1
Vraag
2
Reacties
Heal

Stamgast
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Internet -snelheid- aansluitingen

Vanmiddag gesproken met iemand van de technische helpdesk. Tijdens dit gesprek kwamen we ook te spreken over de gemeten Internetsnelheden. Die zouden bij mij toch wel behoorlijk laag zijn. Een snelheidstest via een bekabeld apparaat gaf maximaal 140 Mbps download, waar dat volgens de medewerkster wel zeker 250 zou moeten zijn. Ze vroeg zich af of de bekabeling bij het modem nog wel up-to-date was. Toen begon bij mij de verwarring. Wij wonen sinds 2019 in dit huis en hebben de aansluitingen van de vorige bewoners overgenomen. Toen ik mij bij Ziggo aanmeldde heb ik het nieuwe modem en de mediabox geïnstalleerd. We hadden tv, internet en wifi!

Maar nu ik mij wat moet verdiepen in de aansluitingen en de bekabeling komt het mij voor dat een en ander wel een beetje ingewikkeld voor en misschien ook wel "uit de tijd".

Ik zal proberen uit te leggen hoe het zit. Vanuit de hoofdaansluiting is er een Coax-kabel aangesloten op een Tratec ETU-01. Die Coaxkabel gaat naar een kastje van Hirschmann GHV20E (blijkt een antenneversterker te zijn) die op zijn beurt weer is doorverbonden met een Hirschmann AFC 1861 multitap.

Al met al is het een wir-war van kabels en snoeren en ik heb geen idee waar het allemaal voor is en of we dat nu allemaal nog wel nodig hebben. De situatie met de vorige bewoners is in zoverre bij ons anders dat wij alleen tv-kijken in de woonkamer (en niet op de diverse slaapkamers). Als ik op bed een programma wil bekijken dan doe ik dat via wifi met Ziggo-GO

Wel hebben we doorheen het huis verschillende netwerkaansluitingen die we kunnen 'activeren' door deze via een ander kastje met het modem te verbinden. Of is dat weer een andere tak van sport?

Bijgevoegd wat foto's. Misschien eerder om de warboel te illustreren, dan dat dit het inzicht in de situatie vergroot...

Groet, Henk

2 Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 10943Posts
  • 656Oplossingen
  • 4087Likes

Zou je de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen volgens deze instructies?

De gehele installatie is verouderd. Het AOP (TRAS-10) en de splitter (ETU-01) dienen in elk geval te worden vervangen door een TRISZ-DG300 of btv 01-SET met POA-01-B of POA-254, hiervoor is een monteursafspraak noodzakelijk.

Indien er (nog) slechts een TV in gebruik is, dan kunnen versterker en multitap vervallen en kan de woonkamer direct op de nieuwe splitter aangesloten worden met een IEC/F-verloopstekker. De ongebruikte kabels op de multitap kunnen ook afgekoppeld worden en de taps (aansluitingen op de multitap) van afsluitweerstanden worden voorzien.

@Wim C. Je was mij net voor. Op foto1.jpg kun je linksonder het AOP zien, waarop modem en versterker via een splitter zijn aangesloten.

Bekijk in context

Madelon
Community Moderator
Community Moderator
  • 518Posts
  • 67Oplossingen
  • 200Likes

We doen het makkelijker; 

Ik heb de monteur ingepland op woensdag 08-06 tussen 17:00 en 22:00 uur. Je ontvangt een e-mail ter bevestiging, maar ook een SMS met een link naar toegang tot de agenda van de monteur. Als dit moment jouw niet goed uitkomt kun je dus heel gemakkelijk op zoek naar een moment wat voor jou wel geschikt is! 

Lukt het wijzigen niet, trek dan even aan de bel en ik help je weer verder! 😄 

Bekijk in context

12 Reacties 12
Wim C.
Super Expert
Super Expert
  • 2001Posts
  • 76Oplossingen
  • 919Likes

@Heal niet om onaardig te doen, maar het ziet er een beetje uit als een rommeltje. Waar zit het aansluitpunt (AOP) van Ziggo en is het modem rechtstreeks (via een splitter) aangesloten op dat aansluitpunt? Ik heb het vermoeden dat het modem via een signaalversterker is aangesloten en dat geeft ruis.

