam20
13762000000733256qam21
14770000000733256qam22
15778000000733256qam23
16786000000733256qam24
17794000000633256qam25
18802000000633256qam26
19810000000533256qam27
20818000000533256qam28
21826000000533256qam29
22834000000432256qam30
23842000000432256qam31
24850000000432256qam32

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors

1Goed (Locked)34.484549652502837
2Goed (Locked)34.484546615511520
3Goed (Locked)34.4845466075461119
4Goed (Locked)34.2125466146621634
5Goed (Locked)33.9575466149851829
6Goed (Locked)33.9575466089461503
7Goed (Locked)34.0825466063271542
8Goed (Locked)33.9575466153472216
9Goed (Locked)33.9575466117361517
10Goed (Locked)33.9575466145141639
11Goed (Locked)33.8345466087622393
12Goed (Locked)33.8345466151371981
13Goed (Locked)33.8345466147393546
14Goed (Locked)33.8345466123153803
15Goed (Locked)33.7155466045057675
16Goed (Locked)33.37754660501513485
17Goed (Locked)33.48754659349813112
18Goed (Locked)33.48754659338414884
19Goed (Locked)33.48754659233526947
20Goed (Locked)33.37754659158828205
21Goed (Locked)33.16554656648143252
22Goed (Locked)32.96354655072569128
23Goed (Locked)32.96354653910582159
24Goed (Locked)32.963546513714104000

 

dcamsterdam
Topicstarter
Level 3
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

77.248

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De signaalkwaliteit in de downstream is spontaan opvallend verslechterd, op vrijwel alle kanalen is de MER te laag (< 34 dB). Is de F/F-kabel goed aangedrukt op zowel AOP als modem?

 

Het IPv4-adres geeft aan dat de router IPv4 Only of Full Dual-Stack gebruikt, dat is positief.

dcamsterdam
Topicstarter
Level 3
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Goedemorgen Tobias,

Ja dat is vreemd, vanochtend weer gekeken en nu zijn alle kanalen weer 34 of hoger:

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

1682000000635256qam11
2666000000635256qam9
3674000000635256qam10
4690000000635256qam12
5698000000635256qam13
6706000000735256qam14
7714000000735256qam15
8722000000735256qam16
9730000000735256qam17
10738000000735256qam18
11746000000735256qam19
12754000000735256qam20
13762000000735256qam21
14770000000735256qam22
15778000000734256qam23
16786000000734256qam24
17794000000634256qam25
18802000000634256qam26
19810000000534256qam27
20818000000534256qam28
21826000000534256qam29
22834000000534256qam30
23842000000434256qam31
24850000000434256qam32

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors

1Goed (Locked)35.78017446983812018
2Goed (Locked)35.78017416618631217
3Goed (Locked)35.78017416530142682
4Goed (Locked)35.24717416594333942
5Goed (Locked)35.24717416595114327
6Goed (Locked)35.24717416540343523
7Goed (Locked)35.41817416511223837
8Goed (Locked)35.08417416594605224
9Goed (Locked)35.08417416566093566
10Goed (Locked)35.08417416595343825
11Goed (Locked)35.08417416527835349
12Goed (Locked)35.08417416595234529
13Goed (Locked)35.24717416561718340
14Goed (Locked)35.24717416532769073
15Goed (Locked)34.926174164023318098
16Goed (Locked)34.926174163272331860
17Goed (Locked)34.926174162182130885
18Goed (Locked)34.926174161901235354
19Goed (Locked)35.084174160176263669
20Goed (Locked)34.926174159897166971
21Goed (Locked)34.9261741553087102808
22Goed (Locked)34.4841741502338163593
23Goed (Locked)34.4841741471148196226
24Goed (Locked)34.3461741415363248412

 

Zal nog een keer alles extra aandrukken. Bedankt voor je hulp! Wat we me verbaasd en wat ik nog niet begrijp is waarom het grote delen van de dag helemaal goed gaat en zo af en toe inzakt. Als je me dat kort kan uitleggen, heel fijn. 

dcamsterdam
Topicstarter
Level 3
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

De kabel extra aangedrukt en heb even zitten pollen en het valt me op dat MER nogal fluctueert. Meestal 34 of 35, maar soms zakt het in naar 33 en zelfs 32.

dcamsterdam
Topicstarter
Level 3
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

En toen ik het had aangesloten via de splitter (de eerste meting) was het 37 (?)

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Ik heb een vermoeden dat de fluctuerende MER (signaal/ruis-verhouding) verband houdt met de wisselende snelheden/stabiliteit die jij ervaart.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen enkele dagen langs in dit topic en kan het beste de juiste vervolgstap bepalen. Dat kan een monteursafspraak zijn (dan kan ook het verouderde AOP worden vervangen), verder onderzoek in het wijknet of een meerdaagse meting.

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1437Posts
  • 217Oplossingen
  • 585Likes

Hallo @dcamsterdam , zo te lezen krijg je genoeg hulp in dit topic. Bedankt dat je onze gebruikers voorziet van alle gevraagde informatie. Het lijkt mij het verstandigst om te beginnen met het vervangen van de AOP hoofdaansluiting. Hiervoor heb ik een monteur voor je ingepland. Je krijgt straks van mij een bevestiging hierover. Lees je deze goed door? Kun je niet op het geselecteerde tijdstip? Geen probleem. Via je eigen Mijn Ziggo account kan jij eenvoudig deze afspraak verzetten. 

Hou je ons op de hoogte van je ervaringen? 

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hi @dcamsterdam
Ik ben benieuwd hoe het er momenteel voor staat. Als het goed is, is de monteur bij je geweest. Hoe gaat het nu met je verbinding?

dcamsterdam
Topicstarter
Level 3
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Uitermate vriendelijk geholpen door service monteur. Uiteindelijk nieuw aansluitpunt en nieuw modem geplaatst. En het zag er direct na plaatsing erg  goed uit. De meetresultaten zijn nu weer minder (34-35) in vergelijking met direct na de eerste meting (38-39) bij nieuw modem. Vandaag was ik ook weer heel even upstream kwijt tijdens Teams meeting, heel irritant. Zeg het maar? Ik denk dat er meer aan de hand is. 

dcamsterdam
Topicstarter
Level 3
  • 29Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

image.jpg

 het aantal post errors is ook flink toegenomen!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Het ziet er inderdaad nog niet goed uit. De MER-waarden blijven laag en de correctable codeword errors blijven te snel oplopen. Vermoedelijk ligt de oorzaak tussen AOP en EV (straatkast).

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4352Posts
  • 574Oplossingen
  • 2126Likes

@dcamsterdam Dit vraagt inderdaad om nog een blik. Ik ben zo vrij geweest om een netwerkmonteur aan te sturen voor morgenmiddag tussen 12.00 en 18,00 uur. Schikt het niet? Wijzig het dan naar een ander moment wat beter uitkomt. Houd je ons op de hoogte van de bevindingen?

Uitgelicht topic