Vraag
Reacties
LeoGraper
Level 10

Internet - problemen met de connectie

@Paul Het was vanavond bar en boos met de snelheid, ben er even voor gaan zitten en heb allerlei digitale kopij verzameld.

Het viel mij dit keer op dat ik zelfs bij de diagnose maar tot de helft kwam en geen UHD, dat heb ik echt nog NOOIT gehad, alle apparatuur is uit en aangeweest.
Ook een traffic overview erbij om te laten zien dat mijn Asus alleen met de Next bezig was.

Keek rond 19.30 Eva een stukje terug via de opname, vele momentjes tijdens vooruitspoelen, soms ook even het netwerkinstellingen menu, maar dat was snel weer weg, kijk 10 minuten later nogmaals dit gedeelte, nagenoeg geen problemen.

Zoals ik al eerder riep fluctueert het, sinds een paar weken zeg maar.

Ook maak ik me toch wel wat zorgen over de (critical) meldingen in de modem en sommige DB waarden, doe ik er niet bij, kunnen jullie uitlezen, daarover gesproken, hoe verloopt het in de gaten houden van mijn modem/aansluiting ?

Stuur als eerste de 2 bewijzen vna de diagnose, daarna 2 x de Asus, 1 met alleen de Next als client, daarna alle andere cliënten, gevolgd door de modemmeldingen.

Blijf maar denken aan de aop aanpassing en mijn versterker, dit gedrag kan ook voorkomen als de versterker over- of onderstuurd qua DB's.
ZiggoAsusAlleClientenVerkeer.jpgZiggoAsusNextVerkeer.jpgZiggoDiagSnel.jpgZiggoDiagLangzaam.jpg

 

14-11-2024 20:39:05 notice GUI Login Status - Login Success from LAN interface
14-11-2024 20:28:51 notice GUI Login Status - Login Success from LAN interface
14-11-2024 20:22:33 warning RNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=7c:16:89:bf:62:11;CMTS-MAC=00:17:10:91:4e:87;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
14-11-2024 20:05:38 notice GUI Login Status - Login Success from LAN interface
14-11-2024 20:04:08 notice REGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status
14-11-2024 20:04:06 warning REG-RSP-MP Mismatch Between Calculated Value for P1.6hi Compared to CCAP Provided Value;CM-MAC=7c:16:89:bf:62:11;CMTS-MAC=00:17:10:91:4e:87;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
14-11-2024 20:04:01 notice DS profile assignment change. DS Chan ID: 32; Previous Profile: ; New Profile: 1 2 3.;CM-MAC=7c:16:89:bf:62:11;CMTS-MAC=00:17:10:91:4e:87;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
14-11-2024 20:03:57 notice TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=7c:16:89:bf:62:11;CMTS-MAC=00:17:10:91:4e:87;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
14-11-2024 20:03:53 warning DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=7c:16:89:bf:62:11;CMTS-MAC=00:17:10:91:4e:87;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
14-11-2024 20:03:51 notice Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
14-11-2024 20:03:42 critical SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=7c:16:89:bf:62:11;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
14-11-2024 20:03:40 critical Cable Modem Reboot because of - HW or Power-On Reset
04-11-2024 23:13:15 critical Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=7c:16:89:bf:62:11;CMTS-MAC=00:17:10:91:4e:87;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
04-11-2024 08:56:39 critical Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=7c:16:89:bf:62:11;CMTS-MAC=00:17:10:91:4e:87;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
04-11-2024 08:56:03 critical SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=7c:16:89:bf:62:11;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

 

Succes met doorlezen kerel 😉

 

116 Reacties 116
Meldingen
Aan Uit
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Voor de zekerheid kun je testen met de TV-kabels ontkoppeld van de versterker. Het maakt niet uit hoe veel/weinig of waarvoor ze gebruikt worden, zolang ze aangesloten zijn maken ze de gehele coaxinstallatie instralingsgevoelig. In principe heb je geen speciaal gereedschap nodig om de kabels van nieuwe connectors te voorzien, maar ik adviseer wel om deze kabelstripper te gebruiken. Verder adviseer ik deze F connectors voor bij de versterker. Zijn de Mediabox Next en andere TV via contactdozen of direct op de kabels vanuit de versterker aangesloten? Uiteraard kan een monteur deze werkzaamheden ook uitvoeren, hieraan zijn wel kosten verbonden.

