JeffreyD94
Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Internet problemen (Kabel en Wifi)

Sinds deze week ineens problemen met WiFi en kabel, modem reset gegeven en verbinding hersteld zich weer. Probleem treed ongeveer 1 a 2x per dag op. (sinds deze week.) Gehele binnen installatie is compleet nieuw 3 jaar oud. Volgens andere topic zou het eventueel de afscherming kunnen zijn, kun je dit zelf doormeten?

Netbeheerder zijn bij ons in de wijk bezig, alleen volgens mij is dit elektra en water.

(Log gegevens modem toegevoegd aan topic.)

(Familielid had deze week ook ineens spontaan problemen, misschien een update welke vervelend loopt te doen?)

1 Geaccepteerde oplossing

Geaccepteerde oplossingen
ArChie.DVB
Gedreven Liefhebber
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 551Likes

Iedere keer dat je een TLV-11 in de log van je Arris Connectbox modem aantreft weet je in ieder geval zeker dat het modem de verbinding met de CMTS opnieuw heeft opgebouwd en daarbij het configuratie bestand opnieuw heeft ingelezen. Voor de TLV-11 is er dus iets voorgevallen waardoor het modem besloten heeft om te een dermate drastisch herstel over te moeten gaan. Gedurende dat herstel van de verbinding met de CMTS kan je geen gebruik maken van het internet en zullen aangesloten apparaten mogelijk uitval van de internet verbinding rapporteren.

Eén zo’n verbindingsprobleem en daaraan gekoppelde herstel actie zie je in de log terug waarbij de problemen ergens rond 12:50:51 beginnen (mogelijk nog iets daarvoor wat niet te bepalen is omdat de log niet verder getoond wordt) en duurt tot in ieder geval 12:54:13. Mogelijk nog iets langer.

Om 19:27 schiet de buggy Puma chipset van het modem volledig in de stress en gaat dan van ellende maar een volledig herstart uitvoeren wat ook weer minimaal zo’n 3 minuten geen internet tot gevolg heeft gezien de daarop volgende TLV-11 melding.

Verder is een signaalsterkte van 53 dBmV op alle 6 upstream kanalen boven de stabiele grens van 49 dBmV. Al met al weer een Ziggo Connectbox met een nogal onstabiele verbinding met de CMTS.

Bekijk in context

6 Reacties 6
ArChie.DVB
Gedreven Liefhebber
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 551Likes

Iedere keer dat je een TLV-11 in de log van je Arris Connectbox modem aantreft weet je in ieder geval zeker dat het modem de verbinding met de CMTS opnieuw heeft opgebouwd en daarbij het configuratie bestand opnieuw heeft ingelezen. Voor de TLV-11 is er dus iets voorgevallen waardoor het modem besloten heeft om te een dermate drastisch herstel over te moeten gaan. Gedurende dat herstel van de verbinding met de CMTS kan je geen gebruik maken van het internet en zullen aangesloten apparaten mogelijk uitval van de internet verbinding rapporteren.

Eén zo’n verbindingsprobleem en daaraan gekoppelde herstel actie zie je in de log terug waarbij de problemen ergens rond 12:50:51 beginnen (mogelijk nog iets daarvoor wat niet te bepalen is omdat de log niet verder getoond wordt) en duurt tot in ieder geval 12:54:13. Mogelijk nog iets langer.

Om 19:27 schiet de buggy Puma chipset van het modem volledig in de stress en gaat dan van ellende maar een volledig herstart uitvoeren wat ook weer minimaal zo’n 3 minuten geen internet tot gevolg heeft gezien de daarop volgende TLV-11 melding.

Verder is een signaalsterkte van 53 dBmV op alle 6 upstream kanalen boven de stabiele grens van 49 dBmV. Al met al weer een Ziggo Connectbox met een nogal onstabiele verbinding met de CMTS.

Bekijk in context

JeffreyD94
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
ArChie.DVB wrote:

……..Verder is een signaalsterkte van 53 dBmV op alle 6 upstream kanalen boven de stabiele grens van 49 dBmV. Al met al weer een Ziggo Connectbox met een nogal onstabiele verbinding met de CMTS.

De hogere signaalsterkte is “hoogstwaarschijnlijk” de oorzaak van de versterker, echter dit gaf nooit problemen tot nu toe...

Ik zal van het weekend even nakijken of de Coaxkabel wel juist aangesloten zit op de versterker, er zou namelijk een Passtrough op moeten zitten voor de woonkamer aansluiting.

...Indien hij goed aangesloten zit zal ik hem voor de versterk met een splitter aansluiten.

