Vraag
Reacties
Oplossing
Cyllene
Level 3

Internet sneleheid traag

Gebruik mij Ziggo momenteel een Alles-in-1 pakket complete (300/30 Mbits/s).

Echter krijg momenteel via Ziggo speedtest (bedraad) niet de gewenste download snelheid (terwijl de snelheid voorheen zonder problemen gehaald werd).

 

Gebruikte modem: Ubee EVW3200 (bridge)
De volgende foto's zijn als bijlagen meegestuurd:

 

- Aansluiting AOP
- Uitlezing modem waardes (downstream/upstream)
- Ziggo speedtest resultaten
- Gebruikte modem

 

Vraag mijnerzijds waarom m'n (max.) download snelheid gereduceerd is tot ca. 170 Mbps?

0 Kudos
Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De downstream vertoont duidelijk instraling van 4G (lage MER/SNR op een aantal kanalen).

 

De installatie is in het geheel verouderd, ook de EVW3200 is op leeftijd.

 

Het aftakelement UMU-01 moet in elk geval worden vervangen door een nieuwe splitter POA-01-B met IEC/F-kabel voor het modem. Als beide TV-kabels in gebruik zijn, dan moet de tweede splitter tevens door een POA-01-B worden vervangen en moet de stekker met plastic kapje worden vervangen, dit geldt ook voor eventueel oud aansluitmateriaal elders in huis.

 

Mijn advies is om een algehele upgrade te laten uitvoeren door een monteur, er wordt dan een nieuw AOP geplaatst (TRISZ-DG300) als vervanging van de TRAS-1000/DIO-01.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan nieuw aansluitmateriaal toesturen en/of een monteursafspraak inplannen en komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.

Bekijk in context

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

Dankjewel @Cyllene! Het nieuwe modem is besteld en onderweg en er staat een monteursafspraak gepland voor woensdag 15 juni tussen 8.00 en 13.00 uur. Goed weekend alvast! 🙂

Bekijk in context

0 Kudos
Ga naar reactie
19 Reacties 19
Meldingen
Aan Uit
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De downstream vertoont duidelijk instraling van 4G (lage MER/SNR op een aantal kanalen).

 

De installatie is in het geheel verouderd, ook de EVW3200 is op leeftijd.

 

Het aftakelement UMU-01 moet in elk geval worden vervangen door een nieuwe splitter POA-01-B met IEC/F-kabel voor het modem. Als beide TV-kabels in gebruik zijn, dan moet de tweede splitter tevens door een POA-01-B worden vervangen en moet de stekker met plastic kapje worden vervangen, dit geldt ook voor eventueel oud aansluitmateriaal elders in huis.

 

Mijn advies is om een algehele upgrade te laten uitvoeren door een monteur, er wordt dan een nieuw AOP geplaatst (TRISZ-DG300) als vervanging van de TRAS-1000/DIO-01.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan nieuw aansluitmateriaal toesturen en/of een monteursafspraak inplannen en komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.

Cyllene
Level 3
Topicstarter

Beste Tobiastheebe,

 

Bedankt voor de snelle reactie!
N.a.v. uw reactie is m.i. het beste om een algehele upgrade uit te voeren.

Wil graag dat deze upgrade uitgevoerd wordt door een monteur (op afspraak).


Begrijp dat ik binnenkort een datum mag verwachten waarop dit ingepland gaat worden..

Zoals aangeven zal hierbij de gebruikte modem eveneens vervangen worden.

Mag ik verzoeken om eenzelfde (merk) modem hiervoor te vervangen:

https://www.ziggo.nl/klantenservice/apparaten/wifi-modems/ubee-ubc1318zg

 

Indien dit niet mogelijk is wellicht hierbij een alternatief:

https://www.ziggo.nl/klantenservice/apparaten/wifi-modems/connect-box-giga

 

Wat voor mij van belang is de optie dat de modem in bridge geconfigureerd kan worden (via Ziggo)!

