Ruben H

Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Internet snel, maar met regelmaat instabiel

Sinds november hebben we in onze nieuwe woning internet en tv van Ziggo. Het is snel als het werkt, maar het is eigenlijk vanaf moment 1 wat instabiel geweest. Dat wil zeggen dat gebruik van internet op de kabel en de wifi soms kort wegvalt, wat ervoor zorgt dat een filmpje stopt met laden, een download stopt of je online game er tijdelijk mee stopt (en je soms de lobby uitgooit). Na een seconde of 10-60 is de hapering weer weg en kan het internet weer als normaal gebruikt worden.

 

We hebben contact opgenomen met Ziggo en toen dachten ze dat het wellicht aan de muren in het nieuwe gebouw (het gebouw staat pas een jaar of 3) zou kunnen liggen, die het wifi-signaal zouden kunnen verhinderen. We hadden toen nog geen kabelverbinding dus we wisten niet dat het niet alleen aan de wifi lag. Daarvoor zijn versterkers geinstalleerd en die leken een beetje te helpen, maar hebben het probleem niet opgelost. Nu ik ook een internetkabel gebruik en daar hetzelfde meemaak, lijkt het dus ergens anders aan te liggen.

 

We hebben de modem meerdere keren opnieuw opgestart, de lampjes branden volgens onze informatie naar behoren en het stappenplan https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet-wifi/doet-het-niet#/ kan ons helaas ook niet helpen. Daarom posten we het probleem hier om te kijken of iemand het kan oplossen. Bijgevoegd foto's van de AOP, de modem en de wifi versterkers (er staat nog een tweede in de woonkamer en een derde in de slaapkamer). We gebruiken 1 internetkabel, deze: https://www.bol.com/nl/nl/p/internetkabel-by-qubix-10m-ugreen-cat8-rond-ethernet-lan-netwerk-kabel-z... .

 

RubenH_0-1673696036252.jpegRubenH_1-1673696058508.jpegRubenH_2-1673696072959.jpeg

RubenH_3-1673696085769.jpeg

 

 

Hieronder nog de down en upstream waarden van onze modem:

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

1602000000738256qam1
2610000000738256qam2
3618000000738256qam3
4626000000638256qam4
5634000000638256qam5
6642000000638256qam6
7658000000738256qam8
8666000000738256qam9
9674000000738256qam10
10682000000738256qam11
11690000000638256qam12
12698000000638256qam13
13706000000638256qam14
14714000000638256qam15
15722000000638256qam16
16730000000638256qam17
17738000000738256qam18
18762000000638256qam21
19770000000538256qam22
20794000000538256qam25
21802000000537256qam26
22818000000638256qam28
23834000000437256qam30
24850000000437256qam32

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors

1Goed (Locked)38.9832277526532194
2Goed (Locked)38.98322772458086128
3Goed (Locked)38.98322772460284158
4Goed (Locked)38.60522772461012272
5Goed (Locked)38.98322772460096342
6Goed (Locked)38.98322772455973206
7Goed (Locked)38.98322772476239222
8Goed (Locked)38.98322772476832150
9Goed (Locked)38.60522772456164216
10Goed (Locked)38.98322772477014272
11Goed (Locked)38.98322772477498331
12Goed (Locked)38.98322772483448321
13Goed (Locked)38.98322772483861326
14Goed (Locked)38.60522772480767353
15Goed (Locked)38.98322772481389261
16Goed (Locked)38.98322772503306225
17Goed (Locked)38.98322772503845254
18Goed (Locked)38.60522772481294444
19Goed (Locked)38.60522772503724614
20Goed (Locked)38.60522772527093604
21Goed (Locked)37.63622772527343819
22Goed (Locked)38.60522772527899797
23Goed (Locked)37.636227725088012316
24Goed (Locked)37.636227725262672703

 

Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
138400000445.12064qam4
245200000445.12064qam3
352000000455.12064qam2
458800000445.12064qam1

Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
12.00000
22.00010
32.00010
42.00010
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Ruben H
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Hoi!

 

De nieuwe modem doet het nu een paar weken, en het werkte eigenlijk vanaf moment 1 al een stuk beter. Het is niet perfect met af en toe nog een korte timeout, maar het is nu veel minder vaak en gelukkig werkbaar.

 

Deze topic kan wat mij betreft gesloten worden, met als oplossing een andere modem!

Bekijk in context

21 Reacties 21
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

De downstream- en upstream-waarden zijn goed. Kun je ook de gegevens van het tabblad Netwerk historie plaatsen?