 

Verder blijft mijn advies om te testen met de traffic analyzer uitgeschakeld en/of een PC direct op het modem om na te gaan of je de snelheden dan wel conform het abonnement zijn.

LeoGraper
Level 10
Topicstarter

@tobiastheebe Ok, heb trouwens net even een test gedaan zonder netwerkkabel op de Next, want mijn Wifi is met de Deco beneden perfect, maar ook dan krijg ik bij de diagnose gemiddeld, raar.
Ik moet trouwens de kabel dan uit de Next halen anders blijft hij daar in, vreemd eigenlijk, je kan met UTP er in dus niet Wifi forceren, maar goed.

Alle coax kabels zijn 1 op 1 aangesloten op de TV's, geen koppel of andere rommel onderweg.

Ik doelde op de monteur die mogelijk geregeld wordt voor de snelheid van de modem, als die er toch is dan kan hij dat doen of ik dat apparaat gebruiken, we zien wel wie wat doet, even afwachten nu.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik lees nu voor het eerst dat je ook Deco's gebruikt. Zijn deze wel in AP mode geconfigureerd? Zie de pagina Meer → Geavanceerd → Bewerkingsmodus in de app.

 

Alvorens een monteursafspraak zinvol is moet eerst de eigen apparatuur uitgesloten worden. Een snelheidsprobleem op het modem is nog niet vastgesteld.

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist

@LeoGraper Kun je zoals aangegeven door @tobiastheebe controleren hoe jouw TP Link Deco's op dit moment staan ingesteld? 

Dit doe je als volgt: 

1. Open de Deco app op je Smartphone

2. Navigeer naar "Meer" rechts onderin de app.

3. Klik daarna op "Geavanceerd" (tandwiel)

4. Controleer bij "Bewerkingsmodus" of je hier "Wifi-router (Standaard)" of "Acces point" ziet staan. 

Test ook nog even wat je bevindingen zijn m.b.t. de verbinding wanneer je met een computer/laptop, tijdelijk, rechtstreeks op het modem test en de TP Link Deco's even buiten beschouwing houdt. Mocht je ook dan problemen constateren dan kan er het beste een monteur aan te pas komen. 
 

0 Kudos
Pasi
Level 19

@LeoGraper  schreef:

...Hierbij de foto's, beetje moeilijk, maar de essentie zal te zien zijn...

...

En feitelijk zou dit de Internet snelheid niet mogen beïnvloeden.
Nog even gememoreerd, het heeft altijd prima gewerkt met mijn vorige Arris gek genoeg, toen was alles rock steady.



COax stekker.png

Maar die plastic coax stekker is natuurlijk verouderd en mag in een modern coax netwerk niet meer gebruikt worden ( maar dat wist u waarschijnlijk al ). Deze kan storing b.v. door instraling van 4/5G veroorzaken en zo de werking van het coax apparatuur verstoren !
Juist door het gebruik van steeds hogere frequenties op de coaxkabel, worden de eisen van o.a. stekkers en coaxkabels steeds hoger en wordt het coax netwerk steeds kritischer en fout gevoeliger.
Coax is één groot netwerk en is b.v. in tegenstelling tot een UTP netwerk, niet/nauwelijks gescheiden per kabel. Daardoor kan een b.v. een slechte stekker 'links' in het coax netwerk, 'rechts' problemen veroorzaken.

Als u de Deco's alleen heeft voor het verbeteren van wifi, dan is AccessPoint mode de enige juiste mode voor de Deco set. In AP mode staan bijna alle Deco functies uit en zijn de Deco's eigenlijk 'simpele' wifi stations, die samen een Mesh wifi netwerk vormen en zo geheel opgaan in de rest van uw netwerk
In deze mode kan u bijna niets instellen in de Deco set, maar dat is ook niet nodig, want de Ziggo Modem/Router ( natuurlijk dan in router mode ) blijft de 'baas' in uw netwerk en daar moet u alles instellen.

