@Paul Het was vanavond bar en boos met de snelheid, ben er even voor gaan zitten en heb allerlei digitale kopij verzameld.
Het viel mij dit keer op dat ik zelfs bij de diagnose maar tot de helft kwam en geen UHD, dat heb ik echt nog NOOIT gehad, alle apparatuur is uit en aangeweest.
Ook een traffic overview erbij om te laten zien dat mijn Asus alleen met de Next bezig was.
Keek rond 19.30 Eva een stukje terug via de opname, vele momentjes tijdens vooruitspoelen, soms ook even het netwerkinstellingen menu, maar dat was snel weer weg, kijk 10 minuten later nogmaals dit gedeelte, nagenoeg geen problemen.
Zoals ik al eerder riep fluctueert het, sinds een paar weken zeg maar.
Ook maak ik me toch wel wat zorgen over de (critical) meldingen in de modem en sommige DB waarden, doe ik er niet bij, kunnen jullie uitlezen, daarover gesproken, hoe verloopt het in de gaten houden van mijn modem/aansluiting ?
Stuur als eerste de 2 bewijzen vna de diagnose, daarna 2 x de Asus, 1 met alleen de Next als client, daarna alle andere cliënten, gevolgd door de modemmeldingen.
Blijf maar denken aan de aop aanpassing en mijn versterker, dit gedrag kan ook voorkomen als de versterker over- of onderstuurd qua DB's.
14-11-2024 20:39:05 notice GUI Login Status - Login Success from LAN interface
14-11-2024 20:28:51 notice GUI Login Status - Login Success from LAN interface
14-11-2024 20:22:33 warning RNG-RSP CCAP Commanded Power in Excess of 6 dB Below the Value Corresponding to the Top of the DRW;CM-MAC=7c:16:89:bf:62:11;CMTS-MAC=00:17:10:91:4e:87;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
14-11-2024 20:05:38 notice GUI Login Status - Login Success from LAN interface
14-11-2024 20:04:08 notice REGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status
14-11-2024 20:04:06 warning REG-RSP-MP Mismatch Between Calculated Value for P1.6hi Compared to CCAP Provided Value;CM-MAC=7c:16:89:bf:62:11;CMTS-MAC=00:17:10:91:4e:87;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
14-11-2024 20:04:01 notice DS profile assignment change. DS Chan ID: 32; Previous Profile: ; New Profile: 1 2 3.;CM-MAC=7c:16:89:bf:62:11;CMTS-MAC=00:17:10:91:4e:87;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
14-11-2024 20:03:57 notice TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=7c:16:89:bf:62:11;CMTS-MAC=00:17:10:91:4e:87;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
14-11-2024 20:03:53 warning DHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=7c:16:89:bf:62:11;CMTS-MAC=00:17:10:91:4e:87;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
14-11-2024 20:03:51 notice Honoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
14-11-2024 20:03:42 critical SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=7c:16:89:bf:62:11;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
14-11-2024 20:03:40 critical Cable Modem Reboot because of - HW or Power-On Reset
04-11-2024 23:13:15 critical Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=7c:16:89:bf:62:11;CMTS-MAC=00:17:10:91:4e:87;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
04-11-2024 08:56:39 critical Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=7c:16:89:bf:62:11;CMTS-MAC=00:17:10:91:4e:87;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
04-11-2024 08:56:03 critical SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=7c:16:89:bf:62:11;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Succes met doorlezen kerel 😉
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
OJA, vergat ik helemaal te roepen, ik heb ook een paar keer een ping gedaan naar de Next, alleen maar time-outs, is deze überhaupt te pingen, want als dat zo is dan moet het haast de Next wel zijn, heb al meerdere keren dit gedaan, nooit antwoord gehad, hij was aan het stream op dat moment, dus Live TV.
