1
Vraag
2
Reacties
Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Internet snelheid te laag/websites blijven soms hangen.

Hallo allemaal,

 

Hier ben ik weer na een aantal maanden,

De verbinding is in de tussentijd nog steeds niet altijd stabiel geweest maar het (leek) wat beter te gaan.

Met de nadruk op leek.

 

Mijn internet snelheid komt niet boven de 540 mbps sinds een maand op enkele momenten na.

Maar dat is zeer sporadisch.

https://www.speedtest.net/nl/result/d/df4e408e-ec53-478b-a449-a3194aefb337

Normaal gesproken is dit de snelheid:

https://ibb.co/gDKTFr8

 

Soms willen websites niet laden.

het valt me ook op dat websites ipv gelijk laden het nu soms een paar seconden duurt en even daarna laden alle websites weer vlot.

Dit is getest op diverse snelle apparaten.

(Zowel draadloos als bedraad)

Een paar dagen geleden zakte de snelheid in tot gemiddeld 25 mbps.

 

Zoals jullie in mijn vorige topic kunnen zien is de binneninstalatie in goede conditie:

https://community.ziggo.nl/t5/Archief/Internet-probleem-Signaalonderbrekingen/td-p/873563

 

Normaal gesproken alleen veel correctables gehad op het docsis 3.1 OFDM kanaal.

Sinds aangekondigd onderhoud vorige week vrijdag krijg ik op alle kanalen correctables en uncorrectables:

https://ibb.co/Fw1hNZq

Dit zijn de correctables/uncorrectables na 1 dag.

 

Modem rechtstreeks op hoofdaansluiting aansluiten ipv op POA-01-B splitter maakt geen verschil qua correctables/uncorrectables.

 

Het probleem bevind zich 100% zeker buitenshuis.

Ik hoop dat we het probleem gevonden kunnen krijgen.

 

Groetjes Tom

 

42 Reacties 42
Tom.
Topicstarter
Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

@tobiastheebe 
Bedankt voor de uitleg!

Nee dit staat niet als storing vermeld op de website.

Tom.
Topicstarter
Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

@tobiastheebe 

Waar zie je trouwens 2048 QAM staan?
Bedoel je de QAM 256 onder het kopje modulation profile ID bij de downstream?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

Ik doelde op het OFDM-kanaal. De actieve modulatie van de data subcarriers wordt door de UBC1318ZG niet als QAM getoond (i.t.t. het SmartWifi modem Giga) maar kan wel worden afgeleid uit de profile ID's welke in de log worden vermeld. De profile ID's zijn 0, 1, 2 en 3, waar 0 = 256-QAM en 3 = 4096-QAM.

Tom.
Topicstarter
Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Bedankt voor de uitleg.

Weer wat geleerd!🙂

Tom.
Topicstarter
Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Gisteren al weer een aantal keer dat filmpjes beginnen te bufferen en ik op dat moment in het modem ook terug zie dat het modem een hoop aantal correctables/uncorrectables te verwerken heeft.

 

Zo net ook al weer een keer gehad.

Ergens tussen 10:35 en 10:45 was het.

Modem zojuist gereset.

(Vergeten screenshot van modem log te maken)

 

Correctables/uncorrectables na minder dan 1 dag uptime:

https://ibb.co/L8k2Xgg

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

Ik heb inmiddels een samenvatting van mijn constateringen gemeld bij de moderators en gevraagd of er meer onderzoek gedaan kan worden.

 

Hieronder mijn bericht aan de moderators:

 


Kan hier sprake zijn van een storing in de EV of verderop in het wijknet? TS en meerdere andere klanten uit de straat hebben last van blokvorming en freezes bij digitale TV. De DS CER is op alle kanalen te hoog en er wordt een SC-QAM RCS van 24 gebruikt i.p.v. de meer gebruikelijke 32. Het OFDM-kanaal meldt vrijwel continu profile FEC lock loss/recovery en valt terug van 4096- naar 2048-QAM. Tenslotte is er een slope van 7 dBmV aanwezig in de DS.
Tom.
Topicstarter
Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Inmiddels lijkt het tv probleem wel weer volledig opgelost.
Dat probleem was alleen Donderdag aanwezig 

Alleen problemen met het internet.

Tom.
Topicstarter
Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

@tobiastheebe 

Het tv probleem is weer terug helaas...

 

Had verwacht dat dat na Donderdag niet meer terug zou keren.

Internet is nu ook minder goed dan dat het al was.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

De moderators zijn op de hoogte, morgen pakt een van hen het topic verder op.

Tom.
Topicstarter
Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Nieuwe bevinding:

Tijdens veel errors in het modem is er ook veel blokvorming te zien op tv.

(Meer errors is meer kans op blok vorming lijkt het)

(Internet werkt dan ook beduidend slechter als dat het normaal al is)

Als ik het modem opnieuw op laat starten komt er ook elke keer blok vorming.

Het tv signaal lijkt het dan helemaal niet meer aan te kunnen.

