Vraag
Reacties
Aankondigingen
LeoGraper
Level 9

Internet - problemen met de connectie

@Paul Het was vanavond bar en boos met de snelheid, ben er even voor gaan zitten en heb allerlei digitale kopij verzameld.

Het viel mij dit keer op dat ik zelfs bij de diagnose maar tot de helft kwam en geen UHD, dat heb ik echt nog NOOIT gehad, alle apparatuur is uit en aangeweest.
Ook een traffic overview erbij om te laten zien dat mijn Asus alleen met de Next bezig was.

Keek rond 19.30 Eva een stukje terug via de opname, vele momentjes tijdens vooruitspoelen, soms ook even het netwerkinstellingen menu, maar dat was snel weer weg, kijk 10 minuten later nogmaals dit gedeelte, nagenoeg geen problemen.

Zoals ik al eerder riep fluctueert het, sinds een paar weken zeg maar.

Ook maak ik me toch wel wat zorgen over de (critical) meldingen in de modem en sommige DB waarden, doe ik er niet bij, kunnen jullie uitlezen, daarover gesproken, hoe verloopt het in de gaten houden van mijn modem/aansluiting ?

Stuur als eerste de 2 bewijzen vna de diagnose, daarna 2 x de Asus, 1 met alleen de Next als client, daarna alle andere cliënten, gevolgd door de modemmeldingen.

Blijf maar denken aan de aop aanpassing en mijn versterker, dit gedrag kan ook voorkomen als de versterker over- of onderstuurd qua DB's.
ZiggoAsusAlleClientenVerkeer.jpgZiggoAsusNextVerkeer.jpgZiggoDiagSnel.jpgZiggoDiagLangzaam.jpg

 

14-11-2024 20:39:05 notice GUI Login Status - Login Success from LAN interface
14-11-2024 20:28:51 notice GUI Login Status - Login Success from LAN interface
14-11-2024 20:22:33 warning RNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=7c:16:89:bf:62:11;CMTS-MAC=00:17:10:91:4e:87;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
14-11-2024 20:05:38 notice GUI Login Status - Login Success from LAN interface
14-11-2024 20:04:08 notice REGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status
14-11-2024 20:04:06 warning REG-RSP-MP Mismatch Between Calculated Value for P1.6hi Compared to CCAP Provided Value;CM-MAC=7c:16:89:bf:62:11;CMTS-MAC=00:17:10:91:4e:87;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
14-11-2024 20:04:01 notice DS profile assignment change. DS Chan ID: 32; Previous Profile: ; New Profile: 1 2 3.;CM-MAC=7c:16:89:bf:62:11;CMTS-MAC=00:17:10:91:4e:87;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
14-11-2024 20:03:57 notice TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=7c:16:89:bf:62:11;CMTS-MAC=00:17:10:91:4e:87;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
14-11-2024 20:03:53 warning DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=7c:16:89:bf:62:11;CMTS-MAC=00:17:10:91:4e:87;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
14-11-2024 20:03:51 notice Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
14-11-2024 20:03:42 critical SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=7c:16:89:bf:62:11;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
14-11-2024 20:03:40 critical Cable Modem Reboot because of - HW or Power-On Reset
04-11-2024 23:13:15 critical Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=7c:16:89:bf:62:11;CMTS-MAC=00:17:10:91:4e:87;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
04-11-2024 08:56:39 critical Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=7c:16:89:bf:62:11;CMTS-MAC=00:17:10:91:4e:87;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
04-11-2024 08:56:03 critical SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=7c:16:89:bf:62:11;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

 

Succes met doorlezen kerel 😉

 

77 Reacties 77
Meldingen
Aan Uit
Paul
Community Testspecialist
Community Testspecialist

Goedemiddag @LeoGraper ,

We hebben de verbinding de afgelopen daten nauwkeurig gemonitord. Qua signaal lijkt het er goed uit te zien, alleen het valt wel op dat rond de momenten dat je verstoring ervaart een verhoogd aantal T3 en T4 fouten terug te zien is.Dit zie ik terug tot en met de 15e november 2024. Vanaf de 16e ziet het er ineens weer goed uit. We zijn erg benieuwd of je vanaf de 16e verbetering merkt. Mocht je nog steeds problemen constateren dan wil ik graag een monteur regelen om op locatie verder onderzoek te doen. 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Het modem dient tegenwoordig niet meer via een versterker aangesloten te zijn, maar ofwel via een splitter (aanbevolen: POA-254/POA-550/TPS-258) of direct op het AOP. Kun je een of meerdere foto's van de coaxinstallatie plaatsen?

 

Sommige 'critical' events zijn normaal na een reset van het modem. Op 4-11 is wel uitval voorgekomen om 23:13 (T4 timeout). Bij een reset worden alle events met severity lager dan critical gewist. Als je instabiliteit/uitval ervaart, dan kun je dus het beste eerst de gegevens uit het modem verzamelen voordat je een reset uitvoert. Verder ben ik wel benieuwd naar de actuele downstream/upstream-waarden.