M.b.t. de Deco's, leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO. Het is dan wel een bijna 4 jaar oud 'document', maar misschien staan daar nog wat tips in die u nog niet kent.


Edit : @tobiastheebe ik had het gelezen, maar vond uw tekst nogal 'vrijblijvend' en de opmerking wegvallen tussen de andere tekst. Terwijl m.i. zo'n plastic coax stekker ( indien er problemen zijn met het coax netwerk ) als eerste zou moeten worden vervangen en/of verwijderd. Maar dat weet u natuurlijk ook wel en deze tekst/uitleg is natuurlijk meer algemeen bedoeld en voor TS, dan voor u 😉.

 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik had de connectors op de versterker gistermiddag ook al genoemd.

LeoGraper
Level 10
Topicstarter

@tobiastheebe en @Paul , vanzelfsprekend staat deze in AP modus, en werkt perfect.
Blijft wel overeind staan dat ik op mijn bekabelde PC, direct aangesloten op mijn Asus router op de 1e verdieping iedere keer 700+ haalt, upload nu ook goed, maar dat is niet altijd.

Of mijn setup werkt, of het werkt niet, en is veranderd sinds de nieuwe modem, en er is niets veranderd.
We hebben het nu over het Internet gedeelte en alhoewel zaken kunnen intefereren, had ik dit voor verleden maand noit eerder.
Zal even kijken of mijn ouwe laptop het nog doet en ik gelijk op het modem kan, later...

ZGspeed.jpg

LeoGraper
Level 10
Topicstarter

@Paul en @tobiastheebe nieuwe ontwikkelingen....
Schoot me ineens te binnen van mijn tijd in de IT om eens buiten mijn modem te kijken hoe de verbinding is, eerst met TraceRt en daar zag ik direct al op 2 hops redelijke time-outs, dus even PingPlotter geprobeerd, en jawel op 3 plaatsen behoorlijke/gigantische packet-loss. 

Vaag in mijn achterhoofd (al 15 jaar geleden) zou dit iets met CMTS te maken kunnen hebben.

En hier moeten toch meer mensen last van hebben ?
Mogelijk dat de SpeedTest server een andere route volgt en het daarom nog redelijk doet, zie de afbeelding hieronder (trouwens had ook weer verstoring/blokjes tussen 19.30 en 20.15

ZiggHopPacketLoss.jpg

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Niet alle hosts accepteren ICMP en andere passen hierop rate limiting toe. Zolang er geen packet loss zichtbaar is vanaf een specifieke hop én alle daarop volgende hop, inclusief de eindbestemming, duidt dit niet op een probleem.

 

Wat betreft de verstoring/blokjes: zag je dit bij lineaire/live TV of terugkijken/opname? Kun je nogmaals de actuele downstream/upstream-waarden + historie plaatsen?

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist

@LeoGraper Dank voor je reacties! Inhakend op de aanhoudende problematiek op jouw aansluiting: ik wil hier toch een monteur langs sturen om op locatie de nodige metingen te doen. De monteursbon heb ik voorzien van alle relevante info inclusief de data van de meest recente signaalmetingen (en ICMP test).

De afspraak heb ik ingepland voor donderdag 28 november 2024  in de middag tussen 12 en 18 uur.  Mocht het op deze datum niet schikken dan is de afspraak te wijzigen via Mijn Ziggo. Laat je na het monteursbezoek weten wat jouw bevindingen zijn?

0 Kudos
LeoGraper
Level 10
Topicstarter

@Paul Is prima, die donderdag, en @tobiastheebe laten we even donderdag afwachten, hopelijk daarna niet meer nodig.

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist

@LeoGraper Super dat de afspraak schikt op die dag! We houden dan even contact, en wachten jouw bevindingen na het monteursbezoek even af.

0 Kudos
LeoGraper
Level 10
Topicstarter

@Paul Even wat nieuwe informatie...
Ik heb (eer)gisteren meerdere keren Diagnose uitgevoerd, en de ene keer heb ik Gemiddeld en de andere keer Hoog.