Mogen we ervanuit gaan dat de algehele upgrade kosteloos wordt uitgevoerd?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Normaliter wordt het SmartWifi modem 'non-Giga' toegestuurd als vervangend modem. Een vervangend modem neemt de boot file (profiel/configuratie) van het vorige modem over en staat dus automatisch in bridge mode.

 

De UBC1318ZG is een zakelijk modem en wordt enkel in uitzonderingssituaties toegestuurd, het SmartWifi modem Giga wordt alleen toegestuurd bij upgrade naar Internet Giga of in gebieden met hoge klantdichtheid waar klanten overgezet worden op DOCSIS 3.1.

 

Het AOP valt onder de verantwoordelijkheid van Ziggo, vervangen hiervan is kosteloos. Dit geldt echter niet voor de binnenhuisinstallatie.

0 Kudos
Cyllene
Level 3
Topicstarter

Weet dat een familielid (woonachtig in eenzelfde gemeente: Beverwijk) de modem is vervangen voor een SmartWifi giga.

 

Mag hopen dat we we in een gebied vallen waar we te maken hebben met een hoge klantdichtheid waardoor we alnog de Giga SmartWifi modem kunnen ontvangen.

 

Enfin we wachten af totdat we benaderd worden voor een monteur afspraak.

0 Kudos
Cyllene
Level 3
Topicstarter

Zojuist een e-mail mogen ontvangen vanuit de (Ziggo) community of de vraag inmiddels is beantwoord.

Echter de vraag is inmiddels beantwoord... maar heb nog geen monteur afspraak?

 

M.a.w. weet dus niet of de voorgestelde oplossing door Tobiastheebe kan markeren als oplossing.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

In het weekend zijn moderators beperkt aanwezig, ik verwacht dat het topic morgen opgepakt wordt.

0 Kudos
Madelon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

Hi @Cyllene

Ik maak graag een afspraak met de monteur, om dit voor je te fiksen heb ik aanvullende info nodig. Wil je je profiel aanvullen met het betreffende huisnummer? Dit is alleen zichtbaar voor Ziggo moderators en dus niet voor collega community users 😄 

Ook hoor ik graag een aantal dagdelen die jou goed uitkomen, ik pak dan direct de agenda erbij om te plannen! 

0 Kudos
Cyllene
Level 3
Topicstarter

Beste Madelon,

Hartelijk dank voor de snelle respons n.a.v. de trage internet verbinding.
Echter sta voor een dillema m.b.t. de voorgestelde modemwissel.

Ga er n.l. vanuit dat bij deze modem wissel een SmartWifi modem (Connectbox) wordt aangesloten.

Al lezende kom ik op Tweakers.net de volgende reviews tegen:

https://tweakers.net/pricewatch/789051/ziggo-connect-box/reviews/

Al met al geen positieve recensies.

Weet dat de huidige modem/AOP verouderd is (gebruik deze ook al vanaf 2009).
Echter momenteel maken we binnen ons huishouden (intensief) gebruik van de huidige internet verbinding:

- Thuiswerken (doordeweeks)
- Streaming op verschillende punten
- Online gaming
- Minecraft- en mumble server

Ik verwacht dat met de modem wissel problemen ga ervaren (qua stabiliteit) en beperking Puma-chipset.
Vandaar de vraag of de huidige modem alsnog vervangen kan worden door de UBC1318ZG?

Indien mogelijk dan geef ik een datum(s) door waarbij de AOP upgrade uitgevoerd kan worden.
Zal hiertoe m'n profiel aanpassen met vermelding van het huisnummer.

 

0 Kudos
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator

Hi @Cyllene
Ik ben zeker bereid om jou een Ubee UBC1318ZG toe te sturen. Dit is een non-wifi modem, maar aangezien je het huidige modem al in bridge gebruikt voorzie ik daarin geen problemen. Wel is het vanwege Docsis 3.1. noodzakelijk dat het AOP wordt vervangen, maar ook hier was je al van op de hoogte. Wil je een seintje geven als je jouw profiel hebt aangevuld met jouw huisnummer? Dan kunnen we het nieuwe modem toesturen en een afspraak inplannen met de monteur voor het AOP. 