 

Tenslotte adviseer ik om IPv6 in te stellen (via DHCPv6 prefix delegation) op jouw router.

0 Kudos
LeoGraper
Level 9
Topicstarter

@Paul Hoi Paul, vanaf de 16e heb ik nog steeds dat als ik de diagnose start dat ik 9 van de 10 keer gemiddeld krijg te zien ipv UHD mogelijk.
Echter, ik kan probleemloos UHD/4K etc streamen, sowieso vanaf mijn NAS maar ook van Love Nature uit mijn pakket.

Het lijkt er op dat er iets met de connectiviteit is tijdens die test , ik zie na de 1e diagnose (heb ik verbinding en hoe, en als de 2e test start dan zie ik langer dan normaal de cirkel rondgaan.
@tobiastheebe riep ook dat ik eigenlijk geen versterker er achter moet hebben, de monteur vond dat prima, deze heb ik ooit gekregen omdat de DB waarden schommelden en versterkt moesten worden, ook voor de TV op de 1e etage (lengte coax) en de zolder, maar die gebruiken we vrijwel nooit, alleen als we vrinden hebben die overnachten.
Misschien dan wel een goed idd die monteur, al was het maar om dit klip en klaar te krijgen, want een overspannen modem wil ik niet, en zoals eerder geroepen zou ik die € 1 snelheidsverhoging willen in laten gaan.
Niet lullig bedoeld, maar kan er een echte UPC/Ziggo monteur ingepland, want de ZZP'r die ik de vorige keer had sloeg de plank mis met de opmerking dat ik niet meer zelf bridge instellingen kon aanpassen en dat dit al een tijdje is en de versterker geen probleem vond.

Ik hoor het wel...groet, Leo

0 Kudos
LeoGraper
Level 9
Topicstarter

@Paul en @tobiastheebe ik ga straks (net terug van weggeweest) even de waarden opsturen zoals gevraagd.

Momenteel is de versterker netjes weggewerkt en het is niet licht genoeg voor goed foto's maar ik weet wel dat de modem rechtstreeks van de aop aangesloten is (althans dat zei de monteur te hebben gedaan, zal zo even kijken voor de zekerheid).
Daarna zit meen ik de next, laagste Db versterking, daarna de 1e verdieping en daarna de 2e, met hogere Db versterking.

Zal dus vanavond even de DBtjes sturen etc en morgen denk ik de Coax aansluiting.

Of @Paul moet eerder besluiten een monteur te sturen natuurlijk...

0 Kudos
Gio2903
Level 17

"dat ik niet meer zelf bridge instellingen kon aanpassen en dat dit al een tijdje is" dit is ook zo 😉

ook modem achter versterker was vroeger geen probleem, dus daar had die monteur ook gelijk in.

 

ook een zzp'er weet dat de juiste manier: aop > modem (in geval van geen coax voor tv) óf aop > poa254/poa550/tps258, waarop modem op data zit en versterker/coax naar tv op de tv poort

LeoGraper
Level 9
Topicstarter

@Gio2903 Voor zover bij mij bekend kan ik dat al een tijdje, ik doel op deze mogelijkheid;
BridgeofNiet.jpg
Nog even voor de duidelijkheid, want ik weet niet of het allemaal duidelijk is gelezen of door mij uitgelegd;

Vanuit de aop gesplitst 1 kabel naar de modem en de 2e naar de versterker die naar 2 x coax (1e verdieping en zolder) en de TV (als backup) gaat.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Dat komt omdat jouw modem nog steeds ten onrechte de UPC layout gebruikt, zoals in een van jouw vorige topics (Nieuw modem en telefonie werkt niet - geeft een rare pieptoon) ook het geval was. De pagina 'Router status' zou niet zichtbaar moeten zijn, deze was alleen officieel beschikbaar voor klanten in voormalig UPC-gebied, tot ~2,5 jaar geleden.

 

Als het modem wél via een splitter is aangesloten, dan is de aansluitwijze correct. Voor de zekerheid kun je nog een foto plaatsen van de coaxinstallatie.

0 Kudos
LeoGraper
Level 9
Topicstarter

@tobiastheebe Denk dat er ergens ruis is ontstaan, aop 1) naar modem 2) naar versterker...
Zet zo de PDF's (kon dat nou, zie ik zo wel) er op.
Snap even niet waarom ik IPv6 aan zou moeten zetten, krijg ik meerwaarde als ik dit met de modem laat delegeren ?
Kan me zelfs vaag herinneren dat ik dat ooit (standaard aan meen ik) aan had en juist uit moest zetten, weet alleen niet meer waarom.
Ok, de bestanden nu, mmm, wordt um niet, ik zet ze even op een plekkie voor je om te kijken in PDF.
Heb jij trouwens een hint/tip om meerdere pagina's (zoasl TIF) hier neer te gooien ?
http://graper.info/Weblog/Bleog/UpStream.pdf 

http://graper.info/Weblog/Bleog/NetwerkHistorie.pdf 

http://graper.info/Weblog/Bleog/DownStream.pdf 

Weet niet of dit geoorloofd is...anders hoor ik het wel...
Fijne avond allen

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De actuele downstream/upstream-waarden zijn goed, er is geen ruis zichtbaar.