Kan jij me vertellen hoe dit bepaald, wordt, bulk data downloaden zoals in een Speedtest of ?
Het lijkt ook langer te duren dan een tijd geleden, het meten, ook als ik Hoog krijg als resultaat.

 

Gisteren flink balen bij Ziggo Sport, ik had grijs beeld, en ik moest en zou mijn club (FEY) zien natuurlijk.

Steeds de 4K check, meestal fout en de doorverwijzing naar Diagnose, maar soms ook goed (net als eerder die dag op Love Nature) en ik dacht, weet je wat, ik speel het terug af, totaal geen problemen meer ondervonden !

Dit is allemaal via Internet, want ik denk dat de Next dit niet of amper kan bufferen in zijn geheugen?
Het lijkt elkaar tegen te spreken, want mijn Internet beneden en boven is gewoon 700+, dus zit het probleem zo lijkt het volledig in het stream gedeelte.

Kan jij de gegevens nogmaals nakijken van gisteren en aan de ticket van morgen hangen ?
Ook voor de zekerheid nog even de coax nageplozen en de boel is voor zover ik kan zien goed aangesloten, zij het op de conventionele manier.

Eerder las ik ook een mogelijk storen van de coax door 4G, zit dit in de modem als uitwijk oplossing als de coax verbinding wegvalt, waarop je  je kan abonneren of heeft dit met andere interne apparatuur van doen zoals de mobiel en bedrijven die utiliteiten verzorgen zoals energie en water, want in mijn geval via Eneco en Budget Energie wordt geregeld ?

Groet

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

[...] Eerder las ik ook een mogelijk storen van de coax door 4G, zit dit in de modem als uitwijk oplossing als de coax verbinding wegvalt, waarop je je kan abonneren of heeft dit met andere interne apparatuur van doen zoals de mobiel en bedrijven die utiliteiten verzorgen zoals energie en water, want in mijn geval via Eneco en Budget Energie wordt geregeld ? [...]

Nee, hier werd gedoeld op instraling van 4G (algemeen, dus niet alleen slimme meters) op de coaxinstallatie door verouderd aansluitmateriaal.

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist

@LeoGraper De Mediabox Next doet een aantal tests namelijk: een controle of de internetverbinding goed is (hoge snelheid) en een signaal check voor het coaxsignaal (Live tv zenders). Als ik jouw mediabox uitlees valt mij in ieder geval op dat jouw mediabox steeds hele lage snelheden laat zien (tussen de 5 en 10 Mbs, zie ook de uitdraai hieronder in de meest rechter kolom) ondanks dat deze bekabeld is aangesloten. 

 

Mijn vermoeden is dat de oorzaak hiervan gezocht moet worden in het internetgedeelte. Ik denk dat het ook goed is het oordeel van de monteur die morgen (28-11-2024) ingepland staat af te wachten. Ook omdat je zelf aan de hand van de tips die hier al eerder gegeven zijn uitgesloten hebt. 

0 Kudos
LeoGraper
Level 10
Topicstarter

@Paul het blijft raar, ik zit al dagen rocksolid op 700+ dit is op mijn PC via een switch op mijn AC87U, net als de Next, TV etc etc.
Ook mijn downloads via Usenet lopen gesmeerd, zei het wel fluctuerend, maar beter de laatste dagen.
ZS.jpg

Soms wel moet na de download de upload 'even wennen' modem moet natuurlijk even omschakelen, maar ook dit loopt nu rap naar de 60.
En gisteren dus Ziggo Sport (FEY) zonder problemen teruggekeken en de uitzending was meen ik 4K toch ?
Ik ben heel erg benieuwd wat de monteur gaat vinden.
Was nog even vergeten dat als ik de modem op 192.168.100.1 probeer te benaderen het soms even duurt, na installatie weet ik dat het rond een kwartiertje duurt voordat de modem wat responsiever wordt, maar soms is verbinding maken even wachten.
Ik krijg morgen weer een mail dacht ik in welk tijdvak de monteur komt toch hè ?