 

Voor het modem zou idealiter een F/F-kabel (met rood omrande stekkers) gebruikt moeten worden i.c.m. dit type splitter (POA-254). Er is dan geen F/IEC-verloopstekker nodig.

 

Kun je de firewall-instellingen van het modem zo aanpassen dat alleen de optie 'Firewall beveiliging' is ingeschakeld voor IPv4 en (indien beschikbaar) IPv6? Zie de pagina Geavanceerde instellingen, Beveiliging, Firewall.

 

Zijn de Deco's geconfigureerd in bewerkingsmodus access point? Zie de pagina Meer, Geavanceerd in de app.

Ruben H
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Bedankt voor de respons! Ik zal kijken of we nog een F/F kabel (met rood omrande stekkers hebben liggen en die gebruiken. Verder heb ik de firewall-instellingen nu aangepast, en de Deco's in de bewerkingsmodus access point gezet. Hierbij de netwerk historie:

 

Netwerk historie

Tijd Prioriteit Omschrijving

16-01-2023 08:09:52noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.193];CM-MAC=b4:f2:67:38:f3:09;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:fc:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-01-2023 08:07:50noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=17.57.146.170 MAC=00:01:5C:6E:FC:46;CM-MAC=b4:f2:67:38:f3:09;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:fc:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15-01-2023 19:30:15criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=b4:f2:67:38:f3:09;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:fc:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15-01-2023 19:30:12noticeIllegal - Dropped FORWARD packet: src=2603:1026:0c03:7079:0000:0000:0000:0002 MAC=01:5C:6E:FC:46:86;CM-MAC=b4:f2:67:38:f3:09;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:fc:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15-01-2023 08:02:02errorDHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=b4:f2:67:38:f3:09;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:fc:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15-01-2023 08:00:39noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=52.97.201.66 MAC=00:01:5C:6E:FC:46;CM-MAC=b4:f2:67:38:f3:09;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:fc:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15-01-2023 02:52:21criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=b4:f2:67:38:f3:09;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:fc:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15-01-2023 02:51:58noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=17.57.146.39 MAC=00:01:5C:6E:FC:46;CM-MAC=b4:f2:67:38:f3:09;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:fc:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-01-2023 12:34:34warning[B4:F2:67:27:90:D9][DFS] Radar signal detected, DFS sequence applied, channel changed from 120 to 44
14-01-2023 12:04:57noticeGUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.178.164];CM-MAC=b4:f2:67:38:f3:09;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:fc:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-01-2023 12:02:45noticeGUI Login Status - Login Fail from LAN interface; client ip=[192.168.178.164];CM-MAC=b4:f2:67:38:f3:09;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:fc:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-01-2023 12:02:27noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=157.240.247.61 MAC=00:01:5C:6E:FC:46;CM-MAC=b4:f2:67:38:f3:09;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:fc:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-01-2023 12:01:43noticeGUI Login Status - Login Fail from LAN interface; client ip=[192.168.178.164];CM-MAC=b4:f2:67:38:f3:09;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:fc:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-01-2023 12:00:25noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=157.240.247.61 MAC=00:01:5C:6E:FC:46;CM-MAC=b4:f2:67:38:f3:09;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:fc:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-01-2023 12:00:04noticeGUI Login Status - Login Fail from LAN interface; client ip=[192.168.178.164];CM-MAC=b4:f2:67:38:f3:09;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:fc:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-01-2023 11:58:22noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=157.240.247.61 MAC=00:01:5C:6E:FC:46;CM-MAC=b4:f2:67:38:f3:09;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:fc:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-01-2023 03:56:31criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=b4:f2:67:38:f3:09;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:fc:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
12-01-2023 03:54:54noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=13.107.42.14 MAC=00:01:5C:6E:FC:46;CM-MAC=b4:f2:67:38:f3:09;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:fc:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
11-01-2023 19:55:50errorDHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=b4:f2:67:38:f3:09;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:fc:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
11-01-2023 19:54:02noticeIllegal - Dropped INPUT packet: src=157.240.247.34 MAC=00:01:5C:6E:FC:46;CM-MAC=b4:f2:67:38:f3:09;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:fc:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
08-01-2023 22:09:45criticalNo Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=b4:f2:67:38:f3:09;CMTS-MAC=00:01:5c:6e:fc:48;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
KAT

Level 10
  • 532Posts
  • 3Oplossingen
  • 232Likes

Ik zou de tp link niet op een adapter hangen, laatste foto naast de paraplu's

KAT

Level 10
  • 532Posts
  • 3Oplossingen
  • 232Likes

ik zou de modem ook in de beugel hangen en niet op de groepenkast zetten

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Ik zie geen bijzonderheden aan de historie. Hopelijk ervaar je al verbetering door het aanpassen van de instellingen.