En nu we toch bezig zijn: kun je de up- en downstreamwaarden van je modem weergeven? Die tabellen kun je vanuit het modem kopiëren en in je bericht plakken. Dat is beter leesbaar dan een screendump.

Hier vind je de up- en downstreamwaarden van je modem.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 10943Posts
  • 656Oplossingen
  • 4087Likes

Zou je de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen volgens deze instructies?

De gehele installatie is verouderd. Het AOP (TRAS-10) en de splitter (ETU-01) dienen in elk geval te worden vervangen door een TRISZ-DG300 of btv 01-SET met POA-01-B of POA-254, hiervoor is een monteursafspraak noodzakelijk.

Indien er (nog) slechts een TV in gebruik is, dan kunnen versterker en multitap vervallen en kan de woonkamer direct op de nieuwe splitter aangesloten worden met een IEC/F-verloopstekker. De ongebruikte kabels op de multitap kunnen ook afgekoppeld worden en de taps (aansluitingen op de multitap) van afsluitweerstanden worden voorzien.

@Wim C. Je was mij net voor. Op foto1.jpg kun je linksonder het AOP zien, waarop modem en versterker via een splitter zijn aangesloten.

Wim C.
Super Expert
Super Expert
  • 2001Posts
  • 76Oplossingen
  • 919Likes

@tobiastheebe het was een zoekplaatje. 

Heal
topicstarter
Stamgast
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dank allen,

Ik laat een monteur komen - die moet het maar oplossen.

Groet, Henk

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 10943Posts
  • 656Oplossingen
  • 4087Likes

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een monteursafspraak inplannen en komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.

Wens je hiervan gebruik te maken, vul dan je adresgegevens in op deze pagina, deze zijn alleen voor moderators zichtbaar.

Madelon
Community Moderator
Community Moderator
  • 518Posts
  • 67Oplossingen
  • 200Likes

@Heal, ik help je natuurlijk graag met het plannen van de monteursafspraak. 

Heb jij voorkeuren voor bepaalde dagdelen? 😄

Heal
topicstarter
Stamgast
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Madelon,

Op de dagen dat ik thuis ben, ben ik wat dagdelen betreft flexibel. Echter komende weken wel veel dagen niet thuis.  Wanneer zou het kunnen?

Groet, Henk

Madelon
Community Moderator
Community Moderator
  • 518Posts
  • 67Oplossingen
  • 200Likes

We doen het makkelijker; 

Ik heb de monteur ingepland op woensdag 08-06 tussen 17:00 en 22:00 uur. Je ontvangt een e-mail ter bevestiging, maar ook een SMS met een link naar toegang tot de agenda van de monteur. Als dit moment jouw niet goed uitkomt kun je dus heel gemakkelijk op zoek naar een moment wat voor jou wel geschikt is! 

Lukt het wijzigen niet, trek dan even aan de bel en ik help je weer verder! 😄 

Heal
topicstarter
Stamgast
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Gelukt - dank!

Heal
topicstarter
Stamgast
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Omdat 8 juni mijn verjaardag is, heb ik de afspraak verzet naar 20 juni tussen 12 en 18 uur. Zit ik aan mijn verjaardagsetentje, krijg ik ineens een sms dat de monteur onderweg is. Nog proberen te (terug te) bellen, maar nummer onbereikbaar. Toen een mail dat mij 35 euro  voorrijkosten in rekening worden gebracht. Bij wie kan ik een now-show in rekening brengen als er op 20 juni geen monteur komt? Overigens ook dan voor de bedorven gezelligheid op min verjaardag. 🥳😡

jansmarcel
Expert
Expert
  • 792Posts
  • 45Oplossingen
  • 385Likes

In ieder geval een fijne verjaardag.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 3151Posts
  • 277Oplossingen
  • 512Likes

Hoi @Heal
Allereerst nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Ik hoop dat je een fijne dag hebt gehad. Ons cadeautje was niet zo leuk... Ik zie dat je inmiddels contact met ons hebt gehad en dat dat inmiddels opgelost is. De monteur komt alsnog bij je langs op 20 juni. We horen graag daarna nog even van je 🙂

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.