 

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist

@LeoGraper Dank voor je terugkoppeling! Ik kan niet helemaal verklaren waarom het allemaal niet 100% zoals het hoort. Ik zag in ieder geval op de eerder genoemde data dat de mediabox een lage downloadsnelheid heeft gehad (rond de 5 a 10 Mbs). De snelheid die je deelt in je screenshot is dan weer goed te noemen en zou voor de werking van streamingdiensten (IP ) ruim voldoende moeten zijn.

De monteur kan op locatie even wat extra metingen doen om de oorzaak verder op te sporen. Het lijkt mij goed dit af te wachten.

De monteur komt zoals afgesproken morgen, 28 november 2024 tussen 12:00 en 18:00 uur. Je ontvangt ook nog een SMS bericht op het moment dat de monteur onderweg is naar jouw adres. Let op: zorg er wel voor dat er iemand (18 jaar of ouder) thuis is binnen het tijdsblok (12:00 en 18:00 uur) die open kan doen voor de monteur. 

0 Kudos
LeoGraper
Level 10
Topicstarter

@Paul Toeval bestaat niet of jij hebt iets gedaan, kreeg net de melding idd voor morgen.
Ik zorg sowieso dat ik er ben natuurlijk, heel benieuwd.

Je hoort (over)morgen weer van me...

Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist

@LeoGraper Dat moet toeval zijn geweest. Ik denk dat je de automatische berichtgeving voorafgaand aan de afspraakdatum ontvangen hebt. We wachten even af wat je bevindingen zijn na het monteursbezoek. We houden contact. 😉

0 Kudos
LeoGraper
Level 10
Topicstarter

Hallo @Paul even een resumé overflakkee...

De monteur (ZZP) was niet volledig op de hoogte bij binnenkomst, of had het ticket niet goed (genoeg) gelezen, helaas kon hij ook niet meedenken over mijn netwerk intern.


Allereerst, de aansluiting op de versterker vanaf de aop zat niet goed, heeft hij aangedrukt, toen was het eerste deel van de diagnose goed, maar nog niet op HOOG bij het Internet gedeelte. Wel een beetje dom van mij dat ik dit zelf niet even heb gechecked, maar in mijn verdediging, wat minder goed ter been en het is weggewerkt op een manier dat je op de grond moet gaan liggen (en weer op!) 🙂

Wil hier gelijk opmerken dat ik nu € 50 zou moeten betalen, lijkt me niet de bedoeling [case 14825387] enerzijds omdat jij het hebt geregeld, en anderzijds omdat de vorige monteur dit heeft gedaan.

 

Ok, Internet nu, alles gechecked, en het is gewoon goed, even schriftelijk schema;
Modem -> Asus 87U -> Switch (Netgear Prosafe 16x 1Gb) -> Kabel terug naar beneden naar 3Com 1Gb (8 port) switch -> Next/Deco/TV.
Beiden hebben we met de Speedtest App meerdere keren snelheid gechecked, +/- 450Mbit, dit is ruim voldoende.

De UTP kabel van de Next en Deco gewisseld, en toch de ene keer Gemiddeld en dan weer Hoog.
Kan nu wel Love Nature/Ziggo Sport op 4K probleemloos zien, maar ik begreep van hem dat deze zenders (omwille van de vele data) alleen via Internet gestuurd worden naar mij ?

 

Mijn onderbuikgevoel zegt dat er iets met de Next zelf is of toch misschien met de modem, die ik soms 2 of 3 keer in de browser moet intikken wil ik verbinding krijgen, maar dat laatste kunnen jullie in de gaten houden denk ik ?

Sta nu mogelijk op het verkeerde been door/met de informatie van de monteur.

Vertelde hem ook dat ik Ziggo Sport gisteren niet kon ontvangen in streaming modus, en volgens hem zou dit dus volledig via Internet gaan, en dan zou je zeggen dat mijn Internet snel genoeg is, terug kijken ging trouwens ook perfect hè.
Ook ging hij niet in op de 5 / 10 Mb waar jij het eerder over had, of heb je dat niet meer aan zijn ticket kunnen hangen ?

Heb ook weer even de netwerk historie er aan gehangen.