 

IPv6 inschakelen kan een snelheidsverbetering opleveren omdat verkeer van/naar internet geen NAT meer hoeft te ondergaan.

0 Kudos
LeoGraper
Level 9
Topicstarter

Hallo @Paul en @tobiastheebe nog even een speedtest, er loopt nu niets, livetv en geen verklaring waarom dit nu zo is...

ZiggoSpeed.jpg

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Zijn QoS en hardware NAT offloading resp. uit- en ingeschakeld op jouw router? De traffic analyzer die je gebruikt kost ook CPU en beperkt daarmee de maximaal haalbare snelheden.

 

Voer ook eens een speed test uit met een PC direct op het modem. Hiervoor moet wel tijdelijk de router ontkoppeld worden en het modem opnieuw opgestart worden.

 

Als de uploadsnelheid consistent/vaker laag is, dan kan dat aan een tekort aan upstream capacity in de wijk liggen, al is dat wel vrij zeldzaam.

0 Kudos
LeoGraper
Level 9
Topicstarter

@tobiastheebe Ik heb Qos uit staan, zie het plaatje, en NAT offloading heb ik niet, voor zover ik weet is dat maar een enkel (ander) model Asus die dat heeft, stuur je wel wat Nat info, maar feitelijk staat de router redelijk standaard als voorgeschreven door Asus, heb deze al heel wat jaren en op een reboot ieder kwartaal heb ik weinig issues, enige 'aparte' is dat al mijn devices een DHCP reservering hebben (uniek natuurlijk 🙂 ) om vrij snel te kunnen bepalen wat wat is bij mogelijk storingen...

AsusNat.jpgAsusQos.jpg

Zal zo even kijken of de foto's zijn gelukt van de Aop en verder, zit redelijk moeilijk weggewerkt

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Dat ziet er goed uit, zie ook de rest van mijn vorige reactie.

0 Kudos
LeoGraper
Level 9
Topicstarter

@tobiastheebe Hierbij de foto's, beetje moeilijk, maar de essentie zal te zien zijn...

Versterker.jpg

Aop.jpg

En feitelijk zou dit de Internet snelheid niet mogen beïnvloeden.
Nog even gememoreerd, het heeft altijd prima gewerkt met mijn vorige Arris gek genoeg, toen was alles rock steady.

0 Kudos
LeoGraper
Level 9
Topicstarter

@tobiastheebe Mmm, zie nu dat de links niet automatisch de PDF downloaden, even scheuren en pleuren in je adresbalk, dan lukt het wel 🙂

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

AOP (btv 01-SET), splitter (POA-254) en de F/F- + IEC/F-kabel naar resp. modem en versterker (FRA-752X) zijn prima en up-to-date en de aansluitwijze is correct. De TV-kabels achter de versterker zijn beide verouderd en aan vervanging toe. Als dat niet mogelijk is, dan zou ze tenminste van nieuwe F connectors voorzien moeten worden, de F/IEC-verloopstekkers kunnen dan komen te vervallen. Ook de connector aan de andere kant van de kabels zouden vervangen moeten worden (door IEC male).

 

Ik had inderdaad al gezien dat de links in een van je vorige reacties allemaal naar dezelfde PDF verwijzen. Aan de gegevens uit de webinterface van het modem zijn echter geen bijzonderheden zichtbaar.

0 Kudos
Tjeerd85
Level 14

je aansluiting boven op je versterker rechts is wel sterk verouderd, maar dat is wel wat off topic. 

LeoGraper
Level 9
Topicstarter

@Tjeerd85 Ja, snap ik, maar voldoet nog prima, is een kabel die onder de vloer doorgaat naar de andere muur, naar de Next, zo'n beetje aard- en nagelvast verbonden aan mijn huis dus 🙂 
Is verleden jaar nog gechecked door een monteur, de kabel is prima, zei het dan met keurmerk van paar jaren geleden, dus wel een dikkere kabel iig

0 Kudos
LeoGraper
Level 9
Topicstarter

@tobiastheebe Eigenlijk zou alleen de kabel naar de Next vervangen hoeven te worden, de anderen gaan naar de 1e en 2e en is gewoon basis tv zeg maar, (HD) ontvangst daar is overigens nog prima, maar wordt heel weinig gebruikt.
Nou draai ik normaal gesproken mijn hand hier niet voor om, maak als het nodig is ook een UTPtje, maar weet eigenlijk niet of ik dit kan, in het kader van, moet ik hier een speciale tang of ander gereedschap hebben.
Monteur wordt waarschijnlijk toch door @Paul geregeld ? Mogelijk dat het dan ook gelijk aangepakt kan worden.
Maar zoals gezegd, t/m mijn Arris geen connectiviteitsproblemen (mooi Scrabble woord 🙂 ) gehad...

0 Kudos