S4R

Level 16
  • 2035Posts
  • 71Oplossingen
  • 1271Likes

@KAT  schreef:

ik zou de modem ook in de beugel hangen en niet op de groepenkast zetten


Sowieso al die netwerktroep (zeker wifi) in de meterkast is een slecht idee. Maar kan vaak helaas niet anders

Ruben H
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Bedankt voor de tip! Dan haal ik even zo'n beugel en hang ik de modem en TP zoveel mogelijk vrij. Al zijn de opties helaas beperkt in die kleine kast met de korte kabel naar de modem toe!

Ruben H
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Ik was door werk niet veel thuis dus ik heb het nog niet kunnen testen, maar ik hou het in de gaten en laat het nog weten. In ieder geval bedankt voor je input!

Ruben H
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Klopt, helaas zijn de opties beperkt in de kast daar!

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemiddag @Ruben H en een warm welkom op de Community,

Super dat je dit forum gevonden hebt voor het stellen van je hulpvraag! Zo te zien is er naar aanleiding van het door jou aangemaakte topic al het nodige advies gegeven door de hier aanwezige experts. Is het gelukt om de verbinding te verbeteren of ervaar je op dit moment nog problemen? We horen het graag wanneer wij jou hier verder kunnen helpen. 

Ruben H
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Beste Paul,

 

Bedankt voor je reactie. We hebben de eerste suggesties nu een aantal dagen kunnen testen, maar het probleem bleef helaas aan. We gaan nu proberen de modem elders in de kast te zetten en het wat verder vrij te maken, maar we weten niet of dat het probleem zal oplossen.

 

Groet,

 

Ruben

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Ruben H Laat anders weten wat jouw bevindingen zijn nadat je het modem elders in de kast geplaatst hebt. Mocht het probleem zich blijven voordoen, dan kijken we graag me je verder naar de te nemen vervolgstappen. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Ruben H Schreef in een nieuw topic:

 

Gearchiveerde topic niet opgelost --> Re: Internet snel, maar met regelmaat instabiel

Een aantal weken terug, had ik een topic https://community.ziggo.nl/t5/Archief/Internet-snel-maar-met-regelmaat-instabiel/m-p/1127099/emcs_t/... geopend omdat onze wifi instabiel is. Daarbij valt de verbinding weg voor 10-60 seconden, waardoor series/filmpjes stoppen. Bij de troubleshoot (zie link) leken al onze waarden + instellingen (na aanpassing) goed te zijn, en de aansluitingen waren ook in orde. Maar het probleem bleef.

De laatste suggestie was om onze modem en main Deco los op te hangen en te kijken of dat het probleem oplost, maar na dat een week of 2 te hebben getest, blijkt dat niet te helpen. De lagspikes komen nog steeds dagelijks voor (elk uur minimaal eentje als je een filmpje/serie kijkt of in een meeting zit), en de oplossing op zo'n moment is overschakelen naar 4G op je mobiele telefoon (dat werkt namelijk wel). We hopen dat iemand de gouden tip heeft om het probleem op te lossen, want het blijft jammer dat het net niet lekker werkt!

Ruben H
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Het begint deze week iets erger te worden: steeds meer lagspikes. Iemand enig idee? Wellicht contact opnemen met de klantenservice?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Had je nog een F/F-kabel kunnen vinden om het modem op de splitter aan te kunnen sluiten zonder de huidige F/IEC-verloopstekker? Met de huidige IEC/F-kabel kun je het modem ook als test direct op het AOP aansluiten.

Ruben H
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Het zit nu zo in onze kleine meterkast (1 draad tussen modem en aansluiting):

20230225_120351.jpg

20230225_120357.jpg

Of bedoel je iets anders?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Dat is inderdaad de bedoelde aansluitwijze. Hoe is hiermee je ervaring?

Ruben H
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Helaas geen verschil met de situatie voorheen: de wifi blijft instabiel

Ruben H
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Update: contact gehad met de Ziggo klantenservice. We gaan het met een nieuw type modem proberen!

Ik zal het terugkoppelen als dat het probleem oplost. Iedereen in dit topic heel erg bedankt voor de input, en hopelijk werkt onze wifi binnenkort goed!

Uitgelicht topic