@LeoGraper Hartelijk dank voor je terugkoppeling! Ontzettend balen dat de monteur niet op de hoogte was, terwijl ik alles keurig in de werkbon had gezet. In ieder geval ga jij de kosten a €50,- niet betalen. Hiervoor heb ik direct een credit aangemaakt om de kosten kwijt te schelden. Gezien de storingsklachten lijkt mij de logische vervolgstap het kosteloos omruilen van het modem. Dit temeer omdat ik aan netwerkzijde niet direct een verklaarbare reden kan ontdekken voor de sterke fluctuatie. De enige logische verklaring zou een hardwarematige oorzaak (modem) kunnen zijn, of iets in het thuisnetwerk. Aangezien het laatste nu al meermaals is nagelopen aan de hand van de hier gegeven tips is mijn voorstel om nu eerst het modem om te ruilen. Ik hoor graag van je of je het goed vindt dat ik je modem omruil.
OJA, vergat ik helemaal te roepen, ik heb ook een paar keer een ping gedaan naar de Next, alleen maar time-outs, is deze überhaupt te pingen, want als dat zo is dan moet het haast de Next wel zijn, heb al meerdere keren dit gedaan, nooit antwoord gehad, hij was aan het stream op dat moment, dus Live TV.
Dit klopt, voor zover bij mij bekend reageert de Next/ Next Mini op pingverzoeken en wordt hier geen prio aangegeven. Hierdoor zul je dus alleen maar time-outs terug krijgen.
De enige logische verklaring zou een hardwarematige oorzaak (modem) kunnen zijn, of iets in het thuisnetwerk. Aangezien het laatste nu al meermaals is nagelopen aan de hand van de hier gegeven tips is mijn voorstel om nu eerst het modem om te ruilen.
Voor zover ik kan nagaan is alleen de apparatuur na de eigen router uitgesloten en niet de router zelf. Eigenlijk zou dus nog getest worden met het modem in router mode en zonder de eigen router.
@paul Ja hoor, doet u maar, want ik heb het echt helemaal uitgesloten lokaal, zoals ik al zei, beiden met de Speedtest +400Kb ruim voldoende, en daarna de UTP kabel van de Deco naar de Next moet volstaan om aan te geven dat het intern klopt.
Het is ook ongeveer begonnen na de nieuwe modem, en het blijft vreemd dat ik netjes de 4K zenders via terugkijken kan zien, vergat ook nog te zeggen dat via de VL en NF apps ik ook gewoon ongestoort 4K kan kijken, dit gaat allemaal langs mijn router.
Modem uit bridge halen is een allerlaatste, want al mijn (slimme) devices krijgen allemaal een vaste reservering via DHCP en bouwen daarop voort.
Misschien overbodig, maar kunnen jullie de verbinding nogmaals tot na de wisseling in de gaten houden ?
@tobiastheebe Tja, wordt een dingetje uit Bridge, zoals ik al eerder aangaf, maar feitelijk gaat alles intern via de Asus, op de PC standaard 700+ download en de upload loopt langzaam op tijdens de test, net tot 32+ soms haalt ie de 60.
Dit is een peuleschil voor de router en daar is al maanden helemaal niets aan veranderd, draait als een zonnetje, ook de Deco (400+ via Wifi speedtest door mij en de monteur samen getest op de mobiel) loopt via de router (zoals ut heurt).
@Paul jullie kunnen door mijn setup niet bij de Next dacht ik hè ? Dus deze zou ook nog iets kunnen mankeren ?
Ik wacht even op de nieuwe modem, fijn weekeinde beiden...
@Paul krijg net een email....
Wanneer we in de buurt van XXXXXXX YY te Rotterdam werken |
Datum: 5 december Werktijden: Van 01.00 tot 06.00 uur.
|
Dit betreft netwerk onderhoud...
Zullen de dit even afwachten ? Of dat jij pas de modem laat versturen op de 4e?
Mocht het daarna nog hetzelfde zijn dat ik de modem de 5e of 6e vervang ?
@LeoGraperZullen we anders het onderhoud nog even afwachten? Het modem kan ik natuurlijk alsnog versturen zodat we een mogelijk hardwarematig mankement in het modem zelf ook uitgesloten hebben.
@Paul jullie kunnen door mijn setup niet bij de Next dacht ik hè ? Dus deze zou ook nog iets kunnen mankeren ?
Ik wacht even op de nieuwe modem, fijn weekeinde beiden...
We kunnen inderdaad alleen zien dat er op het modem TP Link's zijn aangesloten, alleen kunnen niet zien wat daar allemaal achter hangt. Dit is alleen via de TP Link Deco app zelf te herleiden.
@Paul Is goed, doet u maar...
Vergat ook nog even te vermelden dat we de Next even via de Wifi hebben geprobeerd, de Deco gaf 100% signaal en zoals gezegd kregen we beiden +400 met de speedtest.
Toen we de diagnose startten kregen we terug dat het TRAAG! was, dit is een net even andere discipline voor de Next lijkt me, en daar had de Next het heel moeilijk mee, gaat de NextBox nog steeds vrijuit ?
Vraag me wel af hoe jullie kunnen zien dat ik 1 Deco heb staan, want die zit voorbij mijn Router, zouden jullie niet moeten kunnen zien toch ?
OF, is er (weer) iets fout met de config van de Modem, er zit echt maar 1 kabel aan direct naar mijn router, ik zeg dit omdat vaste telefonie eerst ook een probleem was....
@Paul Vanavond weer blokjes vanaf een uur of 18.30, dus dacht ik, zal voor de gein eens diagnose doen;
En de melding die verholpen leek bovenaan waar staat of het signaal goed is stond nu op Gemiddeld!
Én gek genoeg was de Internet snelheid HOOG!
Dit is precies 180graden om en mijn eerste gedachte was toch weer Next of Signaal naar binnen.
Monteur zei ook nog, als SIGNAAL goed is dan is je coax aansluiting binnen goed, klopt dit dan wel vraag ik me af.
Dit gooit alles dus weer op z'n kop en ik neig toch naar de netwerk werkzaamheden, kan jij niet nagaan voor me wat er precies op stapel staat.
RTL 4 en 5 waren van 19.30 - 20.15 ruwweg niet om aan te gluren, toch maar eens via de alternatieve coax kijken op de TV zelf, geen HD kwaliteit, zelfs brokkelig, echter geen blokjes, maar dit is omdat het standaard TV ging.
Zal wat afbeeldingen ter ondersteuning erbij zetten, het is dus per zender anders, 1 was ontzettend brokkelig de ander was zonder storing.
Ze staan op volgorde....1,2,3,4 dus
De aanduiding 'signaal kwaliteit' heeft puur betrekking op DVB-C op de tuner en staat dus helemaal los van het modem, de eigen router en de rest van het interne netwerk. Hoofdverdachte is voor mij in dit geval de verouderde TV-kabels achter de versterker.
RTL 4 en 5 (en een aantal andere commerciële zenders) zijn binnen het ongecodeerde zenderaanbod (netwerk-ID 4444) uitsluitend in SD (576i) beschikbaar.
Klopt, alleen was ik even in de war, dacht dat er meer in HD werden doorgegeven, even op de 1e etage gekeken, zelfde, NPO1, 2 en 3 zijn de enige, kijk nooit boven, domein van de vrouw, maar was het niet in het (verre) verleden zo dat er meer zenders op HD werden doorgegeven ?
Feit blijft dat tijdens de verstoringen (digitale blokjes) er andere waarden worden gemeten.
Op zich helemaal niet moeilijk om uit te sluiten van het probleem, koppel gewoon die conventionele (verouderde) coax van de versterker af, en dan kijken en testen met diagnose, binnenkort even uitproberen.
Er worden veel meer zenders in HD (720p) of Full HD (1080i) doorgegeven dan alleen NPO 1 t/m 3, ook in het ongecodeerde zenderaanbod. De commerciële zenders van RTL Nederland + Talpa TV en een sommige lokale + buitenlandse zenders zijn de enige uitzonderingen.
Ach, was wederom niet duidelijk genoeg, FullHD bedoelde ik natuurlijk, wordt tijd dat ik van mijn toetsenbord af ga 🙂
Houd het allemaal niet meer bij tegenwoordig, maar goed, ben weer op de hoogte nu...
Fijne avond verder
@LeoGraper Ontzettend vervelend dat de diensten ook nu nog alles behalve goed werken! Ik wil om dit probleem op te lossen graag een afspraak inplannen met een gespecialiseerde monteur die ik rechtstreeks via de monteursplanning voor jou regel. Zou je aan mij alvast wat data door kunnen geven waarop een afspraak jouw uitkomt? Liefst dus wat dagen wat verder in de toekomst (~3 tot 5) zodat ik het kan afstemmen met de monteursplanning.
@Paul Weet even niet meer of ik het met jou had afgesproken...er komt een 3e modem.
Met intussen de ouwe coax aansluiting van de versterker af zat ik de afgelopen dagen diagnoses te doen.
Er is geen pijl op te trekken, veelal de eerste 4-6 zenders direct al een melding dat de coax aansluiting mankementen zou hebben, toen de 2e monteur vertrok was dit steevast steeds goed, en dat met de oude coax naar boven er nog in.
Het wordt ook steeds erger, vooral in de avond, en ik leg toch stiekem een mogelijke relatie naar het netwerk onderhoud voor a.s. vrijdag.
Kan jij kijken wat ze waar gaan doen.
Verdere volgende acties kunnen beter daarna gepland denk ik, want ondanks mogelijke interne zaken (meerdere keren nagelopen en kan gewoonweg niet volgens mij) fluctueert het gewoon te veel, de ene keer is de diagnose goed dan weer niet, lijkt het meest op de HD zenders.
Maar goed, ga niet opnieuw de zaken oprakelen, laten we even afwachten wat de werkzaamheden voor impacht hebben.
Wellicht handig om bijv 1 te plannen voor bijv. 10-12-24 en die mogelijk daarna afgezegd kan worden ? Ik hoor het wel
@LeoGraper Dank voor je reactie! Er is inderdaad een ander modem naar jou onderweg. Ik verwacht dat je het nieuwe modem binnen 1 a 2 dagen in huis ontvangt. Je mag het nieuwe modem dan wel direct aansluiten en dan kijken wat je bevindingen zijn na de werkzaamheden van 5 december 2024 tussen 01:00 en 06:00. Mocht blijken dat de problemen nog steeds de kop opspelen dan kan ik alsnog een afspraak met een gespecialiseerde monteur voor je regelen.
@Paul Is prima, en dat het maar snel vrijdag mag worden, want op de meeste zenders, iig de eerste 6 heb ik oha nu met de diagnose wisselende resultaten, wel vaak de melding dat het eerste gedeelte redelijk is en soms internet hoog dan weer gemiddeld, verlaat ik de HD zenders dan is het meestal helemaal goed. Coax (op versterker naar boven) heel de dag er af gelaten. Voelt inmiddels echt als een ding buiten mijn huis/invloed.
Heb de mail idd ontvangen vwb de nieuwe modem, tot later
@Paul Toch nog even naar mijn waarden gekeken, ze lopen nu wat uiteen, is dit storend of redelijk normaal ?
De waarden zijn (nog steeds) goed. Kleine verschillen in Rx/Tx power en MER tussen de kanalen zijn volkomen normaal.
@Paul Modem ontvangen en geïnstalleerd, helaas heeft dit niets uitgemaakt, mijn hoop is nu volledig gevestigd op de werkzaamheden morgen.
De verstoringen begonnen vandaag om 18.30 en sommige zenders waren nu bar en boos, maar zoals gezegd even de werkzaamheden afwachten, doe even nog de laatste waarden erbij. Viel me op in de logging dat deze in mei is ingezet geweest, refurbished of ?
@LeoGraper Top dat je het nieuwe modem al geïnstalleerd hebt! Wel balen dat het hiermee dus niet is opgelost. Het klopt overigens dat er zowel nieuwe als refurbished modems in omloop zijn. Een refurbished modem kun je eigenlijk ook gewoon zien als een nieuw modem. Alle modems die terugkomen worden namelijk gecontroleerd en waar nodig wordt alle interne hardware van het apparaat vervangen.
Laten we voor nu de werkzaamheden inderdaad afwachten. Mocht je ook daarna nog dezelfde storingsklachten constateren, dan regel ik alsnog een afspraak met een gespecialiseerde monteur om op locatie alles grondig na te lopen.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.