Ik laat nog even weten of het geholpen heeft!

ArChie.DVB
Gedreven Liefhebber
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 551Likes

Veel versterkers zorgen juist ook voor een versterking van het retour signaal waardoor het modem zelf juist met een lagere signaal sterkte kan zenden.

JeffreyD94
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
ArChie.DVB wrote:

Veel versterkers zorgen juist ook voor een versterking van het retour signaal waardoor het modem zelf juist met een lagere signaal sterkte kan zenden.

De familielid heeft toevallig precies op het zelfde moment als ik storing/problemen, ook problemen met hoge upstream van zelfs 59 dBmV. (zonder überhaupt een versterker.)

Volgens mij ligt dit probleem eerder bij de levering vanuit Ziggo, deze conclusie trek ik uit het feit dat we precies vanaf dezelfde dag TLV-11 meldingen ontvangen.

Misschien toch verstandig om met Ziggo een afspraak in te laten plannen?

ArChie.DVB
Gedreven Liefhebber
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 551Likes

Even voor de zekerheid: bij upstream kanalen is het modem de zender, dus is de signaalsterkte die je bij de upstream kanalen ziet de sterkte waarmee het modem moet zenden om het signaal de CMTS te laten bereiken. Een modem kan tot zo'n 49 dBmV probleemloos op meerdere upstream kanalen tegelijk zenden. Als er echter hogere signaalsterktes nodig zijn dan wordt het gebruik van de upstream kanalen onstabiel waardoor één of meerdere upstream kanalen kunnen uitvallen.

In geval van de upstream kanalen is jouw modem dus eigenlijk de (signaal) leverancier. Bij de downstream kanalen is dat de CMTS.

Als de modems van jou en je familie lid laten met meer dan 49 dBmV signaalsterkte te moeten op de upstream kanalen dan is er iets mis in de coax infrastructuur dat opgelost moet worden. Je kan het eerst zelf onderzoeken door bijvoorbeeld eens het modem rechtstreeks op het AOP aan te sluiten. Als het modem dan na bijvoorbeeld een uur nog steeds slechte signaal waarden toont, dan zal je Ziggo moeten laten komen om het op te lossen. Zijn de signaal waarden dan echter wel in orde dan zit het probleem ergens in de coax infrastructuur in jouw huis.

JeffreyD94
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@ArChie.DVB :
Dus als ik het goed begrijp is de downstream de intrede wat binnenkomt vanuit de wijkcentrale (via de AOP),

de upstream is de uitrede wat terug gaat naar de wijkcentrale > World.Wide.Web

De modem versterkt het signaal wat eigenlijk te zwak is van de downstream om zo een hoog genoegen upstream waarde te generen?

Het enige wat mij niet duidelijk is, is het feit dat je zou verwachten dat een modem advanced enough is om dan tot de grenswaarde terug te sturen… Of stuurt de modem hogere upstream terug omdat bij de grenswaarde instabiliteit optreed welke hij hoopt zo te stabiliseren?

Bij mij zat vroeger de coax(AOP) aansluiting in de woonkamer, echter deze zat zo strak (gewoon weg te kort) dat ik deze terug gebracht heb na de hal(gang)

“Dit heeft altijd goed gezeten en nooit problemen ervaren tot afgelopen week”

Nu heb ik bij toeval op het forum geconstateerd dat (Wat Ziggo ook aangeeft.)  dat de Connectbox en Siemens ovens problemen geeft, waarvan ik (waaronder ook mijn familielid) deze sinds deze week gekocht hebt, welke ook tevens op de WiFi zit aangesloten.

Nu kunnen er na mijn beredenering 2 oorzaken/oplossingen zijn:

1. De Siemens oven kan niet overweg met een gebundelde 2,4/5,0GHz waarvan ik alleen de naam en wachtwoord heb veranderd. Siemens geeft aan 2,4GHz gebruiken, dus dit loskoppelen van elkaar zou de oplossing bieden.
  2. De automatisch ingestelde IPv4 handmatig invoeren in een range welke geen problemen geeft? En deze via de modem toewijzen aan het MAC adres van de oven.

Bij mijn familielid zit de connectbox direct naast de coax(AOP) deze is door Ziggo geïnstalleerd en uitvoerig getest. (Monteur werd door een 2e persoon gecontroleerd en gekeurd.)

Hopelijk word er snel glasvezel uitgerold icm IPv6 zodat Port-forwarded verleden tijd is gezien ePnP zo lek is als een mandje, vooral met alle LoT apparatuur van tegenwoordig. 

Uitgelicht topic