Cyllene
Level 3
Topicstarter

Beste Cecilia,

 

Fijn om te horen dat voor de modem wissel de Ubee UBC1318ZG gebruikt kan worden.
Heb inmiddels m'n profiel (persoonlijke informatie) aangepast.

 

Voor de AOP upgrade stuur ik hierbij de volgende dagdelen:

 

- Maandag 13 juni
- Woensdag 15 juni
- Donderdag 16 juni

 

Hoor wel of 1 van deze datums mogelijk zijn waarop de monteur kan langskomen.

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

Dankjewel @Cyllene! Het nieuwe modem is besteld en onderweg en er staat een monteursafspraak gepland voor woensdag 15 juni tussen 8.00 en 13.00 uur. Goed weekend alvast! 🙂

0 Kudos
Ga naar reactie
Cyllene
Level 3
Topicstarter

Beste Erik,

 

Bedankt voor de feedback m.b.t. de monteur afspraak.

Echter nog een vraagje m.b.t. de modem wissel.

 

Kreeg zojuist het volgende bericht binnen:

 

Cyllene_0-1654849185519.png

Volgens mij zou Cecilia bereid zijn alsnog een Ubee UBC1318ZG opsturen?

Mag toch hopen dat het een 'standaard' e-mail tekst is en dat alsnog de Ubee opgestuurd wordt...

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

@Cyllene klopt hoor, er is een Ubee voor je besteld en die komt je kant op 😉

0 Kudos
Cyllene
Level 3
Topicstarter

Erik,

 

Nogmaals bedankt voor de snelle feedback!

Zodra de monteur geweest is zal ik de volgende resultaten posten:

 

- Ziggo speedtest

- Uitlezing modem waarden

 

Aansluitend wordt de topic gemarkeerd als oplossing.

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

Top, jij ook bedankt @Cyllene

0 Kudos
Cyllene
Level 3
Topicstarter

Hierbij mijn feedback n.a.v. de upgrade...

Ziggo monteur is inmiddels langs geweest.
Vriendelijke jongeman die ook de tijd neemt voor eventuele vragen..

 

Op de meegeleverde foto's kan je de vervanging zien van de AOP (hierbij zijn de splitters & kabels vervangen).

Huidige situatie:

 

- Ubee UBC1318ZG die in bridge is geconfigureerd.
- Hierop is een Linksys WRT3200ACM aangesloten

 

Ziggo speedtest resultaat:

Cyllene_1-1655662646643.png

 

Cyllene_0-1655662617678.png

Snelheid is conform (300 / 30 Mbit/s).

 

Uitlezing modem waardes (downstream/upstream) als bijlage meegestuurd:
Goede signaalwaarden (indien correct):

 

- Downstream signaal waarden zit tussen de -7 dBmV en +7 dBmV
- SNR: 33 dB hoger
- Upstream signaalwaarden liggen tussen +35 dBmV tot +49 dBmV
- Geen uncorrectables waargenomen

 

Volgens mij voldoen de huidige aflezing (up- en downstream, SNR) aan goede signaalwaarden.

 

Prettige bijkomstigheid is dat bij status => overview scherm (Router - OpenWRT 21.02.3) hierbij de IPv6 adressen beschikbaar zijn. Vervolgens bij WAN6 interface => request IPv6-prefix of lenght op 56 ingesteld.

 

Tot op heden geen last gehad van hoge ping/jitter en bufferbloat

 

Al met al zeer content met de huidge upgrade en modem/router.
Dank aan de community leden voor de snelle analyse/feedback & hulp in deze!

Cyllene
Level 3
Topicstarter

Erik...topic imiddels gemarkeerd als oplossing!

 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Fijn om je positieve ervaringen na het monteursbezoek te lezen. De nieuwe installatie en signaalwaarden van het nieuwe modem zien er keurig uit.

Cyllene
Level 3
Topicstarter

Bedankt tobiastheebe voor de snelle/duidelijke analyse!