Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Internet probleem: Signaalonderbrekingen

Hallo allemaal,

 

Ik ervaar sinds een aantal weken elke dag internet signaal onderbrekingen.

Soms veel achter elkaar en de andere keer weer om het uur/paar uur een aantal keer.

Op sommige momenten ervaar ik ook dat de internet snelheid inzakt (zowel down als upload)

Als het voor komt dan is het vaak rond/ na de tijd dat ik onderbrekingen ervaar.

 

Maar soms ook op momenten dat er geen/geen merkbare onderbrekingen aanwezig zijn.

 

Zouden de (super) experts/moderators mijn stelling kunnen bevestigen dat dit probleem echt van buitenaf komt aangezien alles up to date is en er al een jaar niks meer veranderd is aan de binneninstalatie?

 

Hierbij de foto's van de binneninstalatie,

Modem log en event code uitleg.

Opmerking over binneninstalatie foto:

Er is maar een hirschman tv kabel tot nu getrokken maar de grijze tv kabels vormen geen probleem wat ik ook uitgesloten heb door 24 uur het modem rechtstreeks aangesloten heb gehad zonder enig verschil aan errors en onderbrekingen.

 

 

Binneninstallatie:

https://ibb.co/6vgnMgH

https://ibb.co/r07pyZC

https://ibb.co/SnF3sxH

 

 

Modem log:

https://ibb.co/9tDFv8n

https://ibb.co/4TSswP6

https://ibb.co/0nhmpCS
https://ibb.co/DWtK0zG

 

Event Type Codes Uitleg:

https://forums.cox.com/forum_home/internet_forum/f/internet-forum/29005/list-of-all-cm-status-event-...

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19176Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

@Tom. Hartelijk dank voor de extra aanvullingen. Ik heb nu een modemsessie (op SC-QAM en OFDM) lopen en daarnaast een ICMP sesie. Als jij de komende paar dagen storingsmomenten (Datum+ tijdstip en in het kort wat je merkt) bij kunt houden dan kan ik dit naast onze meting leggen. Aan de hand van deze data hoop ik beter te kunnen bepalen of er sprake is van een netwerkgerelateerd probleem, of dat er mogelijk iets anders aan de hand is.

Bekijk in context

20 Reacties 20
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

MDD time outs zorgen er voor dat er tijdelijk (aantal seconden) geen dataverkeer mogelijk is, waardoor je internetsnelheid gemiddelde in kakt.

SYNC failure houdt in dat het modem tijdelijk niet werkt.

Deze meldingen en de DRW violation meldingen (upstream) geven aan dat er in het coaxsegment iets niet goed zit.

Zie je ook nog ergens ruis? Ja dus. Op de kanalen 21 t/m 24 uncorrectables.

Op het OFDM< kanaal een grote hoeveelheid gecorrigeeerde pakketjes, die eveneens van invloed zijn op je internetsnelheid in negatieve zin.

Als dus je binnenhuisinstallatie 100% in orde is, dan kan het niet anders dan dat de oorzaak buiten ligt @Tom. 

 

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Er is teveel ruis aanwezig op DCID 29 t/m 32 ((un)correctable codewords), op deze kanalen treedt FEC lock failure/recovery en MDD timeout/recovery op (volgens de event type codes). Ook op het OFDM-kanaal is vrij veel ruis aanwezig, maar geen uncorrectable codewords. Er is een grote spreiding aanwezig in vermogen (-5,7 tot 3,5 dBmV). De DRW violations geven aan dat de CMTS voor de upstream-kanalen teveel spreiding in vermogen voorstelt (> 12 dB). Al met al verwacht ik een probleem tussen AOP en EV.


De installatie ziet er prima uit. Is de POA-01-B maximaal aangedrukt op het AOP?

Tom.
Topicstarter
Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

@KBX458 

Klopt inderdaad ruis zoals je ziet.

Het modem heb ik 5 uur geleden opnieuw opgestart:
https://ibb.co/3TbQPs5

https://ibb.co/K0dZKz3

 

Kreeg zonet ook nog even deze fout meldingen:

https://ibb.co/Q95Zyzx

https://ibb.co/z7ThYPB

 

 

Tom.
Topicstarter
Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

@tobiastheebe 

Die is maximaal aangedrukt.

Daar kijk ik bij andere ook altijd goed naar.

 

Off topic:

Ik doe al ongeveer een jaar Ziggo klanten in mijn omgeving helpen.

En krijg tot nu toe altijd alles bij ze opgelost🙂👌🏻

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Zo te zien ook FEC lock loss/recovery op het OFDM-kanaal. Ook wel opvallend dat de CMTS waarop jouw modem is aangesloten, een DS-kanalenset met 'slechts' 24 SC-QAM-kanalen aanbiedt.

 

Ik kwam je eerder inderdaad veel tegen in modemtopics. 😉

Tom.
Topicstarter
Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

@tobiastheebe 

Inderdaad dat vond ik ook al opvallend..

Naar mijn weten waren er eerst meer kanalen.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Omdat ik niet verwacht dat je dit zelf op kan lossen Tom, heb ik het inmiddels bij de moderators neergelegd. Dan kunnen zij een vervolgstap uitzetten.

Tom.
Topicstarter
Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

@KBX458 

Dat dacht ik al.
Ik wou het niet rechtstreeks bij een moderator neerleggen door middel van een privé bericht.

Vandaar dat ik het via deze route doe.
(Zoals het hoort)

Oohja nog een dingetje:

Als ik mijn modem 1-3 dagen niet opnieuw opstart krijg ik vaak partial bonding ds of us.

De problemen zijn trouwens een aantal weken geleden begonnen.

(Toegevoegd aan mijn eerste bericht)

 

Valt volgensmij ongeveer samen met het uitrollen van giganet in mijn omgeving.

(Waarvoor gek genoeg geen aankondiging is geweest per mail/post)

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Ik woon ook in fZiggo. In onze wijk is op 12-7 de upgrade geweest van het wijknet t.b.v. DOCSIS 3.1. Dit was aangekondigd d.m.v. een algemene werkzaamheden-mail. De upgrade heeft een langdurig probleem (10.000'en (un)correctable codewords per dag) opgelost waar zowel mijn UBC1318ZG als de CH7465 die ik daarvoor had, maandenlang last van hadden. Sinds ik de UBC1318ZG gebruik, is de kanalenset 32×4. Sinds 5-10 is OFDM actief, vreemd genoeg is de kanalenset in DS niet van 32 naar 33 gegaan, in plaats daarvan is CID 28 niet meer gekoppeld. Huidige uptime is 27 dagen. Het te hoge vermogen in de DS is voor mij nog een to-do, dit is 7 dB gedempt met POA-01-B en 3 dB attenuator, binnenkort ga ik deze vervangen door een ESX-02 en 10 dB forward path attenuator.

 

20211125-01.PNG

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19176Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

Goedemorgen @Tom.

Goed dat je even aan de bel trekt met dit probleem! Ik begrijp dat je regelmatig last hebt van onderbrekingen op de internetverbinding.De installatie zoals terug te zien op de foto's ziet er prima uit. En zo te zien heb je zelf ook al e.e.a. uitgesloten. Naar aanleiding van jouw bericht heb ik nu een meting lopen op de verbinding om het signaal op zowel de SC-QAM als OFDM kanaal uit te lezen. Mijn collega's van de netwerkafdelingen nemen dit onder de loep om te bepalen wat hier de te nemen vervolgactie is. Ik laat het weten zodra ik een terugkoppeling voor je heb. 

Tom.
Topicstarter
Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Hallo @Paul,

 

Bedankt voor je bericht!

Ik ben benieuwd naar de terugkoppeling.

 

Hoef ik tijdens de meting niet icmp echo in te schakelen op mijn router?

 

Is het aan te raden om tijdens de meting het modem niet opnieuw op te starten?

 

Dit doe ik wel eens om het modem log te resetten inclusief de (Un)correctables.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19176Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

@Tom. In de meting die nu loopt op het OFDM en SC-QAM gedeelte zie ik tot dusver geen problemen terug. Kun je eens een foto delen waarop de aansluiting (AOP) en het modem terug te zien zijn? Daarnaast zie ik dat het modem niet reageert op de andere test (ICMP requests) kan het zijn dat je deze verzoeken blokkeert door het gebruik van een eigen router?

Nog even inhakend op de counters (un-correctables) in het modemlog:niet alle meldingen hoeven direct te wijzen op eventuele problemen. Kun je in plaats van de meldingen in het log anders de komende 2 - 3 dagen storingsmomenten die je daadwerkelijk opmerkt tijdens het gebruik van de verbinding gaan bijhouden (datum+ tijdstip)? Ik kan dit dan naast onze metingen leggen en aan de hand daarvan verder analyseren.

Tom.
Topicstarter
Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Ik heb icmp voor je ingeschakeld.


AOP:

https://ibb.co/P1FCvZ1

(kabel is gestript en aangesloten op de AOP door een monteur destijds)


Foto van het modem:

https://ibb.co/PwkZ6R0

 

Ik las toevallig hier laatst een bericht van iemand die ook signaal problemen had en op afstand meestal geen problemen gezien konden worden.

Uiteindelijk zaten er meerdere breuken in de kabel waarbij op de plek van de breuk tape ooit was gebruikt als oplossing voor de breuk..

 

Ik ga me best doen als ik problemen ervaar om de tijden te noteren.

 

Vaak als ik problemen ervaar zie ik op dat moment ook foutmeldingen in de historie van het modem.

Het is niet dat ik me persee zorgen zou maken als er foutmeldingen in het modem uit te lezen zijn.

Ik leg het wel altijd naast elkaar als ik problemen ervaar om te zien of het modem log duidelijkheid over het probleem kan geven.

 

 

Op de momenten dat ik geen problemen ervaar is de download snelheid ook altijd goed.

 

Dat is soms anders zodra er weer onderbrekingen hebben plaatsgevonden.

Misschien dat er op dat moment een aantal kanalen niet gelocked zijn waardoor de snelheid lager uit valt.

 

 

Snelheid is nu in iedergeval top:

Speedtest op PC:

https://ibb.co/5hrg5Zx

 

Speedtest op iPhone 13 Pro Max:

https://ibb.co/hm6GwSc

 

 

 

 

Tom.
Topicstarter
Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

@Paul 

Ik heb mijn laatste bericht bijgewerkt.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19176Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

@Tom. Hartelijk dank voor de extra aanvullingen. Ik heb nu een modemsessie (op SC-QAM en OFDM) lopen en daarnaast een ICMP sesie. Als jij de komende paar dagen storingsmomenten (Datum+ tijdstip en in het kort wat je merkt) bij kunt houden dan kan ik dit naast onze meting leggen. Aan de hand van deze data hoop ik beter te kunnen bepalen of er sprake is van een netwerkgerelateerd probleem, of dat er mogelijk iets anders aan de hand is.

Metenisweten

Level 7
  • 175Posts
  • 3Oplossingen
  • 29Likes

@tobiastheebe , even nieuwsgierig: ik lees dit topic mee. Is het nu zo dat deze hoge downstream power misschien voor problemen zorgt? Ideaal is rond de "0" toch? Mijn downstream power ligt rond de "0". Ik zit op DOCSIS 3.0 en nog géén giganet.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

@Metenisweten Rond 0 dBmV is inderdaad optimaal voor de downstream, voor upstream 42~44 dBmV. Nieuwe modems zoals de CB(G) en UBC1318 zijn overigens minder gevoelig en functioneren prima met een vermogen rond 10 dBmV.

Metenisweten

Level 7
  • 175Posts
  • 3Oplossingen
  • 29Likes

@tobiastheebe aha ok. Met de CB bedoel je de witte Connectbox?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Klopt, al heet de CB tegenwoordig SmartWifi modem.

Uitgelicht topic