Hoop nogmaals dat Ziggo het signaal flink aan gaat pakken.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

De hoge CER lijkt zowel op de DOCSIS- als DVB-C-frequenties te spelen.

Tom.
Topicstarter
Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

@tobiastheebe 

Klopt dat vermoeden heb ik ook.

Tom.
Topicstarter
Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Mocht er een moderator zometeen langskomen in het topic:

 

Er is momenteel een stroomstoring gaande in mijn woonplaats.

Naar verwachting om 14:30 opgelost.

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Hi Tom,

 

Het verhaal klinkt inderdaad als een probleem wat hoger in het netwerk speelt, maar ik kan op basis van de metingen geen hele duidelijke oorzaak aanwijzen...

 

Ik zie bijvoorbeeld wel een toename aan T3 errors sinds 29 april, maar die nemen de laatste dagen ook weer af en zitten inmiddels weer op het oude niveau. De latere spikes in T3 errors op 5 mei en 8/9 mei zijn te wijten aan US SNR problemen, maar die spelen niet sinds 29 april en zijn inmiddels ook al verholpen.

Er zit inderdaad storing op het OFDM kanaal, de MER is niet top over de hele breedte van het spectrum. Maar of dat op wijkniveau speelt kan ik niet zeggen, daarvoor zijn er te weinig 3.1 modems actief in jouw omgeving.

 

Ik heb dit eerst maar eens doorgezet naar ons netwerkbeheer met de vraag of zij iets in de wijk kunnen ontdekken waar ze een monteur op af kunnen sturen. Zo nee, dan wordt het toch een individuele afspraak en zal de monteur vanaf jou thuis het onderzoek starten.

 

Op dit moment speelt er een stroomstoring in jouw omgeving (timing... edit: had je zelf ook al gemerkt), dus we kunnen niets meer uitlezen. Dat zal hopelijk snel gefikst zijn door de energiemaatschappij, dan hopelijk snel terugkoppeling van ons netwerkbeheer, en dan kijken we verder wat de volgende stap wordt.

Tom.
Topicstarter
Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Hallo Mark,

 

Bedankt voor je bericht!

De stroomstoring is inmiddels al opgelost.

 

Het zijn niet zo zeer de T3 errors waar ik het meest last van heb,

Vooral bij teveel correctables/uncorrectables kunnen er ook best wat vastlopers plaatsvinden heb ik ervaren.

 

Ik ben erg benieuwd naar jou terugkoppeling van netwerkbeheer!

 

Groetjes Tom 

 

Madelon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 996Posts
  • 122Oplossingen
  • 418Likes

Hoi @Tom. 

Even een korte update van onze kant; we wachten nog op reactie op de mail die is verzonden. 

Hopelijk kunnen we je snel meer duidelijkheid geven, maar voor nu moet ik nog even een beroep doen op je geduld. Sorry! 

Tom.
Topicstarter
Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Hallo Madelon,

 

Bedankt voor je berichtje.

Ik wacht geduldig af 🙂

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Hi @Tom. Ik heb zie dat er een bericht is geweest vanuit de desbetreffende afdeling. Er lijkt geen onderhoud te zijn geweest, wel waren er dips zichtbaar in het netwerk + een storing op 10 mei. Er zijn wel wat problemen gezien vanaf de eindversterker en modems die offline gingen. Er is dus een ticket gelogd om dit te onderzoeken. Ook dat is al gedaan en oplost. Hoe ervaar jij het nu? 

Tom.
Topicstarter
Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Hallo Maud,

Het is veel beter dan het was.

Vele malen beter als voorheen.

Heel soms sputtert het internet nog wel eens tegen in de zin van dat de response tijd van het internet wat langzamer aanvoelt.

Klein beetje maar,

Ik ben best perfectionistisch wat dat betreft.

Maar dat websites niet meer willen laden heb ik al een week niet meer gehad.

 

 

Dit is met een uptime van 10 uur:

https://ibb.co/Gnc7CQs

 

OFDMA kanaal is nog steeds de hele dag behoorlijk aan het stijgen qua correctables.

Kanaal 30 t/m 32 hebben ook best wel wat uncorrectables.

 

Ik zie dat op mijn postcode ook al sinds 17 mei een storing actief is.

Die word alleen elke dag een dag verlengt.

Heeft dat hier mee van doen?

 

Ik had gehoopt dat het OFDMA kanaal stabieler zou zijn.

Die enorme berg correctables moeten toch ergens vandaan komen lijkt me 😅

 

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

De CER in de algehele DS is nu niet meer zichtbaar, dat is positief. Ook de RCS is weer hersteld naar 33 kanalen. Er was eerder een slope van ~8 dBmV in het vermogen aanwezig, deze is nu ~4 dBmV. De MER slope is verbeterd van ~5 naar ~2 dB. Samengevat: duidelijke verbeteringen, het lijkt alsof een of meerdere versterkers in het wijknet zijn vervangen.

 

Wel lijkt er nog instraling van 4G en 5G aanwezig te zijn, gezien de CER op de specifieke kanalen. Ook de OFDM profile CER is te hoog.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic