1
Vraag
2
Reacties
Tom.
Expert
Expert
  • 5477Posts
  • 205Oplossingen
  • 1233Likes

Internet snelheid te laag/websites blijven soms hangen.

Hallo allemaal,

 

Hier ben ik weer na een aantal maanden,

De verbinding is in de tussentijd nog steeds niet altijd stabiel geweest maar het (leek) wat beter te gaan.

Met de nadruk op leek.

 

Mijn internet snelheid komt niet boven de 540 mbps sinds een maand op enkele momenten na.

Maar dat is zeer sporadisch.

https://www.speedtest.net/nl/result/d/df4e408e-ec53-478b-a449-a3194aefb337

Normaal gesproken is dit de snelheid:

https://ibb.co/gDKTFr8

 

Soms willen websites niet laden.

het valt me ook op dat websites ipv gelijk laden het nu soms een paar seconden duurt en even daarna laden alle websites weer vlot.

Dit is getest op diverse snelle apparaten.

(Zowel draadloos als bedraad)

Een paar dagen geleden zakte de snelheid in tot gemiddeld 25 mbps.

 

Zoals jullie in mijn vorige topic kunnen zien is de binneninstalatie in goede conditie:

https://community.ziggo.nl/t5/Archief/Internet-probleem-Signaalonderbrekingen/td-p/873563

 

Normaal gesproken alleen veel correctables gehad op het docsis 3.1 OFDM kanaal.

Sinds aangekondigd onderhoud vorige week vrijdag krijg ik op alle kanalen correctables en uncorrectables:

https://ibb.co/Fw1hNZq

Dit zijn de correctables/uncorrectables na 1 dag.

 

Modem rechtstreeks op hoofdaansluiting aansluiten ipv op POA-01-B splitter maakt geen verschil qua correctables/uncorrectables.

 

Het probleem bevind zich 100% zeker buitenshuis.

Ik hoop dat we het probleem gevonden kunnen krijgen.

 

Groetjes Tom

 

2 Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Maud
Community Moderator
Community Moderator
  • 2050Posts
  • 200Oplossingen
  • 374Likes

Hi @Tom. Ik heb zie dat er een bericht is geweest vanuit de desbetreffende afdeling. Er lijkt geen onderhoud te zijn geweest, wel waren er dips zichtbaar in het netwerk + een storing op 10 mei. Er zijn wel wat problemen gezien vanaf de eindversterker en modems die offline gingen. Er is dus een ticket gelogd om dit te onderzoeken. Ook dat is al gedaan en oplost. Hoe ervaar jij het nu? 

Bekijk in context

Tom.
Expert topicstarter
Expert
  • 5477Posts
  • 205Oplossingen
  • 1233Likes

Het lijkt nu goed te werken ondanks errors en dergelijke in het modem👍🏻

Bekijk in context

42 Reacties 42
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9704Posts
  • 571Oplossingen
  • 3521Likes

Dit lijkt mij ook een probleem buitenshuis, gezien de grote slopes in vermogen (~8 dBmV) en MER (~5 dB). De CER is op alle kanalen te hoog. Op DCID's 29 t/m 32 (SC-QAM) + 159 (OFDM) is het vermogen m.i. te laag.

 

Fijn om je weer terug te zien op de community trouwens!

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9704Posts
  • 571Oplossingen
  • 3521Likes

Hieronder nog mijn DS/US na een online-tijd van 28 dagen, ter vergelijking:

 

20220503-03.png

Tom.
Expert topicstarter
Expert
  • 5477Posts
  • 205Oplossingen
  • 1233Likes

Klopt,

Dat viel mij ook op.

Aangezien het modem nog niet zo lang online is heb ik geen recent modem log gedeeld.

Maar de modem logs zijn nog vergelijkbaar met toen.

Tom.
Expert topicstarter
Expert
  • 5477Posts
  • 205Oplossingen
  • 1233Likes

Verwijderd

Tom.
Expert topicstarter
Expert
  • 5477Posts
  • 205Oplossingen
  • 1233Likes

@tobiastheebe 

Ik heb zojuist aan de klantenservice gevraagd of ze me modem profiel opnieuw in konden stellen en nu heb ik mijn oude internet snelheid weer terug.

 

Topic titel zou dus aangepast kunnen worden naar: internet niet stabiel: websites laden soms niet of traag.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9704Posts
  • 571Oplossingen
  • 3521Likes

Mij is niet helemaal duidelijk wat 'opnieuw instellen van het modemprofiel' precies inhoudt, maar het kan natuurlijk niets veranderen aan het signaal.

Tom.
Expert topicstarter
Expert
  • 5477Posts
  • 205Oplossingen
  • 1233Likes

@tobiastheebe 

Ik bedoel provisioning van mijn modem

Het configuratie bestand wat elk modem toegewezen krijgt word dan opnieuw geïnstalleerd.

 

Maar goed daarmee zijn de signaal probleem natuurlijk niet mee opgelost.

 

Had net nog een website die niet wou laden..

Zowel op me telefoon als pc niet.

 

Ook al een keer me computer rechtstreeks aan me modem verbonden ipv aan me router voor een aantal uur en toen had ik er ook last van.

 

Maar mijn modem screenshots laten ook duidelijk zien dat er wat mis is met het signaal.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9704Posts
  • 571Oplossingen
  • 3521Likes

Dat de snelheid nu wel haalbaar is, zal een indirect gevolg hiervan zijn, neem aan dat het modem ook een reset heeft gedaan (docsDevResetNow)?

Tom.
Expert topicstarter
Expert
  • 5477Posts
  • 205Oplossingen
  • 1233Likes

@tobiastheebe 

Klopt mijn modem werd opnieuw opgestart.

 

Ping op me telefoon is sinds 1 maand ook voort tussen de 17-19 ms waar het normaal gesproken gemiddeld 9-13 ms was.

 

Tom.
Expert topicstarter
Expert
  • 5477Posts
  • 205Oplossingen
  • 1233Likes

Al 45 minuten veel momenten dat websites niet meer laden.

Tijdsduur gemiddeld tussen de 10-30 seconden

Ondertussen had ik youtube aan staan op mijn tv en de video begon frames over te slaan of te bufferen op zulke momenten.

 

 vooral enorm veel correctables erbij op alle kanalen.

Er waren ook al veel uncorrectables op het OFDM kanaal en ook bij gekomen.

Ook op andere kanalen zijn er ineens veel uncorrectables bij gekomen.

 

Screenshots:

https://ibb.co/44ryk2j

https://ibb.co/XCQXDB8

https://ibb.co/6H18QzD

https://ibb.co/HFq3HHB


Screenshots kreeg ik nu zelfs niet geupload met me mobiel via Wifi.
Via 5g moeten doen😅

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9704Posts
  • 571Oplossingen
  • 3521Likes

Het lijkt erop alsof dit bij Ziggo bekend is, gezien de RCS is teruggevallen van 32 naar 24 SC-QAM-kanalen. Dat moet een handmatige aanpassing geweest zijn in het CMTS, voor zover ik weet.

 

De log meldt voortdurend profile FEC lock loss/recovery (event type codes 16/24) op het OFDM-kanaal.

Tom.
Expert topicstarter
Expert
  • 5477Posts
  • 205Oplossingen
  • 1233Likes

@tobiastheebe 
Dat het teruggevallen is naar 24 viel me een maand geleden op.

De 16/24 meldingen heb ik elke dag.

 

 

Kun je uitleggen waarom je denkt dat het bij Ziggo bekend is en waarom ze de kanalen laten terugvallen op 24 SC-QAM kanalen?

 

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9704Posts
  • 571Oplossingen
  • 3521Likes

Het is een nogal ingrijpende wijziging die niet zomaar wordt uitgevoerd, vandaar mijn vermoeden dat er bekende problemen zijn in het wijknet. Een moderator zal hier uitsluitsel over moeten geven, ook of het zinvol is om een (netwerk)monteur langs te laten komen.

Tom.
Expert topicstarter
Expert
  • 5477Posts
  • 205Oplossingen
  • 1233Likes

@tobiastheebe 

Dankjewel voor de uitleg!

Maar als er problemen in de wijk zijn is er toch juist een netwerk monteur nodig?

 

Net even het modem gereset.

Na de reset al veel correctables aanwezig:

https://ibb.co/DrwBYFY

Ik kijk bijna geen tv maar ik keek net even en ik krijg ook een volledig geblokt beeld op alle zenders:

https://ibb.co/dknY50Q

 

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9704Posts
  • 571Oplossingen
  • 3521Likes

Ik bedoelde eigenlijk of het zinvol is om een monteur naar jouw aansluiting (tussen AOP en EV) te laten kijken, als er bredere problemen 'verderop' in het net zijn, dan is dat natuurlijk niet het geval.

Tom.
Expert topicstarter
Expert
  • 5477Posts
  • 205Oplossingen
  • 1233Likes

Dan is het nu even afwachten tot een moderator langskomt.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9704Posts
  • 571Oplossingen
  • 3521Likes

Naar verwachting is dit morgen in de loop van de dag.

Tom.
Expert topicstarter
Expert
  • 5477Posts
  • 205Oplossingen
  • 1233Likes

@tobiastheebe 

Heb vandaag van meerdere in de rij vernomen dat ze last hebben van televisie beeld dat blijft hangen of blokjes heeft.

Dat probleem is nu nog steeds gaande.

Het ene moment heel af en toe en het andere moment erg vaak.

 

Ik heb trouwens nog nooit zoveel meldingen in me modem gehad als vandaag:

https://ibb.co/12Dccf3

https://ibb.co/NFgYhNc

https://ibb.co/R0J8n2F

 

Ik durf wel te stellen dat er een wijk probleem is.

Zoiezo waarom tv kijken niet vlekkeloos verloopt bij meerdere in de rij.

(Daar ben ik zelf van overtuigd maar ik kan het natuurlijk mis hebben maar dat denk ik echt)

Dat het internet vandaag vaker een vastloper heeft zal ook met het wijk probleem te maken hebben.

 

Of het probleem met mijn internet volledig te wijten is aan het wijk probleem durf ik niet te zeggen.

Het zou een combinatie van het wijk probleem kunnen zijn en iets individueel op mijn aansluiting buitenshuis zoals een kabel breuk buiten of iets wat in de straatkast niet lekker zit.

 

 

 

 

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 9704Posts
  • 571Oplossingen
  • 3521Likes

De blokvorming en freezes bij TV zullen door de hoge CER worden veroorzaakt die in de gehele downstream aanwezig is. Het lijkt in elk geval op de gehele EV te spelen of mogelijk verderop in het wijknet. Door de hoge CER verliest het OFDM-kanaal ook constant de FEC lock. Het was mij eerder nog niet opgevallen, maar zie dat de profielmodulatie (van de subcarriers) ook terugvalt van 4096- naar 2048-QAM.

 

Is dit inmiddels niet als bekende storing aangemerkt?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic